INZERCE
Přední podnikatelský časopis
Vychází již 26. rokem

Nový občanský zákoník začátkem roku oslavil rok od své účinnosti. Podle Martina Holoubka ze společnosti Activa nebyl takovým zásahem do života podnikatelů, jak černé předpovědi některých odborníků odhadovaly. I tak ale přechod na novou legislativu v případě většiny tuzemských společností často spolkl měsíce práce a náklady v řádu desítek tisíc korun. Vyžádal si i přepracování veškerých vzorů smluv a přinesl některé nejasnosti.

Zatímco nepodnikatelé s výjimkou několika reportáží v médiích nemuseli příchod nového občanského zákoníku vůbec postřehnout, většina firem v Česku se na přechod na novou legislativu intenzivně připravovala několik měsíců. Největším problémem však ještě před zavedením zákona byla nejistota, zda opravdu bude platit. Mediální vyjádření některých zástupců státu totiž vyznívala spíše v odsunutí účinnosti. Nakonec však v účinnost vstoupil loni v lednu.

Upravil obchodní podmínky i reklamace

„Pod taktovkou nového občanského zákoníku musely loni firmy přepracovat veškeré vzory smluv i všeobecné obchodní podmínky za náklady v řádech desítek tisíc korun. V případě takzvaných B2B obchodních vztahů se změna projevila o to zásadněji, že nový občanský zákoník převzal i roli do té doby platného zákoníku obchodního. Na základě toho jsme loni například zaznamenali prudké zvýšení požadavků na logistiku pro zákazníky, kterým zavážíme na jejich pracoviště jejich vlastní smlouvy, materiály, tiskopisy. Zájem o tyto služby byl prvního čtvrt roku účinnosti nového obchodního zákoníku takový, že jsme fungovali na hranici našich možností.

            Řada úprav pak čekala též firmy, které provozují i e-shop. Zákazník například musí od loňského ledna při nákupním procesu vidět obchodní podmínky. Pouhý odkaz na ně na webu už nestačí,“ uvedl Martin Holoubek.

            Značnou pozornost bylo v loňském roce potřeba věnovat rovněž oblasti reklamací a odstupů od kupní smlouvy. Podle nového občanského zákoníku je nutné například viditelné poučení o tom, že v případě odstoupení od smlouvy ponese spotřebitel náklady spojené s navrácením zboží. Též se musejí lépe zviditelnit informace o poskytnutí údajů o právech vznikajících z vadného plnění, jak se nyní nazývá záruka, a formulář pro odstoupení od smlouvy umístěný přímo na webu. Ten však zákazník nemusí využít.

Nový občanský zákoník zákazníkům nebrání dělat si z e-shopů půjčovny

„Změnil se i význam čtrnáctidenní lhůty pro odstoupení od smlouvy. Zatímco v minulosti měl zákazník dva týdny na to, aby oznámení o odstoupení od smlouvy obchodníkovi doručil, od ledna 2014 již stačí, aby v této lhůtě pouze oznámení odeslal. Rozhoduje tedy například datum razítka na poště. Paradoxně se tak ještě zkomplikoval život obchodníkům, kteří mají stále větší potíže s tím, že si z nich někteří zákazníci dělají půjčovnu a fotoaparát či nafukovací člun si objednají třeba jen na dovolenou. V zákonné lhůtě pak zboží vrátí do obchodu jen za cenu poštovného.

            Česká republika navíc pořád zůstává v rozporu s evropskými směrnicemi. Zatímco občanský zákoník v čtrnáctidenní lhůtě připouští obvyklé používání zboží, evropská legislativa upozorňuje, že pokud znaky používání nese, je zákazník za jeho sníženou hodnotu zodpovědný. Obchodníci si také museli dát dobrý pozor, jak uspořádají svůj web. Pokud by firma zákazníka o jeho právu na vrácení zboží viditelně neinformovala, lhůta pro odstoupení od smlouvy se v takovém případě podle nového občanského zákoníku prodlužuje na jeden rok a 14 dní,“ upozornil Martin Holoubek.

Nejasnosti ohledně záruky

Nový zákoník v loňském roce přinesl některé nejasnosti. Ještě před jeho vstupem v platnost právníci debatovali, zda pro fyzické osoby nepřestane platit dvouletá záruka. Té navíc nový občanský zákoník už neříká záruka, ale pro zákazníky možná trochu matoucím pojmem zákonná odpovědnost za vady. Podle finálního výkladu ministerstva spravedlnosti a ministerstva průmyslu a obchodu však bude platit i nadále. Z paragrafů ovšem například rovněž jednoznačně nevyplývá, zda se celá zákonná dvouletá záruční lhůta vztahuje jen na koupený výrobek, či i na nové zboží, které bylo kus za kus vyměněno jako součást reklamačního procesu.

            Tak tomu bylo doteď. Minimální dvouletá záruka navíc platí pro fyzickou osobu, tedy spotřebitele. Komerční subjekt nemá nově na dvouletou záruku nárok.

Potřebuje čas na zažití, neštěstím jsou novely a změny

„Podle mého názoru by měl nový občanský zákoník dostat čas na zažití. Největším neštěstím našeho legislativního prostoru jsou permanentní pozměnění, nesystémové novely a změny zákona přílepkem v jiném zákoně. Stačí se podívat do nějaké novely a pokusit se dotvořit si u staršího zákona nové platné znění z x dalších novel.

            Problém je doplnění slova, čárky, záměny slova. Zákon se pak v platném znění stává zcela nečitelným. Nejmenší změnitelnou jednotkou zákona by měl být vždy celý odstavec a pak by šlo i systémově sledovat změny. Doufáme, že nový občanský zákoník, který se připravoval už od roku 2000, zůstane stabilní právní normou, která se neupravuje každých pár měsíců. Nutno ovšem dodat, že první novelu ministerstvo spravedlnosti připravuje už nyní,“ konstatoval Martin Holoubek.   

(tz)

 

Slovo ke dni

  • Obrat k přirozené stravě nebo zdravému selskému rozumu?

    Není to tak dávno, co vyšla souhrnná zpráva pod hlavičkou OSN upozorňující na nebezpečí vysoce zpracovaných potravin. A čím že jsou nebezpečné? Mají souvislost s výskytem a rozvojem některých chorob včetně těch obávaných civilizačních a duševních. O posledně jmenovaných se dokonce hovoří čím dál častěji jako o epidemii. Není se co divit. Evoluce člověku trvala léta. Jak by mohlo být lidské zažívání zvyklé na látky nebo technologické zpracování surovin, které není starší než století? Zažili jsme boom ztužených tuků, tuků na smažení, průmyslových cukrovinek obohacených o kukuřičný sirup, glukózovo-fruktózový sirup, modifikované škroby, emulgátory, sladidla, přídavky mléčných bílkovin, hrachového proteinu…Ve výčtu by se dalo pokračovat. Otázka tedy zní, když je možné restrikcemi potírat kde co, nebylo by nasnadě také něco zvýhodnit? Třeba...

    Pokračování ...

Objednejte si zasílání časopisu Prosperita s přílohami - bezplatně!

Plnohodnotné vydání skutečně zdarma.

Kompletní PDF s našimi časopisy - Březen 2024

INZERCE

Partneři

Hlavní partneři:

TOSlogo 172 JPF

 

Partner plus:

  
         

Partneři:

logo-grada3    logo-dtocz upv logo 56
dk logo 2

Duševní vlastnictví - ve spolupráci s ÚPV

foto upv

Ochrana průmyslových vzorů 19. leden 2024

Anglické slovo design je odvozeno z latinského de-signare, označit, vyznačit. Postupně dostalo také významy „navrhnout“ či „návrh“. Od poloviny 20. století, kdy se začal klást větší důraz na vzhled výrobků a na reklamu, se rozšířilo do mnoha jazyků, včetně češtiny, v užším významu „výtvarného návrhu užitkových předmětů“.

Pokračování ...

Zaregistrujte se do našeho newsletteru

 

 

Navštivte také naše další portály

madambusinesscz RGB freshtimecz

Odborní partneři

csj105 cia 60 copy logo-kzps acto cma 30 let  Svaz květinářů a floristů ČR  cmsm105caim200 AVLOGOM3