Přední podnikatelský časopis
Vychází již 19. rokem

Filip Sajler 01Lidé  chtějí  jíst  zdravěji  než  v minulosti,  vyplývá  z mezinárodního  průzkumu  stravovacích návyků  FOOD,  který  vznikl  z iniciativy  EU  a  jenž  realizuje  společnost  Edenred,  známá vydáváním  stravenek  Ticket  Restaurant®.  Zatímco  před  šesti  lety (2009)  při  výběru  oběda přihlíželi k nutriční hodnotě jen tři z deseti Čechů, nyní jsou to již čtyři lidé z deseti. I přes tento růst jsou Češi pozadu za strávníky ze západní Evropy – ve Francii, Belgii, Itálii a Španělsku se na vyváženost a kalorickou hodnotu oběda ohlíží zhruba polovina strávníků.

Na snímku šéfkuchař Filip Sajler

Nejvíce lidí v Evropě se při výběru oběda stále řídí tím, na co má chuť. Velmi výrazně ale od začátku ekonomické krize přibylo těch, kteří se dívají na cenu pokrmu. Paradoxně ji přitom řeší nyní mnohem více lidé ze starých členských zemí EU, než Češi a Slováci.

„Částečně je to ale způsobeno tím, že v ČR a na Slovensku jsou nejrozšířenější polední obědové nabídky v restauracích za výrazně zvýhodněné ceny,“ uvedla Lucie Prášková, která má program FOOD ve společnosti Edenred na starosti. V řeči čísel: Zatímco cena je důležitá při výběru oběda v restauraci pro dva ze tří Francouzů, v ČR hraje podstatnou roli jen u třetiny lidí. Mnohem méně než v minulosti pak lidé hledí zejména na velikosti porcí.

To potvrzují i zkušenosti majitelů restaurací. „Lidé hledají kvalitu a dřívější preference najíst se co nejvíce a nejlevněji je už zčásti ta tam. Strávníka dnes zajímá také surovinová skladba, čerstvost a poctivá  kuchařská  práce,  jak  vyplývá  například  z naší  aktuální  zkušenosti  z nového  projektu Pankrácký Rynek“ uvedl šéfkuchař a spolumajitel Perfect Canteen Filip Sajler.

V důsledku ekonomické krize Evropané obědvají celkově méně, než před 6 lety a ČR má v tomto srovnání všech zemí nejméně zaměstnanců, kteří obědvají pravidelně každý den. Největší pokles nastal u jižních států – Itálie a Španělska, které zasáhla silně nedávná druhá vlna ekonomické recese a kde je historicky zakořeněn zvyk připravovat si oběd doma a brát si ho s sebou do práce. Potěšitelná je ale skutečnost, že v Česku je nejvyšší podíl zaměstnanců (66%), kteří pro svůj oběd volí restauraci/ jídelnu a současně v Česku, jako jediné zemi, tento počet lidí i nadále v posledních
6 letech roste. Jinde silně narůstá počet lidí, kteří jedí u pracovního stolu či v oddychové místnosti.
Český fenomén je opět způsoben výhodnými restauračními poledními menu v kombinaci s platbou stravenkami.

„Celkově lze říci, že lidé i na jídle šetří, ale zároveň si začínají uvědomovat, že by neměli jíst k obědu tučné a nezdravé pokrmy, které omezují jejich odpolední pracovní výkon,“ říká Pavel Kusý, marketingový ředitel ze společnosti Edenred. O tom svědčí i zkušenosti restaurací. Těch, které prodávají více zdravých jídel, po celé Evropě přibývá. „Růst prodejů zdravých jídel v posledním roce potvrdila podle průzkumu pětina českých restaurací. V zemích západní Evropy jsou nárůsty ještě
vyšší. Například v Itálii, Francii a Španělsku se zvýšil prodej zdravých jídel za poslední rok v plné čtvrtině restauračních zařízení,“ říká Lucie Prášková. Zároveň většina restaurací v průzkumu uvedla, že příprava zdravých obědů není ani dražší, ani náročnější, než u klasických receptů. „V Česku a na Slovensku takto odpovědělo méně restaurací než v západoevropských zemích, ale i v těchto dvou státech převládá názor, že zdravé jídlo není pro restaurace přítěží,“ doplnila Lucie Prášková.

(tz)

Slovo ke dni

  • Bakterie útočí

    Socializmus měl čtyři velké nepřátele – jaro, léto, podzim a zimu. Na náš kapitaliztický dnešek zase útočí nebezpečné bakterie. Ze všech, a často nečekaných, stran nám usilují o zdraví, životní pohodu a blahobyt. Podle informace z médií patří k nejšpinavějším místům, kde číhají celé armády bacilů, nákupní vozíky. Jejich držadla prý jdou z ruky do ruky. Že to nejsou ruce řádně umyté a dezinfikované, není pochyb. Velice se divím tomu, že stále ještě je národ relativně zdravý, když spoustu času tráví nakupováním, respektive osaháváním nákupních vozíků v obchodních centrech. Odborníci doporučí dva způsoby, jak se chránit. Buď používat neustále antibakteriální hygienické pomůcky a účinně likvidovat mikroorganizmy všude tam, kde s nimi přijdeme do styku. Nebo si vytvořit odolnost proti kontaminovanému prostředí a výzvám se postavit čelem....

    Pokračování ...

Objednejte si zasílání časopisu Prosperita s přílohami - bezplatně!

Plnohodnotné vydání skutečně zdarma.

Kompletní PDF s našimi časopisy - Červenec 2017

Partneři

Generální partner:

TOSlogo 172

Vyšlo u nás

Hlavní partneři:

gascontrol 175

Vyšlo u nás 

 

Partneři plus:

tsoft VSPAP 160 EON EG 2017 107
         

Partneři:

logo-grada3 logo_zts_87_2 ca2 logo-dtocz

Zaregistrujte se do našeho newsletteru

 

 

Navštivte také naše další portály

madambusinesscz RGB freshtimecz

Odborní partneři

Hlavní odborný partner: logo-npk Odborní partneři: csj105 sok67 cia 60 svaz obchodu103 logo-kzps acto cma_web_iprosperita Sacm Svaz květinářů a floristů ČR  cmsm105