INZERCE
Přední podnikatelský časopis
Vychází již 26. rokem

Kuřáky čeká opravdový šok. Po prázdninách už si v trafice nekoupí oblíbenou značku cigaret, ale jen krabičku s odstrašujícími obrázky. V České republice začne platit nový zákon o tabákových výrobcích, jehož smyslem je ještě více varovat spotřebitele před zdravotními následky kouření. O připravenosti výrobců, distributorů a prodejců na tuto revoluční změnu legislativy jsme hovořili s jednatelem společnosti Imperial Tobacco ČR Ing. Kamilem Provazníkem.

Proč dochází v České republice k takovým změnám v prodeji tabákových výrobků?

Máme povinnost převzít, tak jako všechny členské státy EU, evropskou legislativu. Nová tabáková směrnice byla přijata Evropskou unií 20. 5. 2014 a jednotliví členové dostali dva roky na to, aby ji zapracovali do své národní legislativy. Zatím v České republice stále neplatí, určité zdržení se však netýká jen nás, ale poloviny evropských zemí. Zákon o potravinách a tabákových výrobcích, v němž je směrnice EU zapracována, bude v ČR účinný od 7. září letošního roku. Od tohoto data se budou v obchodech prodávat cigarety jen s velkým zdravotním varováním. Musí pokrýt nejméně 65 % plochy krabičky.

Jak bude nové zboží vypadat?

Grafika se naprosto změní. Varování bude kombinované, složené z textu a odpuzujícího obrázku. Varovná upozornění budou rotovat, po roce se musí vyměnit. Výrobce je bude vybírat z knihovny, která nyní obsahuje 36 různých kombinací. Česká tabáková směrnice přejímá evropskou legislativu v poměru jedna ku jedné. Některé státy, např. Velká Británie, jdou však ještě dál a výstraha zabírá plnou plochou. Systém je založen na podobném principu jako u spotřební daně. Tam EU stanovuje pouze minimální sazby, jednotlivé členské státy je mohou zvýšit.

Cigarety v trafice tedy budou vypadat úplně jinak. Místo charakteristického loga té které značky uvidí zákazník rakovinou zdevastované plíce, znetvořená ústa, a podobně. Co na to říká tabákový průmysl? Vždyť nebude ani dostatečný prostor pro potřebné informace o výrobku.

Domáháme se práv duševního vlastnictví v případech, ve kterých nám je naprosto znemožněno komunikovat jakýmkoli způsobem samotnou značku výrobku, jako například v Austrálii. Odborná diskuze se tam vede už tři roky, zatím bez konečného verdiktu. Do sporu vstoupila i Světová obchodní organizace WTO.

Projeví se tato opatření na spotřebě tabákových výrobků?

Cigarety se zastrašujícími obrázky už nejsou žádnou novinkou, například v Belgii se prodávají deset let. Změna spočívá pouze v unifikovaném rozsahu varování, tedy v 65 % plochy, v určené velikosti a fontu písma. Obecně se dá říci, že drastická opatření proti kouření vedou ke zvyšování podílu nelegálního, nezdaněného zboží na trhu. Zjišťujeme, že spotřeba cigaret ročně klesá mezi jedním a dvěma procenty. Ale do jaké míry se na tom podílí zdravotní varování, je těžké posoudit. S ním totiž obvykle přichází i další opatření proti kouření, např. zvyšování daňové zátěže, omezování reklamy a podobně.

Dřív byla tabáková reklama nepřehlédnutelná téměř všude, v současnosti platí velmi přísná pravidla. Ovlivnila počty kuřáků, nebo ne?

Vzpomeňte si na situaci v socialistickém Československu, kdy se cigarety nepropagovaly vůbec. Po roce 1989 se naopak reklama neomezovala, vládla naprostá svoboda. Nyní je povoleno inzerovat jen v místě prodeje. Osobně si myslím, že vliv reklamy se přeceňuje. Je důležitá pro výběr značky cigarety, ale méně podstatná pro rozhodnutí kouřit, nebo ne.

Co se stane s nabídkou tabákových výrobků v září 2016, až u nás začne platit novelizovaný zákon o potravinách a tabákových výrobcích?

Staré zásoby zboží bez unifikovaného varování se budou doprodávat. Na to mají výrobci, distributoři a prodejci tříměsíční lhůtu. Pak už se nesmí nikde objevit, neprodané cigarety se musí zničit. V tomto smyslu jsem optimista. Už jsme se naučili s předzásobením pracovat, správně odhadnout tříměsíční spotřebu. U kolků totiž platí stejné pravidlo. Uvědomme si, že za poslední dva roky se takový systém doprodeje uplatní už počtvrté.

za rozhovor poděkoval Pavel Kačer

Slovo ke dni

  • Obrat k přirozené stravě nebo zdravému selskému rozumu?

    Není to tak dávno, co vyšla souhrnná zpráva pod hlavičkou OSN upozorňující na nebezpečí vysoce zpracovaných potravin. A čím že jsou nebezpečné? Mají souvislost s výskytem a rozvojem některých chorob včetně těch obávaných civilizačních a duševních. O posledně jmenovaných se dokonce hovoří čím dál častěji jako o epidemii. Není se co divit. Evoluce člověku trvala léta. Jak by mohlo být lidské zažívání zvyklé na látky nebo technologické zpracování surovin, které není starší než století? Zažili jsme boom ztužených tuků, tuků na smažení, průmyslových cukrovinek obohacených o kukuřičný sirup, glukózovo-fruktózový sirup, modifikované škroby, emulgátory, sladidla, přídavky mléčných bílkovin, hrachového proteinu…Ve výčtu by se dalo pokračovat. Otázka tedy zní, když je možné restrikcemi potírat kde co, nebylo by nasnadě také něco zvýhodnit? Třeba...

    Pokračování ...

Objednejte si zasílání časopisu Prosperita s přílohami - bezplatně!

Plnohodnotné vydání skutečně zdarma.

Kompletní PDF s našimi časopisy - Duben 2024

INZERCE

Partneři

Hlavní partneři:

TOSlogo 172 JPF

 

Partner plus:

  
         

Partneři:

logo-grada3    logo-dtocz upv logo 56
dk logo 2

Duševní vlastnictví - ve spolupráci s ÚPV

foto upv

Ochrana průmyslových vzorů 19. leden 2024

Anglické slovo design je odvozeno z latinského de-signare, označit, vyznačit. Postupně dostalo také významy „navrhnout“ či „návrh“. Od poloviny 20. století, kdy se začal klást větší důraz na vzhled výrobků a na reklamu, se rozšířilo do mnoha jazyků, včetně češtiny, v užším významu „výtvarného návrhu užitkových předmětů“.

Pokračování ...

Zaregistrujte se do našeho newsletteru

 

 

Navštivte také naše další portály

madambusinesscz RGB freshtimecz

Odborní partneři

csj105 cia 60 copy logo-kzps acto cma 30 let  Svaz květinářů a floristů ČR  cmsm105caim200 AVLOGOM3