INZERCE
Přední podnikatelský časopis
Vychází již 26. rokem

Svaz obchodu ČR se důrazně ohrazuje proti průzkumu provedenému Potravinářskou komorou ČR ohledně výše přirážek na potraviny, které si započítávají obchodníci. Z něho vyplývající údaje jsou naprosto zavádějící a v žádném případě neodpovídají skutečnému stavu.

„Rozhodně neplatí, že se průměrná výše přirážek na potraviny pohybuje okolo 80 až 90 %, jak se snaží tvrdit Potravinářská komora. Průzkum byl z její strany proveden naprosto účelově. Není z něj vůbec jasné, o jaké výrobky se konkrétně jedná, jaké mléko či sýr komora vlastně vybrala, kteří výrobci svá data poskytli a na jaké období se průzkum vztahuje. Navíc obsahuje i hrubé matematické chyby,“ uvedla Marta Nováková, prezidentka SOCR ČR, a dodala: „Průzkum má mimo jiné navodit dojem, že kvůli vysokým přirážkám utrácejí zákazníci za potraviny zbytečně hodně peněz. O předražených potravinách ale nemůže být v Česku ani řeč.“

Podle údajů statistického úřadu Evropské unie Eurostat má Česká republika v rámci osmadvacetičlenné EU páté nejlevnější potraviny. Některé položky jako mléko, vejce a sýry jsou dokonce druhé nejlevnější.

Svaz provedl vlastní šetření na základě údajů dodaných šesti maloobchodními řetězci, které jsou jeho členy. Kvůli větší průkaznosti pracoval s průměrnými cenami maloobchodníků za celý rok 2016 po zohlednění všech slev a akcí. Do průzkumu SOCR ČR zařadil výrobky uváděné Potravinářskou komorou, které ovšem byly jednoznačně identifikovány.

„Výsledky obou průzkumů se pochopitelně diametrálně liší. Zatímco podle Potravinářské komory dosahuje například u měkkého tvarohu přirážka 97 %, my jsme dospěli k 38 %. U litru blíže neurčeného mléka uvádí komora přirážku téměř 58 %, podle nás je to ale u polotučného mléka necelých sedm procent,“ komentovala výsledky M. Nováková s tím, že ze strany Potravinářské komory ČR nejde o první dezinformační výpad s cílem ovlivnit veřejné mínění a poškodit obchodníky.

Průzkum SOCR ČR

Druh

Cena
pro dodavatele po odečtení slev

Prodejní cena vč. DPH

Prodejní cena
bez DPH

Přirážka v Kč

Přirážka v %

Tvaroh měkký 250 g

9,50

15,11

13,14

3,64

38,3

Mléko polotučné 1 l, trvanlivé

9,01

11,07

9,63

0,61

6,8

Pribináček smetanový 80 g

8,38

13,69

11,90

3,52

42,0

Gothajský salám 1 kg

39,14

65,15

56,65

17,52

44,8

Vepřová kýta 1 kg (běžněji prodávaná)

83,92

107,47

92,73

8,81

10,5

Průzkum Potravinářské komory ČR

Druh

Cena
pro dodavatele po odečtení slev

Prodejní cena vč. DPH

Prodejní cena
bez DPH

Přirážka v Kč

Přirážka v %

Tvaroh měkký 250 g

10,29

24

20,85

10,56

97,44

Mléko 1 l

10,28

18,63

16,2

5,92

57,59

Smetanový krém

10,2

17,9

15,57

5,37

51,67

Gothajský salám 1 kg

41,23

90

78,19

36,96

89,64

Vepřové koleno 1 kg

63,22

133,45

116,05

52,83

83,57

Slovo ke dni

  • Obrat k přirozené stravě nebo zdravému selskému rozumu?

    Není to tak dávno, co vyšla souhrnná zpráva pod hlavičkou OSN upozorňující na nebezpečí vysoce zpracovaných potravin. A čím že jsou nebezpečné? Mají souvislost s výskytem a rozvojem některých chorob včetně těch obávaných civilizačních a duševních. O posledně jmenovaných se dokonce hovoří čím dál častěji jako o epidemii. Není se co divit. Evoluce člověku trvala léta. Jak by mohlo být lidské zažívání zvyklé na látky nebo technologické zpracování surovin, které není starší než století? Zažili jsme boom ztužených tuků, tuků na smažení, průmyslových cukrovinek obohacených o kukuřičný sirup, glukózovo-fruktózový sirup, modifikované škroby, emulgátory, sladidla, přídavky mléčných bílkovin, hrachového proteinu…Ve výčtu by se dalo pokračovat. Otázka tedy zní, když je možné restrikcemi potírat kde co, nebylo by nasnadě také něco zvýhodnit? Třeba...

    Pokračování ...

Objednejte si zasílání časopisu Prosperita s přílohami - bezplatně!

Plnohodnotné vydání skutečně zdarma.

Kompletní PDF s našimi časopisy - Duben 2024

INZERCE

Partneři

Hlavní partneři:

TOSlogo 172 JPF

 

Partner plus:

  
         

Partneři:

logo-grada3    logo-dtocz upv logo 56
dk logo 2

Duševní vlastnictví - ve spolupráci s ÚPV

foto upv

Ochrana průmyslových vzorů 19. leden 2024

Anglické slovo design je odvozeno z latinského de-signare, označit, vyznačit. Postupně dostalo také významy „navrhnout“ či „návrh“. Od poloviny 20. století, kdy se začal klást větší důraz na vzhled výrobků a na reklamu, se rozšířilo do mnoha jazyků, včetně češtiny, v užším významu „výtvarného návrhu užitkových předmětů“.

Pokračování ...

Zaregistrujte se do našeho newsletteru

 

 

Navštivte také naše další portály

madambusinesscz RGB freshtimecz

Odborní partneři

csj105 cia 60 copy kzps 2024 acto cma 30 let  Svaz květinářů a floristů ČR  cmsm105caim200 AVLOGOM3