INZERCE
Přední podnikatelský časopis
Vychází již 26. rokem

Vinou nepříznivých smluvních podmínek či kvůli neznalosti lidé mohou přicházet o stále větší peníze. Domácnosti přitom mohou ušetřit na hypotečním úvěru, energiích, pojištění a také například na internetu. Experti proto radí, jak neplýtvat zbytečně peníze z rodinného rozpočtu. Lze totiž podle nich ušetřit často stovky až tisíce korun. A někdy přitom stačí pohrozit odchodem ke konkurenci.

Podle Českého statistického úřadu (ČSÚ) se zvyšují výdaje domácností na samotné bydlení, a to meziročně zhruba o 3,7 %. Pro celou třetinu domácností tak byly tyto výdaje velkou zátěží. Čím dál více Čechů si přitom pořizuje vlastní bydlení na hypoteční úvěr. Zatímco za celý rok 2002 si pro hypotéku přišlo 21 500 lidí, v prvním pololetí roku 2014 je to dvakrát tolik. Lidé by měli pátrat po nejnižších úrokových sazbách, protože i zlomky procenta mohou znamenat za rok desítky tisíc korun.

„U průměrné hypotéky na částku 2 miliony korun na třicet let lze během tříleté fixace ušetřit vhodnou volbou jen na úrocích 20 000 korun. Banky navíc tlačí na klienty s nabídkou doplňkových služeb – pojištění neschopnosti splácet či používání kreditních karet. I to však výdaje na hypotéku zvyšuje,“ upozornil Miroslav Majer z portálu HypoNaMiru.cz, na kterém si mohou lidé srovnávat nabídky hypoték od bank. Pro případ, že si klient uzavřel nepříliš výhodnou hypotéku v minulosti, nabízejí banky možnost refinancování. I tady lze výrazně ušetřit. „Zatímco před 5 lety se výše běžného úroku pohybovala kolem 5 %, dnes lze běžně pořídit hypotéku s polovičním úrokem,“ doplnil Majer.

Levně pořízené bydlení však ještě nepředznamenává jeho levný provoz. Odborníci upozorňují, že i v nákladech na bydlení a služby mají Češi velké rezervy. Často si nedokážou vyjednat lepší podmínky. „V případě telefonu stačí zajít k operátorovi a říct, že mám lepší nabídku a chci přejít ke konkurenci. Snadno se tak dá dosáhnout na mnohem levnější nabídku, takzvanou retenční. Podobně to platí u připojení k internetu,“ vykreslil odborník na úspory Karel Macalík.

Mnoho peněz přitom domácnostem utíká oknem. Doslova. V průměru kolem 80 % energií v domácnosti je spotřebováno na vytápění a ohřev vody. Řízení vytápění je tedy jednou z hlavních oblastí, kde lze dosáhnout největších úspor. „Lidé mohou využít i jiné praktické řešení, a to promyšlenou regulaci tepla. Tu umožňují systémy pro řízení takzvané chytré domácnosti. I když využijeme z celého systému jen část, například bezdrátové moduly pro regulaci tepla, ušetříme až 30 % nákladů a to bez bourání,“ uvedl Jiří Konečný, předseda Asociace chytrého bydlení. Právě takzvané chytré domy, které efektivně hospodaří s energiemi, umějí náklady zřetelně snížit. V Česku zatím nejsou příliš rozšířené. Systémem je u nás vybaveno jen kolem 8 % budov.

 V osvětlení se snadno dosáhne zajímavých úspor přechodem na zářivky a LED světelné zdroje, které mají až o 80 % nižší spotřebu elektrické energie než obyčejné žárovky. Velký posun v úsporách nastal též u ledniček a chladniček. Pokud doslouží starý spotřebič, experti radí ho nahradit novým, úsporným typem. „Jestliže bude domácnost vybavena starými spotřebiči a posléze přejde na nové, může úspora dosáhnout až 40 %. Úsporným chováním je pak možné snížit náklady až o 20 %, ale je to velmi individuální,“ popsal energetický specialista Jan Truxa ze společnosti EkoWATT.

Domácnost by podle odborníků měla být i dobře pojištěná. Podle Top-pojištění.cz je v Česku sjednaných okolo 3,2 milionu smluv k pojištění nemovitosti, což vychází v průměru na každou třetí nemovitost. Pojištění domácnosti má v průměru každá druhá domácnost. „Totálně vám vyhoří byt a poškodíte byt sousedů. Při sjednání pojištění nemovitosti uhradí pojišťovna jen škodu na nemovitosti, v případě pojištění domácnosti uhradí škodu způsobenou na věcech v nemovitosti včetně náhrady peněz, cenin, stavebních součástek, elektroniky či osobních věcí členů rodiny. Zároveň při využití připojištění občanské odpovědnosti uhradí pojišťovna za rodinu škodu způsobenou sousedům,“ vysvětlil na příkladu David Derka z Top-pojištění.cz.

HYPOnaMIRU.cz

Online kalkulačka HYPOnaMIRU.cz je novým českým projektem, který má za cíl rychle a přehledně nabízet zájemcům o bydlení aktuálně nejvýhodnější nabídky na trhu. Díky týmu zkušených odborníků z oboru získávají lidé při své každé návštěvě internetu bezplatně přehled o aktuálních hypotečních produktech včetně jejich úrokových sazeb. Po online vyhodnocení nejlepší nabídky na trhu umožní HYPOnaMIRU.cz kontakt s hypotečními specialisty, kteří se zájemci úvěr kompletně vyřídí. Všichni specialisté mají dlouholeté zkušenosti a vyřizují více než 100 hypotečních úvěrů měsíčně. Díky vyjednávacím dovednostem jsou schopni snížit sazbu až o 0,2 % p. a.

Karel Macalík

Zabývá se finančním poradenstvím a především problematikou úspor. Založil weby www.karelmacalik.cz a www.svobodnefinance.cz, kde klientům možnosti úspor představuje.

O Asociaci chytrého bydlení

Asociace chytrého bydlení: Vizí asociace je sdružovat odborníky z oblasti inteligentní elektroinstalace, architektury, audio-video techniky, klimatizací a rekuperací, domácích spotřebičů, kamer, zabezpečovacího systému, osvětlení, atd., kteří mají zájem podporovat a šířit myšlenku chytrého bydlení. Společným zájmem členů „Asociace chytrého bydlení“ je vytvořit nezávislé sdružení, které se bude podílet na výzkumu, propagaci a osvětě inteligentních domů a budov, které svým uživatelům nabízejí zdravější a komfortnější bydlení a zároveň efektivní a snadné řízení domácnosti.

O společnosti EcoWATT

EkoWATT (Centrum pro obnovitelné zdroje a úspory energie) je česká poradenská společnost v oblasti energetiky, ekonomiky a životního prostředí. Založena byla v roce 1990 jako nevládní nezisková organizace (občanské sdružení). Za dobu svého fungování se EkoWATT vyvinul v profesionální poradenskou a expertní společnost, jejíž výsledky jsou oceňovány v českém i mezinárodním měřítku. Její poradenská střediska EKIS patří mezi nejnavštěvovanější a nejlépe hodnocená v ČR.

O portálu Top-pojištění.cz

Pojistně-makléřská společnost Top-Pojištění.cz, s.r.o., na českém trhu působí v oblasti on-line prodeje. Historie sahá až do roku 2005. Od České národní banky (ČNB) obdržela licenci pojišťovacího makléře č. 031264PM a pojišťovacího agenta 031263PA. Je součástí mezinárodní finanční skupiny GrECo JLT s historií od roku 1925. Je členem Asociace pro elektronickou komerci (APEK) a Asociace finančních zprostředkovatelů a finančních poradců České republiky (AFIZ). Portál www.top-pojisteni.cz nabízí online srovnávací kalkulátory pojistných produktů, informace a aktuality z oblasti pojištění a profily partnerských pojišťoven.

(tz)

Slovo ke dni

  • Obrat k přirozené stravě nebo zdravému selskému rozumu?

    Není to tak dávno, co vyšla souhrnná zpráva pod hlavičkou OSN upozorňující na nebezpečí vysoce zpracovaných potravin. A čím že jsou nebezpečné? Mají souvislost s výskytem a rozvojem některých chorob včetně těch obávaných civilizačních a duševních. O posledně jmenovaných se dokonce hovoří čím dál častěji jako o epidemii. Není se co divit. Evoluce člověku trvala léta. Jak by mohlo být lidské zažívání zvyklé na látky nebo technologické zpracování surovin, které není starší než století? Zažili jsme boom ztužených tuků, tuků na smažení, průmyslových cukrovinek obohacených o kukuřičný sirup, glukózovo-fruktózový sirup, modifikované škroby, emulgátory, sladidla, přídavky mléčných bílkovin, hrachového proteinu…Ve výčtu by se dalo pokračovat. Otázka tedy zní, když je možné restrikcemi potírat kde co, nebylo by nasnadě také něco zvýhodnit? Třeba...

    Pokračování ...

Objednejte si zasílání časopisu Prosperita s přílohami - bezplatně!

Plnohodnotné vydání skutečně zdarma.

Kompletní PDF s našimi časopisy - Duben 2024

INZERCE

Partneři

Hlavní partneři:

TOSlogo 172 JPF

 

Partner plus:

  
         

Partneři:

logo-grada3    logo-dtocz upv logo 56
dk logo 2

Duševní vlastnictví - ve spolupráci s ÚPV

foto upv

Ochrana průmyslových vzorů 19. leden 2024

Anglické slovo design je odvozeno z latinského de-signare, označit, vyznačit. Postupně dostalo také významy „navrhnout“ či „návrh“. Od poloviny 20. století, kdy se začal klást větší důraz na vzhled výrobků a na reklamu, se rozšířilo do mnoha jazyků, včetně češtiny, v užším významu „výtvarného návrhu užitkových předmětů“.

Pokračování ...

Zaregistrujte se do našeho newsletteru

 

 

Navštivte také naše další portály

madambusinesscz RGB freshtimecz

Odborní partneři

csj105 cia 60 copy logo-kzps acto cma 30 let  Svaz květinářů a floristů ČR  cmsm105caim200 AVLOGOM3