INZERCE
Přední podnikatelský časopis
Vychází již 26. rokem

Všeobecná zdravotní pojišťovna provádí kontroly, a to i fyzické kontroly dokladů u plátců pojistného, výrazně častěji u zaměstnavatelů než u jednotlivých fyzických osob samostatně výdělečně činných. Postupuje se podle plánů kontrol, přičemž by se měly všude uskutečnit nejméně jednou za pět let.

Navíc každá zdravotní pojišťovna provádí svoje kontroly, takže čím více různých zdravotních pojišťoven zaměstnanci mají, tím více kontrol musí jejich zaměstnavatel očekávat. Fyzické kontroly účetních dokladů podnikajících fyzických osob (OSVČ) se dělají jen ve specifických případech; vychází se spíš z vyúčtování pojistného na základě dat získaných z informačního systému pojišťovny a údajů z podávaných přehledů OSVČ.

Kontroly u zaměstnavatelů jsou mimo plán kontrol vykonávány i na základě podezření na nepravdivost uváděných údajů, podnětem bývají také prudké výkyvy v platbách pojistného, špatná platební morálka či hrozící ukončení činnosti plátce při konkurzu, likvidaci či insolvenci. Zaměřeny jsou nejen na správnost stanovení vyměřovacího základu pro výpočet pojistného na zdravotní pojištění a na správnost výše pojistného a jeho včasné placení, ale i na splnění oznamovací povinnosti a povinnosti odevzdávat přehled o platbě pojistného zaměstnavatele.

Nejčastější kontrolní zjištění se týkají prodlení v platbách pojistného z důvodu nedostatečných finančních prostředků plátce na jeho úhradu. Už jen v ojedinělých případech – zřejmě i díky vlivu pravidelného provádění kontrol plátců pojistného – se u zaměstnavatelů přijde na chyby ve výpočtu pojistného nebo na nesplnění oznamovací povinnosti plátců pojistného a povinnosti zasílání záznamů o pracovních úrazech.

Výsledky kontrol pak vedou k následnému vymáhání dlužného pojistného a penále, případně pokut za porušení oznamovací povinnosti, za nepředložení dokladů ke kontrole, za nepředložení měsíčních přehledů zaměstnavatelů nebo za porušení povinnosti zaměstnavatele zasílat pojišťovně záznamy o pracovním úrazu. Zejména za nesplnění oznamovací povinnosti zaměstnavatele při zahájení či ukončení zaměstnaneckého poměru hrozí pokuta značná – až 200 000 korun. Pokuty lze uložit do dvou let ode dne, kdy se zdravotní pojišťovna dozvěděla o nesplnění nebo porušení povinnosti, nejpozději však do 5 let ode dne, kdy k nesplnění nebo porušení povinnosti došlo. Promlčecí doba pak trvá 10 let. Připomínáme v této souvislosti, že pokud by měl zaměstnanec podezření, že za něho zaměstnavatel řádně neodvádí pojistné, měl by co nejdříve informovat svoji zdravotní pojišťovnu.

(tz)

 

 

Slovo ke dni

  • Obrat k přirozené stravě nebo zdravému selskému rozumu?

    Není to tak dávno, co vyšla souhrnná zpráva pod hlavičkou OSN upozorňující na nebezpečí vysoce zpracovaných potravin. A čím že jsou nebezpečné? Mají souvislost s výskytem a rozvojem některých chorob včetně těch obávaných civilizačních a duševních. O posledně jmenovaných se dokonce hovoří čím dál častěji jako o epidemii. Není se co divit. Evoluce člověku trvala léta. Jak by mohlo být lidské zažívání zvyklé na látky nebo technologické zpracování surovin, které není starší než století? Zažili jsme boom ztužených tuků, tuků na smažení, průmyslových cukrovinek obohacených o kukuřičný sirup, glukózovo-fruktózový sirup, modifikované škroby, emulgátory, sladidla, přídavky mléčných bílkovin, hrachového proteinu…Ve výčtu by se dalo pokračovat. Otázka tedy zní, když je možné restrikcemi potírat kde co, nebylo by nasnadě také něco zvýhodnit? Třeba...

    Pokračování ...

Objednejte si zasílání časopisu Prosperita s přílohami - bezplatně!

Plnohodnotné vydání skutečně zdarma.

Kompletní PDF s našimi časopisy - Duben 2024

INZERCE

Partneři

Hlavní partneři:

TOSlogo 172 JPF

 

Partner plus:

  
         

Partneři:

logo-grada3    logo-dtocz upv logo 56
dk logo 2

Duševní vlastnictví - ve spolupráci s ÚPV

foto upv

Ochrana průmyslových vzorů 19. leden 2024

Anglické slovo design je odvozeno z latinského de-signare, označit, vyznačit. Postupně dostalo také významy „navrhnout“ či „návrh“. Od poloviny 20. století, kdy se začal klást větší důraz na vzhled výrobků a na reklamu, se rozšířilo do mnoha jazyků, včetně češtiny, v užším významu „výtvarného návrhu užitkových předmětů“.

Pokračování ...

Zaregistrujte se do našeho newsletteru

 

 

Navštivte také naše další portály

madambusinesscz RGB freshtimecz

Odborní partneři

csj105 cia 60 copy logo-kzps acto cma 30 let  Svaz květinářů a floristů ČR  cmsm105caim200 AVLOGOM3