INZERCE
Přední podnikatelský časopis
Vychází již 26. rokem

Libor Bosak CLFA1Rovných 25 let působí na trhu Česká leasingová a finanční asociace. Za tu dobu se z oboru, který zastupuje, kultivuje a rozvíjí, podařilo vytvořit spektrum finančních služeb, které v České republice vyrostlo doslova na zelené louce. Asociace je rovněž významným připomínkovým místem pro řadu zákonů a legislativních změn, stejně tak jako platformou, kde se shromažďují vypovídající data a připravují četné statistiky. Slovo má Libor Bosák, předseda představenstva ČLFA:

Leasing a finanční služby vůbec se mění, nicméně zákazník zůstává a klientela roste. Pro koho je dnes leasing vlastně nejvýhodnější? Pro jaké subjekty a jaké komodity či obory?

Asi bychom neměli mluvit pouze o leasingu, protože produktová nabídka členské základny České leasingové a finanční asociace je mnohem širší: členové asociace vedle finančního a operativního leasingu nabízejí podnikatelské i spotřebitelské úvěry a také factoring, který je určen na financování firemního provozu. Z toho vyplývá, že klientela našich členských společností se rekrutuje v podstatě ze všech kategorií napříč obory: z velkých firem, malých a středních podniků, drobných živnostníků i privátních spotřebitelů. Přesto existuje zákaznická skupina, která u našich členů stabilně převažuje: jsou to malé a střední podniky. V obchodech členských firem dominuje financování majetku, největší objemy generujeme v oblasti financování podnikatelských investic. Pro mnohé malé a střední podniky jsou právě produkty našich členů nejsmysluplnější cestou k externímu financování. Důvodem obliby produktů členů ČLFA mezi malými a středními podniky je zejména dostupnost, rozsah doprovodných služeb, včetně pojištění, a také vysoká flexibilita při sjednávání smlouvy o financování – to se často děje přímo v místě prodeje dané věci bez nutnosti nadbytečných administrativních úkonů. V přehledu komodit financovaných našimi členy tradičně převládají automobily, na které připadají zhruba dvě třetiny celkových objemů, následuje kategorie strojů a zařízení se 30 % (viz graf na str. 5).

Zejména drobnější firmy a živnostníci si v minulosti raději našetřili a pak kupovali – auta, vybavení kanceláří, stroje. Změnily se jejich zvyklosti?

Menší firmy a živnostníci jsou přirozeně při sjednávání úvěrů či leasingu obezřetnější. Aktuální situaci, charakteristickou dobrým výkonem ekonomiky a historicky minimální výší úrokových sazeb, ale samozřejmě vnímají i oni. Nechtějí-li zaspat, musí investovat. Výsledkem je jejich zvýšená poptávka po externím financování. To se pak promítá i do obchodů naší členské základny. V loňském roce stoupl objem financování firem meziročně o dvacet procent. V kategorii strojů a zařízení, která je možná nejlepším indikátorem kondice tuzemských společností, jsme zaznamenali dokonce téměř třicetiprocentní nárůst.

Podle čeho se rozhodnout, když majitel s.r.o. a zároveň OSVČ v jedné osobě uvažuje o pořízení automobilu? Je třeba brát v úvahu, jde-li o auto nové nebo ojeté? Vezměme jako modelový příklad takový, kde jednoznačně z daňového přiznání plyne, že firma i živnostník jsou v minusu. Co byste doporučil? A jaké další faktory by měly pomoci správně se rozhodnout?

Pokud je firma či živnostník v minusu dlouhodobě, potom se žádostí o externí financování neuspěje. Každá úvěrová či leasingová společnost pečlivě váží rizika vyplývající z uvažovaného obchodu a dlouhodobá ztrátovost jistě není ideálním předpokladem pro sepsání smlouvy. Jiná je situace, pokud žadatel vykazuje jednorázovou ztrátu zapříčiněnou například většími investicemi. Pro výběr konkrétního produktu žádná univerzální rada neexistuje. Záleží na potřebách i finanční situaci každého subjektu. Podstatné jsou preference klienta. Ten by si měl nejdříve stanovit své priority z hlediska účetního, především to, chce-li auto vlastnit (a postupně odepisovat), anebo jestli upřednostní model, kdy bude užívat vůz vlastněný pronajímatelem.

Důležité také je, zda od spolupráce s leasingovou či úvěrovou firmou očekává pouze profinancování vozu se základními službami, typicky v oblasti pojištění, anebo jestli požaduje bohatší doplňkový servis. V prvním případě se bude rozhodovat mezi finančním leasingem nebo podnikatelským úvěrem, ve druhém se bude zajímat o operativní leasing. V něm na rozdíl od finančního leasingu uhradí v pravidelných splátkách pouze rozdíl mezi pořizovací cenou automobilu a jeho zůstatkovou cenou na konci leasingu. V rámci splátky si navíc předplácí související služby, například pravidelnou údržbu. Díky tomu eliminuje jednorázové výdaje. Na konci leasingu vůz vrátí, a nemusí se tak starat o jeho prodej. Naopak – obratem si může pronajmout vůz nový. Ptáte-li se, zda si vzít vozidlo spíše na společnost s ručením omezeným, anebo jako OSVČ, nelze říci kategorický názor. Záleží na ekonomické situaci obou subjektů, ale i na tom, jestli jsou plátci DPH. V případě, že například „eseróčko“ je plátcem DPH a OSVČ nikoli, je volba nasnadě.

Výsledky asociace za rok 2015 napověděly, že výrazně posiluje operativní leasing automobilů, a to již konečně i v případě jednotlivců, kteří potřebují péči o auto a některé starosti přesunout na odborníky. Poroste tento trend? O čem svědčí?

Podíl operativního leasingu bude podle všeho nadále stoupat. Ani přes boom tohoto produktu z posledních let přece jen jeho penetrace v české ekonomice nedosahuje takové úrovně jako v některých západních zemích. Pro operativní leasing hovoří ryze pragmatické důvody. Firmy s jeho pomocí dokážou efektivněji řídit své náklady a cash-flow, zbaví se administrativně a časově náročných povinností. Možná trošku paradoxně operativnímu leasingu pomohla finanční krize, která podnikatelské subjekty přiměla k hledání co nejefektivnějších řešení. A když se seznámily s operativním leasingem, dávalo jim to smysl. Menší firmy či živnostníci (a v poslední době, jak sama správně připomínáte, i soukromé osoby) obvykle volí jednodušší varianty operativního leasingu – tedy pronájem vozu se základními službami. Větší klienti ke správě svých flotil přistupují sofistikovaněji. Častěji využívají vrcholnou podobu operativního leasingu, tedy full-service leasing, jehož prostřednictvím přenesou v podstatě veškerou starost o vozidla na leasingovou společnost. V rámci doplňkových služeb pak při správě flotil nasazují nejmodernější technologie, například elektronické knihy jízd.

A o čem to všechno svědčí? Především o tom, že status vlastnictví vozu přestal být v české společnosti určující. Pro stále větší počet firem, ale i domácností jsou mnohem důležitější komfort a ekonomická náročnost provozu automobilu. Zároveň je však třeba zdůraznit, že ani při rostoucích objemech operativního leasingu se nesnižuje využitelnost finančního leasingu pro řadu podnikatelských subjektů i pro mnohé domácnosti. Jak jsem už uvedl, konkrétní produkt je třeba volit v závislosti na povaze financované věci, jejího uživatelského režimu, dlouhodobosti či krátkodobosti její potřeby i daňového statutu zájemce o finanční službu. Nemálo klientů upřednostní finanční leasing, se kterým může být také spojena řada doprovodných služeb zjednodušujících péči zákazníka o financovaný vůz a jeho užívání.

Nesledujete, kolik aut se v ČR vrací z tzv. zabaveného leasingu?

Takovou statistiku neevidujeme.

Co nejpodstatnějšího čeká letos žadatele o úvěry či jakékoli další finanční služby?

Nejzásadnější novinkou je nový zákon o úvěru pro spotřebitele, který zpřísňuje podmínky pro poskytování a zprostředkování spotřebitelských úvěrů. Naše asociace zákon vítá, byť s výhradami k některým dílčím ustanovením. Nový zákon zavádí pro úvěrové společnosti řadu povinností, například v oblasti informování klientů anebo prověřování jejich budoucí schopnosti splácet. Pro zákazníky to jistě znamená více práv a větší ochranu, na druhou stranu je třeba počítat s tím, že uchazeči, kteří dodnes u solidních úvěrových společností procházeli tak říkajíc s odřenýma ušima, budou mít propříště smůlu. Obáváme se, že jejich cesta pak bohužel povede k těm, jimž by se měli obloukem vyhnout, tedy k lichvářům. Právě na ty nový zákon míří – pokud bude důsledně aplikován, prostřednictvím licencí všech poskytovatelů a zprostředkovatelů spotřebitelských úvěrů by je měl z trhu eliminovat.

Také factoring spadá do hledáčku vaší asociace. Stále však panuje názor, že jde o metodu vhodnou jen pro velké a bohaté společnosti. Jakými argumenty podpořit snahu factoringových společností oslovit širší spektrum klientely?

Názor, že factoring je jen pro velké a bohaté společnosti, nemá oporu ve statistikách. Většina klientely factoringových společností pochází z řad malých a středních firem. Určitou brzdou ve vnímání tohoto produktu může být obava z jeho složitosti. Je však zbytečná. Factoring je založen na postoupení krátkodobých pohledávek. Nastavení procesů spojených s výměnou informací o postupovaných pohledávkách a jejich úhradách je poměrně jednoduchá jednorázová záležitost. Formálně je vzájemná komunikace definována tak, že k uzavírání smluv dochází v podstatě automaticky. Vše navíc zjednodušil nový občanský zákoník. Ten totiž umožňuje postoupení souborů budoucích pohledávek formou tzv. globální cese. O nově vznikajících pohledávkách tak klient pouze pře-dává své factoringové firmě informace, zpravidla s vyžitím online přístupu do příslušné aplikace. Jejím prostřednictvím má zároveň k dispozici veškeré potřebné údaje o nároku na financování, úhradách a platebním chování svých odběratelů.

Ani s náklady, které jsou s factoringem spojené, to není dramatické. Factoring sice může stát o něco více než bankovní úvěr, ale to neznamená, že je dražší. Zatímco role úvěru je čistě finanční, factoring svému uživateli zajišťuje řadu služeb v oblasti správy pohledávek: komunikaci s odběrateli, upomínání a v případě potřeby i intenzivnější inkasní kroky. Ve své nejkomplexnější podobě, kterou je tzv. bezregresní factoring, pak poskytuje i ochranu proti platební neschopnosti odběratele. Je logické, že tyto služby nejsou zadarmo, což je zohledněno účtováním tzv. factoringového poplatku. Ten však vzhledem k přínosu těchto služeb není nijak vysoký.

otázky připravila Eva Brixi

Slovo ke dni

  • Obrat k přirozené stravě nebo zdravému selskému rozumu?

    Není to tak dávno, co vyšla souhrnná zpráva pod hlavičkou OSN upozorňující na nebezpečí vysoce zpracovaných potravin. A čím že jsou nebezpečné? Mají souvislost s výskytem a rozvojem některých chorob včetně těch obávaných civilizačních a duševních. O posledně jmenovaných se dokonce hovoří čím dál častěji jako o epidemii. Není se co divit. Evoluce člověku trvala léta. Jak by mohlo být lidské zažívání zvyklé na látky nebo technologické zpracování surovin, které není starší než století? Zažili jsme boom ztužených tuků, tuků na smažení, průmyslových cukrovinek obohacených o kukuřičný sirup, glukózovo-fruktózový sirup, modifikované škroby, emulgátory, sladidla, přídavky mléčných bílkovin, hrachového proteinu…Ve výčtu by se dalo pokračovat. Otázka tedy zní, když je možné restrikcemi potírat kde co, nebylo by nasnadě také něco zvýhodnit? Třeba...

    Pokračování ...

Objednejte si zasílání časopisu Prosperita s přílohami - bezplatně!

Plnohodnotné vydání skutečně zdarma.

Kompletní PDF s našimi časopisy - Duben 2024

INZERCE

Partneři

Hlavní partneři:

TOSlogo 172 JPF

 

Partner plus:

  
         

Partneři:

logo-grada3    logo-dtocz upv logo 56
dk logo 2

Duševní vlastnictví - ve spolupráci s ÚPV

foto upv

Ochrana průmyslových vzorů 19. leden 2024

Anglické slovo design je odvozeno z latinského de-signare, označit, vyznačit. Postupně dostalo také významy „navrhnout“ či „návrh“. Od poloviny 20. století, kdy se začal klást větší důraz na vzhled výrobků a na reklamu, se rozšířilo do mnoha jazyků, včetně češtiny, v užším významu „výtvarného návrhu užitkových předmětů“.

Pokračování ...

Zaregistrujte se do našeho newsletteru

 

 

Navštivte také naše další portály

madambusinesscz RGB freshtimecz

Odborní partneři

csj105 cia 60 copy logo-kzps acto cma 30 let  Svaz květinářů a floristů ČR  cmsm105caim200 AVLOGOM3