INZERCE
Přední podnikatelský časopis
Vychází již 26. rokem

FordPokud jste někdy spatřili auto pokryté bizarními „klikyháky“, patrně to byl utajovaný prototyp nového automobilu se speciální kamufláží. Účelem těchto nepřehledných vzorů je ztížit zvědavým zrakům vnímání skutečných tvarů aut, která se testují v běžném provozu. Design kamufláže vytváří optickou iluzi  způsobující, že zrak nedokáže tak snadno zaznamenat hlavní rysy karoserie.

Nejnovější maskovací vzor Fordu je částečně inspirován populárními optickými klamy, které lidé šíří po internetu. Tisíce válců černé, bílé a šedé barvy jsou uspořádané křížem krážem ve zdánlivě náhodném vzoru. Díky tomu je pro oko mimořádně obtížné rozpoznat v denním světle klíčové tvary prototypu, ať už naživo nebo na fotografiích. Ty dnes pořizují a šíří po internetu nejen profesionální špionážní fotografové, ale i fanoušci aut, mnohdy ve formě selfie (autoportrétu) s „uloveným“ prototypem v pozadí.

„Skoro každý má dnes chytrý telefon a může sdílet fotky okamžitě. Všichni, včetně našich konkurentů, tak mohou vidět vozy, které testujeme,“ řekl Lars Muehlbauer, vedoucí kamuflovacího oddělení ve Ford of Europe. „Designéři navrhují krásná auta s atraktivními tvary. Naším úkolem je udržet tyto tvary v tajnosti.“

Testování prototypů v běžném provozu na veřejných silnicích je nezbytnou součástí vývojového programu. Příprava nové kamufláže trvá asi dva měsíce. Vzor se potom vytiskne na velmi lehké vinylové samolepicí fólie, které jsou tenčí než lidský vlas. Nové vzory se nejprve zkouší v uzavřených areálech, aby měl Ford jistotu, že kamufláž funguje očekávaným způsobem.

„Snažím se vytvořit chaotický vzor, který mate zrak,“ vysvětluje Marco Porceddu, prototypový technik z vývojového oddělení Ford of Europe. „Prohlížel jsem si optické iluze na internetu a napadl mě tvar, který lze kopírovat a překrývat mnohotisíckrát. Tím vzniká optická iluze a zároveň i trojrozměrný efekt.“

Kamuflovací fólie používané Fordem snesou i extrémní teploty a dobře splývají s okolním prostředím v zimních podmínkách Evropy. V Austrálii a Jižní Americe používá Ford pískové odstíny.

„Kamufláž obstojí v téměř jakémkoli prostředí, ale jejím cílem je především narušit integritu tvarů, ploch a barev vozu,“ řekl profesor Martin Stevens z Exeterské univerzity. „Optická iluze vám nezabrání vůz spatřit, ale pohrává si s vaší schopností zaznamenat hloubku ostrosti a stíny. Tím ztěžuje vnímání tvarů a rysů vozu. Je to trik, který používá příroda k úniku nebo ukrytí před nebezpečím, ale zrovna tak užitečný je pro testovacího řidiče.“

(tz)

Slovo ke dni

  • Obrat k přirozené stravě nebo zdravému selskému rozumu?

    Není to tak dávno, co vyšla souhrnná zpráva pod hlavičkou OSN upozorňující na nebezpečí vysoce zpracovaných potravin. A čím že jsou nebezpečné? Mají souvislost s výskytem a rozvojem některých chorob včetně těch obávaných civilizačních a duševních. O posledně jmenovaných se dokonce hovoří čím dál častěji jako o epidemii. Není se co divit. Evoluce člověku trvala léta. Jak by mohlo být lidské zažívání zvyklé na látky nebo technologické zpracování surovin, které není starší než století? Zažili jsme boom ztužených tuků, tuků na smažení, průmyslových cukrovinek obohacených o kukuřičný sirup, glukózovo-fruktózový sirup, modifikované škroby, emulgátory, sladidla, přídavky mléčných bílkovin, hrachového proteinu…Ve výčtu by se dalo pokračovat. Otázka tedy zní, když je možné restrikcemi potírat kde co, nebylo by nasnadě také něco zvýhodnit? Třeba...

    Pokračování ...

Objednejte si zasílání časopisu Prosperita s přílohami - bezplatně!

Plnohodnotné vydání skutečně zdarma.

Kompletní PDF s našimi časopisy - Březen 2024

INZERCE

Partneři

Hlavní partneři:

TOSlogo 172 JPF

 

Partner plus:

  
         

Partneři:

logo-grada3    logo-dtocz upv logo 56
dk logo 2

Duševní vlastnictví - ve spolupráci s ÚPV

foto upv

Ochrana průmyslových vzorů 19. leden 2024

Anglické slovo design je odvozeno z latinského de-signare, označit, vyznačit. Postupně dostalo také významy „navrhnout“ či „návrh“. Od poloviny 20. století, kdy se začal klást větší důraz na vzhled výrobků a na reklamu, se rozšířilo do mnoha jazyků, včetně češtiny, v užším významu „výtvarného návrhu užitkových předmětů“.

Pokračování ...

Zaregistrujte se do našeho newsletteru

 

 

Navštivte také naše další portály

madambusinesscz RGB freshtimecz

Odborní partneři

csj105 cia 60 copy logo-kzps acto cma 30 let  Svaz květinářů a floristů ČR  cmsm105caim200 AVLOGOM3