INZERCE
Přední podnikatelský časopis
Vychází již 26. rokem

IMG 4215Z průzkumu, který mezi českými exportéry pro loňský ročník Exportní ceny DHL UniCredit zpracovala společnost NSG Morison, vyplývá, že více než třetina (33,85 %) dotázaných firem využívá při exportu do zahraničí služeb agentury CzechTrade.

Polovina respondentů uvedla jako největší komplikaci při vstupu na zahraniční trhy místní byrokracii a neznalost jazyka. S řešením těchto pro­blémů vývozcům pomáhá právě agentura CzechTrade prostřednictvím svých zahraničních zastoupení. Celkem 30,77 % dotázaných firem se při exportu nespoléhá na žádnou externí pomoc nebo využívá osobních kontaktů. Účastníci šetření byli dotázáni také na překážky, se kterými se při vstupu na cizí trhy setkávají. Mezi nejčastěji zmiňované patří byrokracie, neznalost místních regulací, jazyková bariéra a nedůvěra vůči českým firmám. Většina respondentů (86,3 %) si uvědomuje nezbytnost marketingové komunikace pro úspěch v zahraničí, ale 46 % přiznává, že má v této oblasti rezervy.

 Agentura CzechTrade disponuje mnoha pracovníky, kteří v zahraničí přímo působí a jednotlivé trhy detailně znají, takže může českým firmám nahradit chybějící osobní kontakty. Tito pracovníci také pomáhají překonat jazykové bariéry a místní byrokracii, např. cla, místní zákony a regulace, certifikace apod. CzechTrade jako státní agentura poskytuje českým firmám potřebnou záruku a zvyšuje jejich renomé v zahraničí. Také marketing a marketingová komunikace jsou pro úspěch v zahraničí nezbytné – spolu s agenturou  CzechTrade se české firmy mohou zúčastnit veletrhů ze širokého spektra zemí a oborů a využít i dotace v rámci programu Společná účast na výstavách a veletrzích, případně prezentovat svoji firmu v adresáři exportérů v rámci Exportního klubu.

 Export je významnou oporou české ekonomiky, nezbytností, na niž firmy stále více spoléhají. Generálnímu řediteli CzechTrade, Radomilu Doležalovi, patří následující otázky:

V čem dnes potřebují exportéři pomoci?

Myslím, že je to stále při počátečním vstupu na zahraniční trhy, ale i v konkrétních situacích, které tento proces přináší. Vstup na zahraniční trhy a obchodování zde je ucelený souhrn činností, který přináší různé situace, v nichž jsme připraveni s vývozci spolupracovat.

 V zahraničí máme odborníky, kteří na daném teritoriu dlouhodobě působí a jsou schopni poradit během období hledání, oslovování a přesvědčování zahraničních obchodních partnerů. Orientují se v rozhodovacích procesech na daném trhu, a umožňují tak ulehčit exportérům první kroky v novém prostředí a vyvarovat se řady možných nedorozumění a eventuálních chyb. Navazování nových obchodních kontaktů je časově náročné. Exportéři mohou prostřednictvím zahraničních zástupců využít již vybudované obchodní vazby s klíčovými partnery v daném regionu. Důležitou roli při navazování takové komunikace hraje také statut vládní agentury úzce spolupracující se zastupitelskými úřady v zahraničí.

 Jsme pyšní na to, když usnadníme firmám pohyb v odlišném konkurenčním prostředí, když obchodní namlouvání se zahraničními partnery dopadne. Úspěch českých podnikatelů v zahraničí motivuje firmy k dalšímu rozvoji.

Co exportéři z vaší nabídky využívají nejvíce?

Čeští vývozci si jsou vědomi toho, že klíčem k úspěchu je důkladná příprava a že je dobré mít k dispozici aktuální a ověřené informace. A také už vědí, že před vstupem na rozvojové

trhy či do rizikových zemí se rozhodně vyplatí nechat si poradit. CzechTrade disponuje širokou zahraniční sítí, nabízí tak pomoc ve formě individuálních poradenských služeb téměř v padesáti zemích na pěti kontinentech. Firmy se přesvědčily o tom, že máme propracovaný informační servis, užitečnou nabídku exportního vzdělávání, výhodnou marketingovou podporu v zahraničí a rovněž individuální poradenství.

Dá se odhadnout, v čem dělají vývozci chyby nejčastěji?

Mezi největší komplikace při vstupu na zahraniční trhy patří byrokracie, např. cla, místní zákony a regulace, certifikace apod., ale i překonání jazykové bariéry. Rád bych podotknul, že náklady, které firma vynaloží na vstup do nového teritoria či expanzi s využitím služeb agentury CzechTrade, jsou podstatně nižší, než by byly vynaložené náklady například na vlastního zaměstnance, který by v dané zemi působil.

Specialisté našich zahraničních kanceláří znají velmi dobře místní podnikatelské prostředí, rozhodovací procesy a situaci na tom kterém trhu. To nezískáte z obecných, veřejně dostupných zdrojů, například z tisku nebo internetu. Je to jisté know-how, které je pro české zájemce o příslušný trh svým způsobem nenahraditelné. Doporučuji tedy využívat, vyplatí se to.

Co se změnilo po diskuzích o významu CzechTrade?

Statut CzechTrade jakožto vládní proexportní agentury výrazně pomáhá českým firmám vstoupit na zahraniční trhy, na tom není nic nového, ale je to argument, který má svou váhu. Exportérům se nabízí možnost využít po léta budované obchodní vztahy a díky úzkým vazbám na zastupitelské úřady se dostat na místa např. ve státní správě, která mohou být pro firmy jen obtížně dosažitelná.

 Rok 2014 byl pro agenturu zlomový. Hlavními milníky byl návrat řízení zahraničních kanceláří Ministerstvem průmyslu a obchodu ČR zpět pod střechu CzechTrade i změna ve vedení agentury během léta. Situaci také prospělo zlepšení vztahů mezi Ministerstvem průmyslu a obchodu ČR a Ministerstvem zahraničních věcí ČR. Konkrétním příkladem je vytvoření společného projektu Klientské centrum pro export. Jde o jednotné kontaktní místo, na které se může obrátit jakýkoliv exportér, který potřebuje poradit a správně nasměrovat. Každoročně prostřednictvím dotazníků určených našim klientům zjišťujeme zpětnou vazbu na odváděnou práci. Také rok 2014 pro nás dopadl velmi dobře: 97 % firem by CzechTrade doporučilo ostatním, 82 % klientů si pochvalovalo úsporu času a 70 % snížení nákladů.

Jaké má CzechTrade hlavní cíle, plány pro rok 2015?

Hlavním cílem pro rok 2015 je připravit firmám nabídku služeb, akcí a informací, která bude reagovat na jejich aktuální požadavky a přání. Oslovit chceme hlavně firmy, které dosud služeb CzechTrade nevyužívaly. Rád bych zdůraznil, že pomoc u nás mohou hledat malé a střední firmy, jsme pro ně finančně dostupní. Také chceme být v daleko větší míře vidět v regionech, ať už formou prezentačních akcí, nebo formou individuálních rozhovorů s exportními konzultanty a zahraničními zástupci. Témata, jimž se budeme letos věnovat, budou řešit konkrétní a praktické problémy exportérů, ať už se týkají daných obchodních příležitostí, nebo postupů, jak se vypořádat s nejrůznějšími situacemi, se kterými se exportéři setkávají. Novinek připravujeme celou řadu a budeme o nich průběžně informovat.

připravila Eva Brixi

 

Slovo ke dni

  • Obrat k přirozené stravě nebo zdravému selskému rozumu?

    Není to tak dávno, co vyšla souhrnná zpráva pod hlavičkou OSN upozorňující na nebezpečí vysoce zpracovaných potravin. A čím že jsou nebezpečné? Mají souvislost s výskytem a rozvojem některých chorob včetně těch obávaných civilizačních a duševních. O posledně jmenovaných se dokonce hovoří čím dál častěji jako o epidemii. Není se co divit. Evoluce člověku trvala léta. Jak by mohlo být lidské zažívání zvyklé na látky nebo technologické zpracování surovin, které není starší než století? Zažili jsme boom ztužených tuků, tuků na smažení, průmyslových cukrovinek obohacených o kukuřičný sirup, glukózovo-fruktózový sirup, modifikované škroby, emulgátory, sladidla, přídavky mléčných bílkovin, hrachového proteinu…Ve výčtu by se dalo pokračovat. Otázka tedy zní, když je možné restrikcemi potírat kde co, nebylo by nasnadě také něco zvýhodnit? Třeba...

    Pokračování ...

Objednejte si zasílání časopisu Prosperita s přílohami - bezplatně!

Plnohodnotné vydání skutečně zdarma.

Kompletní PDF s našimi časopisy - Březen 2024

INZERCE

Partneři

Hlavní partneři:

TOSlogo 172 JPF

 

Partner plus:

  
         

Partneři:

logo-grada3    logo-dtocz upv logo 56
dk logo 2

Duševní vlastnictví - ve spolupráci s ÚPV

foto upv

Ochrana průmyslových vzorů 19. leden 2024

Anglické slovo design je odvozeno z latinského de-signare, označit, vyznačit. Postupně dostalo také významy „navrhnout“ či „návrh“. Od poloviny 20. století, kdy se začal klást větší důraz na vzhled výrobků a na reklamu, se rozšířilo do mnoha jazyků, včetně češtiny, v užším významu „výtvarného návrhu užitkových předmětů“.

Pokračování ...

Zaregistrujte se do našeho newsletteru

 

 

Navštivte také naše další portály

madambusinesscz RGB freshtimecz

Odborní partneři

csj105 cia 60 copy logo-kzps acto cma 30 let  Svaz květinářů a floristů ČR  cmsm105caim200 AVLOGOM3