Kdykoli přijde řeč na TOS VARNSDORF, vyvstane mi v mysli několik přívlastků, jimiž se sama sobě snažím tuto firmu charakterizovat. Tak třeba: seriózní, spolehlivá, vstřícná, rozvážná, nápomocná, obdivuhodná, prozíravá, nevzdávající se, vizionářská... Jsou to samé superlativy, které pak shrnuji v úvahu: jak je vůbec možné udržet a rozvíjet takový subjekt na trhu? Jak docílit, aby ve firmě vše klapalo, vše mělo svůj řád, a přesto majitelé neztratili nadhled, úsměv, charakter? V čem tkví tento soubor vlastností, na jehož základě patří TOS VARNSDORF mezi učebnicové vzory, ať už jde o řízení týmu, strategii, špičkovou péči o zaměstnance, osobní filozofii úspěchu? Jak je možné, že to tam funguje? Sama na to neumím odpovědět, ale myslím si, že je to hodně o morálce i odvaze. Na otázky Prosperity odpovídal Ing. Jan Rýdl ml., MBA, statutární a generální ředitel TOS VARNSDORF a.s.:
Děkuji náhodám, které prý neexistují, ale kdo ví, jak to všechno je... Do mé profesní dráhy mi přináší občasné setkání s majiteli, manažery, osobnostmi českého průmyslu, a já si těch okamžiků nesmírně vážím. Jsou inspirativní, otvírají mi oči. Generační dvojicí mužů, jimž ráda naslouchám, jsou odborníci stejného jména i příjmení: Ing. Jan Rýdl starší, předseda správní rady TOS VARNSDORF a.s., a syn Ing. Jan Rýdl, MBA, který působí v roli statutárního a generálního ředitele jmenované společnosti. Jejich firma patří ke stálicím našeho exportu a reprezentuje vzácné know-how české strojařiny. Proč? Odpovědi najdete ve slovech Ing. Jana Rýdla mladšího:
Hledání cest k vyšší efektivitě výroby, obchodu, marketingu – i tak by se patrně dala charakterizovat užitečnost metody 3D. V TOS VARNSDORF a.s. šli výzvě včas naproti, neváhali. Dnes jim nové postupy začínají přinášet první úspory a otvírají oči dříve netušeným možnostem. Více již Tomáš Kozlok, vedoucí vývojových projektů a zkušebny v TOS VARNSDORF a.s.:
Jak dlouho trvají diskuze o tom, že ubývá technicky zdatných profesionálů? Jak dlouho již nejrůznější profesní uskupení a firmy samotné upozorňují na to, že by se školství mělo přizpůsobit společenskému požadavku doby? Jak dlouho víme o tom, že zájem dětí o strojírenství a další obory klesá, že se bojí kružítka, matematických úloh i pomyšlení na samotnou praxi? Kdo za pár let bude obsluhovat sofistikované stroje, přístroje, roboty? Kdo opraví vodovodní kohoutek, navrhne řešení pro dostavbu teplárny nebo zrekonstruuje obráběcí centrum? Je to stále dokola. Zásadní řešení v podobě motivačního systému, na základě kterého by se předešlo katastrofě české ekonomiky, neexistuje. Některým hráčům na trhu však již došla trpělivost. TOSu VARNSDORF a.s. se potvrdilo, že spoléhat na vlastní úsudek, nápady i cesty hledání je nejúčinnější, nejrychlejší a dává smysl. Svůj plán zde pojali velkoryse a nabídli součinnost i dalším firmám. Předseda správní rady Ing. Jan Rýdl vysvětlil:
V poslední době slýchám od lidí z businessu poznámky, že žijeme přesně v takové zemi, jakou si zasloužíme. Když nějaká taková věta či úvaha zazní, ptám se, co přesně je tím myšleno. Pokaždé se dostaneme k tomu samému. Ke kvalitě vztahů mezi lidmi. Začíná být normou, že když vztah poslouží svému účelu, vyšumí. Není to přátelství ani partnerství. Spíše hra na ně. Něco, co vypadá vznešeně. Tváří se, že to má hloubku. Přitom je to prospěchářské a jednostranné. A jakmile je dosaženo cíle, expirační lhůta se nemilosrdně naplňuje. A jak řešení vidí podnikatelé? Naučit se žít takové vztahy, které mají hodnotu – kde jsme ochotni na sebe brát závazky a investovat do vzájemnosti. Kvalitní mezilidské vztahy každému jednotlivci pomohou překročit vlastní stín. A stejně důležité jsou i pro úspěch a rozvoj v podnikání. Kateřina Šimková
Anglické slovo design je odvozeno z latinského de-signare, označit, vyznačit. Postupně dostalo také významy „navrhnout“ či „návrh“. Od poloviny 20. století, kdy se začal klást větší důraz na vzhled výrobků a na reklamu, se rozšířilo do mnoha jazyků, včetně češtiny, v užším významu „výtvarného návrhu užitkových předmětů“.
Pokračování ...