INZERCE
Přední podnikatelský časopis
Vychází již 26. rokem

Oksana AntonenkoPo rozpadu RVHP a trhu sovětských republik musely české firmy znovu dobývat ukrajinský trh. Pomohla pověst výrobků Made in Czechoslovakia a tradičně dobré vzájemné vztahy. Ukrajina stále patří k velkým obchodním partnerům ČR. Ale výměna zboží obou zemí prošla v nedávné minulosti další krizí. Vyvolal ji rusko-ukrajinský konflikt s dopadem do místní ekonomiky, která však už má nejhorší za sebou. Před oběma partnery se nyní znovu otvírají další možnosti spolupráce, které by bylo velkou chybou nevyužít. Hovořili jsme o tom s vedoucí Zahraniční kanceláře státní agentury CzechTrade v Kyjevě Oksanou Antonenko:

Jak byste zhodnotila úroveň česko-ukrajinských obchodních vztahů?

Obchodní spolupráce mezi Ukrajinou a Českou republikou navazuje ještě na dlouhou tradici dodávek strojírenské, sklářské produkce a obuvi z Československa do této dříve „svazové“ republiky tehdejšího SSSR. Díky tomu má dodnes česká produkce, zvlášť u místních strojařů, dobrý zvuk. Obě země, ačkoli se liší rozlohou a počtem obyvatel, jsou prakticky rovnocennými obchodními partnery a z hlediska obratu zahraničního obchodu zaujímají navzájem 18.–20. příčku.

            Od počátku 90. let 20. století, kdy vznikly Česká republika a Ukrajinská republika jako dva samostatné státy, jejich obchodní výměna neustále vzrůstala. Dočasný propad přišel v období finanční krize let 2008–2009. Maximálního obratu ve výši 2,2 mld. eur dosáhla v roce 2012. Bilance vyzněla mírně ve prospěch českého vývozu (442,9 mil. eur). Od konce roku 2013 však vzájemná výměna strmě klesá v důsledku rusko-

-ukrajinského konfliktu a anexe Krymu. Český vývoz se od té doby snižoval každoročně o 20–30 % a v roce 2015 klesl na 561 mil. eur, což byl jeden z nejnižších ukazatelů za předchozí desetiletí.

Už se ukrajinská ekonomika odrazila ode dna?

Právě na jaře toho roku se během jednoho týdne ukrajinská hřivna propadla na polovinu. I nadále se její kurz vyznačuje poměrně značnou volatilitou. Exportující firmy se nedokázaly proti tak prudkému a nepředvídatelnému vývoji včas zajistit a nebyly schopny jej ustát. Řada z nich proto byla nucena opustit ukrajinský trh, mnohdy s citelnými ztrátami.

            Loni se ekonomická situace na Ukrajině poměrné stabilizovala a po dvou letech propadu vyrostlo ukrajinské hospodářství o 1,1 %, rovněž tak se zastavilo znehodnocování hřivny. Pozitivní trend se neprodleně projevil i na česko-ukrajinském obchodu, který meziročně stoupl o 16 % na 1,53 mld. eur, z toho český export se zvýšil o 43 % na 805 mil. eur.

Které české firmy byste vyzvedla jako příklad úspěšné expanze na ukrajinský trh? A jaké zahraniční zboží je na Ukrajině nejvíc poptáváno, kdo má největší šanci se zde obchodně, případně investičně uplatnit?

Tradičními položkami českého vývozu na ukrajinský trh jsou dopravní prostředky, kotle, jaderné reaktory, dráty a kabely, motorová vozidla a zpracovatelské stroje. Dalšími komoditními položkami reagují čeští vývozci na současnou poptávku ukrajinské ekonomiky, jejímž tahounem se stalo v minulých letech zemědělství.

Agrární sektor se podílí 14 % na místním HDP a 42,5 % (15,5 mld. USD) na vývozu země. Analytici předpovídají, že si odvětví zachová vedoucí pozici i v budoucnu. S tím se postupně bude rozvíjet zpracovatelský průmysl a stávající vývoz zemědělských surovin bude nahrazen obchodem se zemědělskou produkcí s větší přidanou hodnotou. V návaznosti na po­ptávku místního zemědělství rozšiřují svou přítomnost na trhu čeští výrobci zařízení pro zpracování půdy a rostlin­nou výrobu (Zetor a.s., Farmet a.s., Bednář a.s., JK Machinery s.r.o., Biopreparáty s.r.o., Moravoseed CZ a.s. a další), chov zvířat a související technologie (Tekro a.s., Brunnthaller CZ, Bioveta a.s., Kovobel v.d., Vítkovice Envi, Tenza a.s. a další).

Existují i další ukrajinská specifika?

Ve srovnání s trhy členských zemí EU vyžaduje vstup na ukrajinský trh víc kol osobních jednání a vzájemných osobních návštěv potenciálních obchodních partnerů a účast na místních veletrzích. To ukrajinským partnerům signalizuje, že firma seriózně uvažuje o působení na zdejším trhu. Je nutné si uvědomit, že navzdory stávajícím ekonomickým a politickým problémům zůstává Ukrajina stále perspektivním a lákavým evropským trhem, o nějž projevuje zájem řada evropských a asijských výrobců, takže Ukrajinci mají z čeho vybírat.

Čím může při obchodování s Ukrajinou pomoci stát a státní agentura CzechTade?

Na základě zkušeností dokáže zahraniční kancelář CzechTrade v Kyjevě pomoci potenciálním zájemcům důkladně se připravit na vstup na místní trh. Zejména může předem zjistit, jestli zde působí konkurenční zahraniční firmy, jakým způsobem a přes které distributory se na něm prosazují, jakou uplatňují cenovou politiku a podobně. Dle tvrzení místních prodejců provádí řada silných evropských a asijských hráčů dumpingovou cenovou politiku s cílem ukrajinský trh ovládnout.

            V oblasti strojírenství, které bylo a zůstává tradiční českou vývozní položkou, je situace stále nepříznivá, jelikož v důsledku vojenských událostí na východě země a s ohledem na celkovou ekonomickou situaci došlo k podstatnému snížení výroby místních strojírenských a metalurgických závodů, které byly stálými zákazníky českých podniků. Nicméně působí tady řada výrobců stavebních materiálů, zemědělské techniky, nábytku, elektroniky, jejichž produkce je orientována výhradně na odbyt na zahraničních trzích. Podobné podniky neustále investují do výrobní základny a technologií, což představuje reálný potenciál pro české dodavatele.

Co ještě může poznamenat vzájemné vztahy?

Stabilizace ukrajinské ekonomiky v loňském roce však neznamená, že v nejbližší době dojde k rychlému a zásadnímu zlepšení situace. Kromě vojenského konfliktu na východě země musí Ukrajina řešit řadu problémů. K hlavním patří korupce na všech státních úrovních, včetně soudů, a nízká vymahatelnost práva. Dalším brzdícím faktorem je slabý bankovní sektor (v průběhu let 2014 až 2016 byla odebrána licence a byla zahájena procedura likvidace u 82 bank), průměrná roční úroková sazba se pohybuje na úrovni 24–27 % v UAH.

            Ukrajina je podle klasifikace OECD v míře teritoriálního rizika zařazena do kategorie 7, což znamená vysoký stupeň rizika. Některé čes­ké společnosti ale mohou získat zajištění pro financování exportovaného zboží. Firmy využívají i programy Evropské banky pro obnovu a rozvoj EBRD Trade Facilitation Programme k finančnímu zajištění vývozu na Ukrajinu, a to v oblastech jako jsou renovace turbín, vývoz autosoučástek apod. EBRD poskytuje spolupracující komerční bance garanci proti politickým a obchodním rizikům.

Na jaká největší rizika mohou firmy narazit? Co byste zájemcům především doporučila?

Při navazování obchodních kontaktů doporučujeme postupovat obezřetně, a to zejména u nových obchodních partnerů (např. využít osvědčený mechanizmus dokumentárního akreditivu). Zahraniční kancelář CzechTrade dokáže získat o potenciálním partnerovi maximum veřejně přístupných informací. Například z obchodního rejstříku a portálu fiskální služby se lze dozvědět, kdo je majitelem a jednatelem společnosti, kdo má právo podpisovat kontrakty, jestli je daná společnost zadlužena vůči státu a podobně. Většina ukrajinských státních informačních portálů je k dispozici pouze v ukrajinském jazyce nebo je anglická jazyková verze velmi stručná a málo informativní, což rovněž patří k překážkám místního trhu.

    Pokud jde o čistě praktické rady, doporučujeme předem si opatřit překlad propagačních a technických materiálů a webových stránek do ruštiny, a ještě lépe do ukrajinštiny. Velkou výhodou je ve firmě mít spolupracovníka, který povede jednání s místními partnery v těchto jazycích. V posledních letech sledujeme v českých společnostech trend, kdy ve funkci obchodního manažera pro východní trhy pracují přímo Ukrajinci nebo Rusové, bydlící v ČR.

            Zahraniční kancelář CzechTrade v Kyjevě pravidelně otvírá na mezinárodních veletrzích v prioritních oborech společné české expozice. Účast na podobných akcích dovoluje zájemcům vytvořit si během několika dnů – s nízkými náklady – představu o situaci v určitém tržním segmentu, setkat se přímo ve stánku s potenciálními partnery, které předem vyhledá a na jednání pozve kancelář CzechTrade.

            Aktuální příležitosti k přímé prezentaci na vybraných veletrzích, stejně jako nabídku individuálních asistenčních služeb, ale též odborných konferencí a seminářů mohou firmy nalézt na stránkách agentury a její Zahraniční kanceláře v Kyjevě www.czechtrade.cz/czechtrade-svet/evropa/ukrajina.

připravil Pavel Kačer

Slovo ke dni

  • Obrat k přirozené stravě nebo zdravému selskému rozumu?

    Není to tak dávno, co vyšla souhrnná zpráva pod hlavičkou OSN upozorňující na nebezpečí vysoce zpracovaných potravin. A čím že jsou nebezpečné? Mají souvislost s výskytem a rozvojem některých chorob včetně těch obávaných civilizačních a duševních. O posledně jmenovaných se dokonce hovoří čím dál častěji jako o epidemii. Není se co divit. Evoluce člověku trvala léta. Jak by mohlo být lidské zažívání zvyklé na látky nebo technologické zpracování surovin, které není starší než století? Zažili jsme boom ztužených tuků, tuků na smažení, průmyslových cukrovinek obohacených o kukuřičný sirup, glukózovo-fruktózový sirup, modifikované škroby, emulgátory, sladidla, přídavky mléčných bílkovin, hrachového proteinu…Ve výčtu by se dalo pokračovat. Otázka tedy zní, když je možné restrikcemi potírat kde co, nebylo by nasnadě také něco zvýhodnit? Třeba...

    Pokračování ...

Aktuality

HKCR

HK ČR pomůže s elektronickým daňovým přiznáním 19. duben 2024

Už jen přibližně dva týdny – do 2. května – mají podnikatelé čas na elektronické podání daňového přiznání k daním z příjmů za loňský rok. Řada z nich si letos poprvé vyzkouší komunikaci se správcem daně elektronicky.

CzechTrade Ekodesign foto Zuzana Sedmerová

Udržitelný export na Design Centra CzechTrade 19. duben 2024

Jak ovlivňuje české exportéry rostoucí význam udržitelnosti na trhu Evropské unie, se dozvěděli zájemci o export na odborném semináři Ekodesign: Cesta k udržitelnému exportu, který uspořádala agentura na podporu obchodu CzechTrade.

Bude nový zákon o kybernetické bezpečnosti, v případě jeho porušení hrozí firmám pokuta v řádech stamiliónů 18. duben 2024

Národní úřad pro kybernetickou a informační bezpečnost se chystá koncem letošního roku vydat nový zákon o kybernetické bezpečnosti, který bude regulovaný novou směrnicí NIS2 (Network and Information Systems 2) schválenou Evropským parlamentem a Radou EU.

logo SYMA 24

Na nové trendy v kvalitě upozornila konference SYMA 2024 16. duben 2024

Letošní ročník odborné konference SYMA se uskutečnil v dubnu příhodně v centru automobilového průmyslu České republiky. Hostitelem se stala Škoda Auto, která pro tyto účely poskytla prostory svého muzea v Mladé Boleslavi.

Partneři

Hlavní partneři:

TOSlogo 172 JPF

 

Partner plus:

  
         

Partneři:

logo-grada3    logo-dtocz upv logo 56
dk logo 2

Objednejte si zasílání časopisu Prosperita s přílohami - bezplatně!

Plnohodnotné vydání skutečně zdarma.

Kompletní PDF s našimi časopisy - Duben 2024

Vybíráme z Prosperity

CRIF: Češi jsou na 11. místě v množství ukradených e-mailových adres a hesel

graf copyV roce 2023 došlo k nárůstu množství kompromitovaných přihlašovacích údajů k účtům v kombinaci s dalšími údaji. Na celosvětové úrovni koluje na dark webu nebo je přístupných na komunikačních platformách více než 7,5 miliardy informací, což je o 44,8 % více než v roce 2022.

Jak mířit k dokonalosti s Centrem excelence České společnosti pro jakost

IMG 0094Centrum excelence v České společnosti pro jakost funguje již čtrnáctým rokem. Založeno bylo jako platforma pro sdílení zkušeností a další rozvoj organizací oceněných v Národní ceně kvality. Od loňského roku se stalo plnohodnotným odborným centrem ČSJ.

Nastává éra adaptability

MP copySpolečnost ManpowerGroup Česká republika v březnu zveřejnila zprávu, ve které popisuje 14 klíčových trendů, které utvářejí trh práce v roce 2024.

CRIF: Češi jsou na 11. místě v množství ukradených e-mailových adres a hesel

grafV roce 2023 došlo k nárůstu množství kompromitovaných přihlašovacích údajů k účtům v kombinaci s dalšími údaji. Na celosvětové úrovni koluje na dark webu nebo je přístupných na komunikačních platformách více než 7,5 miliardy informací, což je o 44,8 % více než v roce 2022.

Realitní trh u nás letos ožívá

Obrázek1Tuzemský realitní trh zažívá od loňského jara z pohledu počtu transakcí růst u všech typů nemovitostí. Prodeje v případě novostaveb v posledním čtvrtletí meziročně vzrostly téměř dvojnásobně, u starších bytů to bylo o 49 % a prodeje rodinných domů posílily o 45 %.

Řešení makro ČR ukazují, jak může gastronomie ustát těžké časy

HoReCa makro CîR VČeské jídelny a restaurace jsou dále pod tlakem. Poté, co většina z nich vydržela náročné období pandemie, musí se nyní vyrovnávat se změnami v přístupu zákazníků kvůli zdražování.

Odborní partneři

csj105 cia 60 copy logo-kzps acto cma 30 let  Svaz květinářů a floristů ČR  cmsm105caim200 AVLOGOM3 

Duševní vlastnictví - ve spolupráci s ÚPV

foto upv

Ochrana průmyslových vzorů 19. leden 2024

Anglické slovo design je odvozeno z latinského de-signare, označit, vyznačit. Postupně dostalo také významy „navrhnout“ či „návrh“. Od poloviny 20. století, kdy se začal klást větší důraz na vzhled výrobků a na reklamu, se rozšířilo do mnoha jazyků, včetně češtiny, v užším významu „výtvarného návrhu užitkových předmětů“.

Pokračování ...

Pohledem redakční rady

Koberna MO1

Zapomínáme ale podotknout, co to bude stát a kdo to zaplatí 11. listopad 2022

Přednáška na konferenci České společnosti pro jakost 26. září. Jedna z nejlepších, všichni naslouchali a mám dojem, že i souhlasili. Řečníkem byl Ing. Miroslav Koberna, CSc., ředitel pro programování a strategii Potravinářské komory České republiky. Hovořil o kvalitě potravin, ale trochu z jiného úhlu, než jsme zvyklí. Okem odborného kritika se podíval na Green Deal. A jak to souvisí s tím, co máme a budeme mít na talíři? Poprosila jsem ho, aby některé myšlenky rozvedl:

Pokračování ...
INZERCE