INZERCE
Přední podnikatelský časopis
Vychází již 26. rokem

Sléha FB 2014bKdyž si člověk pochutná, je mu dobře, a víc nepotřebuje. Lépe se mu pracuje, i stres zvládá s větším přehledem. Výrobci českých potravin to vědí, i když to nevykřikují na každém rohu. Ostatně i trh to ví, proto roste celospolečenská poptávka po tom, co je kvalitní, chutné i zdravé. Cena sice patří stále k významnému prvku při posuzování, zda si člověk koupí to či ono, ale není již zdaleka jen rozhodující. Své místo má stále více chuť, a ta se nedá ošidit.

Do srpnového vydání Prosperity a příloh Prosperita Madam Business a Prosperita Fresh Time jsme zařadili rozhovory s aktéry soutěže Česká chuťovka, jejíž další ročník se blíží do finále. Jsou označeny logy soutěže a jednoho z partnerů. Úvodní slovo patří Ing. Josefu Sléhovi, CSc., vedoucí osobnosti projektu:


Soutěž Česká chuťovka vstoupila do 6. ročníku. Čím se bude lišit od těch uplynulých, a co naopak ještě umocní?

Abych řekl pravdu, doufám, že se především od toho předchozího ročníku zásadně lišit nebude, protože v té podobě, do jaké se nám podařilo soutěž společně s výrobci během let dotáhnout, se zamlouvá snad úplně všem, kdo se jí zatím zúčastnili. Původně jsme třeba měli trošku obavy, zda přenesení slavnostního udílení ocenění z intimnějšího prostředí Národního zemědělského muzea do reprezentativních prostor v pražském Valdštejnském paláci, jedněch z nejkrásnějších, jaké jsou u nás k dispozici, neohrozí svým způsobem tu neformální přátelskou atmosféru, na jakou jsme si už zvykli. Ale opak se ukázal pravdou. Všichni ocenění si považovali toho, že mohou uznání za svou práci přebírat v tak důstojném prostředí přímo z rukou sympatické místopředsedkyně Senátu Miluše Horské a všichni sršeli úsměvy a dobrou náladou. A když k tomu připočtu vstřícnost a ochotu všech zaměstnanců Senátu vytvořit takové prostředí, kde se bude každý cítit dobře, a důmyslně připravený průběh odpoledne s osvědčenými milými moderátorkami Marií Retkovou a Stanislavou Lekešovou, proložený svižnými písničkami dětských dudáků bratří Hradeckých z Domažlic, zakončený ochutnávkou oceněných potravin, tak vím určitě: doslova všichni si odnášeli domů nezapomenutelné zážitky i nově navázaná přátelství či obchodní partnerství. Proto máme velkou radost, že předseda Senátu Milan Štěch, který fandí českým výrobcům, udělil záštitu České chuťovce i letos, takže se opět těšíme na vyvrcholení soutěže 22. října v Rytířském sále Valdštejnského paláce.

A nač se tedy můžeme ještě těšit?

Budeme také pokračovat v loňské novince, kdy byl udělen historicky první titul Rytíř české chuti. S nápadem přišel Ing. František Kruntorád, CSc., jednatel a ředitel partnerského Vydavatelství Agral. Nebylo úplně jednoduché vybrat z mnoha adeptů toho úplně prvního Rytíře české chuti, protože české potravinářství disponuje řadou skvělých a zapálených „fachmanů“, na kterých mnohdy stojí úspěch té které značky i její pověst, byť o nich veřejnost často příliš neví. První volba nakonec padla na mistra uzenářského pana Františka Janíčka ze Židlochovic, který se zúčastnil všech dosavadních ročníků soutěže o značku Česká chuťovka a ani jednou se nestalo, že by si toto ocenění ze soutěže neodnesl. Symbolika dekorování pana Janíčka prvním titulem Rytíř české chuti se však projevila i způsobem zcela nečekaným, který se nedal nijak předem ovlivnit. Aniž by to pozdější laureát tušil – o svém jmenování se totiž dozvěděl až ve chvíli, kdy moderátorky vyvolávaly v Senátu jeho jméno – přivezl si k ochutnávce svého sortimentu i naprostou novinku pod názvem – Rytířský sálám! A pak, že není něco mezi nebem a zemí!

Do významné až ojedinělé role se dostala Dětská chuťovka...

A tomu jsme velice rádi. Pokračovat bude jako paralelní soutěž o značku Dětská chuťovka, která je rok od roku více obsazovaná. Potraviny určené dětem hodnotí autentická dětská porota a letos posílíme v porotě váhu mladších dětí. K dětským novinářům z Dětské tiskové agentury a studentům prvního ročníku Střední průmyslové školy potravinářských technologií v Podskalské ulici v Praze, na jejíž půdě se pod skvělou taktovkou ředitele této školy Ing. Milana Chmelaře hodnocení odehrává, přibudou ještě žáci z renomované ZŠ Londýnská. V ČR je Dětská chuťovka zcela ojedinělá příležitost, jak si mohou přímo u dětí výrobci ověřit, zda jim ta která potravina skutečně chutná. A ještě v případě úspěchu mohou tuto skutečnost garantovat i spotřebitelům.
    Letos bychom však rádi zaměřili pozornost také k potravinářskému školství. Je totiž smutnou skutečností, že zájem o některé potravinářské obory postupem let klesl mezi dětmi natolik, že v budoucnu může mít české potravinářství velkou starost například s nalezením kvalifikovaných řezníků a uzenářů, ale i jiných profesí. Tím si dost možná zaděláváme na problém budoucího udržení nejen kvality, ale i cenných historických tradic při výrobě českých potravin. Je proto naší snahou, aby se i média prostřednictvím Dětské chuťovky tomuto tématu více věnovala a přilákala k němu také zájem veřejnosti.

Posun jste zaznamenali i v partnerském obsazení i novinářské porotě. Co prozradíte?

Pod vaším vedením, což vy víte, ale já to zároveň nemohu opomenout, dá letos novinářská porota již potřetí najevo také své vlastní chuťové preference a opět vybere ze všech čerstvých držitelů České a Dětské chuťovky pouhé tři šťastlivce, kteří obdrží i Cenu novinářů. Jak už jste ale sama naznačila na nedávné tiskové konferenci, i vy byste ráda přišla s jistou inovací, a sice oceněním jednoho z novinářů za kvalitní psaní o chutných českých potravinách. Tak si dovolím vám dát hned jeden možný námět – zda by ono ocenění nemohlo být spojeno třeba právě s popularizací potravinářství mezi mládeží prostřednictvím informací o Dětské chuťovce.
    Generálním partnerem České chuťovky i v letošním roce zůstávají obchodní řetězce COOP a a SPAR ČOS, letos k nim přibyla i skupina Ahold. Je naší trvalou snahou napomoci kvalitním a chutným českým potravinám k co nejširším možnostem distribuce až ke spotřebitelům, proto považujeme spolupráci s významnými subjekty v tomto směru za smysluplnou.
    Novým partnerem soutěže je letos spořitelní družstvo Artesa, jež připravilo všem účastníkům soutěže a držitelům ocenění zvýhodněnou nabídku svých úvěrových produktů pro financování provozních a investičních potřeb. Této pozornosti a podpory Artesy kvalitním českým potravinářům, což svědčí i o rostoucím významu značky Česká chuťovka, si také velmi vážíme.
    No a k partnerům soutěže se letos přiřadil také známý pražský Hotel Jalta. Ani toto spojení není vůbec náhodné, vždyť kvalitní a chutné potraviny a špičková gastronomie patří neodlučitelně k sobě. A protože kulinářští mistři Hotelu Jalta si zakládají také na moderních českých specialitách, zrodilo se i toto nové partnerství, při němž se snoubí vynikající gastronomie s vynikajícími českými potravinami.
    V neposlední řadě jsme letos rozšířili také mediální spolupráci zejména prostřednictvím moderních komunikačních kanálů, jako jsou na potraviny specializované internetové portály či facebook, ať už jde například o Svět potravin, NP Media a jejich portály Můžeme jíst zdravěji a Be Fresh apod.

Do jakého data se mohou zájemci hlásit a jaká kritéria musí výrobky, jež hodlají soutěžit, splňovat?

Výrobci mohou své chutné potraviny do soutěže přihlašovat do 19. září, nejlépe on-line přímo z webu www.ceskachutovka.cz, kde je k dispozici interaktivní přihláška i s příslušnými detailními, avšak velmi jednoduchými a přehlednými propozicemi. Po vyplnění se automaticky spočítá i výsledná cena, která se oproti minulosti nijak nezměnila a je stanovena tak, aby si ji mohl dovolit opravdu každý výrobce. Stručně řečeno – kromě vynikající chuti, kvality a zdravotní nezávadnosti potravin, které jsou samozřejmým předpokladem vstupu do soutěže, jsou jedinými omezujícími kritérii požadavky na to, aby šlo o českého výrobce a potraviny byly opravdu vyrobené v ČR. O Českou chuťovku se tak nemůže kvůli striktnímu požadavku na český původ ucházet například ani každá potravina, která nese třeba označení Klasa.

Kolik exponátů jste měli loni v portfoliu a kolik předpokládáte pro letošek?

Každý rok nám počet výrobků v obou soutěžích roste o desítky procent – loni už jich bylo více než 200 a museli jsme kvůli tomu rozšířit i počet dnů, kdy se vzorky hodnotily. I letos jsme připraveni na stoupající zájem o obě soutěže. Nechci věštit z křišťálové koule, kolik to nakonec může být, ale pokud potravináři přihlásí řekněme okolo 250 chutných českých potravin, budu spokojený. Zejména proto, že to bude znamenat, že se chuti, což je podle mne to, co každou potravinu korunuje, čeští potravináři stále více věnují.

Už asi neplatí, že to, co je dobré, se prodává samo. Je potřeba zákazníky upozornit, směrovat je, kde se „to dobré“ dá koupit. Soutěž je jedním z významných prvků propagace. Jak s oceněním výherci pracují?

Máte samozřejmě pravdu. Získat značku Česká nebo Dětská chuťovka je sice důležitý a ne úplně snadný, nicméně stále jen první krok. Nic však nenahradí používání získané značky samotnými výrobci. Mnozí výrobci dokážou s vysoutěženým logem výborně pracovat, umísťují ho na své výrobky a používají i v reklamě a propagaci. Ti, kteří tak činí systematicky, se nám pak i rádi pochlubí, jak jim ocenění podpořilo i prodejnost toho kterého výrobku.Všichni držitelé Českých a Dětských chuťovek v jednotlivých ročnících jsou také přehledně trvale umístěni na webu České chuťovky www.ceskachutovka.cz i se seznamem oceněných výrobků a prolinkem na jejich vlastní webové stránky, takže si je příznivci chutných českých potravin mohou snadno vyhledat. Neustále roste počet příznivců také na facebooku České chuťovky, kde denně umisťujeme aktuální informace o jednotlivých oceněných potravinách a sdílíme zajímavé upoutávky z facebookových stránek „chuťovkářů“. Jelikož nedisponujeme žádnými státními ani jinými subvencemi, klademe důraz právě na tyto synergické formy, které podle mne mohou při sofistikovaném přístupu přinášet lepší výsledky než desítky či spíše stovky milionů z dotací, které jdou na plošnou propagaci u státem podporovaných značek.

Marketing je čím dál více o emocích stejně tak jako šunka, dortík nebo káva o chuti. Ostatně chuť je jediné kritérium, které se hodnotí?

Ano, myslím že emoce, tedy pouze kladné emoce, hrají u České a Dětské chuťovky zcela zásadní roli. Jak už jsem uvedl, do soutěže se nemůže dostat nečeský, nekvalitní, nebo dokonce nezdravý výrobek. Samotná hodnoticí komise, byť je složená převážně z renomovaných potravinářských odborníků, však u vzorků boduje opravdu jen senzorické vlastnosti – tj. především chuť, ale samozřejmě se nemůže vyhnout ani vzhledu či vůni potraviny. A je v tomto směru opravdu náročná, přihlíží třeba i k tomu, zda výrobek odpovídá představám o tradičním názvu, pokud se pod ním prodává apod. Vždyť téměř každý člen hodnotitelské komise patří k absolutní špičce v nějakém oboru – ať už jsou specialisty na mléčné výrobky, pivo, masné výrobky apod. Ale každý se orientuje samozřejmě i v potravinářství jako celku.

Nač se v souvislosti s kláním českých potravinářů těšíte nejvíce? Myslím, že to není jen zvědavost nad tím, kdo bude oceněn, ani ochutnávky, jichž se musíte účastnit, ale spíše radost ze setkání s těmi, s nimiž se již důvěrně znáte, kteří „jezdí“ každý rok. A určitě rád osobně poznáváte nové tváře, které představí i nové české dobroty...

Když si vezmete, že se do soutěže již pravidelně hlásí více než 50 výrobců, od těch největších až po živnostníky, a každoročně přibývají další, tak není úplně v mých silách znát se z jednotlivých ročníků se všemi. Ale protože atmosféra je při slavnostních předáváních pokaždé skvělá, mnohým jsem blahopřál potřesením rukou už několikrát a s řadou z nich už mnohokrát i hovořil, cítím se mezi laureáty, ač sám nepotravinář, jako mezi svými a opravdu se na ně vždy velice těším. Spojuje nás totiž především jedna věc – všichni vkládáme do svého produktu celé své srdce – oni do svých vynikajících potravin a já spolu s celým týmem a všemi spolupracovníky zase do organizace soutěže. A tohle srdeční spojení skutečně funguje – však to víte nejlíp sama a můžete mi to nepochybně dosvědčit!

Z České chuťovky se stává svým způsobem nejen soutěž prestižních rozměrů, ale také projekt, v němž se setkávají zajímaví a odvážní lidé, osobnosti s příběhy, osudy, vášněmi, pracovití jedinci, kteří tvoří mapu českého potravinářského businessu. Takže – už to není jen o chuti, ale o lidech a vztazích.

Přesně tak. Vnímám to tak, že Česká chuťovka je stále víc jakýsi fenomén, není to jen pouhá značka či soutěž. Téměř každý, kdo si k ní někdy nějakým způsobem přivoněl, k ní zároveň jakýmsi zvláštním kouzlem přilnul a sám ji o cosi obohatil.
    A z těchto zdánlivě drobných vkladů, osobních přínosů, nápadů, chuti podpořit dobrou věc, odnést si pro sebe z ní radost, ale také ji do soutěže těm druhým přinést, z toho všeho se skládá jakási neviditelná pavučina, síť, kde se setkávají zajímaví lidé, vyměňují si zkušenosti, postřehy, srší nadšením, čerpají poznatky, nechávají se nabíjet od stejně zapálených kolegů novou energií. Ono v té tvrdé konkurenci na trhu totiž český výrobce, pokud drží vysokou kvalitu, k níž neodmyslitelně patří i skvělá chuť, rozhodně nemá na růžích ustláno. Ale když pak vidí, že stejně pozitivně „postižení“ jsou i mnozí další a kdosi jim za tu odvahu, nezdolnost, odhodlání a um umí taky od srdce poděkovat, tak se do takového prostředí alespoň jednou za rok rád vrací. Koneckonců, stejně jako vy, Evo. A za to i vám, stejně jako všem ostatním, patří můj velký dík!

otázky připravila Eva Brixi


Slovo ke dni

  • Obrat k přirozené stravě nebo zdravému selskému rozumu?

    Není to tak dávno, co vyšla souhrnná zpráva pod hlavičkou OSN upozorňující na nebezpečí vysoce zpracovaných potravin. A čím že jsou nebezpečné? Mají souvislost s výskytem a rozvojem některých chorob včetně těch obávaných civilizačních a duševních. O posledně jmenovaných se dokonce hovoří čím dál častěji jako o epidemii. Není se co divit. Evoluce člověku trvala léta. Jak by mohlo být lidské zažívání zvyklé na látky nebo technologické zpracování surovin, které není starší než století? Zažili jsme boom ztužených tuků, tuků na smažení, průmyslových cukrovinek obohacených o kukuřičný sirup, glukózovo-fruktózový sirup, modifikované škroby, emulgátory, sladidla, přídavky mléčných bílkovin, hrachového proteinu…Ve výčtu by se dalo pokračovat. Otázka tedy zní, když je možné restrikcemi potírat kde co, nebylo by nasnadě také něco zvýhodnit? Třeba...

    Pokračování ...

Objednejte si zasílání časopisu Prosperita s přílohami - bezplatně!

Plnohodnotné vydání skutečně zdarma.

Kompletní PDF s našimi časopisy - Duben 2024

INZERCE

Partneři

Hlavní partneři:

TOSlogo 172 JPF

 

Partner plus:

  
         

Partneři:

logo-grada3    logo-dtocz upv logo 56
dk logo 2

Duševní vlastnictví - ve spolupráci s ÚPV

foto upv

Ochrana průmyslových vzorů 19. leden 2024

Anglické slovo design je odvozeno z latinského de-signare, označit, vyznačit. Postupně dostalo také významy „navrhnout“ či „návrh“. Od poloviny 20. století, kdy se začal klást větší důraz na vzhled výrobků a na reklamu, se rozšířilo do mnoha jazyků, včetně češtiny, v užším významu „výtvarného návrhu užitkových předmětů“.

Pokračování ...

Zaregistrujte se do našeho newsletteru

 

 

Navštivte také naše další portály

madambusinesscz RGB freshtimecz

Odborní partneři

csj105 cia 60 copy logo-kzps acto cma 30 let  Svaz květinářů a floristů ČR  cmsm105caim200 AVLOGOM3