INZERCE
Přední podnikatelský časopis
Vychází již 26. rokem

SacmDruhé pokračování Bipartitního dialogu (BIDI2), který připravila Konfederace zaměstnavatelských a podnikatelských svazů (KZPS) tentokrát na téma „Společným postupem sociálních partnerů k přípravě odvětví na změny důchodového systému“, se v této fázi odvíjí formou seminářů. Jsou organizovány pro zaměstnavatelei zaměstnance firem, které se účastní pilotního projektu.

lista CMYKV odvětví dopravy se na jejich konání podílí také Společenství autodopravců Čech a Moravy (SAČM), které je členem KZPS a současně i partnerem naší redakce. Naskytla se tak příležitost zúčastnit se jednoho z těchto seminářů, v tomto případě se zaměstnanci ČSAD Benešov, a. s. v jeho závodě ve Vlašimi, který je členem skupiny ICOM transport, a. s. Zde je pár postřehů.

V jednací místnosti čekala na lektora v osobě Dr. Lubomíra Ondrouška, 1. místopředsedy SAČM, šestnáctka profesionálních řidičů osobní autobusové dopravy. Dalo by se říci, že to není příliš mnoho, ovšem jak nám vysvětlil Ing. František Soumar, ředitel vlašimského závodu  akciové společnosti ČSAD Benešov, vyčlenit na celé dopoledne dvě desítky řidičů, aniž by to nenarušilo zabezpečení všech místních a regionálních spojů, není vůbec jednoduchou záležitostí. Nakonec tomu nahrálo omezení některých spojů v souvislosti s velikonočními svátky a jarními prázdninami školáků.

Více než polovinu přítomných tvořili na semináři řidiči v předdůchodovém věku, zbývající část pak lidé středního věku a mladší 30 let. Bylo to celkem ideální složení vzhledem k tomu, že jedním z cílů projektu je seznámit zaměstnance všech věkových skupin s demografickým vývojem u nás i v Evropě a v jeho důsledku i nezbytností reformy důchodového systému, který se dotkne nejen lidí po padesátce, ale i ostatních věkových skupin. Vlivem stárnutí populace, prodlužování průměrné délky života se bude prodlužovat i doba odchodu zaměstnanců do starobního důchodu, stát bude mít méně finančních zdrojů na zabezpečení důchodů, a tak je reforma důchodového systému nezbytná. Aktivní roli zde budou muset sehrávat kromě státu rovněž zaměstnavatelé i sami zaměstnanci. Cílem seminářů je proto zvýšit informovanost o těchto otázkách u lidí bez ohledu na věk, aby měli možnost se na změny systému a vše, co nich vyplyne, připravit, a v této fázi také se k tomu vyjádřit.

IMG 8175 copyJe jasné, že hovoříme-li o řidičích v osobní dopravě odpovídajících denně za životy desítek pasažérů, kteří by měli v roce 2020 až 2030 odcházet do starobního důchodu kolem sedmdesáti i více let, je těžké si představit, že by všichni tou dobou ještě řídili autobusy. Jak to tedy bude, jaké požadavky vyplynou pro jejich náhradní pracovní zařazení, na rekvalifikaci, jaká bude jejich zdravotní způsobilost, jak se na tom všem bude podílet stát a co se bude muset změnit v péči firem o své zaměstnance včetně příplatků na důchodové připojištění v rámci bonusů apod. či jak sami zaměstnanci budou pečovat o své zdraví a finančně se zajistit na důchodový věk, o to vše se jedná a bylo také obsahem zmíněného semináře. A protože se konal v dopravní firmě a jejími aktéry byli řidiči, jejich názory a postřehy z průběhu setkání i následně z jimi dvou vyplněných dotazníků přispějí k poskládání drobné mozaiky názorů zaměstnanců i zaměstnavatelů z různých odvětví ekonomiky k reformě důchodového systému.

Co bylo obsahem zmíněných dotazníků? První ve formě strukturovaného rozhovoru se v závazné části zaměřil na vazbu mezi zvyšování aktivního věku a nezbytností důchodové reformy, na to, zda se jsou v dané firmě profese, kterých se dopady změn důchodového systému dotknou či jak bude asi firma na tyto změny reagovat a zda to budou pro ni jen neproduktivní náklady nebo smysluplné investice.

V další části se řidiči vyjadřovali k tomu, které činnosti v rámci přípravy firmy na změny v důchodovém systému považují za nejdůležitější od definice rizikových skupin přes změny pracovního režimu či prostředí až po pracovní prostředky či nástroje a výběr faktorů definovaných v dané organizaci jako nejrizikovější. Druhý dotazník se zaměřil na optimální ukončení práce v dané profesi, zkušenosti z vykonávání dané profese staršími kolegy a způsobu, jak odešli případně a na které nové profese přešli. Nechybělo vyjádření k náročnosti vykonávané profese, určující ukazatele pro stanovení výkonnosti, nutnosti či nezbytnosti dodatkové dovolené a označení doby dosud vykonávané profese a věku.

IMG 8185 copyV průběhu semináře se někteří řidiči vyjadřovali k dané problematice, zejména ke třem pilířům důchodové reformy i pracovním podmínkám. Jako pozitivní přístup ze strany zaměstnavatele např. považují výrazné omlazování vozového parku, což přináší mnoho pozitiv z hlediska bezpečnosti provozu, pohodlí řidičů, jejich klidu a soustředěnosti. Na druhé straně v důsledku nepřetržitého linkového provozu autobusů, které zajišťují dopravní obslužnost v regionu  se např. obtížněji řeší dovolená a volno řidičů. A to jsou mj. záležitosti, které je třeba do budoucna řešit a kde si budou muset firmy i zaměstnanci více vycházet vstříc. Na jednom se ale většina přítomných plně shodla, a sice na tom, že po šedesátce či pětašedesátce při všem, co řidiči mají či budou mít za sebou, již asi jen málo který bude moci sedět za volantem městského či dálkového autobusu s pocitem bezpečí, svého i pasažérů. Proto by se již dnes mělo více diskutovat o systému rekvalifikace a nových možnostech pracovního zařazení i o tom, jakou roli zde sehraje na jedné straně stát a na druhé pak firmy a v čem a jak zde budou muset pomoci i sami zaměstnanci. A o tom také seminář byl byť přinesl zatím jen základní informace. Ale díky za to, vždyť jak šlo z jeho průběhu postřehnout, většina účastníků o této problematice ví velmi málo. Seminář v nich zanechal nepochybně hlubokou stopu, a to je důležité. Je vidět, že na rozdíl o řady západoevropských zemí naši zaměstnanci zatím nevěnují dostatečnou pozornost otázkám odchodu do starobního důchodu s ohledem na potřebné finanční zabezpečení této životní etapy a ošetření nezbytných změn, jimiž budou v předdůchodovém věku nezbytně procházet. Věřme, že již zanedlouho tomu bude podstatně jinak.

Organizátora semináře, Dr. Lubomíra Ondrouška, jsem poprosil o hodnocení průběhu a přínosu této konkrétní akce i sdělení,  co vše v současné etapě realizace projektu BIDI 2 Společenství autodopravců Čech a Moravy ještě čeká. Tady je odpověď:

DSC 0010 copyJe to v pořadí náš již třetí seminář, který provádíme u koncernu společnosti ICOM transport, a. s., jenž nám v tomto směru vychází velmi vstříc. Proto bych chtěl vedení koncernu v prvé řadě poděkovat. Z dosavadního průběhu seminářů mohu potvrdit, že informace, které se zaměstnanci dozvídají, jsou pro ně přínosem, a co je zvláště důležité, že začínají o této problematice přemýšlet. Podobně při našich rozhovorech reagují ředitelé závodů a vedoucí pracovníci. V seminářích a rozhovorech se zaměstnanci i zaměstnavateli budeme pokračovat až do konce letošního roku. Informace pak budou vyhodnoceny a v roce 2015 k tomuto tématu plánujeme dvě konference. Následně vznikne materiál, který poukáže na možnosti řešení demografického vývoje v oblasti silniční dopravy.

Jiří Novotný

 

 

Slovo ke dni

  • Obrat k přirozené stravě nebo zdravému selskému rozumu?

    Není to tak dávno, co vyšla souhrnná zpráva pod hlavičkou OSN upozorňující na nebezpečí vysoce zpracovaných potravin. A čím že jsou nebezpečné? Mají souvislost s výskytem a rozvojem některých chorob včetně těch obávaných civilizačních a duševních. O posledně jmenovaných se dokonce hovoří čím dál častěji jako o epidemii. Není se co divit. Evoluce člověku trvala léta. Jak by mohlo být lidské zažívání zvyklé na látky nebo technologické zpracování surovin, které není starší než století? Zažili jsme boom ztužených tuků, tuků na smažení, průmyslových cukrovinek obohacených o kukuřičný sirup, glukózovo-fruktózový sirup, modifikované škroby, emulgátory, sladidla, přídavky mléčných bílkovin, hrachového proteinu…Ve výčtu by se dalo pokračovat. Otázka tedy zní, když je možné restrikcemi potírat kde co, nebylo by nasnadě také něco zvýhodnit? Třeba...

    Pokračování ...

Objednejte si zasílání časopisu Prosperita s přílohami - bezplatně!

Plnohodnotné vydání skutečně zdarma.

Kompletní PDF s našimi časopisy - Březen 2024

INZERCE

Partneři

Hlavní partneři:

TOSlogo 172 JPF

 

Partner plus:

  
         

Partneři:

logo-grada3    logo-dtocz upv logo 56
dk logo 2

Duševní vlastnictví - ve spolupráci s ÚPV

foto upv

Ochrana průmyslových vzorů 19. leden 2024

Anglické slovo design je odvozeno z latinského de-signare, označit, vyznačit. Postupně dostalo také významy „navrhnout“ či „návrh“. Od poloviny 20. století, kdy se začal klást větší důraz na vzhled výrobků a na reklamu, se rozšířilo do mnoha jazyků, včetně češtiny, v užším významu „výtvarného návrhu užitkových předmětů“.

Pokračování ...

Zaregistrujte se do našeho newsletteru

 

 

Navštivte také naše další portály

madambusinesscz RGB freshtimecz

Odborní partneři

csj105 cia 60 copy logo-kzps acto cma 30 let  Svaz květinářů a floristů ČR  cmsm105caim200 AVLOGOM3