INZERCE
Přední podnikatelský časopis
Vychází již 26. rokem

Spotřeba piva v České republice v roce 2013 opět mírně klesla. Celková produkce českého piva naopak díky exportu vloni mírně rostla, stále ale nedosáhla úrovně roku 2009, kdy došlo k prudkému propadu výroby vlivem zvýšení spotřební daně a zhoršující se ekonomické situace. Vyplývá to z každoročních statistik Českého svazu pivovarů a sladoven (ČSPS), které zahrnují členské pivovary i nejvýznamnější pivovarské subjekty mimo něj. Přestože celkový výstav v loňském roce vzrostl o 0,6 % oproti předchozímu roku, domácí spotřeba klesla o 1,1 %. Nárůst produkce byl způsoben zvýšeným exportem o 9 %.

Produkci piva si mezi sebe rozděluje šest velkých pivovarských společností, 29 samostatných pivovarů a dalších cca 215 minipivovarů a restauračních pivovarů.
    V absolutních číslech spotřeba piva v Česku klesla o 171 000 hl, vyvezlo se však o 291 000 hl více, a proto celkový výstav piva v Česku vzrostl o 113 000 hl. Významným fenoménem nadále zůstává přesun konzumace z restaurací do domácností, kdy se spotřeba piva v restauracích snížila na své historické minimum 41 %. Největší podíl na spotřebě tvoří piva výčepní (54 %) a ležáky (45 %), které v posledních letech kontinuálně rostou. „V České republice se ročně vyrobí přes
19 milionů hektolitrů piva a spotřeba na hlavu mírně klesla ze 146 na 144 litrů. Oproti roku 2012 jsme zaznamenali významný pokles ve spotřebě pivních mixů, kterých se vypilo o 40 % méně. Mezi faktory, které se na tomto poklesu podílely, patří loňské špatné počasí a také červnové povodně,“ uvedl Ing. Šámal, předseda Českého svazu pivovarů a sladoven.
    Meziročně se u nás vypilo o 1 % méně výčepního piva, o 40 % méně pivních mixů, naopak rostla spotřeba ležáků. U exportu se dařilo především ležákům, kterých se vyvezlo o 9 % více než v roce 2012. O 12 % naopak klesl vývoz výčepního piva. „Dále přetrvává trend ve změně obalových materiálů. Klesá konzumace sudového piva a piva v lahvích, místo toho narůstá spotřeba piva v PET lahvích, a to o 11 % vzhledem k roku 2012 a také plechovek o 8 %. Spotřeba piva z cisteren zůstává stejná. Podobně je to také u exportu, kde zaznamenává největší boom spotřeba piva v plechovkách, a to o 24 % oproti roku 2012,“ uvedl
Ing. Vladimír Balach, výkonný ředitel ČSPS.
    Mezi nejvýznamnější teritoria pro export českého piva nadále patří Německo, a to i přesto, že se tam vyvezlo o 2 % méně. Naopak výrazně stoupl export na Slovensko (o 11,5 % oproti ro-
ku 2012), do Polska (o 14 %) a Ruska (o 30 %). Mezi nové země, které výrazně zvýšily svou poptávku, patří Jižní Korea (celkem se vyvezlo 18 000 hl.) a Moldávie (13 000 hl.). „Bude pokračovat trend obalových a produktových inovací. I přes loňský propad vidíme nadále potenciál v kategorii pivních mixů. V porovnání se sousedními státy máme totiž v rámci této kategorie stále značné rezervy. Doufáme také, že se nám podaří zvrátit neblahý trend v poklesu poptávky v restauračních zařízeních. Podílet se na tom bude mimo jiné také Den českého piva – svátek všech milovníků piva, který se bude i letos konat 27. září,“ doplnil Ing. František Šámal.   

(tz)

Slovo ke dni

  • Obrat k přirozené stravě nebo zdravému selskému rozumu?

    Není to tak dávno, co vyšla souhrnná zpráva pod hlavičkou OSN upozorňující na nebezpečí vysoce zpracovaných potravin. A čím že jsou nebezpečné? Mají souvislost s výskytem a rozvojem některých chorob včetně těch obávaných civilizačních a duševních. O posledně jmenovaných se dokonce hovoří čím dál častěji jako o epidemii. Není se co divit. Evoluce člověku trvala léta. Jak by mohlo být lidské zažívání zvyklé na látky nebo technologické zpracování surovin, které není starší než století? Zažili jsme boom ztužených tuků, tuků na smažení, průmyslových cukrovinek obohacených o kukuřičný sirup, glukózovo-fruktózový sirup, modifikované škroby, emulgátory, sladidla, přídavky mléčných bílkovin, hrachového proteinu…Ve výčtu by se dalo pokračovat. Otázka tedy zní, když je možné restrikcemi potírat kde co, nebylo by nasnadě také něco zvýhodnit? Třeba...

    Pokračování ...

Objednejte si zasílání časopisu Prosperita s přílohami - bezplatně!

Plnohodnotné vydání skutečně zdarma.

Kompletní PDF s našimi časopisy - Duben 2024

INZERCE

Partneři

Hlavní partneři:

TOSlogo 172 JPF

 

Partner plus:

  
         

Partneři:

logo-grada3    logo-dtocz upv logo 56
dk logo 2

Duševní vlastnictví - ve spolupráci s ÚPV

foto upv

Ochrana průmyslových vzorů 19. leden 2024

Anglické slovo design je odvozeno z latinského de-signare, označit, vyznačit. Postupně dostalo také významy „navrhnout“ či „návrh“. Od poloviny 20. století, kdy se začal klást větší důraz na vzhled výrobků a na reklamu, se rozšířilo do mnoha jazyků, včetně češtiny, v užším významu „výtvarného návrhu užitkových předmětů“.

Pokračování ...

Zaregistrujte se do našeho newsletteru

 

 

Navštivte také naše další portály

madambusinesscz RGB freshtimecz

Odborní partneři

csj105 cia 60 copy logo-kzps acto cma 30 let  Svaz květinářů a floristů ČR  cmsm105caim200 AVLOGOM3