INZERCE
Přední podnikatelský časopis
Vychází již 26. rokem

Mé první začátky v obchodování na principech osobního prodeje nebyly špatné. Co jsem nakoupila, tak jsem dobře prodala, něco jsem spotřebovala sama a nelitovala jsem. Značku, pro niž jsem pár měsíců zkusila pracovat, jmenovat nemohu ani nechci, nicméně jí vděčím za velké poznání i příležitost ke studiu několika obchodních disciplín i za zkušenosti, jež se mi dodnes hodí. Myslím, že osobní prodej je velký fenomén, který dává prostor k vysokému nasazení i odpovědnosti jednotlivce.

Odměnou je patřičné místo na trhu a vracející se klientela. Co víc si přát? Průkopnické firmy kdysi před lety založily Asociaci osobního prodeje. Dnes ji vede Ildiko Dikošová. Jí patřilo několik mých otázek:

Jaké má Asociace osobního prodeje dlouhodobé cíle a vize?

AOP je profesní sdružení firem, které podnikají podobným způsobem, prodávají spotřební zboží prostřednictvím nezávislých přímých prodejců – distributorů. Protože jde o způsob prodeje, který není všeobecně příliš znám a musí řešit řadu specifických otázek, je AOP důležitým prostředníkem komunikace mezi firmami a veřejností, regulátory a spotřebiteli. Je zároveň garantem férového a etického podnikání a pro spotřebitele zárukou, že firmy a distributoři, kteří je obsluhují, jednají v plném souladu s legislativou a se zásadami čestného obchodování. AOP se tedy zabývá především hájením zájmů svých členů, jejich distributorů a též ochranou jejich spotřebitelů. Vedle toho se samozřejmě věnuje osvětě, propagaci a všeobecně podpoře přímého prodeje.

A co ji čeká do konce letošního roku?

Do konce letošního roku bychom chtěli zintenzivnit naší osvětovou činnost zejména na sociálních sítích, zřízením FB AOP, setkat se se zástupci médií a pokračovat ve spolupráci s Vysokou školou ekonomickou. Dále se asociace bude aktivně podílet v rámci spolupráce se Svazem obchodu na přípravě projektu Elektronické evidence tržeb, kterou chystá Ministerstvo financí ČR. Využijeme samozřejmě každou příležitost, jak nejširší veřejnosti představit v pozitivním světle přímý prodej jako podnikatelskou příležitost a možnost bezproblémového nákupu kvalitních výrobků.

Kdo se vlastně může stát vaším členem a za jakých podmínek?

Členem AOP se může stát každá česká firma, která podniká v přímém prodeji za předpokladu, že bude bezpodmínečně dodržovat stanovy AOP a její Etický kodex. Uchazeči musí projít bezúhonně roční zkušební lhůtou.

Osobní prodej patří ve světě k uznávaným obchodním praktikám, v České republice na něj byly ne vždy jednoznačné názory. Jak je vnímán veřejností dnes?

Po více než dvaceti letech existence přímého prodeje a asociace si troufám říci, že přímý prodej si našel svoje zcela nezpochybnitelné místo v maloobchodním sektoru a poskytl nejenom podnikatelskou příležitost statisícům občanů, ale obsloužil v celé své české historii i miliony spokojených zákazníků. Ostatně dvě čísla hovoří sama za sebe: počet osob, které se věnují přímému prodeji ve členských firmách AOP, je více než 250 000 a roční obrat firem byl v roce 2013 více než 5,2 miliardy korun.

A co na něm oceňují odborníci-obchodníci?

Spíše bych řekla, co na něm oceňují zákazníci, neboť to považuji za důležitější. Je to především pohodlný nákup v místě a čase, které si zvolí zákazník. Dále je to nezpochybnitelná kvalita výrobků, u kterých většina firem uplatňuje nadstandardní záruky kvality. V neposlední řadě je to možnost dokonale se seznámit prostřednictvím distributora s jednotlivými výrobky, možnost vyzkoušet je a nákup uskutečnit v příznivém společenském prostředí. A nesmíme v žádném případě zapomenout na bezrizikovou podnikatelskou příležitost, kterou přímý prodej nabízí.

Bude u nás firem, které pracují na základě osobního prodeje, přibývat? A pokud ano, v jakých oborech?

Věřím, že ano. Ve světě prodělává přímý prodej již řadu let, bez ohledu na globální i lokální ekonomické problémy, trvalý růst. Proč by tomu mělo být v ČR jinak? Je řada produktů, které lze přímým prodejem úspěšně prodávat. Kromě tradičních portfolií to mohou být např. stavební prvky, vybavení do domácností, knihy, vzdělávací programy atd.

Řadu let se opíráte o přísný etický kodex. Co je jeho posláním?

Etický kodex je základním samoregulačním nástrojem naší asociace. Stanovuje pravidla etického podnikání a zároveň má účinný sankční mechanizmus. Vymezuje, jak mají jednat firmy a jejich distributoři a jaká práva má spotřebitel. Na jeho dodržování dohlíží a jako nezávislý rozhodce v případě spotřebitelských sporů vystupuje administrátor Etického kodexu.   

Další podrobnosti o činnosti AOP najdou zájemci na stránkách www.osobniprodej.cz

za odpovědi poděkovala Eva Brixi






Slovo ke dni

  • Obrat k přirozené stravě nebo zdravému selskému rozumu?

    Není to tak dávno, co vyšla souhrnná zpráva pod hlavičkou OSN upozorňující na nebezpečí vysoce zpracovaných potravin. A čím že jsou nebezpečné? Mají souvislost s výskytem a rozvojem některých chorob včetně těch obávaných civilizačních a duševních. O posledně jmenovaných se dokonce hovoří čím dál častěji jako o epidemii. Není se co divit. Evoluce člověku trvala léta. Jak by mohlo být lidské zažívání zvyklé na látky nebo technologické zpracování surovin, které není starší než století? Zažili jsme boom ztužených tuků, tuků na smažení, průmyslových cukrovinek obohacených o kukuřičný sirup, glukózovo-fruktózový sirup, modifikované škroby, emulgátory, sladidla, přídavky mléčných bílkovin, hrachového proteinu…Ve výčtu by se dalo pokračovat. Otázka tedy zní, když je možné restrikcemi potírat kde co, nebylo by nasnadě také něco zvýhodnit? Třeba...

    Pokračování ...

Objednejte si zasílání časopisu Prosperita s přílohami - bezplatně!

Plnohodnotné vydání skutečně zdarma.

Kompletní PDF s našimi časopisy - Duben 2024

INZERCE

Partneři

Hlavní partneři:

TOSlogo 172 JPF

 

Partner plus:

  
         

Partneři:

logo-grada3    logo-dtocz upv logo 56
dk logo 2

Duševní vlastnictví - ve spolupráci s ÚPV

foto upv

Ochrana průmyslových vzorů 19. leden 2024

Anglické slovo design je odvozeno z latinského de-signare, označit, vyznačit. Postupně dostalo také významy „navrhnout“ či „návrh“. Od poloviny 20. století, kdy se začal klást větší důraz na vzhled výrobků a na reklamu, se rozšířilo do mnoha jazyků, včetně češtiny, v užším významu „výtvarného návrhu užitkových předmětů“.

Pokračování ...

Zaregistrujte se do našeho newsletteru

 

 

Navštivte také naše další portály

madambusinesscz RGB freshtimecz

Odborní partneři

csj105 cia 60 copy logo-kzps acto cma 30 let  Svaz květinářů a floristů ČR  cmsm105caim200 AVLOGOM3