INZERCE
Přední podnikatelský časopis
Vychází již 26. rokem

Už jsme si zvykli na to, že si jdeme nakoupit, kdykoli potřebujeme. Mnozí z nás o svátcích a víkendech doháníme, co jsme nestihli v týdnu. Nakupovat podle okamžitých potřeb jsme se v Česku naučili rychle a je nám to příjemné. Jenže zákonodárci mají za to, že o dnech volna bychom měli odpočívat, oddat se tělesné i duchovní hygieně. Všichni a na pokyn. Chystá se regulace prodejní doby. O tom byla také nedávná tisková konference Svazu obchodu a cestovního ruchu ČR. Jeho prezidentce Ing. Martě Novákové jsem položila na toto téma několik otázek:

Brát lidem něco, co vyhovuje, co využívají a co se osvědčilo, to nemá logiku...

Tento názor má svaz obchodu také. Podle čerstvého výzkumu více než polovina českých domácností (52 %) je proti tomu, aby byly o svátcích obchody zavřeny. Téměř každá domácnost (96 %) totiž o svátcích či v neděli někdy nakupuje, ve třetině případů pak dokonce vyráží i za většími nákupy. Téměř dvě třetiny nakupujících (65 %) jsou tak proti tomu, aby stát určoval, kdy mají mít obchody otevřeno a kdy ne. Tyto a další závěry přinesl průzkum společnosti Incoma GfK, který pro Svaz obchodu a cestovního ruchu a další zástupce oboru reprezentované Mezinárodním výborem nákupních center ICSC realizovala společnost Incoma GfK na reprezentativním vzorku české populace.

Nejde však jen o zákazníky, ale také o obchodníky, tedy podnikatele, což má širší dosah ekonomický.

V souvislosti s plánovanou regulací prodejní doby v českých obchodech se zástupci malo a velkoobchodníků a provozovatelů obchodních center rozhodli uskutečnit šetření mezi českou populací zaměřené na jejich nákupní potřeby. Průzkum jim odhalil, že drtivá většina Čechů má nakupování o svátcích či v neděli hluboce zažité a nerada by o tuto možnost přišla. Ukázalo se, že Češi jsou zvyklí zajít si do obchodu v neděli či o svátcích jak pro drobný nákup potravin (69 %), tak i pro nákup větší či pro pořízení různých kategorií nepotravinářského zboží.

Co z toho plyne?

Jak z nově získaných dat, tak i z rozhovorů s našimi zákazníky víme, že jakékoliv omezování otevírací doby je silnou reminiscencí na časy dávno minulé. Mnozí se tak ptají, zda v tom stát bude pokračovat a bude regulovat i otevírací dobu v kavárnách či restauracích. Svaz obchodu a cestovního ruchu ČR již dlouhodobě zastává negativní stanovisko k problematice legislativního omezování otevírací doby v obchodech. Dle našeho názoru jde o záležitost, kterou není třeba regulovat prostřednictvím legislativy, ale vše by mělo být ponecháno na svobodném rozhodnutí obchodníků a případné samoregulaci, která již mnohdy funguje.

Navrhované rozhodnutí by postihlo i nákupní centra, tam se koncentruje velká spotřebitelská aktivita po celý rok a o dnech volna zejména...

To jistě. Omezení prodejní doby v maloobchodě by rovněž výrazně zasáhlo do chodu většiny nákupních center v ČR. Navrhovaná regulace chce totiž omezit nákupy v prodejnách nad 200 m2, které jsou typické právě pro nákupní centra. Navíc uzavření prodejen bude znamenat významné omezení i dalších služeb, která nákupní centra poskytují – restaurace, zábava... V případě, že bude nový zákon schválen, průzkum predikuje pokles návštěvnosti o více než polovinu. A to je špatná zpráva jak pro zákazníky, tak i pro provozovatele ostatních prodejen v nákupních centrech, kterým by zůstaly stejné provozní náklady, avšak výrazně poklesly tržby. Pokud zákon bude platit, zasáhne neadekvátně do vztahu spotřebitele a prodejce.

Jaké argumenty jsou proti regulacím?

Svaz obchodu a cestovního ruchu ČR, reprezentující provozovatele velko a maloobchodních prodejen všech velikostí, tedy i těch nejmenších, s návrhem tohoto zákona zásadně nesouhlasí, protože znamená zcela nepatřičný a neodůvodněný zásah do liberálního podnikatelského prostředí a je jedním z pokusů vedoucích k jeho umělé, a tím i nebezpečné regulaci. Představuje krok vedoucí k omezování principů svobodného podnikání a vnášející riziko další postupné regulace obchodování. Jde o návrh právní normy, která by šla proti občanům – zákazníkům a jejich zájmům, a tím samozřejmě i proti obchodníkům.

Svým způsobem to ale není nová otázka, kolikrát jste ji měli na pořadu jednání?

Svaz se k předchozím pokusům o omezení prodejní doby ve velko a maloobchodě mnohokrát vyjadřoval, nikdy však nenalezl sebemenší důvod k tomu, aby stát vědomě a záměrně zasahoval do vztahu nabídky a poptávky jako jednoho ze zásadních principů tržního hospodářství. Pokud by nebyla poptávka a zájem spotřebitele, obchodníci by tomu prodejní dobu rozhodně přizpůsobili. Návrh zákona je vlastně postaven na jediném důvodu, a to evropském principu sladění pracovního a rodinného života. Tento jistě neoddiskutovatelný a nezpochybnitelný princip však předkladatel návrhu zákona nadřadil naprosto všem dopadům, které by daná regulace přinesla. Starost o rodinný život spoluobčanů je jistě potřebná, avšak je zcela nepatřičné (a jistě i neúčinné a nedůstojné) regulovat ji prostřednictvím zákona. Rovněž EU, na kterou se návrh odvolává, ponechává tyto záležitosti na národní úrovni, kde lze nejlépe posoudit potřeby hospodářství, zaměstnanosti, národních, kulturních a jiných návyků tak, aby také prodejní doba pokud možná vyhovovala všem. Návrh pak zcela jistě abstrahuje od přání občana – spotřebitele. Délka prodejní doby patří ke službě pro zákazníka a umožňuje mu potřebný komfort k nákupu, výběru zboží, rozhodování, rozhodně však znamená méně stresů z nakupování. K tomu samozřejmě patří i to, že spokojený zákazník je kapitálem obchodníka a jednou z podmínek jeho úspěšného podnikání.

Bavíme se tedy o další administrativní překážce pro život firem namísto o kultivaci podnikatelského prostředí u nás?

I tak se to dá hodnotit. Předkladatel návrhu zákona pohrdl vyhodnocením hospodářského a finančního dosahu, když vůbec neuznal za vhodné a důležité se zabývat dopadem do podnikatelského prostředí. Zřejmě správně tuší, že toto vyhodnocení by pro jeho nepromyšlený návrh znamenalo značnou překážku. Spokojil se pouze s hrubou spekulací, samozřejmě ničím nepodloženou, že „větší část tržeb se přesune do menších prodejen a do standardní prodejní doby, čímž nedojde k výpadku zdanění“. Výsledné shrnutí, že „nároky na státní rozpočet jsou předem neodhadnutelné, avšak minimálního rozsahu“ nejsou snad ani komentovatelné.

Hodně lidí je u nás bez práce. Regulací prodejní doby by jich ještě přibylo.

Sněmovní tisk č. 275/0 k senátnímu návrhu zákona o prodejní době v maloobchodě a velkoobchodě přichází v době, kdy vláda ČR vynakládá nemalé prostředky na aktivní politiku zaměstnanosti, zvažuje různé modely, jak zaměstnanost podpořit a hledá další cesty ke zlepšení situace v této oblasti i v oblasti podpory cestovního ruchu. Svaz obchodu a cestovního ruchu ČR jako reprezentant oboru, který je druhým největším zaměstnavatelem v ČR, s největší naléhavostí upozorňuje na skutečnost, že právě regulace prodejní doby v daném sektoru by znamenala nejen další pokles zaměstnanosti jako takové, ale především v segmentu obtížněji zaměstnavatelné pracovní síly a studentů.

Nehraničí to až s diskriminací?

Regulace prodejní doby pouze některých subjektů v jediném odvětví je bezpochyby diskriminační. Nelze očekávat, že by zákon výrazněji napomohl rozvoji malého a středního podnikání, které potřebuje zcela jinou a zásadní podporu jak ze strany státu, tak i zákonodárce. Nehledě na to, že přínos pro MSP nebyl předkladatelem vůbec analyticky ani jinak odborně podložen. Pouze na okraj lze ke stávajícímu odůvodnění návrhu uvést, že rodinný život zaměstnanců malých prodejen je jistě stejně důležitý jako jejich kolegů z větších obchodních společností, k čemuž je třeba ještě přičíst menší vzájemnou zastupitelnost zaměstnanců malých prodejen, kteří se mohou jen stěží dohodnout na výměně směn, aby při tom nedošlo k porušení předpisů o délce pracovní doby. Navrhovaná úprava s největší pravděpodobností by vedla ke snížení počtu pracovních míst a ke snížení mezd zaměstnanců pobírajících příplatky za práci o svátcích a práci v noci. Zanedbatelný není ani negativní dopad pro cestovní ruch. Turisté se totiž nepohybují jen v blízkosti letišť, vlakových či autobusových nádraží. Restaurace, a předevím restaurace typu MSP, nakupují čerstvé zboží pravidelně denně ve velkoobchodech a podle připravovaného zákona by měly zásadní omezení při tomto pravidelném nákupu, protože velkoobchodních provozů by se také měl zákon dotýkat.

připravila Eva Brixi

 

Slovo ke dni

  • Obrat k přirozené stravě nebo zdravému selskému rozumu?

    Není to tak dávno, co vyšla souhrnná zpráva pod hlavičkou OSN upozorňující na nebezpečí vysoce zpracovaných potravin. A čím že jsou nebezpečné? Mají souvislost s výskytem a rozvojem některých chorob včetně těch obávaných civilizačních a duševních. O posledně jmenovaných se dokonce hovoří čím dál častěji jako o epidemii. Není se co divit. Evoluce člověku trvala léta. Jak by mohlo být lidské zažívání zvyklé na látky nebo technologické zpracování surovin, které není starší než století? Zažili jsme boom ztužených tuků, tuků na smažení, průmyslových cukrovinek obohacených o kukuřičný sirup, glukózovo-fruktózový sirup, modifikované škroby, emulgátory, sladidla, přídavky mléčných bílkovin, hrachového proteinu…Ve výčtu by se dalo pokračovat. Otázka tedy zní, když je možné restrikcemi potírat kde co, nebylo by nasnadě také něco zvýhodnit? Třeba...

    Pokračování ...

Objednejte si zasílání časopisu Prosperita s přílohami - bezplatně!

Plnohodnotné vydání skutečně zdarma.

Kompletní PDF s našimi časopisy - Březen 2024

INZERCE

Partneři

Hlavní partneři:

TOSlogo 172 JPF

 

Partner plus:

  
         

Partneři:

logo-grada3    logo-dtocz upv logo 56
dk logo 2

Duševní vlastnictví - ve spolupráci s ÚPV

foto upv

Ochrana průmyslových vzorů 19. leden 2024

Anglické slovo design je odvozeno z latinského de-signare, označit, vyznačit. Postupně dostalo také významy „navrhnout“ či „návrh“. Od poloviny 20. století, kdy se začal klást větší důraz na vzhled výrobků a na reklamu, se rozšířilo do mnoha jazyků, včetně češtiny, v užším významu „výtvarného návrhu užitkových předmětů“.

Pokračování ...

Zaregistrujte se do našeho newsletteru

 

 

Navštivte také naše další portály

madambusinesscz RGB freshtimecz

Odborní partneři

csj105 cia 60 copy logo-kzps acto cma 30 let  Svaz květinářů a floristů ČR  cmsm105caim200 AVLOGOM3