INZERCE
Přední podnikatelský časopis
Vychází již 26. rokem

Hospodářská komora České republiky (HK ČR) a Svaz obchodu a cestovního ruchu ČR (SOCR ČR) dlouhodobě a zásadně nesouhlasí s úmyslem některých českých zákonodárců zakázat ve vybraných dnech prodej v obchodech s plochou větší než 200 čtverečních metrů. Návrh zákona o prodejní době v maloobchodě a velkoobchodě, který je podle našeho názoru diskriminační (a nechrání nejen podnikatele, ale ani zaměstnance a spotřebitele), bude dne 10. února 2015 projednán na schůzi Poslanecké sněmovny Parlamentu ČR.

Jakákoliv regulace prodejní doby zákonem je neodůvodněným zásahem státu do soukromoprávních vztahů podnikatelských subjektů. Tvrzení, dle kterých je v ČR nejliberálnější maloobchodní prostředí v rámci EU, jsou zavádějící. Podle oficiálních údajů otevírací dobu obchodů kromě ČR nereguluje dalších 10 zemí EU. Sedm států EU reguluje otevírací dobu jen částečně, bez specifického právního předpisu. Pouze deset zemí EU pak reguluje otevírací dobu maloobchodu administrativně.

 

Uzavření velkých prodejen by pro jejich pracovníky znamenalo kratší pracovní dobu a tím i nižší mzdy. Pokud by byly stávající mzdy takovým pracovníkům zachovány, je logické, že by část zaměstnanců velkých prodejen musela být propuštěna. Tuto skutečnost si uvědomilo Maďarsko v momentě, kdy se proti omezení otevírací doby velkých obchodů zvedla vlna odporu, která vyústila do masivní petice protestujících. V čele těchto aktivit jsou přitom maďarští odboráři – představitelé zaměstnanců v maloobchodních sítích. Což je zcela opačný postup, než jaký volí odboráři v ČR.

 

Připravovaný zákon však bude mít dopad nejen na prohloubení nezaměstnanosti, ale i na oblast cestovního ruchu a na celou ekonomiku ČR. Nejde o fikci - možné dopady totiž vyčíslilo sousední Slovensko. Podle Ministerstva financí Slovenské republiky by se uzavření velkých prodejen projevilo poklesem HDP ve výši 0,26 procenta. I když je slovenský zákon „o povinnom odpočinku v nedeľu“ koncipován v širším kontextu než uvažovaný český zákon, lze na základě modelové modifikace slovenského kroku do českých podmínek předpokládat denní propad tržeb v uzavřených maloobchodech zhruba ve výši 700 milionů korun včetně propadu odvodů DPH. Státní rozpočet ČR by tak přišel ročně o stovky milionů korun za situace, kdy všechny strany vládní koalice mluví o potřebě efektivnějšího výběru daní.

 

HK ČR i SOCR ČR vznesly v minulosti k návrhu zákona celou řadu připomínek. Jsme přesvědčeni o tom, že právě tyto připomínky jsou v zájmu nejen podnikatelů, ale i spotřebitelů ČR, a proto doufáme, že v průběhu blížícího se projednávání budou ze strany poslanců zohledněny.

(tz)

 

 

Slovo ke dni

  • Obrat k přirozené stravě nebo zdravému selskému rozumu?

    Není to tak dávno, co vyšla souhrnná zpráva pod hlavičkou OSN upozorňující na nebezpečí vysoce zpracovaných potravin. A čím že jsou nebezpečné? Mají souvislost s výskytem a rozvojem některých chorob včetně těch obávaných civilizačních a duševních. O posledně jmenovaných se dokonce hovoří čím dál častěji jako o epidemii. Není se co divit. Evoluce člověku trvala léta. Jak by mohlo být lidské zažívání zvyklé na látky nebo technologické zpracování surovin, které není starší než století? Zažili jsme boom ztužených tuků, tuků na smažení, průmyslových cukrovinek obohacených o kukuřičný sirup, glukózovo-fruktózový sirup, modifikované škroby, emulgátory, sladidla, přídavky mléčných bílkovin, hrachového proteinu…Ve výčtu by se dalo pokračovat. Otázka tedy zní, když je možné restrikcemi potírat kde co, nebylo by nasnadě také něco zvýhodnit? Třeba...

    Pokračování ...

Objednejte si zasílání časopisu Prosperita s přílohami - bezplatně!

Plnohodnotné vydání skutečně zdarma.

Kompletní PDF s našimi časopisy - Duben 2024

INZERCE

Partneři

Hlavní partneři:

TOSlogo 172 JPF

 

Partner plus:

  
         

Partneři:

logo-grada3    logo-dtocz upv logo 56
dk logo 2

Duševní vlastnictví - ve spolupráci s ÚPV

foto upv

Ochrana průmyslových vzorů 19. leden 2024

Anglické slovo design je odvozeno z latinského de-signare, označit, vyznačit. Postupně dostalo také významy „navrhnout“ či „návrh“. Od poloviny 20. století, kdy se začal klást větší důraz na vzhled výrobků a na reklamu, se rozšířilo do mnoha jazyků, včetně češtiny, v užším významu „výtvarného návrhu užitkových předmětů“.

Pokračování ...

Zaregistrujte se do našeho newsletteru

 

 

Navštivte také naše další portály

madambusinesscz RGB freshtimecz

Odborní partneři

csj105 cia 60 copy kzps 2024 acto cma 30 let  Svaz květinářů a floristů ČR  cmsm105caim200 AVLOGOM3