INZERCE
Přední podnikatelský časopis
Vychází již 26. rokem

Úterním Kick-Off setkáním oficiálně odstartovala Česko-německá obchodní a průmyslová komora (ČNOPK) společně s více než 30 partnery z hospodářství, výzkumu, politiky a zástupci odborné veřejnosti a médií své téma roku „Průmysl 4.0 – rEvoluce probíhá“. Digitální propojení hospodářství, od vývoje až po zákaznický management, bude v příštích deseti letech „rozhodujícím faktorem pro zajištění konkurenceschopnosti České republiky,“ říká Rudolf Fischer, prezident ČNOPK.

„ČNOPK se svými partnery – významnými firmami, vědecko-výzkumnými zařízeními, svazy a ministerstvy – vytvoří společně platformu, která se zaměří na výzvy takzvané čtvrté průmyslové revoluce a jejich dlouhodobé řešení,“ dodává výkonný člen představenstva ČNOPK Bernard Bauer. Podle aktuálního průzkumu ČNOPK a partnerských svazů je digitální propojení procesů tvorby přidané hodnoty „rozhodující“ nebo „velmi důležité“ pro více než polovinu firem.

Průmysl, obchod a služby projdou v příštích deseti letech radikální změnou. Blízká budoucnost přinese rozsáhlé digitální propojení na všech úrovních tvorby přidané hodnoty ve firmě. „Rychlost inovací, zákaznický management, flexibilita, produktivita a reakce na změny trhu budou nově definovány,“ vysvětlil prezident ČNOPK Rudolf Fischer na Kick-Off setkání k letošnímu tématu roku, které se konalo v kopuli ČNOPK. Na tom se shodují ČNOPK a přes 30 jejích partnerů z hospodářství, výzkumu, politiky a svazů. Pro Českou republiku jako zemi se silnou průmyslovou tradicí je vývoj směrem k průmyslu 4.0 rozhodující, chce-li zůstat v globální konkurenci atraktivní výrobní a inovační lokalitou.

Jak důležité je digitální propojení pro ekonomiku, ukázal aktuální průzkum mezi firmami „Průmysl 4.0 v České republice – aktuální stav, příležitosti a výzvy“, jehož výsledky byly v úterý představeny veřejnosti. Průzkumu, který provedla ČNOPK společně se Svazem průmyslu a dopravy (SP), Asociací malých a středních podniků a živnostníků ČR a ICT UNIÍ, se zúčastnilo přes 270 firem. Podle jeho výsledků je digitální propojení procesů tvorby přidané hodnoty „rozhodující“ nebo „velmi důležité“ pro více než polovinu firem. Tento razantní vývoj si při tom více uvědomují větší hráči než malé a střední podniky. Co se týká aktuálního stavu, tak tři čtvrtiny dotázaných označily digitalizaci ve své firmě za plně (10 procent), dobře (39 procent) nebo dostatečně (28 procent) rozvinutou.

Kromě toho průzkum vyvrátil obavy z rušení pracovních míst v souvislosti s rostoucí digitalizací průmyslu. Přes tři čtvrtiny firem neočekávají žádnou změnu v počtu svých zaměstnanců. Rozdíly se ukázaly při zohlednění velikosti firmy. 26 procent velkých firem počítá se snížením počtu zaměstnanců v souvislosti s digitalizací, u malých a středních firem je to jen 8 procent.

Pro ekonomiku je rozhodující budoucí kvalifikace zaměstnanců a zde očekávají mnohé firmy problémy. 17 procent považuje kvalifikaci zaměstnanců za riziko či překážku digitalizace, hned po investičních nákladech a bezpečnosti dat. Firmy proto požadují od politiků především podporu opatření k dalšímu vzdělávání, podporu mladých odborníků a přizpůsobení práva na ochranu dat. Právě bezpečnost dat by mohla být největším problémem digitálního propojení ekonomiky prostřednictvím internetu.

„Jsme přesvědčeni, že poznání digitálních potřeb českých firem je klíčové zejména pro tvorbu vládních strategií v této oblasti a rovněž pro efektivní čerpání finančních prostředků z evropských fondů v novém programovém období,“ uvedl Ivan Vrzal, člen představenstva Svazu průmyslu a dopravy ČR.

ČNOPK vytváří svým tématem roku „Průmysl 4.0 – rEvoluce probíhá“ mezioborovounetworkingovou platformu a připravuje letos kromě jiného odborné konference a přednášky českých a německých odborníků, kulaté stoly s politiky, návštěvy firem, prezentaci na Mezinárodním strojírenském veletrhu v Brně a Hospodářskou diskuzi. Záštitu nad tématem roku převzalo Ministerstvo průmyslu a obchodu České republiky a Úřad vlády České republiky.

Prémioví partneři tématu roku ČNOPK již využívají příležitostí spojených s digitálním propojením a aktivně se podílejí na jeho vývoji:

„Siemens je průkopníkem ve vývoji průmyslu 4.0 a již před 15 lety začal vytvářet portfolio, které zákazníkovi umožňuje, aby celý svůj výrobní proces sledoval digitálně. Již dnes propojuje Siemens digitální a fyzikální svět, počínaje designem přes plánování až po výrobu a servis. Nejlepším příkladem toho je vlastní ‚digital factory‘ v Ambergu.“

Bosch Rexroth, jako jeden z vůdčích uživatelů průmyslu 4.0, se ve vlastních závodech a v rámci nejrůznějších pilotních projektů zaměřuje na vyhledávání nových potenciálů. „Sázíme přitom na svoje produkty pro všechny aplikační oblasti ‚drive & control‘ technologií (sofistikované řízené pohony), které lze vzájemně smysluplně a efektivně kombinovat na bázi společné komunikační úrovně.“

Nadnárodní společnost Schunk spatřuje v digitalizaci řízení a komunikace v procesech výroby příležitost nejen pro výrobce, ale i pro zákazníky. Přínos zavedení technologií a principů čtvrté průmyslové revoluce vidí především ve zvýšení efektivity výroby a zlepšení kvality produktu samotného. „Zároveň by ale průmysl 4.0 neměl zůstat jen nástrojem ke zvyšování výkonnosti a následnému snižování cen, ale je nutné jej využít ke zlepšení naší konkurenceschopnosti v globálním měřítku.“

Také pro ROI Management Consulting bude mít v příštích letech průmysl 4.0 strategický význam. Zvyšování efektivity výroby a kvalifikace zaměstnanců zde hraje klíčovou roli. „Rostoucí poptávka po zvyšování kvalifikace a trvalém zvyšování efektivity výroby byla důvodem, proč bylo u Prahy otevřeno školicí a simulační středisko Lean Fabrika, které nabízí programy z oblastí Lean, Lean ERP a průmyslu 4.0.”

„Orientace na zákazníky pro skupinu E.ON Česká republika znamená znát a rozumět tomu, co je pro ně důležité. Pak jim můžeme nabídnout co možná nejlepší servis. Při tom jsou pro nás výzvy našich zákazníků motivací k tomu, abychom nabízeli moderní a inovativní energetická řešení orientovaná na zákazníka. Rostoucí digitalizace na straně zákazníků se odráží i v našich interních aktivitách. Aby skupina E.ON Česká republika byla i v budoucnu pro zákazníky ‚partner of choice‘, vyvinula projekt ‚Digital‘.“

Více informací k tématu roku ČNOPK 2015 a seznam plánovaných akcí najdete na http://tschechien.ahk.de/cz/tema-roku-2015/.

Fotografie z Kick-Off setkání budou ke stažení zde

http://tschechien.ahk.de/cz/pro-novinare/fotogalerie/

„Průmysl 4.0 – rEvoluce probíhá“ – naši prémioví partneři: Svobodný stát Bavorsko, Bosch Rexroth, spol. s.r.o., Veletrhy Brno, a.s., E.ON Česká republika, s.r.o., ROI Management Consulting a.s., Schunk Praha s.r.o., Siemens, s.r.o., TRUMPF Praha, spol. s r. o. | Partneři: Brose CZ spol. s r.o., Ingenics s.r.o., SAP ČR, spol. s r.o., Škoda Auto a.s. | Partnerské instituce: České vysoké učení technické (ČVUT), Fraunhoferovo centrum pro střední a východní Evropu (MOEZ), Strojírenský institut Chemnitz (ICM e.V.), Jihomoravské inovační centrum (JIC), Nupharo Park, a.s., SIX Research Center, Technická univerzita v Liberci – Ústav pro nanomateriály, pokročilé technologie a inovace, Technická vysoká škola Deggendorf – Technologický campus Freyung, VÚTS a.s./ Centrum rozvoje strojírenského výzkumu, Západočeská univerzita v Plzni - Fakulta strojní

(tz)

Slovo ke dni

  • Obrat k přirozené stravě nebo zdravému selskému rozumu?

    Není to tak dávno, co vyšla souhrnná zpráva pod hlavičkou OSN upozorňující na nebezpečí vysoce zpracovaných potravin. A čím že jsou nebezpečné? Mají souvislost s výskytem a rozvojem některých chorob včetně těch obávaných civilizačních a duševních. O posledně jmenovaných se dokonce hovoří čím dál častěji jako o epidemii. Není se co divit. Evoluce člověku trvala léta. Jak by mohlo být lidské zažívání zvyklé na látky nebo technologické zpracování surovin, které není starší než století? Zažili jsme boom ztužených tuků, tuků na smažení, průmyslových cukrovinek obohacených o kukuřičný sirup, glukózovo-fruktózový sirup, modifikované škroby, emulgátory, sladidla, přídavky mléčných bílkovin, hrachového proteinu…Ve výčtu by se dalo pokračovat. Otázka tedy zní, když je možné restrikcemi potírat kde co, nebylo by nasnadě také něco zvýhodnit? Třeba...

    Pokračování ...

Objednejte si zasílání časopisu Prosperita s přílohami - bezplatně!

Plnohodnotné vydání skutečně zdarma.

Kompletní PDF s našimi časopisy - Duben 2024

INZERCE

Partneři

Hlavní partneři:

TOSlogo 172 JPF

 

Partner plus:

  
         

Partneři:

logo-grada3    logo-dtocz upv logo 56
dk logo 2

Duševní vlastnictví - ve spolupráci s ÚPV

foto upv

Ochrana průmyslových vzorů 19. leden 2024

Anglické slovo design je odvozeno z latinského de-signare, označit, vyznačit. Postupně dostalo také významy „navrhnout“ či „návrh“. Od poloviny 20. století, kdy se začal klást větší důraz na vzhled výrobků a na reklamu, se rozšířilo do mnoha jazyků, včetně češtiny, v užším významu „výtvarného návrhu užitkových předmětů“.

Pokračování ...

Zaregistrujte se do našeho newsletteru

 

 

Navštivte také naše další portály

madambusinesscz RGB freshtimecz

Odborní partneři

csj105 cia 60 copy kzps 2024 acto cma 30 let  Svaz květinářů a floristů ČR  cmsm105caim200 AVLOGOM3