INZERCE
Přední podnikatelský časopis
Vychází již 26. rokem

SIE 3030Svaz obchodu a cestovního ruchu České republiky, jehož členy jsou i největší obchodní řetězce působící u nás, nesouhlasí s návrhem vládní novely zákona o významné tržní síle a jejím zneužitím. Další zpřísnění regulace v maloobchodu jde proti trendu samoregulace v zemích Evropské unie a může mít výrazně negativní dopad na tuzemskou ekonomiku. Zástupci největších obchodních řetězců na trhu proto připravili společné prohlášení, které bude věcně argumentovat ve prospěch korektního obchodování.

„Novela zákona povede v obchodních řetězcích ke standardizaci podmínek a de facto k vyloučení svobodné soutěže. Brání obchodnímu vyjednávání a za vše hrozí doslova likvidačními sankcemi. Výsledkem bude zvýšení cen zboží,“ upozornila Marta Nováková, prezidentka SOCR ČR, a dodala: „ZoVTS má diskriminační charakter, protože se vztahuje pouze na obchodníky. Je ale zřejmé, že také mnozí dodavatelé mají významnou tržní sílu. Vyzýváme proto politickou reprezentaci, aby novelu ZoVTS nedoporučila ke schválení. Samotný zákon považujeme za nekoncepční a navrhujeme jeho zrušení bez náhrady.“

            Z důvodové zprávy předložené do vlády v polovině roku 2013 vyplývá, že novela tak, jak je nyní projednávána, znevýhodňuje zákazníky, odběratele i stát. Negativní důsledky regulace se mohou promítnout například do nárůstu cen potravin v obchodech. Riziko výrazných sankcí za individuální jednání s tuzemským dodavatelem může vést k upřednostnění zahraničního zboží a v konečném důsledku postihne zákazníky, ať v podobě vyšších cen, nebo menšího výběru.

            ZoVTS nabyl účinnosti 1. února 2010 a od počátku se setkává s negativní odezvou. Cílem zákona je ochrana dodavatelů potravin před praktikami obchodních řetězců. Samotná novela má odstranit nejasnosti vyplývající z jeho současného znění. „Rozhodovací praxe Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže je zcela zavádějící a zmatečná. Neexistují žádná pravidla, vydávaná rozhodnutí jsou obsahově neudržitelná. Novela v tomto směru nic nemění,“ uvedl Igor Kremla, vedoucí oblasti Právo & Compliance ve společnosti Kaufland Česká republika.

            Riziko sankcí za individuální jednání s tuzemským dodavatelem může dále způsobit, že obchodník od něj raději nenakoupí zboží pro své prodejny, které jsou často i v zahraničí. To by znamenalo propad exportu potravin a zboží českých výrobců, snížení konkurenceschopnosti českých potravin a potažmo i další důsledky, jako jsou nižší daňové odvody pro stát nebo zvýšení nezaměstnanosti v maloobchodu, službách či stavebnictví. „Podíl potravin od českých výrobců a dodavatelů se u velkých řetězců pohybuje mezi 70 až 80 procenty a export českých výrobků prostřednictvím obchodních řetězců je v objemu desítek miliard korun,“ shrnul Pavel Mikoška, Quality Director ze společnosti AHOLD Czech Republic, provozující prodejny Albert.

            Novela dopadá na odběratele s ročním obratem přesahujícím pět miliard korun, což se v podstatě týká jen řetězců se sídlem mateřské společnosti v jiném členském státě Evropské unie, tedy zahraničních investorů. V souvislosti s výší obratu mohou být nastavené sankce likvidační i za ojedinělá pochybení, která by neměla dopad ani na maloobchodní trh, ani na spotřebitele. Šlo by třeba jen o jednodenní zpoždění úhrady faktury. Obchodník s obratem nad 5 miliard korun za rok má navíc podle návrhu novely významnou tržní sílu vůči všem, monopolní dodavatele či oligopoly nevyjímaje. Tato skutečnost může být v rozporu s právem EU.

            Zástupci SOCR ČR i jednotlivých řetězců se shodují v tom, že ZoVTS žádný zásadní pozitivní efekt za pět let trvání nepřinesl. Navíc tvrdá regulace a snahy o její zpřísnění neodpovídají trendu EU, která vyjadřuje podporu dobrovolné regulaci.

            Je třeba také vzít v potaz, že investice do rozvoje obchodní sítě v českém maloobchodě i velkoobchodě dosáhly od 90. let 20. století přes 600 miliard korun. Největšími investory jsou velké nadnárodní řetězce. Z uvedených 600 miliard představovaly investice deseti největších maloobchodních společností 60 procent, tedy přes 350 miliard korun. To se promítlo do zkvalitnění maloobchodu u nás, kultivaci prodeje i nakupování a výhod jak pro státní kasu, tak pro koncové spotřebitele. V diskuzi o uvedeném zákoně zazněla také myšlenka, že není zcela korektní nechat investory v ČR utrácet peníze a poté jim znesnadnit regulacemi jejich business. Největší obchodní řetězce zde investovaly stovky miliard korun a mají nárok na předvídatelné podnikatelské prostředí.    

 

Pro investice potřebujeme předvídatelné podnikatelské prostředí

 

Na dvě otázky ke žhavému tématu odpověděli zástupci významných obchodních řetězců:

1. Co by pomohlo k dalšímu rozvoji

vaší společnosti na českém trhu?

2. Jak hodnotíte nastavenou regulaci

ve vztazích mezi odběratelem a dodavatelem?

 

Jan Žák

ředitel nákupu MAKRO ČR

1. Makro jako velkoobchod je specifické tím, že i naši zákazníci jsou podnikatelé. Našemu rozvoji by tedy pomohly stejné věci jako více než milionu malých a středních podniků, na které cílíme. Prioritou je zejména stabilita právního prostředí, protože pouze zákony, které se nemění každý rok či dva jsou schopny vytvořit předvídatelné prostředí, v němž se bude podnikatelům dařit.

2. V první řadě si myslím, že speciální regulace vztahů mezi odběrateli a dodavateli není potřeba. Naše vztahy jsou vždy ukotveny smluvně a po vzájemné domluvě a zohledňují požadavky obou stran. Stávající regulace je příliš jednostranná. Pokud my jako velkoobchod chceme nakoupit třeba cukr, jsou na nás aplikována mnohem přísnější pravidla, než když ten samý cukr nakupuje výrobce, který jej dále zpracovává. Vztah mezi dodavatelem cukru a odběratelem je přitom v obou případech stejný a výrobce může mít na trhu i větší podíl než my.

 

Michael Šperl

vedoucí oblasti Mediální marketing/Distribuce Kaufland

Česká republika

1. Domníváme se, že dalšímu rozvoji naší společnosti by pomohla nižší nebo nízká legislativní regulace, stejně jako zjednodušení právních a daňových předpisů.

2. Z našeho pohledu jde o zbytečný zásah státních autorit do vztahů, které se na liberalizovaném trhu vytvářejí lépe a stabilně na základě vlastní motivace. Máme navíc pocit, že regulace ve vztahu mezi odběratelem a dodavatelem je bohužel diskriminační a selektivní vůči obchodu s potravinami.

 

Pavel Mikoška

Quality Director AHOLD Czech Republic

1. Dalšímu rozvoji naší společnosti na českém trhu by pomohlo odstranění zbytečných regulací, které deformují tržní prostředí, chrání ekonomicky neefektivní dodavatele a zvyšují byrokratickou a ekonomickou zátěž odběratelů.

2. Nastavená regulace postrádá jakékoli ekonomické odůvodnění a v konečném důsledku poškozuje zákazníky. Jako taková je v rozporu s ústavními principy rovnosti a měla by být, podle mého názoru, zrušena.

 

Slovo ke dni

  • Obrat k přirozené stravě nebo zdravému selskému rozumu?

    Není to tak dávno, co vyšla souhrnná zpráva pod hlavičkou OSN upozorňující na nebezpečí vysoce zpracovaných potravin. A čím že jsou nebezpečné? Mají souvislost s výskytem a rozvojem některých chorob včetně těch obávaných civilizačních a duševních. O posledně jmenovaných se dokonce hovoří čím dál častěji jako o epidemii. Není se co divit. Evoluce člověku trvala léta. Jak by mohlo být lidské zažívání zvyklé na látky nebo technologické zpracování surovin, které není starší než století? Zažili jsme boom ztužených tuků, tuků na smažení, průmyslových cukrovinek obohacených o kukuřičný sirup, glukózovo-fruktózový sirup, modifikované škroby, emulgátory, sladidla, přídavky mléčných bílkovin, hrachového proteinu…Ve výčtu by se dalo pokračovat. Otázka tedy zní, když je možné restrikcemi potírat kde co, nebylo by nasnadě také něco zvýhodnit? Třeba...

    Pokračování ...

Objednejte si zasílání časopisu Prosperita s přílohami - bezplatně!

Plnohodnotné vydání skutečně zdarma.

Kompletní PDF s našimi časopisy - Březen 2024

INZERCE

Partneři

Hlavní partneři:

TOSlogo 172 JPF

 

Partner plus:

  
         

Partneři:

logo-grada3    logo-dtocz upv logo 56
dk logo 2

Duševní vlastnictví - ve spolupráci s ÚPV

foto upv

Ochrana průmyslových vzorů 19. leden 2024

Anglické slovo design je odvozeno z latinského de-signare, označit, vyznačit. Postupně dostalo také významy „navrhnout“ či „návrh“. Od poloviny 20. století, kdy se začal klást větší důraz na vzhled výrobků a na reklamu, se rozšířilo do mnoha jazyků, včetně češtiny, v užším významu „výtvarného návrhu užitkových předmětů“.

Pokračování ...

Zaregistrujte se do našeho newsletteru

 

 

Navštivte také naše další portály

madambusinesscz RGB freshtimecz

Odborní partneři

csj105 cia 60 copy logo-kzps acto cma 30 let  Svaz květinářů a floristů ČR  cmsm105caim200 AVLOGOM3