INZERCE
Přední podnikatelský časopis
Vychází již 26. rokem

Šetření Ministerstva financí ČR ukázalo, že obchodní řetězce nakupují české výrobky za vyšší ceny než stejné výrobky ze zahraničí. Ty proto mohou být prodávány levněji bez ohledu na výše obchodních marží, které jsou u potravin z dovozu dokonce ve většině případů vyšší. Svaz obchodu a cestovního ruchu ČR (SOCR ČR) zjistil, že závěry prezentované veřejnosti koncem loňského roku Ministerstvem zemědělství ČR a Potravinářskou komorou ČR nejsou pravdivé. 

„Průzkum ministerstva financí potvrdil, že obchodníci nemají vyšší marže na českém zboží. Odhalil zásadní fakt, a to že u zahraničních výrobků jsou nižší průměrné nákupní ceny. Je možné, že české firmy mají slabší efektivitu v porovnání se zahraniční konkurencí, a nejsou tak schopny nabídnout srovnatelné ceny,“ uvedla Marta Nováková, prezidentka SOCR ČR, a dodala: „V žádném případě nedochází ke zvýhodňování potravin ze zemí Evropské unie a tím pádem ani k poškozování českých dodavatelů. Jednoduše není v ničím zájmu, aby se vyšší ceny domácích výrobců přenášely do prodejen a vedly ke zdražování potravin.“

SOCR ČR požádal ministerstvo financí o poskytnutí údajů z provedeného šetření dle zákona č. 106/1999 Sb., o svobodném přístupu k informacím. Následně SOCR ČR spočítal obchodní marže u osmi produktů na základě zjištěné průměrné nákupní a prodejní ceny. V šesti případech měli obchodníci zavedenou vyšší marží u zahraničních potravin. Pouze u baleného másla 250 g a u trvanlivého polotučného mléka 1,5 % byly marže vyšší na tuzemské výrobky. I přesto byla v pěti případech nižší cena u výrobků z EU (máslo, eidam 30 % tuku, kuřata, vepřová plec, vepřová kýta), jen ve dvou případech byla nižší u tuzemských potravin (mléko, vepřová krkovice) a v jednom případě vyšla nastejno (vejce).

„Z šetření u vybraných druhů potravinářských výrobků nevyplynulo, že by měli obchodníci ve sledovaném období vyšší marže na českém zboží. Spíše z něj vyplynulo, že u zahraničních výrobků byly nižší průměrné nákupní ceny. Nelze tedy říct, že by obchodní řetězce záměrně celoplošně dávaly větší marže na zkoumané české potraviny než na dovozové,“ informovala Milena Hrdinková, ředitelka kanceláře ministra financí.

Jednotlivé obchodní řetězce již dříve opakovaně odmítly, že by jakýmkoli způsobem upřednostňovaly zahraniční potraviny před těmi vyrobenými na území ČR. Statistiky obchodníků jasně ukazují, že tuzemští zákazníci čím dál víc nakupují potraviny původem z Česka. Vzhledem k tomu, že se zároveň značná část spotřebitelů řídí při výběru potravin i jejich cenou, připravovaly by se řetězce cenovou diskriminací tuzemských potravin o tržby.

„Maloobchod v Česku je charakterizován velmi tvrdým konkurenčním prostředím, které neumožňuje žádnému z nadnárodních řetězců nepřiměřeně zvyšovat svůj zisk na úkor kohokoli. Právě z toho důvodu musely některé obchodní řetězce trh v Česku opustit. Navíc se všeobecně ví, že český spotřebitel je extrémně citlivý na cenu,“ shrnula M. Nováková.

(tz)

 

Slovo ke dni

  • Obrat k přirozené stravě nebo zdravému selskému rozumu?

    Není to tak dávno, co vyšla souhrnná zpráva pod hlavičkou OSN upozorňující na nebezpečí vysoce zpracovaných potravin. A čím že jsou nebezpečné? Mají souvislost s výskytem a rozvojem některých chorob včetně těch obávaných civilizačních a duševních. O posledně jmenovaných se dokonce hovoří čím dál častěji jako o epidemii. Není se co divit. Evoluce člověku trvala léta. Jak by mohlo být lidské zažívání zvyklé na látky nebo technologické zpracování surovin, které není starší než století? Zažili jsme boom ztužených tuků, tuků na smažení, průmyslových cukrovinek obohacených o kukuřičný sirup, glukózovo-fruktózový sirup, modifikované škroby, emulgátory, sladidla, přídavky mléčných bílkovin, hrachového proteinu…Ve výčtu by se dalo pokračovat. Otázka tedy zní, když je možné restrikcemi potírat kde co, nebylo by nasnadě také něco zvýhodnit? Třeba...

    Pokračování ...

Objednejte si zasílání časopisu Prosperita s přílohami - bezplatně!

Plnohodnotné vydání skutečně zdarma.

Kompletní PDF s našimi časopisy - Březen 2024

INZERCE

Partneři

Hlavní partneři:

TOSlogo 172 JPF

 

Partner plus:

  
         

Partneři:

logo-grada3    logo-dtocz upv logo 56
dk logo 2

Duševní vlastnictví - ve spolupráci s ÚPV

foto upv

Ochrana průmyslových vzorů 19. leden 2024

Anglické slovo design je odvozeno z latinského de-signare, označit, vyznačit. Postupně dostalo také významy „navrhnout“ či „návrh“. Od poloviny 20. století, kdy se začal klást větší důraz na vzhled výrobků a na reklamu, se rozšířilo do mnoha jazyků, včetně češtiny, v užším významu „výtvarného návrhu užitkových předmětů“.

Pokračování ...

Zaregistrujte se do našeho newsletteru

 

 

Navštivte také naše další portály

madambusinesscz RGB freshtimecz

Odborní partneři

csj105 cia 60 copy logo-kzps acto cma 30 let  Svaz květinářů a floristů ČR  cmsm105caim200 AVLOGOM3