INZERCE
Přední podnikatelský časopis
Vychází již 26. rokem

PEFC logoJako snahu o zvýšení byrokracie, snížení konkurenceschopnosti českého lesnického a dřevozpracujícího průmyslu a jako riziko poklesu počtu pracovních míst v oboru vnímá snahy o plošnou změnu certifikace dřeva v ČR řada lesnických a dřevařských profesních organizací v čele s Agrární komorou ČR.

Systém PEFC (Programme for the Endorsement of Forest Certification schemes) je nejen v ČR, ale i v západní Evropě a na celém světě nejrozšířenějším systémem, garantujícím řádné hospodaření v lesích a produkci dřeva trvale udržitelným způsobem. 

Zvýšený tlak a mediální aktivita „zelené lobby“ je zaštítěna především veřejně deklarovanou politikou nábytkářského koncernu IKEA, který hodlá nejpozději od roku 2020 obchodovat 100% dřeva z takzvaných více udržitelných zdrojů. To přitom v podání IKEA znamená dřevo certifikované pouze systémem FSC. Do tohoto systému se ale za dobu jeho existence přihlásilo v ČR pouze několik majetků, představujících jen 2 % lesních porostů. Požadují proto změnu systému certifikace u lesů v majetku státu.

„To zcela postrádá smysl za situace, kdy systém PEFC garantuje trvale udržitelné hospodaření v lesích také, a kromě toho patří česká lesnická legislativa k nejpřísnějším na světě, což se rozhodně nedá říci o zemích, kde je dominantní systém FSC,“ zdůrazňuje výkonný ředitel PEFC ČR Stanislav Slanina. Stejný názor má i předseda představenstva Sdružení vlastníků obecních a soukromých lesů v ČR František Kučera. „Jak výrobky s logem PEFC, tak i s logem FSC jsou pro konečného spotřebitele ujištěním, že pocházejí z lesů, které jsou trvale udržitelně obhospodařovány. Nevidíme proto důvod, aby vlastníci, kteří už na svém majetku mají certifikát PEFC, vydávali další finanční prostředky na prokázání stejné věci,“ uvedl František Kučera. Požadavek IKEA navíc znamená vícenáklady a s nimi spojenou byrokracii pro všechny účastníky trhu s dřevem, včetně všech doprovodných činností, kteří by byli nuceni certifikát FSC používat. Odhadovaná suma, kterou by přitom bylo třeba na tyto účely vydat, představuje stovky milionů korun.

„Přistoupení k certifikaci je založeno na dobrovolném rozhodnutí subjektů z řad vlastníků a správců lesních majetků či firem v navazujících odvětvích dřevozpracovatelského a papírenského průmyslu. Společným úsilím zástupců lesnicko-dřevařského sektoru by mělo být vzájemné uznávání obou certifikačních systémů,“ podpořil tento postoj prezident Agrární komory ČR Zdeněk Jandejsek.

„O ekologii ve skutečnosti nejde, za vším hledejte peníze. Za certifikát FSC se musí tvrdě platit a lidé a firmy s ním spojené z toho mají dobře prosperující obchod. Potřebují ale páky na to, aby za něj platilo co nejvíce firem. Jednou z nich je vydírání dodavatelů, kteří pohrozí ukončením nebo ihned ukončí odběr zboží bez certifikace FSC," uvedl ve svém prohlášení Petr Pražan, předseda Společenstva dřevozpracujících podniků v ČR: „Reálným důvodem, proč některé řetězce raději odebírají polské, ruské či rumunské dřevo, je levnější cena suroviny, nikoliv konkrétní certifikát.“
Ředitelka odboru certifikačních a inspekčních orgánů Českého institutu pro akreditaci Eva Černá dále konstatuje, že jediným systémem certifikace lesů fungujícím na mezinárodně uznávaných pravidlech akreditace je systém PEFC.

Čeští lesníci a zpracovatelé dřeva vnímají úmysl IKEA především jako marketingový projekt, kterým si uvedená společnost snaží vylepšit svou image za podpory ochránců přírody a přesměrovat byznys ve prospěch takzvaných „zelených technologií“, s nimiž má naše společnost neblahé zkušenosti z oblasti biopaliv, bioplynových stanic nebo fotovoltaických elektráren na našich polích.

V posledních dnech navíc získal ryze odborný problém také svůj politický rozměr. Kampaní proti PEFC se snaží zviditelnit před blížícími se volbami strana Zelených, která se vyděračskými hrozbami snaží nařizovat státu, jak se má v našich lesích hospodařit. Teze Zelených o „necitlivých“ a „devastujících“ zásazích do krajiny jsou již na úrovni šíření poplašné zprávy, znevažují úsilí lesníků ale i vodohospodářů a mnoha dalších organizací, které se starají o zlepšení stavu naší krajiny.
Společně konstatujeme, že ekologický a nyní již i politický nátlak jednoho ze systémů, načasovaný do předvolebního období, je všemi zúčastněnými považován za nepřípustný a je třeba jej striktně odmítnout.

(tz)

 

Slovo ke dni

  • Obrat k přirozené stravě nebo zdravému selskému rozumu?

    Není to tak dávno, co vyšla souhrnná zpráva pod hlavičkou OSN upozorňující na nebezpečí vysoce zpracovaných potravin. A čím že jsou nebezpečné? Mají souvislost s výskytem a rozvojem některých chorob včetně těch obávaných civilizačních a duševních. O posledně jmenovaných se dokonce hovoří čím dál častěji jako o epidemii. Není se co divit. Evoluce člověku trvala léta. Jak by mohlo být lidské zažívání zvyklé na látky nebo technologické zpracování surovin, které není starší než století? Zažili jsme boom ztužených tuků, tuků na smažení, průmyslových cukrovinek obohacených o kukuřičný sirup, glukózovo-fruktózový sirup, modifikované škroby, emulgátory, sladidla, přídavky mléčných bílkovin, hrachového proteinu…Ve výčtu by se dalo pokračovat. Otázka tedy zní, když je možné restrikcemi potírat kde co, nebylo by nasnadě také něco zvýhodnit? Třeba...

    Pokračování ...

Objednejte si zasílání časopisu Prosperita s přílohami - bezplatně!

Plnohodnotné vydání skutečně zdarma.

Kompletní PDF s našimi časopisy - Březen 2024

INZERCE

Partneři

Hlavní partneři:

TOSlogo 172 JPF

 

Partner plus:

  
         

Partneři:

logo-grada3    logo-dtocz upv logo 56
dk logo 2

Duševní vlastnictví - ve spolupráci s ÚPV

foto upv

Ochrana průmyslových vzorů 19. leden 2024

Anglické slovo design je odvozeno z latinského de-signare, označit, vyznačit. Postupně dostalo také významy „navrhnout“ či „návrh“. Od poloviny 20. století, kdy se začal klást větší důraz na vzhled výrobků a na reklamu, se rozšířilo do mnoha jazyků, včetně češtiny, v užším významu „výtvarného návrhu užitkových předmětů“.

Pokračování ...

Zaregistrujte se do našeho newsletteru

 

 

Navštivte také naše další portály

madambusinesscz RGB freshtimecz

Odborní partneři

csj105 cia 60 copy logo-kzps acto cma 30 let  Svaz květinářů a floristů ČR  cmsm105caim200 AVLOGOM3