INZERCE
Přední podnikatelský časopis
Vychází již 19. rokem

V těchto týdnech všichni vyhlížíme výsledky nových voleb a rozdělení mandátů, které určí další směřování našeho státu. Jistě má každý své preference a každý si představuje trochu jiné složení vládních stran. Za mne je ovšem klíčové, jak se noví lídři postaví k otázce obchodní obslužnosti venkova, kterou poslední měsíce akutně řešíme.

V minulosti jsem psal, že situace začíná být kritická a hrozí uzavírání prodejen na venkově a zhoršení dostupnosti služeb v malých obcích. Nyní ta situace již nastala a od léta postihla již desítky obcí, kde byly zrušeny prodejny. V rámci organizace AČTO trávíme mnoho času nad diskuzemi s politiky, zájmovými organizacemi a starosty nad systémem podpory malých prodejen v obcích. Jsem velice vděčný za množství práce, které se již podařilo zrealizovat a můžeme vidět i reálné výsledky této činnosti. Světlo v tunelu je však stále daleko, dokud nepřejde od příslibů k reálným činům.

Měl jsem možnost diskutovat tuto problematiku i s kolegy z nezávislého maloobchodu v zahraničí. Zajímalo mne, zda se s podobnou situací setkávají i oni a jak ji řeší. Především kolegové ve Skandinávii uvedli, že problém je i v jejich zemích. Řešení pak není možné bez zapojení všech subjektů. Jedním musí být obchodník, jedním obec a jedním stát. Místní lidé si musí především uvědomit, co pro ně prodejna v obci znamená a jak je důležitá. I v České republice již někteří starostové říkají, že ztráta prodejny znamená i ztrátu hodnoty majetku v obci. To ví v zahraničí již dávno. Pokud tak chtějí místní prodejnu, musí v ní také místní nakupovat, nikoliv ji podporovat jen slovně a pak vše nakupovat jinde. Další složkou je obec, která by měla pro podporu své prodejny udělat vše dle svých možností. V malých obcích, kde je jedna prodejna, jde opravdu o udržení obchodní obslužnosti a ne o zvýhodňování nějakého obchodního řetězce, jak si mnozí myslí. Poslední a klíčovou stránkou je pak stát. Ten se musí systémově věnovat otázce venkova a rozhodnout, které služby zde chce zachovat a jak jej dále rozvíjet, aby lidé neodcházeli do měst.
Nezbývá, než pokračovat v nekončící mravenčí práci a jednat, přesvědčovat, argumentovat, prostě vše co je možné.

Pavel Březina, předseda představenstva Svazu českých a moravských spotřebních družstev 

 

 

Slovo ke dni

  • Pivaři utíkají z hospod

    Ukazuje se, že opatření vlády fungují. Díky mnoha restrikcím a povinnostem se mění zvyky českých štamgastů. Opouštějí hospody a míří do privátů. Vypovídá o tom statistika o spotřebě alkoholu. Z roku na rok vytočili hostinští o 4,2 procenta piva méně. Ale holdování pivu se lidé nevzdávají, pije se stejně. Jenže v restauraci si k pivu už cigaretu nezapálíte. A kvůli zavedení EET, kontrolních hlášení a dalších administrativních opatření otevřených pohostinství, a to hlavně na venkově, ubývá. Pivaři také nevidí důvod, proč vysedávat mezi poloprázdnými stěnami a zaplatit za to víc. Stát asi tento vývoj neočekával, alespoň politici byli optimističtí a tvrdili, že opak se stane skutečností, navzdory selskému rozumu. Zajímavé, že teď v předvolební kampani se už k těmto svým činům vládní koaliční strany nehlásí. Pavel Kačer

    Pokračování ...

Objednejte si zasílání časopisu Prosperita s přílohami - bezplatně!

Plnohodnotné vydání skutečně zdarma.

Kompletní PDF s našimi časopisy - Říjen 2017

INZERCE

Partneři

Generální partner:

TOSlogo 172

Vyšlo u nás

Hlavní partneři:

gascontrol 175logo KOB

Vyšlo u nás 

 

Partneři plus:

tsoft VSPAP 160 EON EG 2017 107
         

Partneři:

logo-grada3 logo_zts_87_2 ca2 logo-dtocz

Zaregistrujte se do našeho newsletteru

 

 

Navštivte také naše další portály

madambusinesscz RGB freshtimecz

Odborní partneři

Hlavní odborný partner: logo-npk Odborní partneři: csj105 sok67 cia 60 svaz obchodu103 logo-kzps acto cma_web_iprosperita Sacm Svaz květinářů a floristů ČR  cmsm105

INZERCE