INZERCE
Přední podnikatelský časopis
Vychází již 26. rokem

manpowerSpolečnost ManpowerGroup Česká republika v červnu zveřejnila výsledky průzkumu ManpowerGroup Index trhu práce pro třetí čtvrtletí roku 2017. V rámci tohoto průzkumu byla všem účastníkům vybraného reprezentativního vzorku 750 zaměstnavatelů v ČR položena otázka: „Jak očekáváte, že se změní celkový počet zaměstnanců ve vaší společnosti v následujícím čtvrtletí do konce září 2017 v porovnání s aktuálním čtvrtletím?" ManpowerGroup má pro Českou republiku k dispozici i sezonně očištěná data SAD (jelikož průzkum v ČR se provádí již pět let), která eliminují dopad sezonních výkyvů v datech týkajících se náborových aktivit. Tisková zpráva uvádí všechna data sezonně neočištěná. 

Zaměstnavatelé v České republice jsou v průměru v náborových plánech pro třetí čtvrtletí 2017 opatrní. Zhruba 5 % zaměstnavatelů očekává nárůst počtu pracovních sil, 3 % předpovídají snížení počtu pracovních sil a 90 % zaměstnavatelů nepředpokládá žádné změny. Na základě těchto údajů vykazuje Čistý index trhu práce pro Českou republiku pro třetí čtvrtletí 2017 hodnotu + 2 %.
„Nezaměstnanost láme historické rekordy, nicméně se zdá, že 4 % v České republice je limit, pod který se může ekonomika jen velmi těžko dostat. Poslední čísla ManpowerGroup index trhu práce ukazují, že 3. čtvrtletí, které bývá nejoptimističtějším obdobím roku z hlediska zaměstnanosti, již nebude představovat další zrychlování náborových aktivit. Velké firmy sice nadále nabírají nové zaměstnance vysokým tempem, avšak organizace pod 250 zaměstnanců nábory nových zaměstnanců zpomalují. Většina firem již naráží na akutní nedostatek vhodných uchazečů na volná místa. To vede ke stále rychlejšímu nárůstu mzdové úrovně, investic do rekvalifikací a rozvoje zaměstnanců, náboru v zahraničí, velkému důrazu na personální marketing a investice do budování značky zaměstnavatele,“ řekla Jaroslava Rezlerová, generální ředitelka ManpowerGroup Česká a Slovenská republika.

Porovnání organizací podle velikosti

Celkové snížení Čistého indexu trhu práce je důsledkem výrazného zpomalení náboru nových zaměstnanců u mikro, malých a středních podniků. Jejich očekávání jsou sice optimistická, nicméně již ne tolik jako v posledním roce a půl. Přesto velké organizace nad 250 zaměstnanců nadále překypují poptávkou po nových lidech. Přibližně 31 % bude nabírat, 4 % propouštět: Čistý index je tedy +27 %. Střední podniky předpokládají náborové plány s Indexem +10 %, malé podniky +9 % a mikropodniky hlásí stagnující náborové plány s Indexem +1 %.

Předpovědi v odvětvích

Zaměstnavatelé v šesti z deseti odvětví předpovídají pro nadcházející čtvrtletí zvyšování počtu pracovních sil. Nejsilnější náborové prostředí očekávají zaměstnavatelé v odvětví Ubytování a stravování s Čistým indexem trhu práce +16 %. Další nárůst počtu pracovních sil odhadují zaměstnavatelé v odvětví Stavebnictví s hodnotou Indexu +8 %. Oproti tomu zaměstnavatelé ve třech odvětvích hlásí pokles počtu pracovních sil. Největší pokles očekávají zaměstnavatelé v odvětví Zemědělství, myslivost, lesnictví a rybolov s Indexem 11 % a Těžba nerostných surovin s Indexem -8 %. Mírný pokles pozorujeme v sektoru Státní správa, zdravotnictví, vzdělávání a kultura s Čistým indexem -3 %.

Regionální srovnání v rámci ČR

Nejoptimističtější jsou zaměstnavatelé na Moravě s Čistým indexem trhu práce +7 % a v Praze s indexem +3 %. Avšak v Čechách mimo Prahu je vidět stagnace náborových plánů s Indexem 0 %. V porovnání s předchozím čtvrtletím se Index propadl o 7 procentních bodů na Moravě a o 4 procentní body v Čechách. Náborové plány v Praze zůstávají relativně stabilní (+2 %).

Globální pohled

Výsledky průzkumu pro třetí čtvrtletí ukazují, že zaměstnavatelé ve 41 ze 43 zemí očekávají různou míru nárůstu počtu pracovních sil. Nabídka pracovních příležitostí zůstává podobná jako v předchozím čtvrtletí a vypadá to, že zaměstnavatelé ve většině zemí a oblastech jsou spokojeni se současnou úrovní počtu zaměstnanců, případně plánují mírné zvýšení. Ve srovnání s předchozím čtvrtletím zaměstnavatelé v 17 ze 43 zemí a oblastí očekávají posílení náborových plánů, v 16 snižování a v deseti neočekávají žádné změny. Ve srovnání se stejným obdobím předchozího roku je viditelný pozitivní trend, náborové prostředí se zlepšilo v 26 zemích, oslabilo pouze v 15 a beze změny zůstalo ve dvou. Nejsilnější Index z globálního hlediska hlásí Japonsko, Tchaj-wan, Maďarsko a Spojené státy americké. Nejslabší předpověď přichází z Itálie, Čes­ké republiky a Finska.

(tz)

Slovo ke dni

  • Obrat k přirozené stravě nebo zdravému selskému rozumu?

    Není to tak dávno, co vyšla souhrnná zpráva pod hlavičkou OSN upozorňující na nebezpečí vysoce zpracovaných potravin. A čím že jsou nebezpečné? Mají souvislost s výskytem a rozvojem některých chorob včetně těch obávaných civilizačních a duševních. O posledně jmenovaných se dokonce hovoří čím dál častěji jako o epidemii. Není se co divit. Evoluce člověku trvala léta. Jak by mohlo být lidské zažívání zvyklé na látky nebo technologické zpracování surovin, které není starší než století? Zažili jsme boom ztužených tuků, tuků na smažení, průmyslových cukrovinek obohacených o kukuřičný sirup, glukózovo-fruktózový sirup, modifikované škroby, emulgátory, sladidla, přídavky mléčných bílkovin, hrachového proteinu…Ve výčtu by se dalo pokračovat. Otázka tedy zní, když je možné restrikcemi potírat kde co, nebylo by nasnadě také něco zvýhodnit? Třeba...

    Pokračování ...

Objednejte si zasílání časopisu Prosperita s přílohami - bezplatně!

Plnohodnotné vydání skutečně zdarma.

Kompletní PDF s našimi časopisy - Duben 2024

INZERCE

Partneři

Hlavní partneři:

TOSlogo 172 JPF

 

Partner plus:

  
         

Partneři:

logo-grada3    logo-dtocz upv logo 56
dk logo 2

Duševní vlastnictví - ve spolupráci s ÚPV

foto upv

Ochrana průmyslových vzorů 19. leden 2024

Anglické slovo design je odvozeno z latinského de-signare, označit, vyznačit. Postupně dostalo také významy „navrhnout“ či „návrh“. Od poloviny 20. století, kdy se začal klást větší důraz na vzhled výrobků a na reklamu, se rozšířilo do mnoha jazyků, včetně češtiny, v užším významu „výtvarného návrhu užitkových předmětů“.

Pokračování ...

Zaregistrujte se do našeho newsletteru

 

 

Navštivte také naše další portály

madambusinesscz RGB freshtimecz

Odborní partneři

csj105 cia 60 copy logo-kzps acto cma 30 let  Svaz květinářů a floristů ČR  cmsm105caim200 AVLOGOM3