INZERCE
Přední podnikatelský časopis
Vychází již 26. rokem

Sacm logoO aktivitách Společenství autodopravců Čech a Moravy (SAČM) jsme vás již v minulosti nejednou informovali. Novinkou je skutečnost, že akciová společnost Transcentrum, která byla se SAČM úzce propojena, změnila majitele, avšak hodlá ve spolupráci se Společenstvím nadále pokračovat.

Nově se jediným akcionářem Transcentrum, a. s., stala firma CZ FUEL s. r. o., a proto jsme k besedě o další etapě vztahů obou protagonistů pozvali spolu s 1. místopředsedou SAČM Dr. Lubomírem Ondrouškem také před­sedu nového představenstva Transcentrum,. a. s., Radima Donáta.

O co jde především ve spolupráci SAČM s akciovou společností Transcentrum?

01L. Ondroušek: Vztahy a spolupráce SAČM s akciovou společností Transcentrum se datují již od roku 1997 a de facto tato akciovka vytvářela pro SAČM určité servisní středisko zaměřené jak na zajišťování provozního chodu Společenství, tak především na poskytování služeb pro malé dopravní firmy a jednotlivé soukromé autodopravce. Především šlo o prodej pohonných hmot, pojišťování, finanční služby a poradenství.

Radim Donát, předseda představenstva, Transcentrum, a.s.

Co podstatného se vlastně změnilo?

R. Donát: Stručně řečeno, v polovině roku jsme jako firma CZ FUEL s. r. o. zakoupili společnost Transcentrum, a. s., s tím, abychom perspektivně, na ještě vyšší úrovni, navázali na řadu dosavadních aktivit zaměřených na poskytování služeb pro členy SAČM, ale i další malé a střední dopravní firmy. Vstupem společnosti CZ FUEL s. r. o. dojde postupně k rozšíření naší sítě čerpacích stanic, to přináší našim zákazníkům garanci nejlepších cen. Ve vybraných lokalitách pak plánujeme také plnicí stanice CNG a dobíjecí stanice elektromobilů; tyto alternativy budou v následujících letech právě pro malé dopravce stále aktuálnější. Dále budeme rozvíjet oblast pojišťovnictví a ve spolupráci se SAČM i poradenství pro malé a středně velké firmy i jednotlivé podnikatele v autodopravě. Hlavní úsilí však zaměříme na rozvoj finančního produktu předfinancování faktur dopravců PFD, který zásadně pomáhá mnoha našim zákazníkům překonávat dlouhé splatnosti faktur jejich odběratelů.

Co malé firmy a samostatné podnikatele v dopravě v současnosti nejvíce znepokojuje?

L. Ondroušek: Již jsme mnohokrát na stránkách Prosperity poukazovali na situaci, kdy některé země EU začaly v případě poskytování dopravních služeb v zahraničí vyžadovat od našich zaměstnavatelů kromě přepočtu průměrných mezd v daných zemích (SRN, Rakousko, Francie aj.) pro české řidiče také spoustu administrativních povinností, včetně například zřízení zástupce české dopravní firmy ve Francii, pokud tam česká firma bude uskutečňovat přepravy atd.
Dalším problémem je, že některé státy, jako SRN, Francie či Belgie, pro nás mimochodem velmi důležité, zakazují týdenní odpočinky řidičů v kabině, což opět ztěžuje podnikání v této oblasti. Je zcela zřejmé, co se za těmito snahami vlastně skrývá – omezení konkurence, kterou pro západoevropské země představují dopravci z východoevropských států. Ale to snad bylo jasné již při jejich vstupu do EU, že ekonomické a jiné podmínky jsou nesrovnatelně odlišné. Velkým problémem je rovněž úbytek řidičů a nemožnost je za současných podmínek vychovat; zbývá pouze snaha získat je ze zahraničí, například z Ukrajiny.

Předpokládáte, že se po všech vámi iniciovaných snahách přeci jen něco změní?

07

L. Ondroušek: Byli bychom samozřejmě rádi, kdyby naši zaměstnavatelé byli schopni poskytnout svým zaměstnancům lepší platy, aniž by to negativně ovlivnilo jejich ekonomiku. Tady by se muselo mnohé změnit v tom, že by mateřské evropské firmy stojící za přepravami zboží, byly s to našim autodopravcům nabídnout stejné či podobné finanční podmínky za přepravu, jakou mají naši „západní“ kolegové. V tom především tkví základ všeho, o čem se zde dnes převážně bavíme. Že zde něco není v pořádku, již obecně naznačuje i aktuálně Evropskou komisí řešená kauza kolem dvojí skladby některých potravin; kvalitní pro domácí trh a odlišné pro východoevropské země.
R. Donát: Že by se něco v dohledné době zásadně změnilo, o tom nejsme příliš přesvědčeni. Vliv našich politiků na změny evropské legislativy je v tuto chvíli řekněme nevýznamný a veškerá jednání jsou spíše určitou snahou o dosažení kompromisů.

Dr. Lubomír Ondroušek, 1. místopředseda Společenství autodopravců Čech a Moravy

Shrňme si, co tvoří nejzákladnější aktuální problémy v dopravě, jak se konkrétně promítají do každodenní praxe našich autodopravců...

L. Ondroušek: Podle mne i přes to, že se ekonomice daří, u nás stále existují velmi nízké ceny za přepravu. Dalším obrovským problémem, zvláště pro malé autodopravce – jak si to jen dokážeme představit – je neúměrně dlouhá splatnost faktur. Ta představuje minimálně 60 až 90 dní, přičemž výjimkou nejsou i mnohem delší lhůty. Pro velké dopravce, kteří mají dostatečný provozní kapitál, je to sice nepříjemné, ale ve srovnání s malými firmami a jednotlivými autodopravci to není až tak zásadní problém. Pro ty druhé jmenované je to však otázka existenční...
R. Donát: Těch problémů je zde samozřejmě více, ale tady musím s prvním místopředsedou SAČM naprosto souhlasit, protože jde o prvořadou věc. Dlouhé splatnosti, vysoké náklady na pořízení vozového parku a další nároky kladené EU mohou být pro malé autodopravce likvidační. Proto je velmi důležité, aby existovalo sdružení, jako je SAČM, které v zásadních otázkách fungování malých a středních dopravců může významně pomoci. Pokud nebudeme společně těmto podnikatelům pomáhat, nelze vyloučit, že v důsledku jejich krachu porostou ceny dopravy, a tím i zboží, zatímco pro druhou stranu ubude konkurence spočívající v českých autodopravcích.

Naznačili jste, že nyní by se s novým Transcentrem a prohloubením spolupráce se SAČM mělo mnohé změnit. Co by to mělo být především?

L. Ondroušek: Pokud bych to měl ve stručnosti vyjádřit, tak v nejbližších měsících půjde o to, abychom díky Transcentru jako provozovateli sítě čerpacích stanic nabídli našim členům a malým dopravním firmám úsporu nákladů při koupi PHM, pomohli jim překonat stávající až 90denní splatnost faktur tím, že jim bude nabídnuto předfinancování faktur dopravce (PFD), aby mohli fungovat, aniž by jim chybějící kapitál z včas nezaplacených faktur, jak se říká, srazil vaz.
R. Donát: Pokud jde o Transcentrum, tak kromě již zmíněných rozšíření služeb a aktivit nabídneme dopravcům ve spolupráci se SAČM možnost, která bude respektovat jejich nelehké postavení, ať již se to týká eliminování problémů druhotné platební neschopnosti vznikající z opožděných plateb faktur za přepravu, nebo potíže způsobené nárokováním speciálních podmínek při zaměstnávání našich řidičů v přepravě v některých západo-
evropských zemích, s nimiž dosud nikdo příliš nic podstatného neudělal. Tady budeme se SAČM skutečnými partnery malých autodopravců, kterým chceme pomáhat. Škoda, že řada politiků, kteří jsou obeznámeni s aktuálními problémy v české i mezinárodní dopravě dotýkající se českých dopravců, se ve svých předvolebních aktivitách v tomto směru příliš neangažuje.

Jak předfinancování faktur dopravce funguje?

R. Donát: Mnoho dopravců neustále bojuje s dlouhými splatnostmi faktur za přepravní služby, a to od třiceti až do 120 dní... Mnoho z nich proto spíše podnikatelsky přežívá, často nevyužívá naplno potenciál svého vozového parku právě proto, že nejsou schopni přistoupit na takové platební podmínky. Dostatečný provozní úvěr je většinou nereálný a případná tzv. sconta nabízená odběrateli nevýhodná. V případě našeho řešení – tedy předfinancování faktur – jde o možnost postupovat nám faktury či pohledávky z obchodního styku se splatností až 120 dnů. Prakticky prostřednictvím PFD autodopravce získá 80 % fakturované částky do tří dnů od postoupení faktury a zbylých 20 % je mu vyplaceno v řádném termínu splatnosti. Nedílnou součástí předfinancování faktur dopravce je podle Smlouvy o PFD také upomínání, vymáhání a inkaso postoupených pohledávek, čímž Transcentrum poskytuje malým autodopravcům téměř 100% ochranu fakturovaných finančních prostředků. Snad dodám, že největší výhody mají samozřejmě členové SAČM.

Malí autodopravci jistě ocení také výhodnější pojistné produkty, co jim zde můžete nabídnout?

R. Donát: Bude to například finančně výhodné pojištění nákladu, životní pojištění, kompletní pojištění vozidel a ve spolupráci se SAČM i poradenství. Vždyť aktuálně se do oblasti dopravy promítá opravdu spousta problémů, což většinou negativně ovlivňuje podmínky pro podnikání zejména malých firem a OSVČ působících v dopravě.

Zmínili jste nutnost lepší informovanosti malých autodopravců, jak toho chcete dosáhnout?

R. Donát: Především jsme za tímto účelem vytvořili nové webové stránky, kde chceme kromě jiného poskytovat ve spolupráci se SAČM aktuální a pro malé dopravní firmy a OSVČ v dopravě nanejvýš důležité informace. A ne­jen to. Budeme se snažit i v rámci poradenství nastiňovat možnosti, jak na nové skutečnosti reagovat a v praxi se chovat.
L. Ondroušek: Rovněž SAČM počítá s tím, že upraví svoje webové stránky, aby odpovídaly novým podmínkám, a propojí se s již zmíněným webem Transcentrum, a.s.

Jaké má tedy nástupnická firma Transcentrum, a. s., ambice?

R. Donát: Naším dlouhodobým plánem a cílem je budovat silnou a stabilní společnost, která svými službami a těsnou spoluprací se SAČM bude oslovovat zmíněné spektrum firem a pomáhat malým a středním dopravcům, kteří jako jednotlivci nemají příliš velkou šanci získávat dostatek informací o aktuálním dění v dopravě, zejména změnách v legislativě. Chceme jim poskytovat ve spolupráci s našimi partnery ty nejlepší možné podmínky, například, jak již bylo zmíněno, při nákupu pohonných hmot, pojištění, účetním a právním poradenství. Zásadní pomocí, jež nabídne mnohým možnost rozvoje podnikání, je náš specifický produkt předfinancování faktur PFD.

připravil Jiří Novotný

 

 

Slovo ke dni

  • Obrat k přirozené stravě nebo zdravému selskému rozumu?

    Není to tak dávno, co vyšla souhrnná zpráva pod hlavičkou OSN upozorňující na nebezpečí vysoce zpracovaných potravin. A čím že jsou nebezpečné? Mají souvislost s výskytem a rozvojem některých chorob včetně těch obávaných civilizačních a duševních. O posledně jmenovaných se dokonce hovoří čím dál častěji jako o epidemii. Není se co divit. Evoluce člověku trvala léta. Jak by mohlo být lidské zažívání zvyklé na látky nebo technologické zpracování surovin, které není starší než století? Zažili jsme boom ztužených tuků, tuků na smažení, průmyslových cukrovinek obohacených o kukuřičný sirup, glukózovo-fruktózový sirup, modifikované škroby, emulgátory, sladidla, přídavky mléčných bílkovin, hrachového proteinu…Ve výčtu by se dalo pokračovat. Otázka tedy zní, když je možné restrikcemi potírat kde co, nebylo by nasnadě také něco zvýhodnit? Třeba...

    Pokračování ...

Objednejte si zasílání časopisu Prosperita s přílohami - bezplatně!

Plnohodnotné vydání skutečně zdarma.

Kompletní PDF s našimi časopisy - Březen 2024

INZERCE

Partneři

Hlavní partneři:

TOSlogo 172 JPF

 

Partner plus:

  
         

Partneři:

logo-grada3    logo-dtocz upv logo 56
dk logo 2

Duševní vlastnictví - ve spolupráci s ÚPV

foto upv

Ochrana průmyslových vzorů 19. leden 2024

Anglické slovo design je odvozeno z latinského de-signare, označit, vyznačit. Postupně dostalo také významy „navrhnout“ či „návrh“. Od poloviny 20. století, kdy se začal klást větší důraz na vzhled výrobků a na reklamu, se rozšířilo do mnoha jazyků, včetně češtiny, v užším významu „výtvarného návrhu užitkových předmětů“.

Pokračování ...

Zaregistrujte se do našeho newsletteru

 

 

Navštivte také naše další portály

madambusinesscz RGB freshtimecz

Odborní partneři

csj105 cia 60 copy logo-kzps acto cma 30 let  Svaz květinářů a floristů ČR  cmsm105caim200 AVLOGOM3