INZERCE
Přední podnikatelský časopis
Vychází již 26. rokem

dojacekAutocentrum Dojáček spol. s r.o. je firma postavená na pevných základech. Hlavním generačním kódem společnosti byla od počátku píle, houževnatost a disciplína jednatele a majitele Karla Dojáčka. Měl také trochu štěstí.

Díky jeho schopnostem předpovědět chování trhu, znalostem automobilového průmyslu, přehledu o možnostech a přáních českého zákazníka, a mnohému dalšímu, co patří k autům, jeho aktivity v České republice oslavily letos 25 let. Povědomí značky Autocentrum Dojáček spol. s.r.o., která má své pevné místo stálice mezi dealery, bylo vybudované na těchto principech. Prodej a servis aut, ale i motorek a nabídku servisních služeb soustředil do Prahy 10 a 9. Pracuje rád, a vlastně pořád. Baví ho to, i když vám to do očí nepřizná. V jeho případě lze tvrdit, že podnikání není jeho koníčkem, ale naopak, že koníček se stal jeho zaměstnáním, smyslem života, základem úspěchu, který mnozí obdivují. Někdejší automobilový závodník, chlap tvrďas, milovník veteránů i lodí, čestného slova, peprných vtipů a pravdy, ať je jakkoli příjemná, či naopak. Šéf, který netouží po sebestředné slávě, protože ví, jak je právě ona ošidná.

Jaké byly vaše podnikatelské začátky?

Začátky, pokud jsem podnikal v malém, v podstatě sám a vlastníma rukama, jak se říká z garáže, nebyly špatné. Měl jsem relativně čistou hlavu, ručil jsem sám za sebe a nebylo problémů. V okamžiku, kdy jsem vstoupil do „současného“ podniku, byly to ČSAO z roku 1926, nikdo si nedovede představit, co mne a mé nejbližší kolegy čekalo. V závodě se 50, možná 70 let v některých prostorách nemalovalo, na podlahách byla vrstva slepených pilin s olejem, to vše spojené s víčky od pivních lahví. Odsávání, které si vymohli odboráři, fungovalo obráceně, a v postavené buňce v klempírně se občerstvovali dělníci televizí. Co se týká ekologie, to byla hrůza. Do země uložené nesvařené jímky na olej. Tam, kde tehdy opravovali elektřinu, vodu či odpad, nikdo nevyndal nefunkční věci, takže orientace v sítích byla příšerná a nákladná. Odstraňovat jsme museli tuny takových věcí. O galvanizovně a chladičárně nelze ani hovořit. Nepotřebné jsme zbourali a začali jsme s novou vizí upravovat prostory pro opravárenské činnosti. Bylo to hodně náročné jak z hlediska fyzického, vlastníma rukama jsem tam ještě s některými obětavci odpracoval spousty hodin, tak organizačního, a hlavně to byla finanční zátěž. Veškeré peníze, co jsme vydělali, jsme dávali do oprav a modernizace. Ještě dnes vzpomínám rád na některé spolupracovníky, kteří tento křest se mnou vydrželi. Byla to velká řehole a bylo by nadlouho o tom vyprávět.

PanoramaCo je pro vás v podnikání prvořadé?

Aby byl zákazník spokojený. Aby si v našich showroomech koupil to, co potřebuje, o čem sní, s čím počítal. Aby u nás nalezl vždy to, co hledá. Nejnovější modely aut, odpovídající servis, rychlost, spolehlivost, serióznost. Aby věděl, že se na nás může spolehnout.

Dopracovat se k těmto referencím však není jednoduché. Taková podnikatelská filozofie je o životních hodnotách, prozíravé obchodní strategii, vlastní seberealizaci, investicích i občasných prohrách. Jak to vnímáte?

Nemám ve zvyku o sobě mluvit... Zastávám názor, že má každý dělat to, nač se cítí, když se však už rozhodne, tak ať ukáže, co umí. Za mnohé vděčím svým zkušenostem z automobilového sportu. Cílem je vítězství. Tomu je podřízeno vše. To vás vycepuje. Výmluvy neplatí. Znamená to být sám k sobě nesmlouvavý a přísný, a totéž požaduji od svého týmu. Spolupráci, důvěru, spolehlivost, slovo, které platí. Ke vnímání pravých životních hodnot se člověk dopracuje postupem času, a většinou i nesnázemi, do kterých se dostane a které tak jako tak musí překonat. Ať jsou to složité okamžiky v businessu, zdravotní problémy, nebo ztráta důvěry v člověka, jemuž léta věřil. Každý den je poučením a každého dne si člověk musí umět vážit. No a investice? Na ty jsme si museli postupně vydělat. Člověk nemůže chtít všechno a hned. Musí pečlivě promýšlet, do čeho investovat, jak zhodnotit to, čeho nabyl. Určitě nejde jen o peníze, ale i o to, aby se měl za čím ohlédnout a co komu předat, aby naplnil své poslání.

Podnikatelé bývají často posuzováni jako ti, kteří jsou za vodou, kteří žijí bez starostí, protože se jim peníze generují samy. Široká veřejnost na ně nahlíží jako na zbohatlíky, kteří by svůj majetek měli spravedlivě rozdělit mezi ostatní. Jinými slovy – závist je velmi zjednodušené posuzování rizik, která s životem v businessu souvisejí a jež ho provázejí.

To, co si kdo myslí, je jeho věc. Před čtvrtstoletím mohl začít podnikat kdokoli. Může i dnes. Někdo to zkusí jen tak a najednou je z toho celoživotní vášeň, poslání, radost, spousty užitku. Někdo se rozjíždí ztěžka, vidí jen problémy a nevydrží. Každý podnikatelský příběh je jiný. Já byl fanda do aut a mým přáním bylo zprostředkovat jejich prodej ostatním v době, kdy se u nás auta ještě sháněla. Tak jsem se do toho pustil. Dnes vím, že to byl správný osudový řez. Podařilo se mi to. Ale také nemuselo. To čtvrtstoletí je vykoupeno mnoha radostmi, ale možná ještě více starostmi, které zažívá dnes a denně každý podnikatel. Musí být připraven mít pro zákazníka vše, co slíbil, stejně tak i pro zaměstnance. Mzdy, odvody, daně, v pořádku administrativu, placení faktur. Každodenní koloběh, z něhož nemůžete vypadnout, i když úkoly delegujete. Musíte být stále ve středu dění a stále připraven je řešit. To je samozřejmě zátěž, kterou, pokud ji někdo sám na sobě nepoznal, nemůže objektivně hodnotit. Je to o nesmírné zodpovědnosti, která nikdy nekončí. Je to drama, které buď žijete, nebo ne.

Kdy přesně jste odstartoval svou podnikatelskou dráhu?

Bylo to 1. července 1992. Naše firma je 25 let ryze českou firmou bez cizího kapitálu. Soustředí se na české zákazníky se snahou vycítit jejich stále měnící se požadavky ať už v rámci servisních služeb, či nákupu nového vozu.
Jedničkou jsme v prodeji vozů Fiat, mezi všemi dealery této značky. Je to osudové spojení, s Fiatem jsem začínal.

A jak dlouho vlastně šíříte slávu Fiatu?

Neuvěřitelných 49 let, od roku 1968. Příští rok by to mohla být zlatá svatba. Jsem nejstarší „kmet“ této značky v rámci výrobního závodu.

Připomeňme, jaké automobilové značky zastupujete.

Nejdéle spolupracujeme s Fiatem. Prodáváme jak osobní vozy, tak ty užitkové pod značkou Fiat Professional, tedy kompletní produkci značky Fiat. Dále je to Citroën, Lancia, Jeep, motocykly a skútry Kymco. Tyto značky nejen prodáváme, ale také servisujeme. Servis nabízíme ještě pro vozy Volkswagen, Saab, Alfa Romeo, Chevrolet, Chrysler a Dodge. V programu máme rovněž servis příslušenství Bosch, kde provádíme servisní práce bez ohledu na značku vozidla. Dále jsme se zapojili do ekologických aktivit v rámci montáží plynových zařízení pro pohon automobilů ve spolupráci s renomovanými značkami, čímž podporujeme snahy Ministerstva životního prostředí.

To je poměrně široké spektrum, mnohočetná specializace náročná na znalosti, nové informace, technické a technologické vybavení, certifikace i kapitálovou náročnost.

To zcela jistě. Když chcete být na špičce, nic jiného nezbývá než tyto záležitosti brát vážně. Prioritou je kvalita, bez ohledu na zisk. V některých případech je i ztráta vítězstvím a je velkým ponaučením. Další prioritou je péče o spokojenost klienta všemi prostředky, spokojenost zákazníka je dnes naprostou samozřejmostí. Na druhé straně bychom svou tržní pozici rádi i letos a další léta obhájili.
Během své činnosti se firma snaží diverzifikovat svá podnikatelská rizika developerskou činností. Začínali jsme podnikat v objektech z roku 1926. Přestavba areálu tak, aby odpovídala technickým a estetickým požadavkům dnešní doby, si vyžádala značné úsilí, včetně velkých finančních investic, které se však vyplatily. Zákazník u nás získal moderní zázemí téměř v centru Prahy. Rozšířili jsme své podnikání o developerskou činnost, abychom diverzifikovali rizika. Spočívá v tom, že jsme postavili 300 bytů, které pronajímáme, a zároveň jsme schopni, v případě zájmu a potřeby, ubytovat své zaměstnance. V současné době máme tři základny – v Praze 9 je to provozovna Kolbenova 31 a v Praze 10, kde společnost sídlí, je to shoowroom U seřadiště 7 a Vršovická 70.

Takže kvalita, udržitelnost, proklientská orientace v praxi se vším všudy.

Přesně tak. Na určitých principech práce si zakládáme a chceme na nich stavět i nadále. Netajíme se vztahem k životnímu prostředí, ekologická likvidace odpadů je pro nás léta samozřejmostí. Zvelebujeme pozemky, na nichž hospodaříme. Máme vztah k tělesně postiženým zákazníkům a umíme se vcítit do jejich potřeb, cenově je zvýhodňujeme. Pro firemní zákazníky značky Citroën jsme zřídili Business centrum v provozovně na Kolbenově. Obdobně se snažíme vycházet vstříc klientům značky Fiat, kteří používají auto jako nástroj podnikání, pro ně je určena služba Fiat Professional. Ostatně asi polovina našeho prodeje tvoří užitkové vozy Fiat a Citroën právě pro podnikatele. Myslím, že i naše poradenské služby jsou jedinečné – nenabízíme za každou cenu, to by bylo nemorální, ale snažíme se vystihnout skutečnou potřebu zákazníka.

Nejmladší značkou ve vašem portfoliu je Jeep?

Ano, prodáváme ho pátým rokem a představuje velmi zajímavý segment trhu, který obohatil náš sortiment o velmi dobrá terénní auta s tradicí a patří do skupiny FCA.

Spočítal byste, kolik automobilů jste už prodali?

Byly jich tisíce. Prodáváme řádově 1300 vozů ročně. Prodej je vždy závislý na potřebách trhu, na kupní síle a samozřejmě na našich aktivitách a umění tento zájem podchytit.

Letošní rok novým autům přeje. I vaše výsledky tomu odpovídají?

Určitě ano. Je to příznivý rok. Zákazníci mají zájem, lépe se obnovuje zastaralý vozový park, který má v porovnání s jinými zeměmi Česká republika v žalostném stavu. Kupní síla je dobrá a lidé i firmy mají chuť nakupovat.

Mezi vaše příznivce patří také mnohé celebrity kulturního a společenského života, lidé uspěchaní, kteří jsou spokojeni tehdy, když vyřídí všechno hned. Jaký benefit máte pro ně?

Vždycky říkám, že lidé si jsou všichni rovni a mezi zákazníky neděláme rozdíl. Důležité je, aby odjížděli spokojeni. Pro speciální potřeby zákazníků jsme zavedli i noční službu, kdy k nám klient může dát auto do servisu vlastně kdykoli a naši mechanici na jeho opravě pracují tak, aby s ním mohl dotyčný v co nejkratší době odjet.

Podporujete i jiné aktivity, které slouží k obohacení společnosti?

Víte, jestliže se člověk pohybuje léta v tomto prostředí, automaticky se dostane k podpoře jak aktivního sportu, tak veteránského hnutí a jiných aktivit, které zdánlivě k motorizmu ani nepatří. Jde i o mnohé počiny z oblasti hudby, kultury a různé sociální programy k podpoře hendikepovaných.

V čem je princip úspěchu?

Na to se špatně odpovídá. Je to systematická, a hlavně týmová práce celého našeho kolektivu, práce s jasně vytyčenými cíli a fungujícím systémem. K řízení společnosti nám pomáhá systém ISO, který vymezuje práva a povinnosti jednotlivých pracovníků, které neustále podle potřeby zdokonalujeme.

Dá se o vaší firmě říci, že je rodinným podnikem?

Ano, rodinné podnikání, rodinná souhra, podpora, i to je patrně jedna příčina toho, že jsme si dokázali poradit s každou situací. V podnikání je můj syn Pavel, který vede i svůj vlastní podnik, tiskárnu, i vnuk, který se postupně zaučuje na Praze 9 – Kolbenova. Manželka dělá právní věci a vděčím jí za velkou podporu jak duševní, tak v oblasti právní a administrativní. Vím, že se na sebe můžeme spolehnout, a to je motivace, podpora, v tom je síla. Energie se násobí, když víte, že nejste sám. Rodinná podpora je pouto i naděje.

Z čeho mají radost vaši zaměstnanci?

Na to se musíte zeptat jich. Věřím však, že je potěší každá pochvala zákazníka, každé prodané auto, každý nový klient, jemuž se můžeme věnovat. Já si práce každého člověka velmi vážím, pokud je odvedená s dobrým úmyslem a touhou být užitečným. Snažím se dát našim zaměstnancům jistotu stabilního platu i odpovídajícího sociálního zázemí. Je nás už stovka, a to je závazek. Hledám pro ně takové benefity, které mají smysl. Dokáži ocenit nasazení, schopnost poradit si se zadaným úkolem, jít věcem naproti. Stabilní tým tvoří naši zaměstnanci, kteří u nás pracují déle než 15 let a více, a to hovoří za vše.

Věci kolem sebe vidíte hodně pragmaticky, růžové brýle k vám nepatří. Podle čeho zvažujete rizika, to, zda s něčím začít,
nebo ne?

Nesmíte se bát. Musíte si věřit. Ale to není zdaleka všechno. Musíte vědět, že i problém vás posiluje a do budoucna vytváří řešení. V businessu vždy jdete cestou, která přináší určitá rizika. Jen jich nesmí být více, než unesete. Důležité je umět tato rizika předvídat a maximálně je eliminovat. A na to žádný návod není. Rozhodně však musíte věřit svým cílům a být optimista, vědět, co chcete.
Ze svých představ nerad slevujete, často jste nekompromisní. Nekomplikujete si život? I kompromisy jsou o štěstí.

Já na filozofování moc nejsem. Ani na pěkné řeči o ničem. Podnikání má své zákonitosti a buď je respektujete, nebo nemáte šanci. Nerad stavím vzdušné zámky. To se nevyplácí. Zakládám si na tom, aby mé slovo vždy platilo. To je odpovědnější přístup k životu, firmě, pracovníkům, mým nejbližším rodinným příslušníkům i k sobě samotnému. Na to, abych si něco nalhával a uváděl ve falešné naděje ostatní, na to nemám povahu.

ptala se Eva Brixi 

Slovo ke dni

  • Obrat k přirozené stravě nebo zdravému selskému rozumu?

    Není to tak dávno, co vyšla souhrnná zpráva pod hlavičkou OSN upozorňující na nebezpečí vysoce zpracovaných potravin. A čím že jsou nebezpečné? Mají souvislost s výskytem a rozvojem některých chorob včetně těch obávaných civilizačních a duševních. O posledně jmenovaných se dokonce hovoří čím dál častěji jako o epidemii. Není se co divit. Evoluce člověku trvala léta. Jak by mohlo být lidské zažívání zvyklé na látky nebo technologické zpracování surovin, které není starší než století? Zažili jsme boom ztužených tuků, tuků na smažení, průmyslových cukrovinek obohacených o kukuřičný sirup, glukózovo-fruktózový sirup, modifikované škroby, emulgátory, sladidla, přídavky mléčných bílkovin, hrachového proteinu…Ve výčtu by se dalo pokračovat. Otázka tedy zní, když je možné restrikcemi potírat kde co, nebylo by nasnadě také něco zvýhodnit? Třeba...

    Pokračování ...

Objednejte si zasílání časopisu Prosperita s přílohami - bezplatně!

Plnohodnotné vydání skutečně zdarma.

Kompletní PDF s našimi časopisy - Březen 2024

INZERCE

Partneři

Hlavní partneři:

TOSlogo 172 JPF

 

Partner plus:

  
         

Partneři:

logo-grada3    logo-dtocz upv logo 56
dk logo 2

Duševní vlastnictví - ve spolupráci s ÚPV

foto upv

Ochrana průmyslových vzorů 19. leden 2024

Anglické slovo design je odvozeno z latinského de-signare, označit, vyznačit. Postupně dostalo také významy „navrhnout“ či „návrh“. Od poloviny 20. století, kdy se začal klást větší důraz na vzhled výrobků a na reklamu, se rozšířilo do mnoha jazyků, včetně češtiny, v užším významu „výtvarného návrhu užitkových předmětů“.

Pokračování ...

Zaregistrujte se do našeho newsletteru

 

 

Navštivte také naše další portály

madambusinesscz RGB freshtimecz

Odborní partneři

csj105 cia 60 copy logo-kzps acto cma 30 let  Svaz květinářů a floristů ČR  cmsm105caim200 AVLOGOM3