INZERCE
Přední podnikatelský časopis
Vychází již 21. rokem

automobile 1845650 960 720Letos v srpnu to bude pět let od doby, co na český trh s taxi přepravou vstoupily první alternativní taxislužby. Za tu dobu se změnilo mnohé: staly se součástí běžného života obyvatel velkých měst, díky konkurenčnímu tlaku pomohly zlepšit situaci v celém odvětví i reputaci samotných taxikářů.

Zároveň jejich celosvětový vzestup spustil i v Česku legislativní diskuzi o tom, jak dostat dosavadní regulaci do souladu s principy digitálně orientované ekonomiky. Svaz obchodu a cestovního ruchu ČR ve spolupráci s výzkumnou agenturou IPSOS zmapoval, jakou reputaci mají alternativní taxislužby v Praze.

Znalost a využívanost alternativních taxislužeb v hlavním městě je vysoká. Drtivá většina Pražanů zná alternativní taxislužby a polovina z nich s nimi má v posledních 3 letech přímou zkušenost. To potvrzuje i skutečnost, že v případě výpadku MHD by na naprostá většina dotazovaných zvolila některou z alternativních služeb – Uber (41 %), Bolt (11 %), běžné taxi pak 27 %.

Pražané jsou navíc se službami alternativních taxislužeb velmi spokojeni a negativních zkušeností měli respondenti naprosté minimum. S běžnou taxislužbou mělo za poslední 3 roky negativní zkušenost 18 % cestujících, většinou se jednalo o nepřiměřené ceny či o nepřiměřeně dlouhou dobu jízdy.

Hlavním zmiňovaným důvodem, proč mají Pražané alternativní taxislužby rádi, je nižší cena přepravy (uvedlo 78 %), možnost platit kartou (52 %) a dostupnost služby (42 %). Dále oceňují chování řidičů (32 %) a možnost hodnotit spokojenost s nimi (31 %). 3 ze 4 Pražanů se navíc shodují na tom, že alternativní taxislužby mají celkově pozitivní vliv na celý přepravní trh.

"Reputace pražské taxi dopravy je nejlepší za poslední roky a zdá se, že za celkovým zlepšením stojí především tlak alternativních přepravců. Právě ti před pěti lety přinesli nové standardy, kterými se nyní snaží řídit i některé tradiční taxislužby," uvádí Tomáš Prouza, prezident Svazu obchodu a cestovního ruchu ČR. "Jasně se ukazuje, že na liberalizaci trhu vydělá především zákazník, ať už jde o obyvatele Prahy nebo její návštěvníky. Pražané vítají širší nabídku přepravy, nebojí se využívat moderní technologie a je pro ně důležitá dostupnost služeb. Výrazné zlepšení situace s taxislužbou je důležité také pro zlepšení obrazu Prahy u turistů, kteří jsou jedním z motorů české ekonomiky."

Češi digitalizaci ekonomiky obecně fandí. Drtivá většina oslovených Pražanů se v kontextu průzkumu domnívá, že by vláda měla více pracovat na tom, aby pomohla digitalizaci Česka. Od toho se odvíjí také vysoká podpora legislativního procesu, který má zrovnoprávnit podnikání běžných a alternativních taxislužeb.

„Lidé jsou rádi, když mají možnost v sektoru služeb si svobodně vybrat z více možností, to je i případ taxislužby. S případným zákazem alternativních taxislužeb by totiž nesouhlasily asi 3/4 Pražanů a pouhých 17 % Pražanů schvaluje protesty taxikářů v posledních měsících,“ dodává k výsledkům Tomáš Macků, ředitel komunikace agentury Ipsos, která výzkum pro Svaz obchodu a cestovního ruchu ČR v dubnu 2019 realizovala.

Lidé ale nejsou jednotní v názoru na to, zda by měly být odstraněny administrativní překážky pro to, aby se mohl člověk stát taxikářem. Otázku však neřeší pouze z pohledu zákazníka taxislužby – přibližně čtvrtina Pražanů by totiž v případě své nezaměstnanosti uvažovala o práci pro alternativní taxislužbu.

Výsledky průzkumu ukazují, že připravovaná modernizace taxislužby má širokou podporu. Nová chystaná legislativa však není důležitá pouze pro pražské cestování. Liberalizace a zjednodušení pravidel může prospět celé České republice. Kvalitní a hlavně bezpečná taxislužba tvoří jeden z pilířů při skórování destinací v rámci kongresové turistiky, zapomenout není možné ani na celou řadu regionálních akcí celosvětového významu, jako je třeba nadcházející filmový festival v Karlových Varech, festival Colours of Ostrava nebo nespočet sportovních událostí. Ty všechny by profitovaly z dostupnosti spolehlivé a bezpečné přepravy, která jde jednoduše objednat a spolehlivě kontrolovat.

Informace o výzkumu

Výzkum byl realizován agenturou Ipsos v dubnu 2019 pomocí vlastního online panelu Populace.cz. Dotázána byla populace Prahy ve věku 18-65 let, reprezentativní vzorek podle pohlaví a věku. Celkem se výzkumu zúčastnilo 620 respondentů.

Ilustrace Pixabay.com

(tz)

Slovo ke dni

  • Vesnice, jak ji možná neznáte

    Lidé na vsi jsou prý konzervativní, zaostalí a možná i hloupí. Ano, tak o nich často smýšlí zejména město. Avšak mýlí se, jak ukázal i čerstvý průzkum Asociace malých a střeních podniků a živnostníků ČR. Vyšlo jim, že zemědělci jsou v digitalizaci dál než průmysl. K čemu nejmodernější technologie využívají? Například satelitní navigaci k zjišťování dat o svých pozemcích a pěstovaných plodinách. Sbírají informace všude tam, kde potřebují znát přesnou situaci online. Není pro ně ani neznámý pojem internet zvířat, i na venkově se daří umělé inteligenci... V rostlinné i živočišné výrobě se už bez systémů tzv. přesného zemědělství neobejdou. A to se venkované musí vyrovnat s překážkami, které v městských aglomeracích nemají, kupříkladu se špatným pokrytím vysokorychlostními internetovými službami nebo s horším přístupem k investičním...

    Pokračování ...

Objednejte si zasílání časopisu Prosperita s přílohami - bezplatně!

Plnohodnotné vydání skutečně zdarma.

Kompletní PDF s našimi časopisy - Srpen 2019

INZERCE

Partneři

Generální partner:

logo gc 2018

Vyšlo u nás

Hlavní partneři:

TOSlogo 172 

 

Partneři plus:

logo KOBtsoft   EON EG 2017 107 icom
         

Partneři:

logo-grada3  ca2 logo-dtocz

Duševní vlastnictví

upv logo

Patentová ochrana v zahraničí prostřednictvím Smlouvy o patentové spolupráci 19. červenec 2019

České podniky si stále častěji (nebo spíše – stále ještě nedostatečně) uvědomují, že ochrana průmyslového vlastnictví představuje jeden z nástrojů, jak úspěšně rozvíjet a inovovat výrobu a stát se úspěšným na globalizovaném trhu. Jednou z možností, jak ochránit nové technické řešení – vynález, je patentová ochrana. Pokud se pro ni přihlašovatel rozhodne, zpravidla nejprve žádá o národní patentovou ochranu. Ta však sama o sobě nestačí, neboť český patent platí jen v České republice a jinde v zahraničí toto patentované řešení může kdokoliv využívat a prodávat. Proto je vhodné získat patentovou ochranu i v zemích, kde je předpoklad, že chráněné řešení má tržní potenciál.

Pokračování ...

Zaregistrujte se do našeho newsletteru

 

 

Navštivte také naše další portály

madambusinesscz RGB freshtimecz

Odborní partneři

csj105 cia 60 copy svaz obchodu103 logo-kzps acto cma_web_iprosperita Sacm Svaz květinářů a floristů ČR  cmsm105caim200 cps vetsi 300 cps vetsi 300AVLOGOM3

INZERCE