INZERCE
Přední podnikatelský časopis
Vychází již 22. rokem

automobile 1845650 960 720Letos v srpnu to bude pět let od doby, co na český trh s taxi přepravou vstoupily první alternativní taxislužby. Za tu dobu se změnilo mnohé: staly se součástí běžného života obyvatel velkých měst, díky konkurenčnímu tlaku pomohly zlepšit situaci v celém odvětví i reputaci samotných taxikářů.

Zároveň jejich celosvětový vzestup spustil i v Česku legislativní diskuzi o tom, jak dostat dosavadní regulaci do souladu s principy digitálně orientované ekonomiky. Svaz obchodu a cestovního ruchu ČR ve spolupráci s výzkumnou agenturou IPSOS zmapoval, jakou reputaci mají alternativní taxislužby v Praze.

Znalost a využívanost alternativních taxislužeb v hlavním městě je vysoká. Drtivá většina Pražanů zná alternativní taxislužby a polovina z nich s nimi má v posledních 3 letech přímou zkušenost. To potvrzuje i skutečnost, že v případě výpadku MHD by na naprostá většina dotazovaných zvolila některou z alternativních služeb – Uber (41 %), Bolt (11 %), běžné taxi pak 27 %.

Pražané jsou navíc se službami alternativních taxislužeb velmi spokojeni a negativních zkušeností měli respondenti naprosté minimum. S běžnou taxislužbou mělo za poslední 3 roky negativní zkušenost 18 % cestujících, většinou se jednalo o nepřiměřené ceny či o nepřiměřeně dlouhou dobu jízdy.

Hlavním zmiňovaným důvodem, proč mají Pražané alternativní taxislužby rádi, je nižší cena přepravy (uvedlo 78 %), možnost platit kartou (52 %) a dostupnost služby (42 %). Dále oceňují chování řidičů (32 %) a možnost hodnotit spokojenost s nimi (31 %). 3 ze 4 Pražanů se navíc shodují na tom, že alternativní taxislužby mají celkově pozitivní vliv na celý přepravní trh.

"Reputace pražské taxi dopravy je nejlepší za poslední roky a zdá se, že za celkovým zlepšením stojí především tlak alternativních přepravců. Právě ti před pěti lety přinesli nové standardy, kterými se nyní snaží řídit i některé tradiční taxislužby," uvádí Tomáš Prouza, prezident Svazu obchodu a cestovního ruchu ČR. "Jasně se ukazuje, že na liberalizaci trhu vydělá především zákazník, ať už jde o obyvatele Prahy nebo její návštěvníky. Pražané vítají širší nabídku přepravy, nebojí se využívat moderní technologie a je pro ně důležitá dostupnost služeb. Výrazné zlepšení situace s taxislužbou je důležité také pro zlepšení obrazu Prahy u turistů, kteří jsou jedním z motorů české ekonomiky."

Češi digitalizaci ekonomiky obecně fandí. Drtivá většina oslovených Pražanů se v kontextu průzkumu domnívá, že by vláda měla více pracovat na tom, aby pomohla digitalizaci Česka. Od toho se odvíjí také vysoká podpora legislativního procesu, který má zrovnoprávnit podnikání běžných a alternativních taxislužeb.

„Lidé jsou rádi, když mají možnost v sektoru služeb si svobodně vybrat z více možností, to je i případ taxislužby. S případným zákazem alternativních taxislužeb by totiž nesouhlasily asi 3/4 Pražanů a pouhých 17 % Pražanů schvaluje protesty taxikářů v posledních měsících,“ dodává k výsledkům Tomáš Macků, ředitel komunikace agentury Ipsos, která výzkum pro Svaz obchodu a cestovního ruchu ČR v dubnu 2019 realizovala.

Lidé ale nejsou jednotní v názoru na to, zda by měly být odstraněny administrativní překážky pro to, aby se mohl člověk stát taxikářem. Otázku však neřeší pouze z pohledu zákazníka taxislužby – přibližně čtvrtina Pražanů by totiž v případě své nezaměstnanosti uvažovala o práci pro alternativní taxislužbu.

Výsledky průzkumu ukazují, že připravovaná modernizace taxislužby má širokou podporu. Nová chystaná legislativa však není důležitá pouze pro pražské cestování. Liberalizace a zjednodušení pravidel může prospět celé České republice. Kvalitní a hlavně bezpečná taxislužba tvoří jeden z pilířů při skórování destinací v rámci kongresové turistiky, zapomenout není možné ani na celou řadu regionálních akcí celosvětového významu, jako je třeba nadcházející filmový festival v Karlových Varech, festival Colours of Ostrava nebo nespočet sportovních událostí. Ty všechny by profitovaly z dostupnosti spolehlivé a bezpečné přepravy, která jde jednoduše objednat a spolehlivě kontrolovat.

Informace o výzkumu

Výzkum byl realizován agenturou Ipsos v dubnu 2019 pomocí vlastního online panelu Populace.cz. Dotázána byla populace Prahy ve věku 18-65 let, reprezentativní vzorek podle pohlaví a věku. Celkem se výzkumu zúčastnilo 620 respondentů.

Ilustrace Pixabay.com

(tz)

Slovo ke dni

  • Biliony z klobouku

    Evropská unie i český stát hodlají podpořit ekonomiku, aby se rychle uzdravila po prodělané pandemii Covid-19. Nalijí do firem obrovské množství peněz a věří, že pacient bude po nemoci opět chlapík jako dřív. No počkejme si a uvidíme. Mě na tom nejvíc překvapilo, jak snadno se podařilo nalézt tisíce miliard korun, respektive eur. Žil jsem totiž dosud v přesvědčení, že peníze si musím zasloužit poctivou prací. I klasičtí ekonomové mě utvrzovali v tom, že žádný oběd není zadarmo. Protože na kouzla, skutečné zlaťáky vytažené z klobouku, už nevěřím, musím se ptát: Kdo tenhle hodokvas zaplatí? A mám takový nepříjemný pocit, že ti, kteří nás k prostřenému stolu pozvali, to nebudou.

    Pokračování ...

Objednejte si zasílání časopisu Prosperita s přílohami - bezplatně!

Plnohodnotné vydání skutečně zdarma.

Kompletní PDF s našimi časopisy - Květen 2020

INZERCE

Partneři

Generální partner:

logo gc 2018

Vyšlo u nás

Hlavní partneři:

TOSlogo 172 

 

Partneři plus:

logo KOBtsoft   EON EG 2017 107 icom
         

Partneři:

logo-grada3  ca2 logo-dtoczupv logo 56

Duševní vlastnictví

upv logo

Řízení kvality přináší prestiž nejen na mezinárodním poli 16. březen 2020

Úřad průmyslového vlastnictví dosáhl na poli řízení kvality vynikajících výsledků. Korunovány byly například loni oceněním Manažer kvality roku, jež loni udělila Česká společnost pro jakost Ing. Miroslavu Paclíkovi, Ph.D., řediteli odboru patentových informací a představiteli vedení pro integrovaný systém řízení ÚPV. Co všechno činnost související s kvalitou obnáší, jaký užitek Úřadu i jeho klientům dává a jakou inspiraci ostatním může poskytnout, o tom je následující rozhovor se jmenovanou osobností:

Pokračování ...

Zaregistrujte se do našeho newsletteru

 

 

Navštivte také naše další portály

madambusinesscz RGB freshtimecz

Odborní partneři

csj105 cia 60 copy svaz obchodu103 logo-kzps acto cma 30 let Sacm Svaz květinářů a floristů ČR  cmsm105caim200 cps vetsi 300 cps vetsi 300AVLOGOM3 

INZERCE