INZERCE
Přední podnikatelský časopis
Vychází již 26. rokem

DSC00041 kopie kopie kopieOndřej ChládekČeskou whisky jsem ochutnala na tiskové konferenci vládní agentury CzechTrade, kam ji přivezl ukázat novinářům Ondřej Chládek, výkonný ředitel firmy, která se tehdy ještě jmenovala Česká whisky s.r.o. Díky CzechTradu již exportovala a v zahraničí se o ní začalo nahlas mluvit. S pokorou i nadšením demonstroval produkt, o němž by si mnozí pomysleli své. Česká whisky? V takové konkurenci na trhu? To snad nemyslí vážně? Myslel. Příběh české kreativity, odvahy a snů je na světě i ve světě. Ondřej Chládek, dnes již v v roli ředitele Trebitsch Holding SE, o něm umí krásně vyprávět:

Jak se zrodil nápad mít svou vlastní, čes­kou whisky? A proč mít českou, když má světová tradice zvuk?

Nápad vznikl v hlavě Tomáše Dyntara, zakladatele projektu, který chtěl vybudovat whisky bar v Třebíči. Přemýšlel, čím udělat bar jedinečný a napadlo ho, že si zkusí vyrobit vlastní whisky. Díky zkušenostem z pivovaru znal Tomáš proces výroby piva, který je do určité fáze stejný jako u single malt whisky. V domácích podmínkách začal s experimenty a založil první sudy. Pak musel trpělivě vyčkávat, co z toho bude. Přišlo velké překvapení. Už při prvních degustacích byl každý, kdo whisky ochutnal, nadšený z chuti a kvality. V té chvíli jsem se připojil do týmu. Jak jsem okusil, věděl jsem hned, že je to skvělý produkt, který si nemůžeme nechat jen pro sebe. Pustil jsem se do rozvoje společnosti. Vše se na sebe začalo postupně nabalovat. Do týmu se přidali další lidé, které náš produkt nadchnul, a společně jsme začali rozšiřovat výrobu, pracovat na obchodu, marketingu a dalších věcech, které k budování nové značky a rozvoji firmy patří.
Proč mít českou whisky v silné světové konkurenci? Vnímáme to jako velkou příležitost. Češi alkohol vyrábět umí. Vemte si moravské víno, domácí pálenky, ale hlavně naše pivo. Jsme národ, který proslavil místní slad a styl výroby piva po celém světě. Na to se dá navázat. Trendy na trhu naznačují prostor. Spotřeba whisky dlouhodobě roste. Lidé jsou přepití tradičních značek a hledají nové chutě. Ta naše je díky kombinaci surovin a poctivé výrobě jedinečná, svá. Chuť výrazně ovlivňují i dubové sudy, které si sami vyrábíme. Místo zrání na Vysočině také přidá svůj díl ve výsledné chuti. Hlavně je v tom všem vášeň. Děláme to srdcem. Všichni v týmu jsme hrdí na to, do čeho jsme se dali. Ohlasy z okolí nás utvrzují v tom, že jsme se vydali správnou cestou. Že jsme ve správný čas na správném místě. Věříme, že zapíšeme Českou republiku do globální mapy producentů whisky jako zemi, která umí vysoce kvalitní alkohol nabídnout.

Základem jsou domácí suroviny?

Vše, co používáme, jsou pečlivě vybrané místní suroviny nejvyšší kvality. Základem je moravský ječmen, ze kterého vyrobíme slad. Ten mírně nakuřujeme rašelinou z Čech. Používáme prvotřídní vodu z Heraltického pramene nedaleko Třebíče. Ta má parametry kojenecké vody a pro whisky je přímo ideální. V procesu výroby jsme se inspirovali u skotských a kanadských firem, ale děláme to po svém. Hodně důležité je například i dubové dřevo použité při výrobě sudů. Jdeme svojí cestou, která je odlišná od většiny současných výrobců – používáme nové sudy, které silně vypalujeme. Důležité také je, že v naší whisky nenajdete žádná umělá sladidla, barviva ani konzervační látky. Všechno je opravdu kvalitní a košer.

Okusila jsem, vaše whisky má chuť opravdu jedinečnou, tuším, že časem ovládnete celý svět...

Děkuji za kompliment! Ochutnala jste Trebitsch Czech Single Malt Whisky 40 %, což je náš hlavní produkt. Chuť nám chválí laická i odborná veřejnost. Dostáváme pozitivní ohlasy od lidí, kteří whisky běžně nepijí, ale i od těch, kteří mají s čím srovnávat – od profesionálních barmanů, obchodníků i letitých fanoušků whisky. Na předloňské prestižní degustaci v Michelinské restauraci Edmund bistro de Luxe v anglickém Birminghamu ji porotci dokonce označili za nejlepší mladý vzorek, který kdy ochutnali. To nás samozřejmě těší a nabíjí energií k dalšímu rozvoji. Povedlo se nám docílit velmi jemné a vyvážené chuti. Je sladká, příjemná. Lidé tam nalézají tóny ovoce, vanilky nebo karamelu. A to jsme na začátku. V plánu máme samozřejmě uvádět i starší ročníky, které budou ještě lepší. Budeme si muset počkat. U výroby whisky nemůžete nic uspěchat. Osobně se těším na šestiletou, kterou začneme stáčet koncem roku 2019.

Už dnes si ji oblíbili Japonci i Američané, exportujete i do Indie... Kam ještě?

Letos posíláme první lahve do Číny, Jižní Korey, Turecka nebo Kanady. Jednáme se spoustou importérů – například v balkánských zemích, Anglii, Holandsku, Německu, Rakousku, Rusku. Zajímá nás mnoho dalších lokalit. Na to, jak jsme mladá firma, je o naše produkty obrovský zájem. Ještě loni jsme objížděli svět s pár lahvemi a příslibem. Letos už máme co dodávat ve větším. Importéři se na nás dokonce sami obrací. Jakmile stočíme whisky do lahví, jsme téměř okamžitě vyprodaní.

Pomohly vám služby CzechTradu?

Určitě ano. Agentura nám na několika místech otevřela dveře a dostala nás ke kontaktům, které jsou na daných trzích důležité. Mají v každé zemi zaměstnance s místní jazykovou výbavou, takže je možné se domluvit lépe, než bychom to zvládli sami. Informují nás o různých příležitostech a dávají nám údaje o trzích, které bychom získávali mnohem složitěji. Máme s CzechTrade velice dobrou zkušenost. Každému, kdo chce exportovat do světa české produkty, bych agenturu doporučil.

Vím, že investujete do barokního lihovaru v Šebkovicích, kde by se měla později odehrávat zvyšující se výroba whisky. V jaké je to fázi a jaké jsou vyhlídky?

Pracujeme na stavebních úpravách a postupně pořizujeme chybějící technologie, abychom byli v celém procesu výroby whisky soběstační. Snažíme se dát naší destilerii nejen funkčnost, ale i krásu a atmosféru. Při rekonstrukci chceme zachovat původní historický ráz budov. Momentálně máme v Šebkovicích hlavní sklady naší single malt whisky a probíhá zde i většina dalších činností. Až bude vše vypadat tak, jak chceme, pak otevřeme brány pro veřejnost, aby se každý zájemce mohl s procesem výroby české whisky seznámit zblízka. Z pohledu výrobních kapacit máme velké plány. Za deset let chceme vyrábět 2 000 000 lahví whisky ročně. Vše se odehraje zde. Prostory pro zrání budou i na dalších místech.

Vaše firma se rychle vyvíjí. Co všechno vlastně děláte a kde sháníte peníze na tento rozvoj?

Jak říkáte, vyvíjíme se opravdu rychle. Minulý rok jsme byli s.r.o. o pár lidech. Téměř nikdo nás neznal. Od té doby jsme rozšířili tým a prošli transformací v holding. Mateřská společnost Trebitsch Holding SE vše vede a zastřešuje. Zabývá se hlavně řízením, marketingem a prodejem. Původní společnost Česká whisky s.r.o. má na starost výrobu a zrání whisky. Rozšířili jsme se o Trebitsch Barrels SE, která vyrábí dubové sudy. Ty, co sami nespotřebujeme, dále prodáváme především vinařům. Součástí naší skupiny firem je i Trebitsch Bars SE, která zastřešuje naše licencované bary. První otevíráme v Třebíči. Další připravujeme v Praze přímo v centru v ulici Na Příkopě. Všechno, co děláme, se točí okolo whisky. Získali jsme ochranné známky. Navštívili jsme mnoho míst a akcí. Média se o nás začínají zajímat. Postupně budeme své aktivity propagovat.
Abychom měli peníze na rozvoj, vydali jsme firemní dluhopisy, to nám v určité fázi pomohlo. Další prostředky jsme získali od soukromých subjektů. V řadách investorů byl obrovský zájem, protože investice do zrání whisky má pěkný výnos a nemá moc rizik. Když investujete do startupů a různých virtuálních projektů, je to jiné, mnohem rizikovější. My máme nemovitý majetek, vychytaný produkt s přirozenou velkou poptávkou, silný příběh. Investici jistí likvidní skladové zásoby, kterým roste hodnota každým rokem. Proto jsme nedávno založili i vlastní investiční fond. Brzy se o něm veřejnost dozví. Zájemce může vložit peníze do fondu, které využijeme na založení dalších sudů s whisky. Značka Trebitsch může rychleji růst a všechny strany mohou společně vydělat. Fond jsme nastartovali ve spolupráci s odborníky. Vše je pod dohledem ČNB.

Kolik druhů whisky vlastně vyrábíte a čím se od sebe liší?

Každá whisky se liší svojí chutí, kterou si bere z použitých surovin. Některá obilnina je sladší, jiná hořká. Záleží, jak moc ji nakouříte. Kde whisky zraje. Hlavní hvězda je naše mírně nakouřená single malt whisky, kterou ředíme na 40 %. To je náš hlavní prodejní artikl. Ostatní produkty jsou k dostání jen v našich barech a vozíme je na ochutnávky a festivaly. Veřejnost si je může koupit jen výjimečně. V těchto menších sériích děláme 45% variantu single malt. Když whisky stočíme z jednoho sudu, je označena jako single barrel, a vyrábíme i variantu v sudové síle. Naší single malt whisky děláme různé finishe. To znamená, že určitou dobu zrají v sudech, kde byl předtím jiný alkohol – např. rum, brandy, madeira, porto a další. Aby mohla být whisky nazývána single malt, musí být z ječmene a pocházet z jedné destilerie. Tohle je běžné u skotských, irských i dalších výrobců. Ve světě je jinak také rozšířené vzít několik různých druhů whisky vyrobených na různých místech a z nich dále míchat – tak vznikne bourbon nebo blended whisk(e)y – tyto nápoje bude pravděpodobně široká veřejnost znát. Pití single malt není tak rozšířené. Svoji blended variantu whisky také zkoušíme – spíše ze zvědavosti. Vyrábíme si i whisky z dalších obilnin, což není v Evropě moc rozšířené. Tedy whisky z žita, pšenice i kukuřice. Vždy je tam zastoupena jen ta jedna obilnina. Tato whisky se označuje jako Straigth Grain whisky. Jak už jsem řekl, nejvíce nás zajímá výroba single malt. Zde máme ze srpna čerstvý úspěch. Od Židovské obce Praha jsme dostali mezinárodní certifikát, že je naše whisky vyráběna v košer kvalitě. Jsme rádi, že jsme náročné podmínky získání splnili.

Kde je vaše whisky k dostání? Počítáte i se speciálním balením v láhvi, třeba po třech litrech?

Naše whisky je běžně k dostání přímo u nás nebo ve velkoobchodním řetězci Makro jako jedna půllitrová láhev nebo balení šesti kusů. Odtud whisky putuje do gastro provozů – barů, restaurací, hotelů a dalších míst. V ČR už jsme na nápojových lístcích mnoha vyhlášených podniků. Do budoucna budeme mít i miniaturní lahvičky o objemu 50 ml, jaké znáte např. z hotelových minibarů. V našich barech budeme prodávat i degustační velikost 200 ml. Počítáme se speciálním balením. Různé speciální nebo dárkové edice budou mít odlišné etikety a obaly na lahev z tradičních i méně tradičních materiálů. Hodně věcí je ve fázi přípravy.

Kupují lidé vaši whisky i jako dárky k narozeninám, pro zvláštní obchodní a jiné příležitosti?

Jako dárek kupuje naši whisky spousta lidí. Česká whisky je rarita. Minulý rok před Vánoci to byl úplný masakr. Vyprodali jsme všechny zásoby na několik měsíců dopředu. Letos proto máme vyčleněno mnohem víc lahví. Doufáme, že se na všechny zájemce dostane. Mnozí se ozývají už teď. Firmy řeší vánoční dárky dopředu, objednávají po stovkách kusů. Soukromý sektor to nechává spíš na poslední chvíli. Může se stát, že v prosinci už budeme vyprodaní, stejně jako loni.
Právě pro ty, kteří chtějí whisky někomu darovat nebo dárek hledají, jsme připravili microsite www.darujwhisky.cz, kde se zájemce dozví více informací. Může naši whisky koupit jednoduše online nebo si poptat větší množství, a dosáhnout tak na množstevní slevy. Pro vaše čtenáře mám malý dárek! Když navštíví zmíněnou webovou stránku a zadají při objednávce slevový kód FreshTime2018, dostanou na whisky slevu.

Už jste naznačil, že připravujete rovněž ochutnávky pro firmy, speciální večer s čes­kou whisky...

Menší i větší skupiny zájemců navštěvují ochutnávky v našem daňovém skladu. Není rozdíl v tom, jestli je to parta přátel, nebo management firmy. Stačí se s námi spojit a domluvíme se. Daňový sklad je součástí třebíčského baru, kde bude po otevření možnost si bar pronajmout na soukromou akci. Whisky se může konzumovat jen tak s komentářem od barmana, nebo můžeme akci zpestřit řízenou degustací nebo už zmíněnou prohlídkou skladu. Připravujeme také setkání členů whisky klubu, který jsme založili, a určitě nebudou chybět další akce v baru. Kdokoliv si nás také může pozvat na svoji akci. Firmy už to několikrát udělaly. Večer s českou whisky Trebitsch může proběhnout téměř kdekoliv. Formy jsou různé: řízená degustace, přípitek naší whisky nebo konzumace na baru, kde si každý dá, na co má chuť.

Dokázal byste charakterizovat, co je v budování nové značky nejtěžší?

Myslím, že se nedá něco konkrétního vybrat. Budování značky je o spoustě procesů, které se vzájemně prolínají a ovlivňují. Je to o produktu. O lidech. O penězích. O dlouhodobé a trpělivé práci. Od začátku máme jasnou vizi a poslání. Máme ujasněné hodnoty, na kterých stavíme. Etický kodex, podle kterého jednáme. Vypracovány dlouhodobé strategie, podle kterých postupujeme krok za krokem. Manuály, které nastavují, co a jak děláme. To vše nám v budování značky pomáhá. Hodně malých firem se těmto věcem věnuje až po dlouhé době, kdy už může být pozdě. My chceme stavět na pevných základech a co nejméně toho nechat náhodě. Těžké je, aby značce lidé uvěřili. Máme štěstí, že ten, kdo ochutná naši whisky, tak našemu produktu i příběhu věří. Nemusíme přesvědčovat, produkt to udělá sám. Myslím, že se nám vyplácí dělat vše poctivě a krok za krokem. Kdybychom udělali masové kampaně o tom, jak je naše whisky nejlepší, pak byste se napila a byl by to nějaký doslazovaný výrobek, po kterém vám bude špatně a už byste ji víckrát pít nechtěla, a to by nám bylo k ničemu. Nechceme spotřebitele klamat, naopak. Přinášíme opravdovou kvalitu. Chceme zde vybudovat whisky kulturu a naučit lidi pít kvalitní whisky. V zemích, kde se whisky pije ve velkém, nechceme být k smíchu, ale naopak překvapit a zařadit se ke špičce. A to nejsme hipsteři...

Máte odvážné plány, a možná ještě větší sny. Vnímáte také rizika takového businessu?

Odvaha je důležitá. Jinak bychom zůstali stát na místě. Vnímáme na naší cestě spoustu překážek. Jsou od toho, abychom se přes ně dostali, a tím se něco nového naučili. Různá rizika samozřejmě také existují. Právě proto děláme kroky, jaké děláme, abychom je co nejvíce minimalizovali.

ptala se Eva Brixi 

 

Slovo ke dni

  • Obrat k přirozené stravě nebo zdravému selskému rozumu?

    Není to tak dávno, co vyšla souhrnná zpráva pod hlavičkou OSN upozorňující na nebezpečí vysoce zpracovaných potravin. A čím že jsou nebezpečné? Mají souvislost s výskytem a rozvojem některých chorob včetně těch obávaných civilizačních a duševních. O posledně jmenovaných se dokonce hovoří čím dál častěji jako o epidemii. Není se co divit. Evoluce člověku trvala léta. Jak by mohlo být lidské zažívání zvyklé na látky nebo technologické zpracování surovin, které není starší než století? Zažili jsme boom ztužených tuků, tuků na smažení, průmyslových cukrovinek obohacených o kukuřičný sirup, glukózovo-fruktózový sirup, modifikované škroby, emulgátory, sladidla, přídavky mléčných bílkovin, hrachového proteinu…Ve výčtu by se dalo pokračovat. Otázka tedy zní, když je možné restrikcemi potírat kde co, nebylo by nasnadě také něco zvýhodnit? Třeba...

    Pokračování ...

Objednejte si zasílání časopisu Prosperita s přílohami - bezplatně!

Plnohodnotné vydání skutečně zdarma.

Kompletní PDF s našimi časopisy - Duben 2024

INZERCE

Partneři

Hlavní partneři:

TOSlogo 172 JPF

 

Partner plus:

  
         

Partneři:

logo-grada3    logo-dtocz upv logo 56
dk logo 2

Duševní vlastnictví - ve spolupráci s ÚPV

foto upv

Ochrana průmyslových vzorů 19. leden 2024

Anglické slovo design je odvozeno z latinského de-signare, označit, vyznačit. Postupně dostalo také významy „navrhnout“ či „návrh“. Od poloviny 20. století, kdy se začal klást větší důraz na vzhled výrobků a na reklamu, se rozšířilo do mnoha jazyků, včetně češtiny, v užším významu „výtvarného návrhu užitkových předmětů“.

Pokračování ...

Zaregistrujte se do našeho newsletteru

 

 

Navštivte také naše další portály

madambusinesscz RGB freshtimecz

Odborní partneři

csj105 cia 60 copy logo-kzps acto cma 30 let  Svaz květinářů a floristů ČR  cmsm105caim200 AVLOGOM3