INZERCE
Přední podnikatelský časopis
Vychází již 26. rokem

WEBRenata Maierl 3Společnost Kaufland uvedla 9. června do provozu fotovoltaickou elektrárnu ve svém distribučním centru ve středočeských Modleticích u Prahy. Na střechu centra bylo instalováno 3988 panelů s celkovým výkonem 2313,04 kWp. Prakticky veškerou vyrobenou energii spotřebuje areál distribučního centra.

Obchodní řetězec Kaufland v tomto kalendářním roce plánuje uvést do provozu celkem 12 fotovoltaických systémů na střechách svých prodejen (včetně zmíněného distribučního centra). Jde o součást dlouhodobého závazku společnosti k ochraně klimatu a snížení emisí o 80 % do roku 2030.

Fotovoltaické panely v Modleticích jsou instalovány na plochých střechách distribučního centra. Systém má vlastní trafostanici, přes kterou je zelenou energií zásobován celý logistický komplex. Ten spotřebuje prakticky celou výrobu z FVE, systém byl proto navržen bez baterio­vého úložiště. „Díky fotovoltaikám dokážeme snížit spotřebu elektrické energie z distribuční soustavy i dopad našich prodejen na životní prostředí. Proto jsme v roce 2023 spustili pilotní projekt výstavby fotovoltaických elektráren. Na začátku letošního roku, kdy jsme uvedli do provozu systémy na prodejnách v Kuřimi, Humpolci a Olomouci-Neředíně, začal tento projekt nabývat reálných rozměrů. Jen v roce 2025 spustíme 12 fotovoltaických elektráren a jejich výstavbu plánujeme i nadále rozšiřovat,“ uvedla Renata Maierl, tisková mluvčí společnosti Kaufland. Při této příležitosti jsem se jí zeptala:

Fotovoltaika DC Modletice 1Jaká je strategie udržitelnosti v pojetí Kauflandu v České republice?

Pro Kaufland je udržitelnost a společenská odpovědnost stěžejním tématem. Realizujeme velkou řadu udržitelných opatření napříč celou firmou. Díky moderním technologiím snižujeme spotřebu energií a emisí. Aktivně předcházíme vzniku potravinového odpadu. Máme komplexní REset plastovou strategii a aktivně optimalizujeme nakládání s plastovými obaly, např. celoročně nabízíme salátovou okurku bez plastového obalu, čímž šetříme ročně až 40 tun plastu. Většina našich prodejen má ekologickou certifikaci EDGE a na všech našich budovách zároveň splňujeme i energetický audit dle ISO 50001. Náš masozávod je špičkovým pracovištěm, které splňuje ekologický audit dle ISO 14001 a také směrnice BAT, což je seznam nejlepších technologií implementovaných dle Evropské unie. Z hlediska zboží máme v nabídce širokou nabídku Bio, Fairtrade, GOTS či regionálních produktů.

O tom, že u nás rozhodují činy, svědčí i odpovědný přístup k neziskovým partnerům. Jsme dlouhodobým generálním partnerem Nadačního fondu Českého rozhlasu Světluška, pro který jsme v naší Vánoční sbírce pro Světlušku za šest let již dokázali získat 102 000 000 Kč. Jako dobrý soused ve spolupráci s Nadací Via podporujeme i komunitní projekty v místech našich prodejen. Za dobu spolupráce jsme ve 31 grantových výzvách podpořili 207 projektů částkou přesahující 12 000 000 Kč. Naši zákazníci díky zapojení všech našich prodejen patří dlouhodobě mezi největší donory v tradiční Sbírce potravin pro Českou federaci potravinových bank.

V rámci transparentnosti dobrovolně zveřejňujeme reporty udržitelnosti, které shrnují klíčová data o všech našich udržitelných aktivitách. Reporty jsou psané dle mezinárodně uznávané metodiky GRI a vybrané ukazatele jsou auditované nezávislou společností.

Jedním z významných prvků jsou fotovoltaické elektrárny. Proč jste vsadili právě na ně?

Fotovoltaické elektrárny jsou součástí našeho komplexního přístupu k udržitelnosti a společenské odpovědnosti. Mezi jejich pozitivní přínosy patří dlouhá životnost a ekonomická návratnost.

Začátkem června jste uvedli do provozu další fotovoltaiku, a to v Distribučním centru v Modleticích nedaleko Prahy. Čím se vyznačuje a kolik energie vám ušetří?

Jde o první elektrárnu skutečně průmyslových rozměrů, kterou jsme v Kauflandu Česká republika postavili. S výkonem 2,3 MWp by měla ročně vygenerovat přes 2 GWh elektrické energie.

Počítáte s dalšími projekty na úsporu elektřiny?

Ano, kontinuálně připravujeme a realizujeme projekty na úsporu energií. Nezaměřujeme se však výhradně jen na úsporu elektrické energie, ale strategicky také na snížení uhlíkové stopy tak, abychom do roku 2050 byli bezemisní. Naše nové prodejny jsou samy o sobě již energeticky méně náročné, využívají nejmodernější technologie pro svícení, vytápění, chlazení, odpadní teplo pro vytápění, a řídí je automatické systémy měření a regulace. Na starších budovách máme již všude instalováno LED osvětlení, modernizujeme potravinové chlazení s ekologickým chladivem, zaskleným nábytkem, doplňujeme moduly pro využívání odpadního tepla a u konvenčních zdrojů, jako je kotel či dálkové teplo, přecházíme na efektivnější zdroje tepelných čerpadel.

Fotovoltaika DC Modletice 15Také šetrně hospodaříte s vodou. Oč přesně jde?

Ve všech objektech používáme spořiče vody, které mají hlavní dopad na její úsporu. Na prodejně v Rakovníku navíc sbíráme dešťovou vodu do retenční nádrže a využíváme ji jako užitkovou na splachování toalet. Na novostavbách stavíme poldry pro zadržování dešťové vody v krajině.

Provozujete rovněž hmyzí domečky. Co si pod tím můžeme představit? Kdo se o ně stará? Je to ekonomicky náročné?

Kaufland u svých prodejen provozuje pět komunitních zahrad, kde mohou lidé ve vyvýšených záhonech bezplatně pěstovat ovoce a zeleninu. Součástí těchto komunitních zahrad jsou i hmyzí hotely, které se posléze staly součástí venkovních prostor u našich dalších 50 prodejen napříč Českou republikou. Jejich cílem je vytvořit bezpečný úkryt a hnízdiště pro užitečný hmyz, který v městském prostředí ubývá. Součástí hmyzích hotelů jsou i edukační cedule upozorňující na důležitost hmyzu ve městech. O hmyzí hotely se starají naši domovní technici, kteří je průběžně kontrolují a natírají lněným olejem. Jejich údržba není ekonomicky náročná.

U vašich prodejen zřizujete nabíječky pro elektromobily. Kde všude již slouží a kam ještě je umístíte?

Kaufland provozuje v České republice 145 prodejen. V této chvíli jsou dobíjecí stanice u více než 100 našich prodejen. Cílem je umístit je u všech prodejen, kde je to technicky možné.

Stále více se hovoří o rozumném hospodaření s potravinami. Jednotlivé obchodní řetězce jdou vstříc myšlence různými slevami, bedýnkami, taškami, aplikacemi. Jak Kaufland motivuje své zákazníky?

Kaufland má zavedený komplexní systém opatření, díky kterému předcházíme vzniku potravinového odpadu. Patří mezi ně například:

  • Průběžné zlevňování produktů s blížícím se datem spotřeby či DMT;
  • Vyhrazené stojany v jednotlivých úsecích či místo v chladicích boxech, kde zákazník najde zlevněné produkty;
  • Zákazníky motivujeme k předcházení vzniku potravinového odpadu prostřednictvím edukační kampaně Nekrm koš!
  • Jsme jediný řetězec s vlastním masozávodem, jenž funguje v režimu just-in-time objednávek, který reaguje na aktuální poptávku;
  • U méně frekventovaných produktů jsme snížili množství zásob na prodejnách;
  • Díky moderní vzduchotechnice můžeme optimalizovat teplotu nad úsekem ovoce a zeleniny, a prodloužit tím čerstvost produktů;
  • Využíváme poolingové bedýnky – ovoce a zelenina putují přímo od farmáře až na prodejnu bez nutnosti přeskládání, a to má pozitivní vliv na jejich čerstvost;
  • Edukujeme zaměstnance v oblasti prevence plýtvání potravinami;
  • Na všech našich prodejnách probíhá spolupráce s potravinovými bankami, kterým darujeme potraviny;
  • Téměř na všech našich prodejnách máme domluvenou lokální spolupráci s myslivci, farmáři a zoologickými zahradami, kterým nabízíme za symbolickou částku zboží nevhodné k dalšímu prodeji a nevhodné z jakékoliv příčiny pro potravinové banky.

za odpovědi poděkovala Eva Brixi

Slovo ke dni

  • Bydlení jako dílek rovnice

    Hledáme zázračný recept na produktivitu a loajalitu mladých lidí. Snažíme se jít jejich zvyklostem naproti. Přetváříme pracovní prostředí, benefity i způsoby komunikace. Na základě studií a vědeckých šetření věříme, že se nám tyto investice vrátí. Odpověď je ale stejně nejistá jako perspektiva budoucnosti. Zapomněli jsme si položit základní otázku: proč se chování mladých lidí v pracovním prostředí tolik proměnilo? Mnozí se snaží najít odpověď ve výrazu work-life balance. A částečně to pravda je. Ale přeci jen to není všechno. Spíše jen zlomek toho, co na mladé lidi působí. Co to tedy z předchozích generací dělalo dříče, kteří byli schopní zatnout zuby? Vidina jistoty, vidina vlastního bydlení. Tyhle oblasti spolu souvisejí. Realitní trh je podstatným dílkem rovnice. Předchozí generace intenzivně usilovaly o to domov vybudovat se vším...

    Pokračování ...

Objednejte si zasílání časopisu Prosperita s přílohami - bezplatně!

Plnohodnotné vydání skutečně zdarma.

Kompletní PDF s našimi časopisy - Říjen 2025

INZERCE

Partneři

 

Partneři plus:

 

Partneři:

logo-grada3    logo-dtocz upv logo 56
dk logo 2 audepor

Duševní vlastnictví - ve spolupráci s ÚPV

predseda 2024

Úřad průmyslového vlastnictví je jedním z nejvíce digitalizovaných orgánů české státní správy 25. duben 2025

Získat patent na unikátní technologii zpracování listí stromů k výrobě ultra tenkých izolačních desek, díky nimž nebude třeba v objektech topit, nebo na využití kopřivy tak, že se znásobí její blahodárné účinky na poškozené kolenní klouby, to by jistě bylo terno. Ukázalo by se, že myšlenek, které dobře poslouží lidstvu, není nikdy dost, a že jsou, převedeny do praxe, stále vítané.

Pokračování ...

Zaregistrujte se do našeho newsletteru

 

 

Navštivte také naše další portály

madambusinesscz RGB freshtimecz

Speciální příloha

titulka web

Otevřít PDF

Odborní partneři

csj105 cia 60 copy kzps 2024 acto  cmsm105caim200 AVLOGOM3