INZERCE
Přední podnikatelský časopis
Vychází již 21. rokem

Byznys versus etika. Na jedné straně nesmlouvavé prostředí, ve kterém se jednotliví aktéři soustředí na výkon a honbu za ziskem, na té druhé morální zásady či sociální odpovědnost. Při letmém pohledu se může zdát, že pro etiku v podnikání není místo.

V českém prostředí navíc neexistuje žádný etický kodex pro podnikatele. Dodržování morálních zásad i v podnikání však lze brát jako určitou investici, jež se dřív či později v dobrém vrátí. Která nepsaná pravidla se vyplatí dodržovat?

Zatímco například lékaři mají Hippokratovu přísahu, pro podnikatele zatím v českém prostředí nevznikl jednotný etický kodex. Jediným takovým dokumentem, ke kterému je možné se obracet, je vzorový etický kodex podnikatele, jenž vznikl v rámci Evropské unie. Jeho hlavní zásady se orientují na ochranu životního prostředí, soustavné budování firemní kultury nebo neustálé zlepšování profilu firmy. Ačkoliv tedy v Česku žádný podobný soupis norem neexistuje, lze najít celou řadu nepsaných pravidel, jejichž dodržováním se zlepší obraz firmy v očích veřejnosti, vlastních zaměstnanců či konkurence.

Speciální skupinou, pro kterou má etika v podnikání nezastupitelný význam, je neformální sdružení křesťanských podnikatelů KOMPAS. „Etické jednání by mělo být jednou ze základních hodnot každého člověka. To stejné platí i pro prostředí byznysu. Nemorální chování se totiž člověku dříve či později vrátí od okolí. Kromě ztráty vlastní reputace či zpřetrhání přátelských vazeb typických pro osobní rovinu může u podnikání navíc dojít i k negativním následkům z hlediska obchodu, tedy například k finanční ztrátě,“ říká spoluzakladatel sdružení Jiří Jemelka.

Tři základní oblasti

Etické jednání podnikatele se úzce týká tří oblastí – veřejnosti, konkurence a vlastních zaměstnanců. V prvním ohledu je naprosto zásadní samotný produkt, který konkrétní podnik nabízí. Ten by měl v prvé řadě sloužit veřejnosti a zároveň pro ni být nějakým způsobem prospěšný. Neměl by tak být pouhým nástrojem pro obohacení firmy. Zároveň je důležité, aby byl v souladu s právním řádem daného prostředí. Problém by v takovém případě mohl představovat například produkt, jenž nabádá své potenciální zákazníky k porušování zákona.

Z hlediska morálních a etických principů v podnikání je velmi zásadní i chování k zákazníkovi To by mělo být uctivé nejen při pořizování daného produktu, ale také při jeho používání, například při reklamacích, ať už k nim dochází po záruční době, nebo v jejím průběhu. Velké množství firem se v současnosti též upíná k takzvané společenské odpovědnosti, tedy k aktivitám, které zvyšují jejich kredit v očích veřejnosti. Lze sem zařadit například filantropii, dodržování pracovních standardů či produkci šetrnou k životnímu prostředí.

Z konkurence obchodními partnery

Zásadní překážku etiky v podnikání tvoří rovněž klamavá reklama, jež má přesvědčit o kvalitách produktu, kterých ten ovšem nedosahuje. Kromě potenciálních zákazníků však může být zaměřena i na konkurenci, jíž se firma snaží vyrovnat, či ji rovnou předčít. Ta poté může reagovat podobným způsobem, což však ve výsledku v očích zákazníků škodí celému odvětví. „Konkurenci je třeba ctít a nesnažit se ji zničit nekalými praktikami. Často se totiž stává, že z původních soků se nakonec po nějakém čase stanou obchodní partneři. Podnik by si tak nemorálním jednáním zavřel cestu k potenciální spolupráci,“ říká Jemelka.
Vedle uctivého chování směrem ke konkurenci je důležitým prvkem i plnění vlastních závazků. Sem může patřit například včasné placení pohledávek či dodržování slibů vůči obchodním partnerům. V případě neplnění lze hovořit nejen o neetickém jednání, ale také o zhoršení image společnosti v očích partnerů či zákazníků. Etické jednání je klíčové i ve směru k vlastním zaměstnancům. Těm by neměly být při výkonu práce upírána žádná práva, zároveň by vůči nim měl být jejich zaměstnavatel poctivý, sledovat jejich zájmy a poskytovat jim vše, co vyplývá z jejich vzájemného smluvního poměru. V tomto směru bývá často vyzdvihován jako ideální příklad Tomáš Baťa, který si na péči o své zaměstnance zakládal.

Významná investice, která se vyplatí

I přes absenci jednotného etického kodexu pro podnikatele existuje řada nepsaných pravidel, jak se v byznysu chovat, aniž by tím trpěla prosperita podniku. Naopak – dodržování morálních zásad pomůže firmě nejen v očích zákazníků, ale též u potenciálních obchodních partnerů. Etické jednání tak lze chápat jako určitý druh investice, jež se v budoucnu v dobrém vrátí.

(tz)

Slovo ke dni

  • Český průmysl v úzkých

    Ti, co stále vyhlížejí příští krizi, dostali pádný argument. Průmyslová výroba v Česku z roku na rok klesla bezmála o čtyři procenta. A nezdá se, že by situace v druhé polovině r. 2019 měla otočit k lepšímu. Jak známo, naše továrny jsou zejména závislé na poptávce po autech. Když kupujících motorových vozidel ubývá v Evropě i ve světě, čísla o produkci musí jit také dolů. Ani výhled do dalších let není příliš růžový. Západní svět postupně přechází na elektromobilitu a do módy jde také celkové omezování spotřeby. Možná, že ekonomického vrcholu už naše automobilky a jejich dodavatelé dosáhli a čeká je pouze jízda z kopce. Je to špatně nebo dobře?

    Pokračování ...

Objednejte si zasílání časopisu Prosperita s přílohami - bezplatně!

Plnohodnotné vydání skutečně zdarma.

Kompletní PDF s našimi časopisy - Srpen 2019

INZERCE

Partneři

Generální partner:

logo gc 2018

Vyšlo u nás

Hlavní partneři:

TOSlogo 172 

 

Partneři plus:

logo KOBtsoft   EON EG 2017 107 icom
         

Partneři:

logo-grada3  ca2 logo-dtocz

Duševní vlastnictví

upv logo

Patentová ochrana v zahraničí prostřednictvím Smlouvy o patentové spolupráci 19. červenec 2019

České podniky si stále častěji (nebo spíše – stále ještě nedostatečně) uvědomují, že ochrana průmyslového vlastnictví představuje jeden z nástrojů, jak úspěšně rozvíjet a inovovat výrobu a stát se úspěšným na globalizovaném trhu. Jednou z možností, jak ochránit nové technické řešení – vynález, je patentová ochrana. Pokud se pro ni přihlašovatel rozhodne, zpravidla nejprve žádá o národní patentovou ochranu. Ta však sama o sobě nestačí, neboť český patent platí jen v České republice a jinde v zahraničí toto patentované řešení může kdokoliv využívat a prodávat. Proto je vhodné získat patentovou ochranu i v zemích, kde je předpoklad, že chráněné řešení má tržní potenciál.

Pokračování ...

Zaregistrujte se do našeho newsletteru

 

 

Navštivte také naše další portály

madambusinesscz RGB freshtimecz

Odborní partneři

csj105 cia 60 copy svaz obchodu103 logo-kzps acto cma_web_iprosperita Sacm Svaz květinářů a floristů ČR  cmsm105caim200 cps vetsi 300 cps vetsi 300AVLOGOM3

INZERCE