INZERCE
Přední podnikatelský časopis
Vychází již 26. rokem

Zastupci Pikto Digital se v roce 2 019 zúčastnili startupové roadshow po regionech. S CzechInvestem se podívali do Brna Pikto DigitalTéměř osm miliard lidí potřebuje dennodenně něco na sebe. Textilní průmysl je jedním z největších a nejrozmanitějších odvětví na světě. Zároveň je ale hned po ropném průmyslu druhým nejvíce znečišťujícím. Kvůli výrobě oblečení se znečistí 20 % světové vody.

K tomu se každý rok spotřebuje tolik elektrické energie, že by mohla pohánět čtvrtinu USA celý rok, a vyprodukuje se srovnatelné množství skleníkových plynů jako při provozu 94 miliónů automobilů. Oblečení dnes navíc vyrábí převážně levná pracovní síla v rozvojových zemích.

Změnit to chce česká firma Pikto Digital a.s. Její patentovaný stroj Maverick sčítá mnoho výhod a je šetrný k životnímu prostředí. Při objemu jednoho miliónu metrů čtverečních produkované látky, ze které se vyrobí asi 700 000 triček, ušetří sedm tun chemikálií a 65 000 litrů vody. K tomu ve srovnání s tradičními strojními zařízeními uspoří asi 70 % elektrické energie. Zákazníkovi se při tomto objemu výroby vrátí investice do stroje zhruba do roka. Pikto Digital zároveň věří, že s přechodem na digitální tisk se textilní výroba přesune zpět do Evropy.

Jmenovaná firma vznikla díky inovativnímu nápadu mladého Slováka Františka Balázsyho. Ten už před více než pěti lety předpokládal, že důležitost ekologické výroby bude postupně narůstat i v textilním průmyslu. Zaujala ho technologie digitální pigmentace, která tou dobou byla ještě v plenkách. Pikto Digital nabízí patentované strojni zarizeni ktere v setu s pigmentovou tiskárnou zajistí při potisku látky kompletní výrobní proces Pikto DigitalPigmenty jsou přírodní barvivo, a tím, že se oproti běžně používaným textilním barvám vážou do vláken mechanicky, ušetří při potisku mnoho škodlivin a chemických látek, nespotřebují žádnou vodu a poradí si s jakýmkoli typem látky. František Balázsy se začal digitální pigmentací více zabývat a vyvinul chytrý software, který celý stroj Maverick ovládá. Jeho dlouholetý kamarád, Daniel Šulík, vystudovaný mechatronik, pak stroj navrhl a zkonstruoval. Na to už ale potřebovali další finanční prostředky, a tak oslovili skupinu investorů. Těm se nápad zalíbil natolik, že jej prakticky okamžitě podpořili.

„Pokud se rozhodnete vyrábět tištěný textil, nestačí vám k tomu pouze tiskárna. V závislosti na zvolené technologii potisku potřebujete několik dalších zařízení,“ řekla Lucie Kadlecová, business development manager Pikto Digital, a dodala: „Naše společnost nabízí jako jediná na trhu patentované strojní zařízení, které v setu s pigmentovou tiskárnou zajistí kompletní výrobní proces. Náš stroj zvládne látku naimpregnovat, vysušit, zafixovat barvu a v případě potřeby dokáže provést i její finální úpravu, tzv. post-treatment.“

V květnu 2019, kdy měla firma Pikto Digital dotaženou technologii a vyrobený prototyp, se rozhodla ukázat světu a proniknout na zahraniční trhy. Zajímala ji především zpětná vazba od potenciálních distributorů, klientů a strategických partnerů. V červnu 2019 se proto zúčastnila akceleračního programu CzechMatch agentury CzechInvest v Singapuru.

„Tým CzechInvestu nám ukázal profesionální a zároveň přátelský přístup, díky kterému jsme se dokázali důkladně připravit na asijský i americký trh. Tato zkušenost vyvrátila naše mínění o státní správě,“ vysvětlil Vladimír Hičák, obchodní ředitel Pikto Digital.

Za týden pobytu v jihovýchodní Asii využila firma několik hodin mentoringu, díky kterým získala důležité podněty ke svému rozvoji a strategii podnikání. „Obohacující pro nás byla setkání s lidmi z různých odvětví, především z textilního průmyslu, ke kterým bychom se bez CzechInvestu tak lehce nedostali. Získali jsme od nich zpětnou vazbu. Potvrdili nám, že jde o dynamickou oblast s velkým tlakem na inovace a respektem k životnímu prostředí,“ uvedl Vladimír Hičák. Obchodní schůzky jim zajistil singapurský akcelerátor Expara, se kterým CzechInvest v zahraničí spolupracuje. „Každého setkání se zúčastnil i jeden ze zaměstnanců Expary, který nám pomáhal s přípravou prezentace i vyjednáváním. To bylo velice přínosné,“ konstatoval Vladimír Hičák.

Po pozitivních zkušenostech ze Singapuru se firma opět účastnila programu CzechMatch. Ještě v září téhož roku se vydala na druhou stranu zeměkoule do New Yorku, aby si ověřila, zda je Amerika vhodný trh pro expanzi. „Setkali jsme se s celou řadou mentorů a investorů a získali přehled o místním startupovém ekosystému. Nedokázali jsme se ale napojit na relevantní kontakty z textilního průmyslu. Americký trh funguje zkrátka odlišně a zůstává pro nás zatím těžko dosažitelný,“ přiblížila svoje poznatky z New Yorku Lucie Kadlecová.

Na asijský trh se Pikto Digital vrátil v listopadu 2019 v rámci obchodní delegace Ministerstva průmyslu a obchodu a s podporou
CzechInvestu. Svůj produkt představil v Indii, textilní velmoci, která nyní klade na ekologii velký důraz. O jeho technologii byl na místním trhu velký zájem a s potenciálními zákazníky je firma v kontaktu doposud. „Tým CzechInvestu nám ukázal profesionální a zároveň přátelský přístup, díky kterému jsme se dokázali důkladně připravit na asijský i americký trh. Tato zkušenost vyvrátila naše mínění o státní správě,“ podotkl Vladimír Hičák.

Pikto Digital buduje v podstatě nový segment strojních zařízení na poli digitálního potisku látek a zatím nemá konkurenci. Naráží tak často na to, že lidé v tuto technologii nevěří. Aby jim firma dokázala, že látka může mít srovnatelnou kvalitu, i když se vyrobí šetrnějším procesem, nabídla svoji technologii nově vznikající značce Fabrissimo v oblasti textilního průmyslu. „Chceme nabídnout i finální výrobek, potištěnou látku, a potvrdit tak zákazníkovi, že naše technologie funguje. Pomůže nám to zvýšit povědomí o značce a následně vytvářet dlouhodobá partnerství,“ komentovala Lucie Kadlecová.

(tz)

Slovo ke dni

  • Obrat k přirozené stravě nebo zdravému selskému rozumu?

    Není to tak dávno, co vyšla souhrnná zpráva pod hlavičkou OSN upozorňující na nebezpečí vysoce zpracovaných potravin. A čím že jsou nebezpečné? Mají souvislost s výskytem a rozvojem některých chorob včetně těch obávaných civilizačních a duševních. O posledně jmenovaných se dokonce hovoří čím dál častěji jako o epidemii. Není se co divit. Evoluce člověku trvala léta. Jak by mohlo být lidské zažívání zvyklé na látky nebo technologické zpracování surovin, které není starší než století? Zažili jsme boom ztužených tuků, tuků na smažení, průmyslových cukrovinek obohacených o kukuřičný sirup, glukózovo-fruktózový sirup, modifikované škroby, emulgátory, sladidla, přídavky mléčných bílkovin, hrachového proteinu…Ve výčtu by se dalo pokračovat. Otázka tedy zní, když je možné restrikcemi potírat kde co, nebylo by nasnadě také něco zvýhodnit? Třeba...

    Pokračování ...

Objednejte si zasílání časopisu Prosperita s přílohami - bezplatně!

Plnohodnotné vydání skutečně zdarma.

Kompletní PDF s našimi časopisy - Duben 2024

INZERCE

Partneři

Hlavní partneři:

TOSlogo 172 JPF

 

Partner plus:

  
         

Partneři:

logo-grada3    logo-dtocz upv logo 56
dk logo 2

Duševní vlastnictví - ve spolupráci s ÚPV

foto upv

Ochrana průmyslových vzorů 19. leden 2024

Anglické slovo design je odvozeno z latinského de-signare, označit, vyznačit. Postupně dostalo také významy „navrhnout“ či „návrh“. Od poloviny 20. století, kdy se začal klást větší důraz na vzhled výrobků a na reklamu, se rozšířilo do mnoha jazyků, včetně češtiny, v užším významu „výtvarného návrhu užitkových předmětů“.

Pokračování ...

Zaregistrujte se do našeho newsletteru

 

 

Navštivte také naše další portály

madambusinesscz RGB freshtimecz

Odborní partneři

csj105 cia 60 copy logo-kzps acto cma 30 let  Svaz květinářů a floristů ČR  cmsm105caim200 AVLOGOM3