INZERCE
Přední podnikatelský časopis
Vychází již 26. rokem

37 WindowZa obědy v restauracích platí Češi výrazně více, než na kolik byli zvyklí před koronavirovou krizí. V červnu se průměrná útrata vyšplhala na rekordních 137 korun. Oproti začátku letošního roku je to o pět korun více, ve srovnání s počátkem roku 2019, tedy obdobím před vypuknutím pandemie, to znamená nárůst o rovných 9 korun. A pokud útraty porovnáme s loňským červnem, kdy nastalo uvolnění po první vlně covidu, pak jsou nyní výše o 3 %. Vyplývá to z Ticket Restaurant Card Indexu. Ten je sestaven z plateb více než 250 000 zaměstnanců, kteří k úhradě obědů v restauracích používají platební stravenkovou kartu Ticket Restaurant Card od společnosti Edenred.

„Tříprocentní meziroční růst odráží vývoj inflace v České republice. Očekáváme, že ceny obědů i výše útrat i nadále porostou. Restaurace totiž čelí rostoucím nákladům. Zdražují jim ceny surovin, budou muset finančně motivovat zaměstnance k návratu do sektoru pohostinství a v neposlední řadě stále nepracují na plný výkon. Češi totiž zatím chodí na jídlo mnohem méně často, než jak byli zvyklí,“ řekl generální ředitel Edenredu Nicolas Eich. Počet obědových transakcí tak byl v červnu, kdy již byly otevřeny jak zahrádky, tak interiéry restaurací, oproti době před pandemií o 57 % nižší. Výrazně propad nastal i v porovnání s loňským letním rozvolněním. V červnu 2020 – za stejných podmínek jako letos – byly obědové tržby restaurací v propadu pouze o 22 % proti předcovidovému období.

„Ukazuje se, že krize gastronomie s koncem poslední koronavirové vlny neskončila, propady v tržbách za jídlo jsou vyšší, než jsme čekali. Edenred i proto prodloužil svůj cashbackový program v restauracích přes celé léto, aby lidi motivoval k jejich návštěvě,“ komentoval situaci Nicolas Eich. Za jeden oběd zaplacený stravenkovou kartou v restauraci vrací lidem částku 5 Kč.

Příčin menšího zájmu o obědy v restauracích je podle Nicolase Eicha více. Část lidí nyní stále zůstává na home officech a jídlo si připravují často doma. Nenastala také taková vlna euforie jako loni při prvním rozvolnění, kdy si lidé mysleli, že covid je již za námi a ve velkém šli restaurace podpořit. „Vliv má také zavedení stravovacího paušálu, který na rozdíl od stravenek nemotivuje lidi k návštěvám restaurací,“ uvedl Nicolas Eich.

Zajímavostí je, že ve výši útrat nyní nedominuje Praha jako několik posledních let. „V hlavním městě je nejvyšší podíl lidí pracujících v kancelářích a tito zaměstnanci mají zároveň nejvyšší příspěvky na stravování. Protože ale pokračují z velké části v práci z domova, vypadla pražským restauracím významná část bonitních zákazníků,“ doplnil Nicolas Eich. Na první místo se tak poprvé dostala průmyslová Plzeň. Pád v žebříčku pak zaznamenalo také
Brno. Vůbec nejméně z krajských měst pak za obědy platí lidé v Olomouci.

(tz)

Slovo ke dni

  • Obrat k přirozené stravě nebo zdravému selskému rozumu?

    Není to tak dávno, co vyšla souhrnná zpráva pod hlavičkou OSN upozorňující na nebezpečí vysoce zpracovaných potravin. A čím že jsou nebezpečné? Mají souvislost s výskytem a rozvojem některých chorob včetně těch obávaných civilizačních a duševních. O posledně jmenovaných se dokonce hovoří čím dál častěji jako o epidemii. Není se co divit. Evoluce člověku trvala léta. Jak by mohlo být lidské zažívání zvyklé na látky nebo technologické zpracování surovin, které není starší než století? Zažili jsme boom ztužených tuků, tuků na smažení, průmyslových cukrovinek obohacených o kukuřičný sirup, glukózovo-fruktózový sirup, modifikované škroby, emulgátory, sladidla, přídavky mléčných bílkovin, hrachového proteinu…Ve výčtu by se dalo pokračovat. Otázka tedy zní, když je možné restrikcemi potírat kde co, nebylo by nasnadě také něco zvýhodnit? Třeba...

    Pokračování ...

Objednejte si zasílání časopisu Prosperita s přílohami - bezplatně!

Plnohodnotné vydání skutečně zdarma.

Kompletní PDF s našimi časopisy - Březen 2024

INZERCE

Partneři

Hlavní partneři:

TOSlogo 172 JPF

 

Partner plus:

  
         

Partneři:

logo-grada3    logo-dtocz upv logo 56
dk logo 2

Duševní vlastnictví - ve spolupráci s ÚPV

foto upv

Ochrana průmyslových vzorů 19. leden 2024

Anglické slovo design je odvozeno z latinského de-signare, označit, vyznačit. Postupně dostalo také významy „navrhnout“ či „návrh“. Od poloviny 20. století, kdy se začal klást větší důraz na vzhled výrobků a na reklamu, se rozšířilo do mnoha jazyků, včetně češtiny, v užším významu „výtvarného návrhu užitkových předmětů“.

Pokračování ...

Zaregistrujte se do našeho newsletteru

 

 

Navštivte také naše další portály

madambusinesscz RGB freshtimecz

Odborní partneři

csj105 cia 60 copy logo-kzps acto cma 30 let  Svaz květinářů a floristů ČR  cmsm105caim200 AVLOGOM3