INZERCE
Přední podnikatelský časopis
Vychází již 26. rokem

foto grîNa letošním Mezinárodním strojírenském veletrhu nemohou chybět „domácí“, čímž myslíme v první řadě společnost ZKL, a.s. Výrobce kuličkových ložisek opět představí novinky nejvyšší technické úrovně. Nejen o nich jsme si povídali s generálním ředitelem Ing. Jiřím Prášilem, CSc.

Co společnost ZKL chystá na říjnový Mezinárodní strojírenský veletrh v Brně?

Bude to především ukázka inovací ložisek vyráběných v podnicích koncernu ZKL a předání této informace našim současným i budoucím zákazníkům. K novinkám, které budeme vystavovat, patří set kuželíkových ložisek s ochrannou vrstvou proti průchodu elektrického proudu určený pro uložení kol nízkopodlažní tramvaje dodávaných společnosti CRRC v Číně. Dále to budou speciální ložiska pro vysoce výkonné válcovací stolice. Zapomenout nesmím ani na rozšířený sortiment těsněných soudečkových ložisek určených pro provoz v prašném prostředí například oceláren, cementáren, důlního průmyslu a dalších prostředí, ve kterých hrozí průnik nečistot z okolí do ložiska. Většina těchto představených inovací se přitom bude týkat ložisek velkých rozměrů a váhy.

Účastníte se veletrhu pravidelně?

Veletrhu se účastníme pravidelně od r. 1998, kdy vznikl koncern ZKL, který integruje český ložiskový průmysl a navazuje tak na tradici výroby ložisek v bývalém Československu.

PC030221Je něco, na co se v letošním roce při této příležitosti nejvíce těšíte?

Na setkání s našimi zákazníky a představiteli státních institucí, jako jsou Ministerstvo průmyslu a obchodu ČR, EGAP, ale také zástupci bank a komerčních pojišťoven. Tato setkání jsou důležitá, neboť jsou jasným důkazem toho, že podnik funguje, investuje a prokazuje svoji perspektivu.

Vaše produkty míří do více než 80 zemí světa. Kam exportujete nejčastěji?

Ve zmíněných 80 zemích máme okolo 220 zákazníků, konkrétně na kontinentech Evropy, Asie a Ameriky, kam dodáváme v poměrech 40 %, 40 % a 20 % našich výrobků.

Která země je tou nejvíce exotickou?

Každý stát má své krásy a zvláštnosti, ale přesto za exotickou a nejvíce vzdálenou zemi bych označil Argentinu, kde se lze s našimi ložisky setkat na jihu v Patagonii, ale i v zemědělských oblastech v blízkosti vodopádů Iguacu nebo v elektrárnách pod Andami v okolí města Mendoza.

Pro současný český trh práce je typická velmi nízká nezaměstnanost. Dotýká se i vaší společnosti?

Tento jev se dotýká všech společností v České republice, ani ZKL není výjimkou. Velmi to pociťujeme v probíhajících výběrových řízeních, do kterých se hlásí ve srovnání s minulými lety méně uchazečů. Jako zaměstnavatel musíme být velmi pohotoví a odpovídat rychle, protože

např. za tři týdny od zahájení výběrového řízení má řada kandidátů již nové zaměstnání. Uchazeči o zaměstnání jsou si vědomi, že pracovních příležitostí je hodně, tudíž řada z nich při prvním problému raději odejde a mění zaměstnání pravidelně po pár měsících. Oproti minulým letům rekordně nízkou nezaměstnanost pociťujeme nejvíce při obsazování pozic výrobních dělníků, a to nejen kvalifikovaných (obsluha CNC), ale už i v kategorii pomocných dělníků. Většina nekvalifikovaných uchazečů si raději vybírá práci s pouze jednosměnným provozem a málo fyzicky náročnou. Z toho důvodu klademe nyní důraz na stabilizaci loajálních zaměstnanců, a potřebu nových chceme minimalizovat růstem produktivity práce.

Velkým tématem veletrhu bude i tzv. Průmysl 4.0. Jak se vás dotýká digitální ekonomika?

Každá společnost, která chce být v budoucnu konkurenceschopná, se musí modernizací v rámci Průmyslu 4.0 zabývat, tato problematika se tedy úzce týká i nás. Proto jsme již započali v modernizaci v rámci Průmyslu 4.0 procesem implementace softwarů PTC Windchill a SAP. Díky propojení těchto systémů s procesy návrhu výrobku, jeho výroby až po jeho odeslání k zákazníkovi, došlo k výraznému zefektivnění celého procesu. Další oblastí, ve které je úspěšně využíváno těchto systémů, je řízení preventivní údržby strojů v podnicích koncernu ZKL a technické přípravy výroby.

ZKL letos slaví už sedmdesáté výročí. Jak se vám daří spojit tradici, současnost a budoucnost?

Valivá ložiska jsou důležitým kompletačním oborem strojírenství i navazujícího průmyslu. Proto československá vláda v roce 1947 rozhodla o strategickém programu zahájení výroby valivých ložisek v Brně v podnicích bývalé Zbrojovky Brno. Z této doby pochází důvěra ve vysokou úroveň technických znalostí a dovedností dělníků, techniků a manažerů zvládnout tento náročný výrobní program. Naše vyhlídky jsou podpořené touto tradicí a jsem přesvědčen, že s moderními technologiemi a přechodem na Průmysl 4.0 zajistíme pro koncern ZKL místo na trhu valivých ložisek nejen do konce druhého desetiletí nového milénia.

ptal se Pavel Kačer

Slovo ke dni

  • Obrat k přirozené stravě nebo zdravému selskému rozumu?

    Není to tak dávno, co vyšla souhrnná zpráva pod hlavičkou OSN upozorňující na nebezpečí vysoce zpracovaných potravin. A čím že jsou nebezpečné? Mají souvislost s výskytem a rozvojem některých chorob včetně těch obávaných civilizačních a duševních. O posledně jmenovaných se dokonce hovoří čím dál častěji jako o epidemii. Není se co divit. Evoluce člověku trvala léta. Jak by mohlo být lidské zažívání zvyklé na látky nebo technologické zpracování surovin, které není starší než století? Zažili jsme boom ztužených tuků, tuků na smažení, průmyslových cukrovinek obohacených o kukuřičný sirup, glukózovo-fruktózový sirup, modifikované škroby, emulgátory, sladidla, přídavky mléčných bílkovin, hrachového proteinu…Ve výčtu by se dalo pokračovat. Otázka tedy zní, když je možné restrikcemi potírat kde co, nebylo by nasnadě také něco zvýhodnit? Třeba...

    Pokračování ...

Objednejte si zasílání časopisu Prosperita s přílohami - bezplatně!

Plnohodnotné vydání skutečně zdarma.

Kompletní PDF s našimi časopisy - Duben 2024

INZERCE

Partneři

Hlavní partneři:

TOSlogo 172 JPF

 

Partner plus:

  
         

Partneři:

logo-grada3    logo-dtocz upv logo 56
dk logo 2

Duševní vlastnictví - ve spolupráci s ÚPV

foto upv

Ochrana průmyslových vzorů 19. leden 2024

Anglické slovo design je odvozeno z latinského de-signare, označit, vyznačit. Postupně dostalo také významy „navrhnout“ či „návrh“. Od poloviny 20. století, kdy se začal klást větší důraz na vzhled výrobků a na reklamu, se rozšířilo do mnoha jazyků, včetně češtiny, v užším významu „výtvarného návrhu užitkových předmětů“.

Pokračování ...

Zaregistrujte se do našeho newsletteru

 

 

Navštivte také naše další portály

madambusinesscz RGB freshtimecz

Odborní partneři

csj105 cia 60 copy logo-kzps acto cma 30 let  Svaz květinářů a floristů ČR  cmsm105caim200 AVLOGOM3