INZERCE
Přední podnikatelský časopis
Vychází již 20. rokem

kontejneryČtyři malí a střední vývozci z pěti exportují pouze na podnikové trhy a jen 4 % využívají příležitostí trhu veřejných zakázek v zahraničí. Roste rovněž chuť rozšiřovat exportní destinace, třetina firem vyváží již do jedenácti a více zemí. Vyplývá to z výsledků průzkumu, který si nechalo vypracovat Ministerstvo průmyslu a obchodu spolu s agenturou CzechTrade a Asociací malých a středních podniků a živnostníků České republiky. Nejvyhledávanější státní podporou v exportu jsou podle něj služby agentury CzechTrade. Průzkum také potvrdil rostoucí obavy firem ze zajišťování kurzových rizik.

„Nejvýznamnější formou státní podpory exportu je podpora prezentace firem v zahraničí, která oproti loňskému roku ještě nabyla na důležitosti. Celkem 52 % malých a středních podniků tuto pomoc oceňuje nejvíce, zásadní jsou podle nich také informační servis, asistenční služby v zahraničí, exportní pojištění, financování a vzdělávání,“ vysvětlil ministr průmyslu a obchodu Tomáš Hüner. Naopak největší bariéry, s nimiž se firmy při vývozu potýkají, představují kurzy, kurzové riziko a byrokracie. „Firmy očekávají od státu nepřímou podporu exportu. Ta by podle nich měla mít především podobu snížení daňové a administrativní zátěže, podpůrné obchodní politiky a prezentace v zahraničí,“ dodal Tomáš Hüner.

gráf1Z šetření výzkumné agentury IPSOS na vzorku 398 malých a středních exportérů vyplývá, že firmy jsou závislé na EU, zejména na Německu, stále více se ale objevuje i tendence vracet se na trhy SNS, kde v posledních pěti letech došlo vlivem ekonomických problémů v Rusku k velkému propadu. Na 13 % firem vyváží do 21 a více zemí a dalších 19 % exportuje do jedenácti a více zemí, což je meziroční nárůst o plnou třetinu.

Průzkum ukázal meziroční dvojnásobný nárůst významu kurzového rizika spojeného s ukončením intervenčního režimu a rovněž to, že firmy nevnímají podporu exportu pouze ve formě marketingové nebo finanční podpory přímého vývozu. Kromě exportně orientované obchodní podpory v zahraničí vyžadují stále více změnu podmínek spojenou s administrativní zátěží, vývojem nových produktů a jejich výrobou v domácím prostředí.

gráf2Karel Havlíček, předseda AMSP ČR, k tomu doplnil: „Přímé exportní nástroje a podpůrná aktivita v zahraničí ztrácí efekt, pokud malým a středním firmám neodlehčíme od přebujelé byrokracie a nevytvoříme jim zázemí pro rozvoj výrobních kapacit. Obstát dnes v zahraničí znamená, že musíme začít doma a propojit exportní, investiční a inovační podporu. Jinak nám hrozí, že budeme mít dobré exportní nástroje, ale nebude co prodávat, protože naše výrobky nebudou konkurenceschopné.“

Průzkum potvrdil, že jsme průmyslově orientovanou zemí, neboť 83 % z celkového objemu exportu směřuje na podnikové trhy (B2B), pouze 13 % zboží končí ve spotřebitelském segmentu (B2C) a jen 4 % vyvážených produktů jsou určena pro veřejné trhy v zahraničí (B2G).
Z šetření dále vyplynulo, že oproti předchozímu období stoupl počet firem (z 63 % na 85 %), které kromě státní podpory využívají také vlastní pracovníky přímo v místě exportu. Mírně roste obliba bank pro podporu exportu a také Ministerstva průmyslu a obchodu.

Letošní výzkum opět potvrdil dlouhodobě vysokou znalost služeb agentury CzechTrade mezi exportéry (97 %). Mezi nejvyužívanější služby patřila v loňském roce podpora účasti na výstavách a veletrzích, jejíž obliba oproti předchozímu období stoupla o 12 %. Společnou prezentaci firem využilo celkem 67 % malých a středních podniků.

gráf3„CzechTrade ze své pozice hlavního partnera malých a středních firem napomáhá procesu diverzifikace exportu, kdy třetina firem vyváží do více než 11 zemí a polovina do více než šesti zemí,“ sdělil Radomil Doležal, generální ředitel agentury CzechTrade.

„Firmy si začínají uvědomovat, že bez dobré znalosti místních poměrů, partnerů a zákazníků, zákonných regulací, jazyka a také například bez průzkumu trhu lze na zahraničních trzích uspět jen velmi těžko. Jsem rád, že jim k tomu pomáhá CzechTrade, který jim díky svému statutu vládní agentury umožňuje snadněji navazovat kontakty a působí důvěryhodně,“ komentoval Radomil Doležal.

(tz)

Slovo ke dni

  • Neomezené volno pro zaměstnance

    Direct pojišťovna přišla se zajímavým benefitem, který nabízí lidem ve firmě neomezené volno. Novinka funguje jednoduše: Pokud má zaměstnanec potřebu zůstat doma, nepřijde do práce. Po roce testování se ukázalo, že systém funguje velmi dobře. Navíc nad rámec dovolené se spotřebovalo 441 hodin, možnost využila třetina zaměstnanců. Většinou si volno vzaly ženy o vánočních svátcích nebo muži při stěhování a dalších mimořádných situacích. Potvrdilo se několik věcí. Pracovníci nemají zájem benefit zneužívat, naopak si váží důvěry, kterou jim pojišťovna dává. Jsem přesvědčený, že neomezené volno upevňuje vztahy uvnitř firmy a v důsledcích vede k větší spokojenosti zaměstnanců i k vyšší prosperitě. Podle mého soudu se rozšíří do dalších podniků, avšak nikdy zřejmě nebude rozšířen všude. Nedovedu si například představit, že by do zaměstnání...

    Pokračování ...

Objednejte si zasílání časopisu Prosperita s přílohami - bezplatně!

Plnohodnotné vydání skutečně zdarma.

Kompletní PDF s našimi časopisy - Prosinec 2018

INZERCE

Partneři

Generální partner:

logo gc 2018

Vyšlo u nás

Hlavní partneři:

TOSlogo 172 

 

Partneři plus:

logo KOBtsoft   EON EG 2017 107 icom
         

Partneři:

logo-grada3  ca2 logo-dtocz

Zaregistrujte se do našeho newsletteru

 

 

Navštivte také naše další portály

madambusinesscz RGB freshtimecz

Odborní partneři

csj105 cia 60 copy svaz obchodu103 logo-kzps acto cma_web_iprosperita Sacm Svaz květinářů a floristů ČR  cmsm105caim200 cps vetsi 300

INZERCE