INZERCE
Přední podnikatelský časopis
Vychází již 19. rokem

kontejneryČtyři malí a střední vývozci z pěti exportují pouze na podnikové trhy a jen 4 % využívají příležitostí trhu veřejných zakázek v zahraničí. Roste rovněž chuť rozšiřovat exportní destinace, třetina firem vyváží již do jedenácti a více zemí. Vyplývá to z výsledků průzkumu, který si nechalo vypracovat Ministerstvo průmyslu a obchodu spolu s agenturou CzechTrade a Asociací malých a středních podniků a živnostníků České republiky. Nejvyhledávanější státní podporou v exportu jsou podle něj služby agentury CzechTrade. Průzkum také potvrdil rostoucí obavy firem ze zajišťování kurzových rizik.

„Nejvýznamnější formou státní podpory exportu je podpora prezentace firem v zahraničí, která oproti loňskému roku ještě nabyla na důležitosti. Celkem 52 % malých a středních podniků tuto pomoc oceňuje nejvíce, zásadní jsou podle nich také informační servis, asistenční služby v zahraničí, exportní pojištění, financování a vzdělávání,“ vysvětlil ministr průmyslu a obchodu Tomáš Hüner. Naopak největší bariéry, s nimiž se firmy při vývozu potýkají, představují kurzy, kurzové riziko a byrokracie. „Firmy očekávají od státu nepřímou podporu exportu. Ta by podle nich měla mít především podobu snížení daňové a administrativní zátěže, podpůrné obchodní politiky a prezentace v zahraničí,“ dodal Tomáš Hüner.

gráf1Z šetření výzkumné agentury IPSOS na vzorku 398 malých a středních exportérů vyplývá, že firmy jsou závislé na EU, zejména na Německu, stále více se ale objevuje i tendence vracet se na trhy SNS, kde v posledních pěti letech došlo vlivem ekonomických problémů v Rusku k velkému propadu. Na 13 % firem vyváží do 21 a více zemí a dalších 19 % exportuje do jedenácti a více zemí, což je meziroční nárůst o plnou třetinu.

Průzkum ukázal meziroční dvojnásobný nárůst významu kurzového rizika spojeného s ukončením intervenčního režimu a rovněž to, že firmy nevnímají podporu exportu pouze ve formě marketingové nebo finanční podpory přímého vývozu. Kromě exportně orientované obchodní podpory v zahraničí vyžadují stále více změnu podmínek spojenou s administrativní zátěží, vývojem nových produktů a jejich výrobou v domácím prostředí.

gráf2Karel Havlíček, předseda AMSP ČR, k tomu doplnil: „Přímé exportní nástroje a podpůrná aktivita v zahraničí ztrácí efekt, pokud malým a středním firmám neodlehčíme od přebujelé byrokracie a nevytvoříme jim zázemí pro rozvoj výrobních kapacit. Obstát dnes v zahraničí znamená, že musíme začít doma a propojit exportní, investiční a inovační podporu. Jinak nám hrozí, že budeme mít dobré exportní nástroje, ale nebude co prodávat, protože naše výrobky nebudou konkurenceschopné.“

Průzkum potvrdil, že jsme průmyslově orientovanou zemí, neboť 83 % z celkového objemu exportu směřuje na podnikové trhy (B2B), pouze 13 % zboží končí ve spotřebitelském segmentu (B2C) a jen 4 % vyvážených produktů jsou určena pro veřejné trhy v zahraničí (B2G).
Z šetření dále vyplynulo, že oproti předchozímu období stoupl počet firem (z 63 % na 85 %), které kromě státní podpory využívají také vlastní pracovníky přímo v místě exportu. Mírně roste obliba bank pro podporu exportu a také Ministerstva průmyslu a obchodu.

Letošní výzkum opět potvrdil dlouhodobě vysokou znalost služeb agentury CzechTrade mezi exportéry (97 %). Mezi nejvyužívanější služby patřila v loňském roce podpora účasti na výstavách a veletrzích, jejíž obliba oproti předchozímu období stoupla o 12 %. Společnou prezentaci firem využilo celkem 67 % malých a středních podniků.

gráf3„CzechTrade ze své pozice hlavního partnera malých a středních firem napomáhá procesu diverzifikace exportu, kdy třetina firem vyváží do více než 11 zemí a polovina do více než šesti zemí,“ sdělil Radomil Doležal, generální ředitel agentury CzechTrade.

„Firmy si začínají uvědomovat, že bez dobré znalosti místních poměrů, partnerů a zákazníků, zákonných regulací, jazyka a také například bez průzkumu trhu lze na zahraničních trzích uspět jen velmi těžko. Jsem rád, že jim k tomu pomáhá CzechTrade, který jim díky svému statutu vládní agentury umožňuje snadněji navazovat kontakty a působí důvěryhodně,“ komentoval Radomil Doležal.

(tz)

Slovo ke dni

  • Horko přeje on-line obchodu

    Říká se o hrozném počasí, že bys ven ani psa nevyhnal. Letošní léto, co se počasí týče, je jako z katalogu cestovní kanceláře. Ale až moc. Slunce nemilosrdně žhne a už třetí měsíc nepřichází vysvobození. Většina lidí už má horka plné zuby a volí nejrůznější obrannou strategii, včetně nakupování. Někdo, jako já, vyhledává klimatizované prostory hypermarketů. Jiný nevytáhne paty z domu, kde odpočívá ve stínu. Kdo má navrch, nevím, ale e-shopy si už pochvalují růst obratu v letních měsících. Když nemůže zákazník k obchodníkovi, musí zboží ke spotřebiteli. Různé doručovací a kurýrní služby se teď musí hodně činit. Doufejme, že se neozvou politici nebo obory, aby označili práci v takové výhni jako porušování základních lidských práv – a vymyslí novou regulaci.

    Pokračování ...

Objednejte si zasílání časopisu Prosperita s přílohami - bezplatně!

Plnohodnotné vydání skutečně zdarma.

Kompletní PDF s našimi časopisy - Srpen 2018

INZERCE

Partneři

Generální partner:

gascontrol

Vyšlo u nás

Hlavní partneři:

logo KOBTOSlogo 172

 

Partneři plus:

tsoft   EON EG 2017 107
         

Partneři:

logo-grada3  ca2 logo-dtocz

Zaregistrujte se do našeho newsletteru

 

 

Navštivte také naše další portály

madambusinesscz RGB freshtimecz

Odborní partneři

csj105 cia 60 copy svaz obchodu103 logo-kzps acto cma_web_iprosperita Sacm Svaz květinářů a floristů ČR  cmsm105caim200 cps vetsi 300

INZERCE