INZERCE
Přední podnikatelský časopis
Vychází již 26. rokem

ob1Poštovní obálka, jak ji zná málokdo, tedy z pohledu vlastní výroby. Již mnoho desetiletí neplatí, že při psaní dopisu si vlastní dopis poskládáme, zakápneme voskem a potvrdíme pečetí odesílatele.

Není to tak dávno, ještě před nástupem digitalizace, byla poštovní obálka pro většinu lidí nástrojem, jak poslat nejen osobní zprávu, ale i smlouvu, fakturu, reklamní leták a podobně. Dnes již tomu tak sice není, ale stále se ročně v evropském regionu spotřebuje přibližně 40 miliard obálek. K zajištění takové produkce je třeba nejen dostatek výrobních kapacit, ale současně i velmi výkonných a efektivních, aby byla zajištěna relativní levnost poštovní obálky na prodejním trhu.

Existují dva základními typy výroby poštovní obálky. Odlišují se tím, zda se vyrábějí buď z rolí, nebo z archů papíru. Ve společnosti KRKONOŠSKÉ OBÁLKY je to z rolí, kde je polotovarem role papíru v potřebné šířce a gramáži s průměrem návinu až 1,4 m. „Výrobním zařízením je obálkový stroj – automatická výrobní linka. Ta zpracovává nekonečný papír do konečné podoby obálky. Délka výrobní linky je zhruba 22 m s navíjecím zařízením a odkládacím stolem. Základní postup technologických operací začíná odvíjením papíru, následuje nanášení barvy – potisk obálky, vysekávání okna, lepení okénkové folie do vyseknutého okna, ohýbání bočních klop obálky, vyseknutí obálky, skládání obálky plus lepení, nanášení lepidla na zavírací klopu a závěrečnou fázi tvoří sušení a ukládání obálek do přepravních kartonových krabic,“ vysvětlil Ing. David Kotajný, ředitel firmy KRKONOŠSKÉ OBÁLKY s.r.o.

To vše se odehrává v rychlosti až 900 kusů obálek za minutu, případně až 1400 kusů za minutu při zajištěném odběru obálek od stroje robotem. Osádku stroje tvoří dva lidé. U obálkových strojů dochází k potisku technologií flexo tisku, kdy se barva na papír nanáší přes rastrový a štočkový válec. Na štočkovém válci je umístěna tisková deska, tzv. štoček s obrazem toho, co má být na obálce natištěno. Barvu pro výrobu je nutné namíchat předem podle předlohy zákazníka nebo dle zadaného vzoru z barevné škály Pantone. Na obálku lze při jedné výrobě nanášet až pět barev – z nich pak čtyři barvy z venkovní strany a jedna je určena pro vnitřní bezpečnostní potisk obálky.

V případě požadavku na kvalitnější či drobný, detailní tisk, se používají k dotisku ofsetové tiskové stroje, kdy je vyrobená bílá obálka z obálkového stroje „protažena“ tímto zařízením. „Kvalitnějšího tisku zde dosáhneme lepším ofsetovým tiskem s technologií nepřímého nanášení barvy na obálku. Vlhčící válec přenáší barvu na formový válec s tiskovou hliníkovou deskou. Ten následně „tiskne“ vzor z tiskové desky na přenášecí válec, který již provádí finální potisk na papíru obálky. Tiskové desky jsou vyráběny na speciálním laserovém tiskovém stroji, tzv. CTP. K tvorbě tiskové matrice je využito vlastností tiskové desky, která má dvě vrstvy hydrofilní (přijímá vodu a odpuzuje barvu) a hydrofobní (odpuzuje vodu a přijímá barvu),“ pokračoval Ing. David Kotajný. „Vypálením na CTP tak vznikne v určených místech z hydrofobní hydrofilní část. Tiskne se většinou dle příslušné barevné specifikace CMYK, tedy ze čtyř základních pigmentových barev: od azurové (Cyan) přes purpurovou (Magenta), žlutou (Yellow), až po černou (Key). S tímto způsobem rozdělení barev se prakticky každý setkáváme při tisku na kancelářských inkoustových tiskárnách,“ doplnil David Kotajný.

 

jak vznika obalka

 

U archové výroby obálek je postup obrácený, to se začíná ofsetovým potiskem archových papírů, výsekem formátu poštovní obálky a následné strojním skládáním a lepením.

Výhodou této metody výroby je nejen velice kvalitní potisk, a zejména celoplošný, ale i možnost provést potisk obálky po celém jejím povrchu, čili na spad (s přesahem), a to zejména ve srovnání s výše uvedeným pouze ofsetovým potiskem hotové obálky, kdy musíme zajistit vždy z jedné strany nepotištěný proužek šířky do 5 mm k uchopení obálky strojem při potisku.

Ačkoli se nám tedy obálka zdá na první pohled velmi jednoduchým výrobkem, není tomu zcela tak. Avšak vzhledem k využití výkonných automatických zařízení se všechny výrobní postupy zrychlily a zjednodušily natolik, že složitost a náročnost jejich vzniku již patří minulosti. Obálky jsou zkrátka i z pohledu výroby fenoménem moderní doby, a ačkoli je z velké části nahradila online komunikace, je každá obálka prosvítající z naší klasické poštovní schránky nejen připomenutím jejich historie, a pokud obsahuje příjemné sdělení, pak je i prima pohlazením na duši.

(tz)

Slovo ke dni

  • Obrat k přirozené stravě nebo zdravému selskému rozumu?

    Není to tak dávno, co vyšla souhrnná zpráva pod hlavičkou OSN upozorňující na nebezpečí vysoce zpracovaných potravin. A čím že jsou nebezpečné? Mají souvislost s výskytem a rozvojem některých chorob včetně těch obávaných civilizačních a duševních. O posledně jmenovaných se dokonce hovoří čím dál častěji jako o epidemii. Není se co divit. Evoluce člověku trvala léta. Jak by mohlo být lidské zažívání zvyklé na látky nebo technologické zpracování surovin, které není starší než století? Zažili jsme boom ztužených tuků, tuků na smažení, průmyslových cukrovinek obohacených o kukuřičný sirup, glukózovo-fruktózový sirup, modifikované škroby, emulgátory, sladidla, přídavky mléčných bílkovin, hrachového proteinu…Ve výčtu by se dalo pokračovat. Otázka tedy zní, když je možné restrikcemi potírat kde co, nebylo by nasnadě také něco zvýhodnit? Třeba...

    Pokračování ...

Objednejte si zasílání časopisu Prosperita s přílohami - bezplatně!

Plnohodnotné vydání skutečně zdarma.

Kompletní PDF s našimi časopisy - Březen 2024

INZERCE

Partneři

Hlavní partneři:

TOSlogo 172 JPF

 

Partner plus:

  
         

Partneři:

logo-grada3    logo-dtocz upv logo 56
dk logo 2

Duševní vlastnictví - ve spolupráci s ÚPV

foto upv

Ochrana průmyslových vzorů 19. leden 2024

Anglické slovo design je odvozeno z latinského de-signare, označit, vyznačit. Postupně dostalo také významy „navrhnout“ či „návrh“. Od poloviny 20. století, kdy se začal klást větší důraz na vzhled výrobků a na reklamu, se rozšířilo do mnoha jazyků, včetně češtiny, v užším významu „výtvarného návrhu užitkových předmětů“.

Pokračování ...

Zaregistrujte se do našeho newsletteru

 

 

Navštivte také naše další portály

madambusinesscz RGB freshtimecz

Odborní partneři

csj105 cia 60 copy logo-kzps acto cma 30 let  Svaz květinářů a floristů ČR  cmsm105caim200 AVLOGOM3