Opětovný prodej zboží patří v posledních letech k nejrychleji rostoucím segmentům re-commerce. Jen přes portál Aukro se každý den prodá 200 telefonů. A každý měsíc půl miliónu produktů.
K většímu zájmu o tento trh vedou prodejce i kupující už nejen ekonomické důvody, ale i stále větší zájem o nové modely udržitelné spotřeby. Aukro se nyní spojilo se společností Visa, aby uživatelům přechod k cirkulární ekonomice ještě více usnadnily.
Online aukční portál Aukro loni rostl jak v segmentu sběratelství, tak v segmentu secondhandového zboží, kde posílil o 11 %. Kupující mají dlouhodobě největší zájem o elektroniku, hlavně o počítače, notebooky a telefony. Těch se přes Aukro každý den prodá v průměru 200, zejména od značek Apple a Samsung, které tvoří 40 % všech prodejů. Dalšími kategoriemi s nejsilnější poptávkou v bazarové části Aukra jsou nářadí, vybavení domácnosti, zboží pro děti nebo hračky.
„Nákup zboží z druhé ruky už dávno nenese negativní stigma a už dávno také není pro zákazníky ryze praktickou volbou. Na růstu počtu uživatelů o tisíce týdně, na jejich chování, poptávce i na řadě výzkumů vidíme, že opětovný nákup produktů s sebou nese řadu benefitů, o které spotřebitelé stojí. Vedle ekonomické výhodnosti jsou pro ně dnes důležité i faktory, jako je větší míra spokojenosti s nákupem, forma zážitkového nakupování nebo výraz odpovědného chování ve vztahu k environmentálním otázkám. Tento trend navíc nepozorujeme jen u mladé generace, které je nejčastěji přisuzovaný, ale u zákazníků napříč věkovými kategoriemi,“ řekl generální ředitel Aukra Peter Topor.
Možnost snadno prodat zboží z druhé ruky podle expertů Aukra postupně mění i to, jak se spotřebitelé k produktům vztahují. Jejich životnost a doba, po kterou se udržují v oběhu, se tak prodlužuje.
„Obecně je vůle prodejců i spotřebitelů zapojit se do oběhové ekonomiky obrovská a jde o globální jev. Předpokládá se, že trh re-commerce poroste v následujících pěti letech o desítky procent. Stále ale ještě existují bariéry, které vstup do tohoto segmentu cirkulární ekonomiky komplikují. Jednou z nich je náročnost prodeje, druhou nejistota kupujících, zda zboží, které dostanou, bude odpovídat jejich očekáváním. Pro obojí přinášíme ve spolupráci s Visa řešení,“ dodal Peter Topor.
Součástí společných aktivit portálu Aukro a společnosti Visa se stane osvětová kampaň, která pomůže prodávajícím i kupujícím pochopit benefity regenerativní ekonomiky a ukáže, v čem jim může digitalizace plateb pomoci. Hlavním pilířem spolupráce je funkcionalita Aukro bezpečná platba, která nabízí zjednodušení pro obě strany obchodu a kde Aukro funguje jako zprostředkovatel platby. Prodávající díky tomu získávají jistotu, že obdrží peníze za odeslané zboží, a kupující jsou chráněni v případě, že produkt neodpovídá kvalitě, kterou očekávali. Digitalizace zároveň pomáhá snížit administrativní náročnost prodeje.
„Bezpečné, jednoduché a rychlé platby jsou klíčovým prvkem pro rozvoj každého digitálního obchodu. V oblasti re-commerce, kde navíc často působí drobní podnikatelé či jednotlivci, toto vnímáme ještě významněji. Těší nás, že můžeme společně s Aukrem touto cestou přispět k tomu, aby byly bariéry při vstupu do cirkulární ekonomiky pro všechny uživatele co nejnižší,“ uvedl Petr Polák, Country Manager společnosti Visa s odkazem na mezinárodní iniciativu Visa v oblasti cirkulární ekonomiky.
Díky využití této platební metody mají prodávající navíc možnost ještě snáz nabízet své zboží nejen zákazníkům v Česku, ale i na Slovensku, kde Aukro funguje už dva roky.
(tz)