INZERCE
Přední podnikatelský časopis
Vychází již 22. rokem

RezlerováJaroslava RezlerováEpidemii covid-19 ještě nemáme v České republice za sebou, ale firmy už získaly mnohé zkušenosti z fungování ve změněných podmínkách. Začínají nově plánovat a už provádějí první potřebné změny. A v tomto „koronavirovém poločase“ vydala personální agentura ManpowerGroup průzkum mezi manažery a podni­kateli. Jaké informace získala, o tom jsme hovořili s Jaroslavou Rezlerovou, generální ředitelkou ManpowerGroup Česká republika.

Co vás ve výzkumu nejvíc zajímalo?

Položili jsme dotazovaným dvě základní otázky. Chtěli jsme zjistit, jaký byl dopad epidemie covid-19 na jejich business a rovněž jaké náborové aktivity chystají firmy do budoucna.

A vrátily se vám očekávané odpovědi, nebo vás podniky spíše překvapily?

Ukázalo se, že v českém prostředí panoval v polovině dubna 2020 ještě optimizmus. Téměř třetina firem si myslila, že do čtvrt roku bude nabírat zaměstnance jako před epidemií. A co se dopadů na business týká, 57 % firem bylo pandemií negativně ovlivněno. Jen 3 % hodnotila svou situaci pozitivně. Jak jsme však předpokládali, nejhůře bylo zasaženo odvětví Ubytování a stravování, v němž 92 % podnikajících subjektů muselo omezit provoz. Celkově 35 % společností nezaznamenalo změny v obchodní aktivitě.

Návrat k normálu by měl být rychlý?

Až 31 % firem si myslí, že se na původní úroveň náborů vrátí do tří měsíců. Pouze necelá pětina propadla pesimizmu, přesně 19 % firem se domnívá, že na předkoronavirovou úroveň se nevrátí už nikdy.

Kdo na restriktivní opatření doplatil nejvíc?

V rámci ČR jsou nejvíce postižené malé podniky do 50 zaměstnanců a z hlediska regionů je nejvíce zasažený pražský region. Zdaleka nejvíce postiženým sektorem je Ubytování a stravování, kde 53 % firem muselo zavřít úplně a 92 % do nějaké míry omezilo provoz. Nejdůležitější zaměstnavatelský sektor Zpracovatelský průmysl jen velmi vzácně dospěl k úplnému uzavření provozu. Vždy dále probíhala nějaká částečná činnost, kupříkladu vychystávání stávajících zakázek, údržba a podobně. I tak ale 30 % zaměstnavatelů v tomto sektoru omezilo provoz více než z poloviny.

Mohou být naše zkušenosti srovnány se zahraničím?

V mezinárodním srovnání jsou dopady epidemie na provoz firem v ČR podobné, jako například v Německu nebo na Slovensku. Příliš se neliší česká data od globálního průměru, kde 63 % firem deklaruje na business negativní dopady epidemie.

Jaká následovala reakce firem na vládní opatření a změněné chování obchodních partnerů a zákazníků?

Epidemie covid-19 zasáhla mnoho odvětví a oborů. I sebevíce konzervativní zaměstnavatelé museli své návyky přehodnotit. Kdo doposud odmítal nové technologie, status home office, online fungování, virtuální setkávání nebo bezkontaktní transakce, byl nucen se rychle přeorientovat. Do online prostředí se přesunuly prodejny, provozovny, restaurace i administrativní služby. S koncem nouzového stavu a postupným rozvolněním se lidé budou pomalu navracet ke svým starým dobrým zvyklostem, ale určitá část populace si komfort vzdáleného přístupu z pohodlí domova bude chtít ponechat i do tzv. nového normálu.

Dokážete předvídat, v čem se změní trh práce a jakým způsobem prodělaná zkušenost ovlivní zaměstnanost v České republice?

Změny už jasně vidíme. U dělnických nebo administrativních pozic si bude moci zaměstnavatel více vybírat, ale ani vysoká nezaměstnanost nevyřeší problém nedostatku řemeslníků, techniků, mechaniků, lékařů nebo programátorů. Epidemie zřejmě urychlí procesy v ekonomice, které už tak byly revoluční v důsledku možností digitalizace a robotizace. Nutnost rychlého tréninku a rekvalifikace velkého množství lidí bude nyní ještě naléhavější.

ptal se Pavel Kačer

Slovo ke dni

  • Rozmýšlíme se, mlžíme, ztrácíme důvěru

    Rozmýšlení se stalo módou. Spousty lidí místo toho, aby daly najevo, že chtějí to nebo nechtějí ono, raději řeknou, že si to rozmyslí. A když nastane čas, že by měli být už rozmyšleni, vymluví se, a sdělí, že je to těžké, ať jim dáme ještě pár dní, měsíců či neznámo jakou dobu. Domnívají se, že téma upadne v zapomnění, že vyšumí a že s ním nebudou mít tedy práci. Je to rozšířený styl komunikace, který však nikam nevede. Otázkou je, zda vést má nebo skutečně směřovat nikam.

    Pokračování ...

Objednejte si zasílání časopisu Prosperita s přílohami - bezplatně!

Plnohodnotné vydání skutečně zdarma.

Kompletní PDF s našimi časopisy - Srpen 2020

INZERCE

Partneři

Generální partner:

logo gc 2018

Vyšlo u nás

Hlavní partneři:

TOSlogo 172 

 

Partneři plus:

logo KOBtsoft   EON EG 2017 107 icom
         

Partneři:

logo-grada3  ca2 logo-dtoczupv logo 56

Duševní vlastnictví

Vladimír Mařík kopie

Motivovaní lidé neznají překážek 3. červenec 2020

Český respirátor získal evropskou certifikaci Zdá se to až neuvěřitelné. Je to ale skutečnost. Znova se potvrdilo, jak velký je potenciál lidí, co všechno dokážou a jak významně mohou zasáhnout do dějin technologií nebo třeba organizace práce. Několik desítek českých firem za podpory Ministerstva průmyslu a obchodu se během pandemie koronaviru spojilo, vyvinulo a začalo sériově vyrábět masku RP95-M. Respirátor, který poskytuje nejvyšší míru ochrany, navrhli na CIIRC ČVUT pro 3D tisk. Data pro výrobu si lze stáhnout zdarma s volnou licencí, maska je tak dostupná už ve více než třiceti zemích světa. Ve fyzické podobě se tento český ochranný prostředek nyní může rozšířit ještě víc, nově má totiž evropskou certifikaci.

Pokračování ...

Zaregistrujte se do našeho newsletteru

 

 

Navštivte také naše další portály

madambusinesscz RGB freshtimecz

Odborní partneři

csj105 cia 60 copy svaz obchodu103 logo-kzps acto cma 30 let Sacm Svaz květinářů a floristů ČR  cmsm105caim200 cps vetsi 300 cps vetsi 300AVLOGOM3 

INZERCE