INZERCE
Přední podnikatelský časopis
Vychází již 26. rokem

1 Robert MasarovičRobert Masarovič

Polský trh byl pro Pražskou strojírnu v oblasti výhybkových systémů letos jednoznačně nejsilnější. Firmě ZUE má dodat 71 zařízení, z čehož je 47 automatických a 24 manuálních. Rekordní objem výhybkových přestavníků dosahuje 21 300 000 Kč a jde o nejvyšší tržby za vyvezenou produkci do Polska v historii společnosti. Větší část dodávek je již na místě, na zbývající počet polský odběratel ještě čeká. Výhybkový systém neboli přestavník je poměrně náročné technologické zařízení, které je umístěno na začátku tramvajové výhybky a slouží k přestavování jazyků u výměn do požadované polohy dle směru, jakým je potřeba tramvaj vést. Přestavníky mohou být automatické, tedy ovládané z kabiny tramvaje přes řídicí systém výhybek, nebo manuální.

Pražská strojírna je podnik s dlouholetou tradicí strojírenské výroby již od počátku třicátých let 19. století. Od roku 1912, kdy Správní rada elektrických podniků navrhla městské radě zakoupit továrnu Pražská akciová společnost, byla nedílnou součástí městské hromadné dopravy v Praze. A 1. dubna 1994 bylo rozhodnuto o transformaci Dopravního podniku hl. m. Prahy a byla založena akciová společnost pod obchodním názvem Pražská strojírna a. s. Tato společnost začala psát novou éru strojírenského závodu, ale zároveň plynule navazuje na padesátiletou zkušenost ve výrobě kolejových konstrukcí. Hlavním předmětem činnosti je vývoj a výroba kolejových konstrukcí a výhybkových systémů pro tramvajovou dopravu. Kompletní servis výhybkových systémů je doplněn o další komplementy, jako jsou tramvajové výměny s pružnými výměnnými jazyky v různých modifikacích podle požadavků zákazníka, vytápění výměn, odvodnění trati a ostatní strojírenská výroba.

Generálním ředitelem a předsedou představenstva je Robert Masarovič. Jeho profesní dráha je bohatá, vždy se uplatnil jako flexibilní špičkový manažer. Své dosavadní zkušenosti promítá také do vedení Pražské strojírenské. Pro letošek ví, že export není jediným úspěchem, jímž uzavírá tento rok:

Pražská strojírna je i v době, kdy se řada firem potýká s nejrůznějšími problémy, včetně exportu, podnikem, který si vede dobře. Čemu to přičítáte?

Strategický plán společnosti má základní cíl: zvýšení produktivity a kvality. Tomuto cíli podléhají všechny naše kroky. Od roku 2018 trvale zvedáme produktivitu, každým rokem jsme schopni vyrobit více kvalitní produkce a obsloužit více zákazníků na více trzích. Podařilo se nám výrazně zlepšit povědomí značky Pražská strojírna a.s. a vrací se nám to ve spokojenosti zákazníků a nových poptávkách či objednávkách. Rok 2020 bude ve všech ohledech Broušení svárů na staveništiBroušení svárů na staveništia parametrech rekordní: čekáme rekordní tržby i další ekonomické ukazatele, jež zrcadlí postavení naší firmy.

Značný úspěch jste zaznamenali letos v Polsku. Jste zde dobře zavedeným dodavatelem?

Na polském trhu pracujeme systematicky a cílevědomě několik let. Lze říct, že od letoška již jsme zavedeným dodavatelem pro polské dopravní podniky. Strategické partnerství s polskou společností ZUE nám získalo zajímavé množství zakázek z výběrových řízení polských dopravních podniků.

Který trh je pro vás nejdůležitější? Je to Česká republika?

Jsme hrdá dcera Dopravního podniku Praha a práce pro něj jsou naši nejvyšší prioritou. Ale samozřejmě všechny trhy, na kterých působíme, jsou pro nás důležité. Každý má svá unikátní specifika a my se snažíme, jak nejlépe umíme, všechny tyto jedinečnosti reflektovat a řádně zpracovat. Dopravní podniky v České republice a na Slovensku jsou našimi vzácnými zákazníky. Důvěrně je známe, pečujeme o ně a jsme schopni velmi flexibilní reakce na všechny jejich požadavky.

Vyvážíte také například do Austrálie nebo Tuniska, kam ještě? Kolik procent z objemu výroby to představuje?

Celkový objem exportu je 30 %. Významnými trhy jsou pro nás Slovensko, Německá spolková republika nebo Švýcarsko, od letoška nově i Belgie. Dodáváme také do pobaltských zemí.

A chystáte se dál expandovat? Třeba na východ?

Velmi perspektivní trh je bezesporu Společenství nezávislých států, do Petrohradu jsme dodali první vozovnu s výhybkami evropského typu, naše výhybky jsou také v Samaře nebo Permu, věříme v obnovu hospodářství na Ukrajině, máme rozjednané další trhy. Pandemie covid-19 naše aktivity zatím nepřibrzdila a věřím, že ani nepřibrzdí.

Máte svůj vlastní vývoj. Jakým novinkám jste v poslední době pomohli na svět?

V tomto roce jsme získali patent na produkt Kolejová výměna s okem, pracujeme na dalších inovacích a novinkách. Dva vývojové projekty realizujeme s ČVÚT Praha a Univerzitou Pardubice. Vývojových směrů, které sledujeme, je několik.

Tedy své know-how průmyslovými vzory nebo patenty chráníte...

Chráníme své novinky patenty. Jsou natolik unikátní a odvětví, ve kterém působíme, je natolik turbulentní, že patentová ochrana je namístě.

Oč opíráte své manažerské zkušenosti, řízení, rozhodování?

O zdravý rozum, vzdělání, zkušenosti a pravidlo fair play.

Čemu vás naučily měsíce, které jsme začali nazývat dobou koronavirovou?

Výrazně jsme zvýšili úsilí v péči o zdraví spolupracovníků. Finanční a další zdraví našich dodavatelů a zákazníků sledujeme systematicky, trvale Zakázka pro BerlínZakázka pro Berlína dlouhodobě.

Ostatně – jak jste se dosud vyrovnávali s nástrahami pandemie? Ovlivnila vaše výsledky či zakázky?

Musím konstatovat, že naše velmi rychlá reakce, kdy jsme již v březnu začali ve fabrice dezinfikovat všechny společné prostory, u nás zamezila šíření infekce covid-19. Na defenzivním scénáři uvnitř společnosti jsme začali pracovat ihned poté, co proběhla médii informace o infekci covid-19 v Itálii.
Vytvořený připravený plán jsme následně odehráli. Obsahoval dezinfekci ozonem všech společných prostor, dezinfekce lihem v případě klik, frekventovaných ploch a nástrojů a zacílený home office. Scénář jsme nikdy neukončili, ani v létě, a na podzim jsme přidali vitamínové balíčky. Zakázky ve výrobě jsme byli schopni všechny zrealizovat bez prodlení a ve sjednané kvalitě. Díky Bohu nám nevypadl žádný dodavatel.

Dokázal byste definovat, co je dnes pro české exportéry nejdůležitější?

Dobrý produkt, ale ten je důležitý pro každého výrobce. Spoléhání se na sebe sama, nespoléhat na pomoc zvenčí a na dotace. Fabrika musí umět dodávat své produkty včas a ve sjednané kvalitě. Plníme strategii firmy, pečlivě sledujeme vnější prostředí a všechny změny, které v něm vzniknou. Pak jsme na ně připraveni, nebo aspoň lépe připraveni. Vše, co jsme ve společnosti učinili v minulých letech, a tím myslím organizační a další změny, investice, opravy a péče o kvalitu pracovního prostředí a zdraví našich zaměstnanců, se nám letos vrátilo v dobrém. Věřím, že i dál budeme pokračovat v přijaté rozvojové strategii, ať už bude doba pokoronavirová, nebo budeme s covid-19 nějak žít dál.

otázky připravila Eva Brixi

Slovo ke dni

  • Obrat k přirozené stravě nebo zdravému selskému rozumu?

    Není to tak dávno, co vyšla souhrnná zpráva pod hlavičkou OSN upozorňující na nebezpečí vysoce zpracovaných potravin. A čím že jsou nebezpečné? Mají souvislost s výskytem a rozvojem některých chorob včetně těch obávaných civilizačních a duševních. O posledně jmenovaných se dokonce hovoří čím dál častěji jako o epidemii. Není se co divit. Evoluce člověku trvala léta. Jak by mohlo být lidské zažívání zvyklé na látky nebo technologické zpracování surovin, které není starší než století? Zažili jsme boom ztužených tuků, tuků na smažení, průmyslových cukrovinek obohacených o kukuřičný sirup, glukózovo-fruktózový sirup, modifikované škroby, emulgátory, sladidla, přídavky mléčných bílkovin, hrachového proteinu…Ve výčtu by se dalo pokračovat. Otázka tedy zní, když je možné restrikcemi potírat kde co, nebylo by nasnadě také něco zvýhodnit? Třeba...

    Pokračování ...

Objednejte si zasílání časopisu Prosperita s přílohami - bezplatně!

Plnohodnotné vydání skutečně zdarma.

Kompletní PDF s našimi časopisy - Duben 2024

INZERCE

Partneři

Hlavní partneři:

TOSlogo 172 JPF

 

Partner plus:

  
         

Partneři:

logo-grada3    logo-dtocz upv logo 56
dk logo 2

Duševní vlastnictví - ve spolupráci s ÚPV

foto upv

Ochrana průmyslových vzorů 19. leden 2024

Anglické slovo design je odvozeno z latinského de-signare, označit, vyznačit. Postupně dostalo také významy „navrhnout“ či „návrh“. Od poloviny 20. století, kdy se začal klást větší důraz na vzhled výrobků a na reklamu, se rozšířilo do mnoha jazyků, včetně češtiny, v užším významu „výtvarného návrhu užitkových předmětů“.

Pokračování ...

Zaregistrujte se do našeho newsletteru

 

 

Navštivte také naše další portály

madambusinesscz RGB freshtimecz

Odborní partneři

csj105 cia 60 copy logo-kzps acto cma 30 let  Svaz květinářů a floristů ČR  cmsm105caim200 AVLOGOM3