INZERCE
Přední podnikatelský časopis
Vychází již 23. rokem

F03 3282Roman KnapZákladní služby České pošty patří k samozřejmostem našeho života. Považujeme je za tichého společníka, který vždy vyhoví. Ať je potřeba odbavit desítku dopisů, vyzvednout balík, vyřídit hromadnou rozesílku, či si u okénka přepážky na Czech Point nechat udělat výpis z obchodního rejstříku. Oranžové schránky, jimiž je protkaná naše země, bývají orientačním bodem, kde se sbíhá energie obce či městské čtvrti, jejímiž útrobami proudí emoce, pozdravy, ale i stížnosti nebo běžná administrativa. Těžko si umí dnešní generace dny všední i sváteční bez pošty představit. Ing. Roman Knap, generální ředitel České pošty, získal loni v prosinci významné ocenění v proslulé soutěži MANAŽER ROKU, a to za rok 2019. Probojoval se do Top 10, tedy mezi nejlepší lídry, kteří hodnotitelskou komisi zaujali nejen výsledky práce a uměním vést týmy k úspěchu, ale také osobitostí, charizmatem, talentem, s jehož pomocí se snaží zvládat manažerské procesy. Uplynulý rok byl pro něj hodně složitý, ale také poučný. Sám o něm řekl: „Nesesypali jsme se během koronakrize jako domeček z karet. Učili jsme se za pochodu.“ Jak? O tom je následující rozhovor:

Uplynulý rok byl pro všechny náročný, kladl mimořádné požadavky na firmy, jednotlivce, celou společnost. Jak ho prožívala Česká pošta?

Krásně jste si odpověděl otázkou. Nástup krize, její první vrchol, rozvolnění a opět návrat do restrikcí jsme prožívali stejně jako celá společnost a jako každý jednotlivec. Tato mimořádná situace se dotkla všech. Českou poštu nevyjímaje. Jistě znáte úsloví, že krize je příležitost. Pro nás to byla jedinečná šance, jak obstát před klienty, před státem a před sebou samým. Na Českou poštu je módní nadávat. Každý byl někdy na poště, proto jí rozumí stejně jako politice a fotbalu. Během zejména jarní části pandemie, kdy jsme se za pochodu učili, jak v extrémních podmínkách zajistit našim zákazníkům to, co si přejí, nenadával nikdo. V krizi se ukázal charakter České pošty, každého zaměstnance. A toto nebude zapomenuto. Česká pošta je odbornou terminologií řečeno součástí kritické infrastruktury státu. Musí udržet svůj provoz za každých podmínek. To se podařilo. Česká pošta se nezastavila, nezavřela pobočky, nepřestala doručovat, vyplácet důchody. Česká pošta tady byla, je a bude pro lidi, firmy, pro stát.

Dařilo se vloni zlepšovat kvalitu a rozsah poštovních služeb, a přitom dosáhnout dobrých hospodářských výsledků?

Kvalita se minimálně nezhoršila. To považuji za velmi dobrý výsledek. Nesesypali jsme se jako domeček z karet. V momentě, kdy byly zavřené obchody a lidé byli doma v karanténě, přirozeně objednávali zboží z e-shopů. A my jsme jim ho doručovali. Velmi úspěšně.

Přepravovali jsme, i pro konkurenci, objemy, které jsou srovnatelné s každoroční špičkou, s vánočním provozem. Přepravovali jsme to, co nám odesilatelé do sítě předali. Úřady omezily svoji činnost, posílalo se méně dopisů. Balíky rostly. A do toho si připočtěte extra náklady na opatření spojená s přísnými hygienickými opatřeními. Takže hospodaření bez covidu by bylo o zhruba 750 miliónů lepší než s covidem. To není výmluva, to je fakt. Je to problém celé společnosti, rozhodně si nestěžujeme, jen počítáme náklady a výnosy.

Urychlil covid transformaci pošty, přinesl vedle obtíží i pozitiva?

Učili jsme se za pochodu. Mnohá rozhodnutí tak přicházela v návaznosti na aktuální problémy, které se objevily. Příkladem může být úprava a sjednocení otevírací doby poboček. Jarní měsíce nás naučily, že by neřešený problém při šíření koronaviru mohl způsobit kolaps pobočkové sítě. I proto jsme zavedli jednosměnný provoz místo dvousměnného na některých pobočkách. Vrátili a také oživili jsme provoz tzv. mobilní pošty, která může fungovat v místech, kde pobočka pošty není nebo je například kvůli koronaviru uzavřená. Takových příkladů by se našlo víc.

Co pokládáte v roce 2021 za největší profesní výzvy? Na které úkoly se chcete zaměřit?

Trochu to souvisí i s mou předchozí odpovědí. Koronavirus nás naučil uvažovat trochu odlišně, než doposud. Letos bychom se tak chtěli zaměřit na bezkontaktnost. Ať už při doručování, což by představovaly výdejní Balíkomaty, nebo i při zajišťování další agendy. Proto bychom chtěli zprovoznit bezkontaktní přepážky. Největší naší výzvou ale zůstává dokončení transformace České pošty. To znamená, že podnik bychom v letošním roce chtěli dostat zpět do černých čísel.

Prosazují se i v poštovních službách nejmodernější technologie? A kdy budete doručovat zásilky drony, zaměstnávat umělou inteligenci a roboty? Zmizí pošťák s koženou brašnou a oranžová schránka na rohu ulice?

Možná to myslíte sarkasticky, ale vyvedu vás z omylu. Nejmodernější trendy samozřejmě sledujeme. A myslíte, že by vás ještě před nějakou dobou napadlo, že si spoustu agendy nebo služeb vyřešíte třeba přes online aplikaci na mobilu? Nebo že si v telefonu odešlete vlastní pohlednici, která pak dorazí jako klasická papírová? Musíme být ale realisté. Struktura našich klientů nám ukazuje, že poštu využívá celá řada lidí vyššího věku, a o ty samozřejmě nechceme přijít. V některých oblastech, jako například u dronů, zase neumožňuje legislativa některé kroky, o kterých by se dalo třeba uvažovat. Takže ano, chceme být moderní a nabízet moderní trendy, ale přitom nabízet i ty zaběhnuté a oblíbené služby.

Jaká přání byste si chtěl splnit a čemu byste se rád vyhnul?

Odpovím jednoduše a věřím, že stejně jako mnoho dalších lidí. Přál bych si návrat k běžnému životu bez jakýchkoliv omezení a rád bych se vyhnul tomu strašáku, který nás tu už rok trápí a který i mě osobně už dvakrát vyděsil.

za odpovědi poděkoval Pavel Kačer

Slovo ke dni

  • Je nás sedm milionů online

    Sčítání lidu, které právě probíhá, ukazuje nejen na počet obyvatel České republiky a jejich vzdělání, práci a bydlení. Zároveň dává obrázek o digitální vyspělosti národa. A myslím, že se nemáme za co stydět. Ještě nebyli sečteni všichni, a už se sedm milionů dotazníků podařilo vyplnit online. Nepochybně nejméně tři čtvrtiny Čechů daly přednost počítači před sčítacím komisařem. Někdy nám připadá, že jsme zaostalí a nikdy nedoženeme vyspělý Západ. Ale to pokládám za falešnou představu, za projev z minula, kdy jsme měli sedávat v koutě a neplést se mezi „dospělé“. Jak vidno, můžeme se rovnat s nejlepšími. Nejen v digitálních dovednostech, ale i v dalších oborech, o čemž vypovídají i úspěchy našich firem v globálním konkurenčním boji. Získáme-li potřebné sebevědomí, budeme mezi prvními. My na to máme!

    Pokračování ...

Objednejte si zasílání časopisu Prosperita s přílohami - bezplatně!

Plnohodnotné vydání skutečně zdarma.

Kompletní PDF s našimi časopisy - Duben 2021

INZERCE

Partneři

Hlavní partner:

TOSlogo 172 

 

Partneři plus:

eon eg logo short  
         

Partneři:

logo-grada3   ca2 logo-dtocz upv logo 56 dk logo 2

Duševní vlastnictví

14 Karabec

Jak je to s promlčecí lhůtou při mimosoudním řešení sporů 3. květen 2021

Ve srovnání se zahraničím se alternativní metody řešení sporů (ADR) v České republice používají v oblasti ochrany duševního vlastnictví nedostatečně. S tím souvisí i nedostatek mediátorů odborně připravených vést mediační spory v této specifické oblasti práva. Mediace má přitom nezastupitelnou úlohu zejména v případech, kdy strany nejsou schopny vyjednávat, jejich vzájemné vztahy jsou vyhrocené, soudní řešení nemusí přinést očekávaný výsledek, v dané věci je nejednoznačný výklad práva, hrozí vysoké náklady na vedení sporu, existuje časová či ekonomická tíseň stran nebo spor je příliš komplexní.

Pokračování ...

Zaregistrujte se do našeho newsletteru

 

 

Navštivte také naše další portály

madambusinesscz RGB freshtimecz

Odborní partneři

csj105 cia 60 copy svaz obchodu103 logo-kzps acto cma 30 let  Svaz květinářů a floristů ČR  cmsm105caim200 cps vetsi 300AVLOGOM3 

INZERCE