INZERCE
Přední podnikatelský časopis
Vychází již 23. rokem

CEO Pavel VyoralDoručování zásilek vrcholí každý rok na Vánoce. Koronavirus však způsobil, že další nápor nastal dopravcům hned na jaře loňského roku a dosud neustal. Pandemie mění pravidla i v tomto oboru. O tom jsme hovořili s Pavlem Vyoralem, výkonným ředitelem Pošty bez hranic, služby, již provozuje zlínská firma FROGMAN s.r.o.

Jak proměnil logistiku koronavirus? Na jaké silné stránky a rezervy ukázal?

V balíkové dopravě byla slabá místa zřetelná především v první vlně covidu loni na jaře. Potvrdilo se, že balíková doprava je založena na plánování a přípravách. V Poště bez hranic o to víc, protože jsme vázaní na ostatní evropské přepravce. Zavírání obchodů a přesun nakupujících do online světa ze dne na den způsobilo ohromný nárůst v době, kdy jsou objemy zásilek obecně nižší v porovnání se zbytkem roku. Objem na jaře 2020 byl podobný jako v předvánočním období. S tím rozdílem, že na vánoční sezónu se přepravci připravují měsíce dopředu. To se projevilo ve zdržení zásilek a z toho pramenících dotazů na zákaznickou linku a potřeby personálně posilovat. Spolupracujeme s dopravci napříč Evropou, a tak máme poměrně dobré srovnání mezi evropskými dopravci. Bylo zřetelné, že následné další vlny už překonávala většina evropských dopravců bez potíží. Tento stav trvá dodnes. Když situaci hodnotíme zpětně, je pozitivní, že covid vybičoval ke změnám a inovacím i náš obor.
Vidíme to jednoznačně také u nás. Po jaru 2020 jsme si vytvořili jasný plán, jak postupovat příště v rámci provozu, zákaznického servisu, komunikace nebo personálních kapacit. To se vyplatilo hned ve vánoční sezóně, kterou jsme zvládli velmi dobře.

Známe letošní hlavní trendy? Co nabízí poskytovatel a co poptává zákazník?

Letošní trendy určitě do značné míry ovlivnila pandemie koronaviru, kdy se většina zákazníků přesunula do online prostředí. A na takovou změnu museli rychle reagovat jak e-shopy, tak i my, dopravci. Ze strany zákazníků cítíme velkou potřebu reverzní logistiky. Tedy doručení zásilky od adresáta zpět v případě vrácení zboží nebo reklamace. Důvod je jednoduchý, kvůli zavřeným obchodům si lidé nakupují i zboží, které si běžně potřebují vyzkoušet, nakoukat, nahmatat. Společným cílem e-shopů i dopravců je zákazníkovi tento proces maximálně zjednodušit. Významně roste i zájem o doplňkové služby spojené s doručováním. Dnes už nestačí zajistit doručení zásilky jako takové, ale zákazník si rád připlatí za nadstandardní služby jako doručení na přesný čas, doručení o víkendu, výnos nadrozměrných zásilek do patra, platba kartou u kurýra. U způsobu doručování dlouhodobě evidujeme vyšší zájem o výdejní místa ve formě boxů a skříněk, které jsou vhodné především pro menší zásilky. V Česku tento trend teprve začíná, ale v sousedním Německu nebo Polsku jde o velmi rozšířený trend a boxy se počítají na desetitisíce.
Mezi trendy patří i nové destinace doručování. Od minulého roku evidujeme vyšší zájem o balkánské země, nejvíce Chorvatsko, Bulharsko, Řecko, Itálie a Slovinsko. Na trend reagujeme dalším posilováním spoluprací s dopravci v těchto zemích. Očekáváme, že zvýšenému zájmu se nevyhne ani trojice baltských států Estonsko, Lotyšsko, Litva, kde plánujeme posílit naše spoje v tomto roce. Vše se odvíjí od zájmu e-shopů.

IMG 5349Mohou nové formy logistiky ulevit firmám, zejména těm nejmenším, aby se mohly soustředit na svou hlavní činnost?

Určitě ano. Zastáváme názor, že především pro zaměstnance e-shopů může být velkou úlevou přenechání logistické části odborníkům a oni mohou věnovat více energie ke zlepšování svých služeb, péči o zákazníky a podobně. I proto jsme se rozhodli spojit uživatelské rozhraní Pošty bez hranic a Fulfillmentonu, díky čemuž má e-shop možnost mít pod palcem celou logistiku e-shopu v jednom uživatelském prostředí. Právě spojením servisu dopravce a fulfillmentu do jednoho prostředí jsme jedineční na českém i slovenském trhu.

V čem je Pošta bez hranic jedinečná, proč vznikla a do jaké míry plní své poslání?

Jak vyplývá z našeho názvu www.postabezhranic.cz, našim zákazníkům se snažíme maximálně zjednodušit přepravu do zahraničí, a to za co nejnižší náklady. Zároveň jsme schopní vyřešit reklamace a vratky, postarat se o obalový materiál. A jedineční jsme právě službou Fulfillmentu. Za našeho zákazníka zařídíme skladování jeho zboží od malých balíčků po celé palety, zároveň i příjem a naskladnění od jeho dodavatelů, včetně zavedení do systému. Samozřejmostí je vychystání zboží dle přijatých objednávek a odeslání zákazníkovi po celé EU. Právě tímto komplexním logistickým servisem jsme jedineční na trhu českém, ale i slovenském.

Kam se bude dál vyvíjet logistika? Co zůstane a co se trvale změní?

Určitě musí reagovat na neustálý vývoj technologií, automatizaci a digitalizaci procesů. Těšíme se i na vývoj a posun v oblasti elektrifikace a snižování emisní limitů. V rámci měst a krátkých vzdálenosti mají elektroauta nebo hybridní pohony smysl. Budeme jedině rádi, až se vývoj v této oblasti posune do té míry, kdy bude dávat smysl i na dlouhé trasy bez zastávky, což je náš případ.
Přestože vidíme v doručování různé pokusy, kde stroj nahrazuje člověka (výdejní boxy, drony), člověk bude trvale hrát v doručování roli, minimálně ještě několik desítek let. Stále více ale bude stroj/robot nahrazovat člověka v části provozu, třídění, balení a pohybu zásilek mezi depy. Lidé budou mít na starosti především péči o klienta/adresáta, kde jsou často lidský přístup a porozumění žádané.
S rozvojem logistiky a e-commerce je přímo spojené i prolínání a mizení hranic online a offline nákupního světa. V budoucnu lidé pravděpodobně nebudou rozlišovat mezi dvěma světy, ale bude to pro ně jediné nákupní prostředí a tyto hranice nebudou vnímat.

připravil Pavel Kačer

Slovo ke dni

  • Stravenkový paušál uspěl

    Jedna z nejvíce kontroverzních věcí, které hýbaly podnikatelskou věřejností, bylo zavedení stravenkového paušálu, tedy rozšíření možností v poskytování obědů zaměstnancům. Proti byly vydavatelé stravenek a odbory. Argumentovalo se rozbitím osvědčeného systému, který léty prokázal své kvality. Příznivci paušálu poukazovali na to, že změna poskytuje více možností, zjednoduší administrativu a skoncuje s vysokými provizemi. Po dvou letech fungování se ukazuje, že čtyři z deseti firem dávají přednost stravenkovému paušálu. Zejména vyhovuje malým a středním zaměstnavatelům. Ti velcí mohou poskytnout občerstvení ve vlastních podnikových jídelnách. Ale nestalo se, že by lidé v práci přestali obědvat a raději získané finanční prostředky vydali za něco jiného. Myslím, že nynější praxe, i když možná do značné míry ovlivněná pandemií koronaviru, prokázala...

    Pokračování ...

Objednejte si zasílání časopisu Prosperita s přílohami - bezplatně!

Plnohodnotné vydání skutečně zdarma.

Kompletní PDF s našimi časopisy - Červen 2021

INZERCE

Partneři

Hlavní partner:

TOSlogo 172 

 

Partneři plus:

eon eg logo short  
         

Partneři:

logo-grada3   ca2 logo-dtocz upv logo 56 dk logo 2

Duševní vlastnictví

14 Karabec

Jak je to s promlčecí lhůtou při mimosoudním řešení sporů 3. květen 2021

Ve srovnání se zahraničím se alternativní metody řešení sporů (ADR) v České republice používají v oblasti ochrany duševního vlastnictví nedostatečně. S tím souvisí i nedostatek mediátorů odborně připravených vést mediační spory v této specifické oblasti práva. Mediace má přitom nezastupitelnou úlohu zejména v případech, kdy strany nejsou schopny vyjednávat, jejich vzájemné vztahy jsou vyhrocené, soudní řešení nemusí přinést očekávaný výsledek, v dané věci je nejednoznačný výklad práva, hrozí vysoké náklady na vedení sporu, existuje časová či ekonomická tíseň stran nebo spor je příliš komplexní.

Pokračování ...

Zaregistrujte se do našeho newsletteru

 

 

Navštivte také naše další portály

madambusinesscz RGB freshtimecz

Odborní partneři

csj105 cia 60 copy svaz obchodu103 logo-kzps acto cma 30 let  Svaz květinářů a floristů ČR  cmsm105caim200 cps vetsi 300AVLOGOM3 

INZERCE