INZERCE
Přední podnikatelský časopis
Vychází již 23. rokem

Roland Bourgeois photoRoland BourgeoisObchodní vazby dvou evropských zemí, Čes­ké republiky a Francie, mají silné historické kořeny. Ale rovněž v současné době jsou velmi aktivní, což dokládají také výsledky činnosti Francouzsko-české obchodní komory. Čísla charakterizující ekonomickou spolupráci jsou jasná a vypovídající. Jejich rozbor je obsahem rozhovoru s Rolandem Bourgeoisem, předsedou komory:

Francouzsko-česká obchodní komora slaví 25. narozeniny. Co kulaté čtvrtstoletí charakterizuje?

Francouzsko-česká obchodní komora je již 25 let nezávislou organizací, která se stoprocentně samofinancuje a zastupuje podnikatelskou komunitu více než 281 členských firem v České republice. Členské firmy v současné době zaměstnávají v České republice více než 78 000 lidí a dosahují obratu přes 163 miliard Kč. Během naší existence jsme byli svědky postupně rostoucího vzájemného obchodu mezi Francií a Českou republikou. Pomohli jsme také mnoha firmám vstoupit do České republiky a českým podnikatelům uspět ve Francii.

V nedávné tiskové zprávě, kterou komora zveřejnila, se uvádí, že v důsledku pandemie klesl zahraniční obchod o dvě miliardy eur. To nic nemění na skutečnosti, že Francie je pro Česko významným obchodním partnerem. Co mu dominuje, jaké jsou jeho trendy?

Francie je čtvrtým největším zákazníkem a sedmým největším dodavatelem pro Českou republiku. Vzájemná výměna mezi oběma zeměmi za posledních 25 let postupně rostla a v roce 2019 dosáhla rekordní výše 13,4 miliardy eur. Dlouhodobě převažuje český vývoz nad dovozem z Francie. Českému vývozu dominují z více než jedné třetiny automobily a dopravní prostředky. Stroje a zařízení (21 %) a elektrická a elektronická zařízení (13 %). Francie do ČR vyváží především skupinu výrobků pod označením „chemikálie, kaučuk a plasty“, kam patří i farmaceutické výrobky, které loni tvořily více než třetinu z tohoto množství. Nejvíce negativně ovlivnil covid-19 v loňském roce automobily, které tvořily 11,7 %. Další významnou položkou jsou elektrická a elektronická zařízení.

A jak je to s investicemi českých firem ve Francii? Na co především sázejí naši investoři?

Česká republika má velký průmyslový potenciál. Ve Francii je dlouhodobě zájem především o české automobily, stroje a elektroniku. V poslední době pozorujeme také jasný trend nárůstu přímých českých investic ve Francii. Jedním z největších českých investorů ve Francii je od roku 2018 skupina EPH Daniela Křetínského. Její akvizice se zaměřují na energetiku, média a maloobchodní řetězce. Ve Francii však investuje i řada dalších českých firem, například ČEZ, Tescan, Linet, Sotio, Škoda Auto, Lasvit, Sipral a další. Zaměřují se především na energetiku, média, zdravotnictví, ale také na inovativní technologie.

Na pořadu dne jsou dnes otázky spojené s udržitelným rozvojem, což vyžaduje spolupráci všech zemí, nicméně dnes jsme svědky opačného procesu. Jak mohou Francie a Čes­ká republika společně přispět k zelené budoucnosti naší planety?

Rok 2022, kdy se předsednictví EU ujme Francie a Česká republika, bude jedinečnou příležitostí, jak k této zásadní agendě přispět. Současný Národní plán obnovy je třeba podpořit a využít jako společný základ pro tento proces. Hnací silou této spolupráce bude nově založené Fórum pro udržitelné podnikání Francouzsko-české obchodní komory.

ptala se Eva Brixi

Slovo ke dni

  • Ochlazení z Bruselu

    Svět se dostal do bezprecedentní situace. Kdo by před rokem řekl, že Evropská unie bude firmám a lidem nakazovat, jak si mají zatopit. Kolik stupňů Celsia bude v pořádku, kolik ne a kdy si budou teplomilní hříšníci koledovat o trest. Vracíme se tak do časů direktivní ekonomiky, do dob, kdy strana a vláda nařizovala, co kdo smí a nesmí. V kapitalizmu přece měla místo nařízení a zákazů usměrňovat chování společnosti neviditelná ruka trhu. Jenže ani ta, jak se ukazuje, nezískala plnou důvěru vedení. Ano, zemního plynu, elektřiny i dalších energií se nebude dostávat, ale s jeho kritickým nedostatkem roste jejich cena. Kdo tedy bude moci příští zimu topit „pánu Bohu do oken“? Myslím si, že skoro nikdo. Omezovat se ve spotřebě a snižovat náklady se stane nutností, pokud mají firmy a domácnosti přežít krizové období. Tento ekonomický zákon...

    Pokračování ...

Objednejte si zasílání časopisu Prosperita s přílohami - bezplatně!

Plnohodnotné vydání skutečně zdarma.

Kompletní PDF s našimi časopisy - Srpen 2022

Partneři

Hlavní partner:

TOSlogo 172 

 

Partneři plus:

oslavy 2022 razitko modre 2 copy eon eg logo short  
         

Partneři:

logo-grada3   ca2 logo-dtocz upv logo 56 dk logo 2

Duševní vlastnictví - ve spolupráci s ÚPV

judr karabec ip mediace

Formulace zásad mediační dohody 10. srpen 2022

V předchozích příspěvcích jsme se seznámili s těmi fázemi mediace, ve kterých IP mediátor navozuje pocit vzájemné důvěry a pozitivního ovzduší pro mediační jednání, nastavuje základní pracovní a společenská pravidla, a také aktivně naslouchá stranám a pojmenovává předměty jednání. Strany konfliktu však nebyly zatím připraveny spolu efektivně komunikovat a vzájemně si na­slouchat.

Pokračování ...

Zaregistrujte se do našeho newsletteru

 

 

Navštivte také naše další portály

madambusinesscz RGB freshtimecz

Odborní partneři

csj105 cia 60 copy logo-kzps acto cma 30 let  Svaz květinářů a floristů ČR  cmsm105caim200 cps vetsi 300AVLOGOM3