INZERCE
Přední podnikatelský časopis
Vychází již 26. rokem

Vojta Strnad Kolbenka PR promo 2633 kopieVojta Strnad Online svět nabízí gastronomickým službám, především restauracím, velkou příležitost. Díky internetu je totiž možné dříve nepředstavitelné: být blíž svým hostům, aniž by do provozovny dorazili osobně. Majitelé restaurací by neměli brát virtuální prostředí jako konkurenci, nýbrž jako výhodu a další službu zákazníkovi. Navíc poskytovat svým klientům možnost objednání a doručení jídla online se v dnešní době jeví jako nutnost. O příle-žitostech, které svět digitálních technologií poskytuje oboru HORECA, jsme si povídali s Vojtěchem Strnadem z digitální agentury WDF.

Pandemie zrychlila přesun podnikání do online prostředí. Jaké zásady pro úspěšné fungování v tomto prostředí dodržovat?

V online prostředí platilo vždy, i když v době pandemie dvojnásob: Rychle se adaptovat, zkoušet nové věci, hlavně nestát na místě. Jako příklad mohu uvést velmi zajímavou spolupráci s Romanem Vaňkem z Pražského kulinářského institutu, s nímž vytváříme opravdu krásný projekt, který budeme brzy spouštět. Bližší podrobnosti však zatím prozradit nemohu.

Mezi nejvíce zasaženými oblastmi byl, a stále je, právě segment HORECA. Chopil se dobře nabídky onlinu?

Zatímco segment HORECA se prakticky zastavil, digitální svět začal po krátkém šoku posilovat. Budoucnost je zkrátka v jejich vzájemném propojování. Obecně v onlinovém prostředí platí, že přivedení uživatele a jeho první nákup je pro podnikatele nejdražší, ne-li ztrátový. Získá si ho následnou péčí, informováním o novinkách, a následně se dostane do zisku tím, že uživatel u něj nákupy během roku zopakuje ještě několikrát nebo e-shop doporučí dál. Těžko to porovnávat se zákazníkem, který se u nás zastaví během pracovní pauzy na oběd. Proč tedy nedělat vše proto, abychom ho viděli znovu? Úspěšné restaurace či hotely už vědí, jak pracovat s personalizací, ať již e-mailovou formou, či komunikací na sociálních sítích.

Kde vidíte příležitost pro další rozvoj?

Směr, kterým HORECA už léta jde, ať jsou to rezervace přes internet, online menu, či placení přes QR kód v mobilu, jen dokazuje, že digitalizace tomuto segmentu není cizí. Kde naopak vidím příležitost na rozvoj, a co digitální svět již dlouhou dobu zvládá a pracuje s tím, je analytika a personalizace svých zákazníků na základě dat. Tato data často podniky mají, ale nikdo s nimi nepracuje, přitom tyto výstupy by mohly podniky příjemně překvapit.

Jaká jsou úskalí, jak začít?

Je to souhrn navazujících kroků. Pro začátek, provozovny musí být na příchozí objednávky připraveny. Ať už personálem, dobrými vnitřními procesy, ale třeba i spolehlivým internetovým připojením. Kvalitní webová prezentace, marketing a dokonalá logistika jsou dnes již podmínkou. Pokud některý z těchto faktorů kulhá, tak se zbytečně připravujete o spokojené a dnes již velmi náročné zákazníky.

Uveďte hlavní argument, proč by restaurace měly být online?

Jaký je argument nebýt online? Ano, bezesporu reálný svět poskytuje odlišný zážitek, ale opravdu nelze najít cestu, jak ho přenést k vašim zákazníkům až domů? Trend je jasný, nemá smysl proti němu bojovat. Proč se nepřizpůsobit a nevyužít příležitost k růstu? Online objednávka je jednoduchý a pohodlný způsob, jak si rychle koupit jídlo, aplikace pro rozvoz z více restaurací si rychle získaly oblibu u lidí všech generací a úrovní příjmů. Je to příležitost dát o sobě vědět a zároveň přilákat nové zákazníky. Restauratéři mají možnost představit své menu lidem, kteří o jejich restauraci možná nikdy předtím neuvažovali. A navíc i u pravidelných hostů mají potenciál k upsellingu.

Buďte konkrétní. Co se restauratérům nabízí na stříbrném podnose?

Efektivní práce s daty jako velká konkurenční výhoda. S využitím dat o zákaznících a technologie strojového učení mohou provozovatelé restaurací lépe zjišťovat, co se uživatelům líbí, a na základě toho poskytovat „doporučení“, tedy obsah, produkty, jídla, u kterých je velký potenciál, že daného zákazníka osloví. Aby to bylo ale možné, je nejprve nutné mít aplikaci, do které se hosté přihlásí, skrze kterou vybírají, objednávají, a na základě jejich chování jim nabízet obsah. Lze použít mnoho algoritmů a modelů strojového učení. Zákazníci budou mile překvapeni, že restaurace dokáže „pochopit“ jejich preference a potřeby.

A druhá strana mince? Na co si dát v onlinu pozor?

Je jasné, že se přechod do online prostředí neobejde bez počátečních investic. Ať už do vlastních procesů, tak v případě, že budeme službu outsourcovat. Restauratéři by měli především porovnat poplatky za zprostředkování doručení a možný zisk, který jim doručení může přinést. Další nevýhodou je bezesporu ztráta možnosti budovat vztah s hostem. Restauratéři ztrácejí kontrolu nad tím, jak je jídlo doručeno. Vše má své pro a proti. Když necháte aplikaci třetí strany pro online objednávání jídla převzít rozvoz jídel, může vám ulevit od starostí. Například nebudete muset najímat řidiče, platit za benzín a pojištění ani udržovat vozidla. Otevírají se však také proměnné, které nemůžete ovlivnit, jako například jak rychle se jídlo dostane k zákazníkovi, jak bylo s jídlem cestou manipulováno, zdvořilost řidiče a podobně.

A jak poznáme aplikaci či webovou stránku restaurace nebo hotelu s potenciálem úspěchu? Tedy, že si najde své uživatele?

Úspěšnou webovou/mobilní aplikaci poznáte poměrně rychle. Nabízí pocit lehkosti a jednoduchosti díky skvělému designu. Proto považuji za důležité zamyslet se nad celkovým dojmem, který chcete v uživatelích zanechat, ještě před tím, než začnete detailně rozhodovat o způsobu tvorby internetové prezentace.

za odpovědi poděkoval Pavel Kačer

Slovo ke dni

  • Obrat k přirozené stravě nebo zdravému selskému rozumu?

    Není to tak dávno, co vyšla souhrnná zpráva pod hlavičkou OSN upozorňující na nebezpečí vysoce zpracovaných potravin. A čím že jsou nebezpečné? Mají souvislost s výskytem a rozvojem některých chorob včetně těch obávaných civilizačních a duševních. O posledně jmenovaných se dokonce hovoří čím dál častěji jako o epidemii. Není se co divit. Evoluce člověku trvala léta. Jak by mohlo být lidské zažívání zvyklé na látky nebo technologické zpracování surovin, které není starší než století? Zažili jsme boom ztužených tuků, tuků na smažení, průmyslových cukrovinek obohacených o kukuřičný sirup, glukózovo-fruktózový sirup, modifikované škroby, emulgátory, sladidla, přídavky mléčných bílkovin, hrachového proteinu…Ve výčtu by se dalo pokračovat. Otázka tedy zní, když je možné restrikcemi potírat kde co, nebylo by nasnadě také něco zvýhodnit? Třeba...

    Pokračování ...

Objednejte si zasílání časopisu Prosperita s přílohami - bezplatně!

Plnohodnotné vydání skutečně zdarma.

Kompletní PDF s našimi časopisy - Březen 2024

INZERCE

Partneři

Hlavní partneři:

TOSlogo 172 JPF

 

Partner plus:

  
         

Partneři:

logo-grada3    logo-dtocz upv logo 56
dk logo 2

Duševní vlastnictví - ve spolupráci s ÚPV

foto upv

Ochrana průmyslových vzorů 19. leden 2024

Anglické slovo design je odvozeno z latinského de-signare, označit, vyznačit. Postupně dostalo také významy „navrhnout“ či „návrh“. Od poloviny 20. století, kdy se začal klást větší důraz na vzhled výrobků a na reklamu, se rozšířilo do mnoha jazyků, včetně češtiny, v užším významu „výtvarného návrhu užitkových předmětů“.

Pokračování ...

Zaregistrujte se do našeho newsletteru

 

 

Navštivte také naše další portály

madambusinesscz RGB freshtimecz

Odborní partneři

csj105 cia 60 copy logo-kzps acto cma 30 let  Svaz květinářů a floristů ČR  cmsm105caim200 AVLOGOM3