INZERCE
Přední podnikatelský časopis
Vychází již 23. rokem

Jacek KowalakJacek KowalakPersonální agentury prošly, tak jako celá ekonomika, v uplynulých dvou letech zatěžkávací zkouškou. Jak zvládly svou roli, v čem jsou dnes jiné a kam směřují, nejen o tom jsme hovořili s Jackem Kowalakem, ředitelem české pobočky personální agentury Randstad.

Jaké způsoby vyhledávání nové práce Češi volí nejčastěji?

Způsoby hledání nové práce každoročně mapujeme v našem průzkumu Employer Brand Research, který probíhá ve 34 zemích světa a přináší celkově zajímavý vhled do toho, co zaměstnance nejvíce motivuje a co je pro ně při výběru zaměstnavatele důležité. Dle jeho výsledků hledalo v roce 2021 nejvíce českých zaměstnanců (43 %) práci na pracovních portálech. Téměř stejný počet dotázaných (39 %) zjišťoval informace o pracovních příležitostech u svých přátel a známých a dal na jejich osobní doporučení, 26 % respondentů nahlíželo na firemní stránky, 19 % oslovilo pracovní agentury, což je oproti předchozímu roku mírný nárůst, a 18 % poptávalo zaměstnání pomocí sociálních médií.

Proč jsou personální agentury oblíbené, co mohou proti jiným metodám nabídnout?

Pro firmy bývá využití služeb personální agentury výhodné v mnoha směrech. Rozšiřují se jimi možnosti, když se zaměstnavatelům samotným nedaří místo obsadit. Nespornou výhodu představují především dlouholeté zkušenosti a také databáze vhodných kandidátů. Firmy mohou požadovat například vyšší flexibilitu pracovní síly, nezanedbatelná je úspora nákladů na nábor pracovní síly a související agendu.
Co se týče kandidátů, hledání práce na ně klade dost velké nároky. Musí dobře napsat životopis, připravit si motivační dopisy, procházet nejrůznější weby s pracovními nabídkami a neustále si udržovat přehled o nabídce a poptávce na pracovním trhu. Když postoupí do další fáze přijímacího řízení, musí se důkladně připravit na osobní pohovory. Už to obnáší dost důvodů k tomu si hledání práce usnadnit a využít personální agenturu. Ta často může nabídnout i pracovní příležitosti, které se na webech s pracovními inzeráty neobjevují, pomůže připravit kandidáta na pohovor. V neposlední řadě poradí, jak se na pracovním trhu ocenit, když přijde řeč na požadovanou mzdu. Další možností je, že kandidát hledá flexibilní práci, chce třeba vystřídat více možností, a agenturní zaměstnání mu toto může nabídnout.

Které profese nejčastěji poptáváte? A můžete skutečně uspokojit většinu zájemců o zaměstnání a pracovní sílu?

Momentálně jde o všechny profese napříč celým trhem – od IT specialistů přes technické profese, pracovníky v marketingu, administrativě či retailu až po skladníky a operátory výroby. V současné situaci na trhu práce nabídka převyšuje poptávku. Jednoznačně můžeme uspokojit všechny zájemce o práci – kdo pracovat chce, ten si dnes práci bez problému najde. Trochu horší už bývá uspokojit firemní klienty, kteří hledají vhodné talenty na volné místo. Abychom jim vyšli vstříc, nabízíme různá řešení, ať už jde o získání nového zaměstnance na stálý pracovní poměr, nebo třeba jen zapůjčení pracovníků na nějakou dobu, či zajištění pracovní síly ze zahraničí.

Změnil se přístup lidí a metody agenturní práce během posledních dvou let?

Rozhodně ano. Přešli jsme více do online prostředí, a to jak při pohovorech s kandidáty tak i při organizovaní schůzek s firemními klienty. Nicméně pokud je to možné, stále preferujeme osobní kontakt. Vedle toho se snažíme pomocí digitalizace zkracovat procesy a snižovat administrativní zátěž. Nově využíváme například různé online aplikace jako chatboty v rámci náboru nebo aplikace do chytrých telefonů pro sledování docházky. Přístup lidí k agenturám se také mění. Postupně mizí předsudky o agenturním zaměstnání, které tu dříve panovaly. V covidové době, kdy někteří lidé přišli o práci doslova ze dne na den z důvodu státních restrikcí, díky nám velmi rychle našli nové uplatnění, mnohdy jen v řádu několika málo dní. To pro ně v danou chvíli byla samozřejmě velmi pozitivní zkušenost.

Dokážete předvídat vývoj oboru? Bude pokračovat trend rozvoje digitálních technologií, nebo bude úloha lidského faktoru stále nezastupitelná?

Náš obor se určitě bude dál rozvíjet. V době pandemie se ukázalo, že agenturní zaměstnávání může velmi rychle a flexibilně pomoci při výpadku pracovní síly. Díky tomu očekáváme do budoucna ještě větší zájem a oblibu této služby, jak ze strany firem, tak i uchazečů. Co se týče digitálních technologií, ty se budou v oboru lidských zdrojů, a tedy i v naší práci, objevovat čím dál více. Hlavní místo vidím v oblasti administrativy, kde nahradí a zrychlí rutinní operace. V některých zemích, například u našich sousedů, při nástupu stačí, když nový zaměstnanec podepíše jeden papír a může začít pracovat. V České republice zatím máme s administrativou víc práce, bývá složitější. Digitalizace pomůže některé procesy urychlit, zefektivnit, a snížit tak související náklady. V budoucnu také budeme využívat různé aplikace, které zrychlí proces náboru. Jak jsem již zmiňoval, i my jsme se v poslední době u této agendy ve velké míře přesunuli do online prostředí, byť stále preferujeme vidět kandidáty osobně.

hodně úspěchů popřál Pavel Kačer

Slovo ke dni

  • Vláda chce znovu znárodňovat

    Mimořádná situace žádá mimořádné činy. Bezprecedentní zdražování základních životních potřeb a růst výrobních nákladů nemůže zůstat bez pozornosti a zásahu vládního kabinetu. Proslýchá se, že se chystá základní energetický tarif, jenž by snížil cenu elektřiny pro odběratele s nízkou spotřebou. K tomu by však stát potřeboval mít na dodavatele elektrického proudu potřebnou páku. Jenže největší z nich, polostátní ČEZ, má soukromé vlastníky, a tak si politici s ním nemohou dělat, co chtějí. Nabízí se tedy řešení na znárodnění společnosti, respektive na její rozdělení – na část v majetku státu a část privátní. Ano, je to řešení, i když přichází se zpožděním a jistě vyjde draho. Bude zřejmě třeba akcionáře vyplatit, a to v době, kdy jsou na burze akcie hodně vysoko. Nabízí se i otázka, zda bylo správné dát ze státních rukou také plynárenskou...

    Pokračování ...

Objednejte si zasílání časopisu Prosperita s přílohami - bezplatně!

Plnohodnotné vydání skutečně zdarma.

Kompletní PDF s našimi časopisy - Květen 2022

Partneři

Hlavní partner:

TOSlogo 172 

 

Partneři plus:

oslavy 2022 razitko modre 2 copy eon eg logo short  
         

Partneři:

logo-grada3   ca2 logo-dtocz upv logo 56 dk logo 2

Duševní vlastnictví - ve spolupráci s ÚPV

judr karabec ip mediace

Proč IP mediátor naslouchá stranám 10. květen 2022

V minulém příspěvku jsme se seznámili s první fází mediace, ve které se IP mediátor stranám představí, vysvětlí jim proces IP mediace a roli, kterou v rámci mediace zastává. Současně se také domluví se stranami na základních pravidlech, která budou při mediaci dodržovat.

Pokračování ...

Zaregistrujte se do našeho newsletteru

 

 

Navštivte také naše další portály

madambusinesscz RGB freshtimecz

Odborní partneři

csj105 cia 60 copy logo-kzps acto cma 30 let  Svaz květinářů a floristů ČR  cmsm105caim200 cps vetsi 300AVLOGOM3