Peugeot za prvních sedm měsíců zatím obsadil páté místo na trhu lehkých užitkových vozů, ale plánuje návrat na vyšší příčky. Značka je letitým prověřeným a žádaným společníkem živnostníků, a patří i do flotily velkých firem. O aktuálních trendech, rostoucím zájmu klientů i novinkách v nabídce hovořil Štěpán Velimský, B2B Network Manager pro značku Peugeot v ČR.
Jak si letos vede Peugeot v prodeji užitkových automobilů?
Za prvních sedm měsíců letošního roku jsme zaregistrovali 899 lehkých užitkových vozů a s 8% podílem na trhu obsazujeme páté místo mezi automobilkami. Oproti loňsku jsme si polepšili o půl procentního bodu a jednu příčku, ale stále máme ambici vrátit se na vyšší pozice, kde jsme byli v minulých letech. Velkou výhodou je síla našeho koncernu – v první desítce značek na trhu LCV figurují hned čtyři značky skupiny Emil Frey a společně držíme více než pětinu českého trhu.
O jaké vozy je největší zájem? Mění se preference českých zákazníků?
Naše největší dodávka Peugeot Boxer tvoří přibližně 55 % prodejů. Druhým nejžádanějším modelem je kompaktní Partner s 30 %, následovaný středně velkým Expertem s 15 %. Oproti loňsku Expert mírně posílil, Partner mírně klesl a Boxer zůstal stabilní – preference tedy zůstávají víceméně stejné. Zajímavý je ale rostoucí podíl elektrických verzí. Zatímco loni měl Peugeot na trhu elektrických dodávek podíl 4 %, letos už je to 5,5 %. Největší zásluhu na tom má modernizovaný E-Boxer, který díky nedávnému faceliftu výrazně posílil svou pozici.
Převažují mezi kupujícími firmy, nebo živnostníci? Z kterých oborů se dnes rekrutují především?
Momentálně převažují živnostníci z různých profesí. Zároveň se ale můžeme pochlubit i zajímavými fleetovými zakázkami pro velké firmy. Letos například České dráhy odebraly 25 vozů Partner a Expert – z toho 16 v elektrické a devět v dieselové verzi. Mezi významnými zákazníky najdeme i spediční společnosti, například firmě Guarantee of Logistic jsme nedávno dodali 22 vozů Boxer.
Nakolik jsou jednotlivé modely variabilní? Jaké možnosti úprav a individualizace nabízíte zákazníkům?
Každý náš model nabízíme v několika variantách, aby vyhověl různým potřebám zákazníků. Partner i Expert jsou k dispozici v různých délkách, objemových i hmotnostních verzích, a navíc i jako praktické provedení Polocombi pro přepravu osob i nákladu. Největší flexibilitu ale nabízí Boxer – čtyři délky, tři výšky, čtyři hmotnostní kategorie a také speciální provedení, například Polocombi, plošina, sklopný valník nebo šasi s dvoukabinou. Díky spolupráci s externími přestavbáři navíc umíme zajistit i další individuální úpravy přesně podle požadavků klientů.
Setkáváte se s poptávkou ze specifických oborů, jako je například převoz květin, cukrářských výrobků nebo lahůdek? Máte řešení i pro takto citlivý náklad?
Ano, i pro takto citlivé náklady máme řešení. Spolupracujeme s přestavbářskými firmami, které na základě námi poskytnuté technické dokumentace dokážou vůz přizpůsobit konkrétnímu účelu – například na chladírenské provedení.
Jaké novinky chystáte pro zákazníky do konce letošního roku v oblasti užitkových vozidel?
Máme kompletně novou užitkovou řadu. Loňský facelift přinesl nejen modernější design, ale také vyšší komfort, lepší ergonomii a vyspělé technologie. Boxer získal nový motor i automatickou převodovku a stal se vozem s nejširší nabídkou komfortní a bezpečnostní výbavy ve svém segmentu. Letos se zaměřujeme na model Expert, který od října dostane nový motor 2.2 BlueHDi ve variantách 150 a 180 koní. Tento motor se už osvědčil u Boxera a věříme, že i u Experta posílí konkurenceschopnost vozu a atraktivitu pro zákazníky.
Pořizují si drobní podnikatelé raději nová auta, nebo dávají přednost ročním či dvouletým? A jste schopni jim v tomto ohledu vyhovět?
Jednoznačně převažuje zájem o nové vozy. Podnikatelé vědí, že dodávka je pracovní nástroj, který je intenzivně využíván, a proto nechtějí koupí ojetého auta riskovat. Přesto dokážeme vyhovět i těm, kteří hledají prověřené vozy z druhé ruky – ti mohou využít naši jednotnou platformu autosphere.cz, kde nabízíme kvalitní ojeté vozy se zárukou.
Financování často rozhoduje o tom, zda si vozidlo zákazník pořídí. Jaké možnosti má na výběr?
Nejpoužívanějšími formami financování jsou klasický úvěr nebo operativní leasing – zejména náš produkt Relax. Úvěr zatím převažuje, přičemž zájemci hodně využívají naše sezónní akce, díky nimž získají zvýhodněné podmínky týkající se úroku či navýšení. Oblíbená je zejména akce 7 dní Peugeot Professional. Nejčastěji volí klienti naše značkové financování Peugeot Finance, je-hož poskytovatelem je společnost Essox.
Roste zájem menších podnikatelů, jako jsou řemeslníci, o operativní leasing?
Ano, zájem o operativní leasing roste napříč celým spektrem zákazníků. Letos jsme navíc výrazně snížili měsíční splátky – jak u vozů se spalovacím motorem, tak u elektromobilů. Někteří naši dealeři se na tento typ financování přímo specializují. Příkladem je pardubický koncesionář Autocentrum Barth, který patří mezi nejúspěšnější v počtu uzavřených smluv.
Design užitkových vozů prošel za poslední roky velkou proměnou. Hraje pro vaše zákazníky důležitou roli i vzhled, barva nebo designové detaily? Co je pro ně klíčové?
Lidé jsou náročnější ve všech ohledech. Vzhled není u užitkových vozů tak zásadní jako u osobních, výrazně však roste zájem o komfortní a bezpečnostní prvky. Nabízíme výbavu, která bývala vyhrazena spíše osobním vozům – například elektrickou parkovací brzdu, bezklíčové odemykání a startování, desetipalcový dotykový displej, bezdrátovou nabíječku, automatické nouzové brzdění s detekcí chodců a cyklistů a další. Naší velkou předností je také osmistupňová automatická převodovka dostupná pro všechny modely.
Rozhoduje se zákazník spíše podle ceny, nebo jsou pro něj důležitější technické vychytávky a výbava?
Cena je vždy důležitá, stejně jako technologie a komfort. Mnoho klientů ale klade největší důraz na spolehlivost – protože vůz, který nefunguje, znamená pro firmu ztrátu. Proto nabízíme program 5 let bez starostí, který zahrnuje kompletní servis a záruku zdarma. Díky široké síti servisů a center Peugeot Professional umíme poskytnout komplexní péči – od odborného poradenství až po náhradní vůz.
Co poradit šéfce menší rodinné firmy, která by ráda omladila vozový park a chtěla by pořídit najednou hned tři nová užitková vozidla, ale zatím s Peugeotem nemá žádné zkušenosti?
Určitě bych doporučil návštěvu centra Peugeot Professional. Tam se může poradit s našimi zkušenými odborníky, vyzkoušet auta při testovací jízdě a získat všechny potřebné informace. Společně mohou vybrat nejvhodnější modely, možnosti financování a návrh řešení na míru. Cílem je poskytnout komplexní služby, které zákazníka zbaví starostí se správou vozového parku.
ptala se Kateřina Šimková



Otevřít PDF


Otevřít PDF





