Transformace české dopravy směrem k udržitelnosti je nejen technologickou, ale především businessovou výzvou. A elektromobilita už není jen doménou vizionářů, naopak se stává klíčovým tématem pro firmy, investory i obchodní řetězce. Právě strategická partnerství, inovace a schopnost rychle reagovat na potřeby trhu dnes rozhodují o tom, kdo bude v nové éře mobility udávat směr. Jedním z lídrů tohoto trendu je společnost E.ON Drive Infrastructure, která ve spolupráci s Kauflandem i dalšími partnery buduje páteřní síť veřejného dobíjení napříč republikou. Investice do ultrarychlých stanic, expanze do regionů i první dobíjecí huby pro elektrické kamiony – to vše jsou kroky, které mění nejen tvář českých silnic, ale i podnikatelského prostředí. O tom, jaké jsou aktuální businessové příležitosti a výzvy v elektromobilitě, jak se mění chování zákazníků a jaké jsou další plány E.ON Drive Infrastructure, jsme hovořili s jednatelem společnosti Martinem Klímou.
Vaše společnost a Kaufland spolupracují už dva roky na rozvoji veřejné dobíjecí sítě. Jak hodnotíte tuto spolupráci a jaké jsou její největší přínosy pro elektromobilitu v Česku?
Spolupráce s Kauflandem je v českém kontextu výjimečná svým rozsahem i ambicemi. Za dva roky jsme společně vybudovali síť dobíjecích stanic na 11 lokalitách s 36 dobíjecími body a plánujeme další rozšiřování. Díky této spolupráci přinášíme dobíjení i do regionů, kde dosud chybělo, a umožňujeme řidičům pohodlně spojit dobíjení s nákupem. Data jasně ukazují, že dobíječky u obchodních domů mají vyšší vytíženost než jiné stanice, což potvrzuje smysluplnost tohoto modelu. Navíc využíváme výhradně energii z obnovitelných zdrojů, což přispívá k udržitelnější dopravě.
Právě otevřený dobíjecí hub v Čáslavi nastavuje nový standard v regionu. V čem je toto řešení podle vás výjimečné a jaké další lokality plánujete takto vybavit?
Čáslavský hub je prvním zařízením tohoto typu v daném místě – nabízí čtyři dobíjecí stanice s výkony 50–300 kW, které umožňují nabíjet až osm elektromobilů současně. V regionu dosud nebyla dostupná žádná stanice s výkonem nad 50 kW, takže jde o výrazné zlepšení dostupnosti rychlého dobíjení. Celkově plánujeme do roku 2027 vybudovat více než 120 podobných hubů u prodejen Kaufland po celé republice, vždy tam, kde to technické podmínky dovolí.
Charakterizoval byste technologické trendy v oblasti veřejného dobíjení, které E.ON v Česku zavádí?
Zaměřujeme se především na ultrarychlé a rychlé dobíjení. Dříve byla špičkou stanice s výkonem 50 kW, dnes běžně instalujeme stanice s výkonem 150 kW a více. Jako první jsme v České republice uvedli do provozu ultrarychlou stanici o výkonu 400 kW. Všechny nové stanice jsou vybaveny platebními terminály, které umožňují bezkontaktní platby, a jsou přístupné 24/7. Důraz klademe také na uživatelský komfort, například bezbariérový přístup nebo možnost dobíjení pomocí aplikace, čipu či QR kódu.
E.ON nedávno uvedl do provozu první veřejnou dobíjecí lokalitu pro elektrické kamiony v Mořicích. Proč je tento krok důležitý a jaké další projekty chystáte?
Otevření dobíjecího hubu v Mořicích je zásadní milník – jde o první veřejnou lokalitu v Česku speciálně připravenou pro dobíjení těžkých elektrických nákladních vozidel. Nabízí tři stanice o výkonu 400 kW s průjezdnými místy pro kamiony a lokalita je připravena i na budoucí technologie, například megawatt charging standard (MCS). Podobné projekty plánujeme i v dalších oblastech, například ve Vystrkově u Humpolce nebo v Praze. Naším cílem je vytvořit síť, která umožní rozvoj bezemisní nákladní dopravy nejen v Česku, ale i v rámci celé Evropy.
Jaké jsou hlavní výzvy při budování infrastruktury pro elektrické kamiony v Česku?
Největší výzvou je připravit infrastrukturu na specifické potřeby nákladní dopravy – tedy dostatečný výkon, průjezdnost a komfort pro řidiče. Vedle toho budeme usilovat také o to, abychom vždy našli i vhodné místo, protože ne všude se dobíjecí infrastruktura s takovými výkony, které potřebujeme, dá postavit. Zároveň je důležité sledovat vývoj technologií a být připraveni na jejich rychlou implementaci. V Česku je segment elektrických kamionů teprve na začátku, ale věříme, že právě kvalitní infrastruktura je klíčem k jeho rozvoji. Stejně jako se to dělo v případě osobní dopravy. Důležitá je rovněž spolupráce s partnery a inspirace ze zahraničí, kde už podobné projekty úspěšně fungují.
Podle průzkumu E.ON, který jste zveřejnili v červenci, mají Češi stále řadu obav z elektromobility, například ohledně dojezdu nebo dostupnosti dobíjení. Jak na tyto názory reagujete?
Jsou to věci, se kterými žijeme už řadu let. Obavy z dojezdu nebo dostupnosti dobíjení jsou stále rozšířené, ale realita se rychle mění. Moderní elektromobily dnes běžně zvládnou 400–600 km na jedno nabití a síť dobíjecích stanic roste rychleji než povědomí veřejnosti. Dnes máme v Česku téměř 5500 veřejných dobíjecích bodů a E.ON provozuje necelých 700 z nich. Nabíjení na rychlonabíječkách trvá zhruba 15 minut, což je ideální čas na kávu a odpočinek. Snažíme se veřejnost informovat o skutečných možnostech elektromobility a vyvracet mýty, které už dávno neplatí. Nejlepší je vlastní zkušenost, i tady se bohužel ukázalo, že Češi mají zkreslené představy o něčem, co ještě nezkusili.
Změnily se parametry elektromobilů a dobíjecí infrastruktury za poslední roky?
Za několik uplynulých let došlo k obrovskému posunu – ať už jde o dojezd, výkon, komfort, nebo cenu. Dnešní elektromobily, jak jsem již uvedl, zvládnou běžně 400–600 km na jedno nabití, což je pro většinu uživatelů více než dostatečné. Výrazně se zlepšila i dobíjecí infrastruktura – zatímco dříve byla špičkou stanice s výkonem 50 kW, dnes běžně stavíme stanice s výkonem 150–400 kW. Nabíjení je rychlejší, pohodlnější a dostupnější než kdy dřív.
A vaše zkušenosti s využíváním dobíjecích stanic u obchodních domů? Odpovídá zájem řidičů vašim očekáváním?
Zájem řidičů plní naše očekávání. Dobíjecí stanice u obchodních domů patří k nejvytíženějším, protože umožňují spojit dobíjení s nákupem, což je pro uživatele velmi pohodlné. Průměrná doba dobíjení například u obchodních domů Kaufland je kolem 30 minut, což odpovídá běžné délce nákupu.
Nastínil byste další plány E.ON Drive Infrastructure v oblasti rozvoje veřejné dobíjecí sítě v Česku – ať už pro osobní auta, nebo pro nákladní dopravu?
Naším cílem je i nadále rozšiřovat síť dobíjecích stanic napříč celou republikou a zaměřovat se na ultrarychlé a rychlé dobíjení. Chceme být připraveni na budoucí rozvoj elektromobility v osobní i nákladní dopravě. Plánujeme další huby pro elektrické kamiony a pokračujeme v rozšiřování sítě pro osobní dopravu. Růst musí počet dobíječek u hlavních dopravních tahů, ale také v odlehlejších regionech. Věříme, že kvalitní infrastruktura je klíčem k rychlejšímu přechodu na bezemisní dopravu.
ptala se Eva Brixi



Otevřít PDF


Otevřít PDF





