INZERCE
Přední podnikatelský časopis
Vychází již 26. rokem

2T6A8397Transformace české dopravy směrem k udržitelnosti je nejen technologickou, ale především businessovou výzvou. A elektromobilita už není jen doménou vizionářů, naopak se stává klíčovým tématem pro firmy, investory i obchodní řetězce. Právě strategická partnerství, inovace a schopnost rychle reagovat na potřeby trhu dnes rozhodují o tom, kdo bude v nové éře mobility udávat směr. Jedním z lídrů tohoto trendu je společnost E.ON Drive Infrastructure, která ve spolupráci s Kauflandem i dalšími partnery buduje páteřní síť veřejného dobíjení napříč republikou. Investice do ultrarychlých stanic, expanze do regionů i první dobíjecí huby pro elektrické kamiony – to vše jsou kroky, které mění nejen tvář českých silnic, ale i podnikatelského prostředí. O tom, jaké jsou aktuální businessové příležitosti a výzvy v elektromobilitě, jak se mění chování zákazníků a jaké jsou další plány E.ON Drive Infrastructure, jsme hovořili s jednatelem společnosti Martinem Klímou.

Vaše společnost a Kaufland spolupracují už dva roky na rozvoji veřejné dobíjecí sítě. Jak hodnotíte tuto spolupráci a jaké jsou její největší přínosy pro elektromobilitu v Česku?

Spolupráce s Kauflandem je v českém kontextu výjimečná svým rozsahem i ambicemi. Za dva roky jsme společně vybudovali síť dobíjecích stanic na 11 lokalitách s 36 dobíjecími body a plánujeme další rozšiřování. Díky této spolupráci přinášíme dobíjení i do regionů, kde dosud chybělo, a umožňujeme řidičům pohodlně spojit dobíjení s nákupem. Data jasně ukazují, že dobíječky u obchodních domů mají vyšší vytíženost než jiné stanice, což potvrzuje smysluplnost tohoto modelu. Navíc využíváme výhradně energii z obnovitelných zdrojů, což přispívá k udržitelnější dopravě.

Právě otevřený dobíjecí hub v Čáslavi nastavuje nový standard v regionu. V čem je toto řešení podle vás výjimečné a jaké další lokality plánujete takto vybavit?

Čáslavský hub je prvním zařízením tohoto typu v daném místě – nabízí čtyři dobíjecí stanice s výkony 50–300 kW, které umožňují nabíjet až osm elektromobilů současně. V regionu dosud nebyla dostupná žádná stanice s výkonem nad 50 kW, takže jde o výrazné zlepšení dostupnosti rychlého dobíjení. Celkově plánujeme do roku 2027 vybudovat více než 120 podobných hubů u prodejen Kaufland po celé republice, vždy tam, kde to technické podmínky dovolí.

Kaufland E.ON Caslav image VCharakterizoval byste technologické trendy v oblasti veřejného dobíjení, které E.ON v Česku zavádí?

Zaměřujeme se především na ultrarychlé a rychlé dobíjení. Dříve byla špičkou stanice s výkonem 50 kW, dnes běžně instalujeme stanice s výkonem 150 kW a více. Jako první jsme v České republice uvedli do provozu ultrarychlou stanici o výkonu 400 kW. Všechny nové stanice jsou vybaveny platebními terminály, které umožňují bezkontaktní platby, a jsou přístupné 24/7. Důraz klademe také na uživatelský komfort, například bezbariérový přístup nebo možnost dobíjení pomocí aplikace, čipu či QR kódu.

E.ON nedávno uvedl do provozu první veřejnou dobíjecí lokalitu pro elektrické kamiony v Mořicích. Proč je tento krok důležitý a jaké další projekty chystáte?

Otevření dobíjecího hubu v Mořicích je zásadní milník – jde o první veřejnou lokalitu v Čes­ku speciálně připravenou pro dobíjení těžkých elektrických nákladních vozidel. Nabízí tři stanice o výkonu 400 kW s průjezdnými místy pro kamiony a lokalita je připravena i na budoucí technologie, například megawatt charging standard (MCS). Podobné projekty plánujeme i v dalších oblastech, například ve Vystrkově u Humpolce nebo v Praze. Naším cílem je vytvořit síť, která umožní rozvoj bezemisní nákladní dopravy nejen v Česku, ale i v rámci celé Evropy.

Jaké jsou hlavní výzvy při budování infrastruktury pro elektrické kamiony v Česku?

Největší výzvou je připravit infrastrukturu na specifické potřeby nákladní dopravy – tedy dostatečný výkon, průjezdnost a komfort pro řidiče. Vedle toho budeme usilovat také o to, abychom vždy našli i vhodné místo, protože ne všude se dobíjecí infrastruktura s takovými výkony, které potřebujeme, dá postavit. Zároveň je důležité sledovat vývoj technologií a být připraveni na jejich rychlou implementaci. V Česku je segment elektrických kamionů teprve na začátku, ale věříme, že právě kvalitní infrastruktura je klíčem k jeho rozvoji. Stejně jako se to dělo v případě osobní dopravy. Důležitá je rovněž spolupráce s partnery a inspirace ze zahraničí, kde už podobné projekty úspěšně fungují.

Kaufland E.ON Caslav image IPodle průzkumu E.ON, který jste zveřejnili v červenci, mají Češi stále řadu obav z elektromobility, například ohledně dojezdu nebo dostupnosti dobíjení. Jak na tyto názory reagujete?

Jsou to věci, se kterými žijeme už řadu let. Obavy z dojezdu nebo dostupnosti dobíjení jsou stále rozšířené, ale realita se rychle mění. Moderní elektromobily dnes běžně zvládnou 400–600 km na jedno nabití a síť dobíjecích stanic roste rychleji než povědomí veřejnosti. Dnes máme v Česku téměř 5500 veřejných dobíjecích bodů a E.ON provozuje necelých 700 z nich. Nabíjení na rychlonabíječkách trvá zhruba 15 minut, což je ideální čas na kávu a odpočinek. Snažíme se veřejnost informovat o skutečných možnostech elektromobility a vyvracet mýty, které už dávno neplatí. Nejlepší je vlastní zkušenost, i tady se bohužel ukázalo, že Češi mají zkreslené představy o něčem, co ještě nezkusili.

Změnily se parametry elektromobilů a dobíjecí infrastruktury za poslední roky?

Za několik uplynulých let došlo k obrovskému posunu – ať už jde o dojezd, výkon, komfort, nebo cenu. Dnešní elektromobily, jak jsem již uvedl, zvládnou běžně 400–600 km na jedno nabití, což je pro většinu uživatelů více než dostatečné. Výrazně se zlepšila i dobíjecí infrastruktura – zatímco dříve byla špičkou stanice s výkonem 50 kW, dnes běžně stavíme stanice s výkonem 150–400 kW. Nabíjení je rychlejší, pohodlnější a dostupnější než kdy dřív.

A vaše zkušenosti s využíváním dobíjecích stanic u obchodních domů? Odpovídá zájem řidičů vašim očekáváním?

Zájem řidičů plní naše očekávání. Dobíjecí stanice u obchodních domů patří k nejvytíženějším, protože umožňují spojit dobíjení s nákupem, což je pro uživatele velmi pohodlné. Průměrná doba dobíjení například u obchodních domů Kaufland je kolem 30 minut, což odpovídá běžné délce nákupu.

Nastínil byste další plány E.ON Drive Infrastructure v oblasti rozvoje veřejné dobíjecí sítě v Česku – ať už pro osobní auta, nebo pro nákladní dopravu?

Naším cílem je i nadále rozšiřovat síť dobíjecích stanic napříč celou republikou a zamě­řovat se na ultrarychlé a rychlé dobíjení. Chceme být připraveni na budoucí rozvoj elektromobility v osobní i nákladní dopravě. Plánujeme další huby pro elektrické kamiony a pokračujeme v rozšiřování sítě pro osobní dopravu. Růst musí počet dobíječek u hlavních dopravních tahů, ale také v odlehlejších regionech. Věříme, že kvalitní infrastruktura je klíčem k rychlejšímu přechodu na bez­emisní dopravu.

ptala se Eva Brixi

Slovo ke dni

  • Bydlení jako dílek rovnice

    Hledáme zázračný recept na produktivitu a loajalitu mladých lidí. Snažíme se jít jejich zvyklostem naproti. Přetváříme pracovní prostředí, benefity i způsoby komunikace. Na základě studií a vědeckých šetření věříme, že se nám tyto investice vrátí. Odpověď je ale stejně nejistá jako perspektiva budoucnosti. Zapomněli jsme si položit základní otázku: proč se chování mladých lidí v pracovním prostředí tolik proměnilo? Mnozí se snaží najít odpověď ve výrazu work-life balance. A částečně to pravda je. Ale přeci jen to není všechno. Spíše jen zlomek toho, co na mladé lidi působí. Co to tedy z předchozích generací dělalo dříče, kteří byli schopní zatnout zuby? Vidina jistoty, vidina vlastního bydlení. Tyhle oblasti spolu souvisejí. Realitní trh je podstatným dílkem rovnice. Předchozí generace intenzivně usilovaly o to domov vybudovat se vším...

    Pokračování ...

Objednejte si zasílání časopisu Prosperita s přílohami - bezplatně!

Plnohodnotné vydání skutečně zdarma.

Kompletní PDF s našimi časopisy - Říjen 2025

INZERCE

Partneři

 

Partneři plus:

 

Partneři:

logo-grada3    logo-dtocz upv logo 56
dk logo 2 audepor

Duševní vlastnictví - ve spolupráci s ÚPV

predseda 2024

Úřad průmyslového vlastnictví je jedním z nejvíce digitalizovaných orgánů české státní správy 25. duben 2025

Získat patent na unikátní technologii zpracování listí stromů k výrobě ultra tenkých izolačních desek, díky nimž nebude třeba v objektech topit, nebo na využití kopřivy tak, že se znásobí její blahodárné účinky na poškozené kolenní klouby, to by jistě bylo terno. Ukázalo by se, že myšlenek, které dobře poslouží lidstvu, není nikdy dost, a že jsou, převedeny do praxe, stále vítané.

Pokračování ...

Zaregistrujte se do našeho newsletteru

 

 

Navštivte také naše další portály

madambusinesscz RGB freshtimecz

Speciální příloha

titulka web

Otevřít PDF

Odborní partneři

csj105 cia 60 copy kzps 2024 acto  cmsm105caim200 AVLOGOM3