INZERCE
Přední podnikatelský časopis
Vychází již 26. rokem

acaČeská chuťovka nemá symbolizovat jen soutěž, která se blíží k prvním velkým 10. narozeninám v roce 2018. Jejím posláním je také povzbudit české výrobce potravin, propagovat jejich um a tvořivost, odvahu oslovit trh novinkami nebo výrobky připravenými podle takřka zapomenutých receptur.

Ing. Josef Sléha, CSc., ředitel projektu Česká chuťovka při vyhlašování vítězů v roce 2016

Každoroční klání rovněž hledá další souvislosti, třeba se snaží upozornit na fakt, že kořeny kvality a gurmánského zážitku jsou i u nás silné a inspirující. O tom všem Ing. Josef Sléha, CSc., ředitel projektu Česká chuťovka, jednatel firmy 

SYMPEX GROUP s.r.o.:

V říjnu vyvrcholí 9. ročník soutěže Česká chuťovka. Čím se ten letošní bude lišit od předchozích?

Doufám, že ničím podstatným. Očekáváme opět velký zájem českých výrobců o získání značky Česká chuťovka nebo Dětská chuťovka a stejně tak další potvrzení trendu soustavného zvyšování kvality českých potravin, a potažmo i zlepšování jejich chuťových parametrů. Z pohledu výrobků zasílaných do naší soutěže rozhodně nejsme žádnou „popelnicí Evropy“, jak se kdysi tradovalo, a naši potravináři se mají opravdu čím chlubit a spotřebitelé na čem si pochutnat.

Podle čeho se jednotlivé firmy rozhodují, zda se přihlásí, či ne? Co je nejvíce láká?

U každého jsou ty důvody a očekávání asi poněkud jiné, každá firma má svou specifickou marketingovou strategii vycházející z jejích vlastních potřeb. My sázíme na to, že obě značky, jak Česká chuťovka, tak i Dětská chuťovka, jsou natolik sdělné zákazníkům samy o sobě, že je jen na kreativitě každého výrobce, jak tento jejich potenciál dokáže využít.
Vzhledem k tomu, že řada potravinářů – těch velkých i menších – se do soutěže pravidelně se svými novinkami vrací, zřejmě ví proč. A je tomu tak nejspíš i kvůli neopakovatelné atmosféře, která každoroční přebírání ocenění v Senátu provází a kdy i v takto důstojném prostředí je vždy už na první pohled zřejmé, že Česká chuťovka je značka, která si na nic nehraje. Tento slogan je už, myslím, pro naši soutěž víc než typický, a možná i to na ní výrobci oceňují.

Součástí soutěže je Dětská chuťovka, kategorie, která nemá ve světových kláních obdoby. Vím, že jste na ni náležitě hrdí a že výrobci si právě této kategorie a ocenění v ní nesmírně považují. Kdo bude o přízeň dětské poroty tentokrát usilovat?

Z toho, že se Dětská chuťovka, jejíž vznik iniciovala před lety Dětská tisková agentura, již pevně uchytila, máme opravdu radost, ale přesto si myslím, že její potenciál stále ještě není úplně doceněný. Nejspíš tomu neprospívají i různé dirigistické snahy, jako je například tzv. pamlsková vyhláška, které mohou u výrobců vyvolávat přehnanou opatrnost. O přízeň dětí přitom zdaleka neusilují jen výrobci sladkostí, jak by si někdo mohl myslet. Dětští porotci i letos budou posuzovat chuť celého spektra výrobků - od pekárenských přes masné až třeba po pudingy. A pod odborným vedením to dělají opravdu nezávisle a zodpovědně, sladká chuť u nich rozhodně není v nějaké výhodě vůči ostatním. Přitom jejich chuťové preference se od dospělých často liší, to nám zkušenosti jednoznačně potvrzují.

A již po páté se bude udělovat i novinářská cena. Proč myslíte, že představitelé stojí i o toto ocenění?

Troufám si odhadnout, že to bude i pro to, že novináři je mohou udělit pouhým třem výrobkům ze všech v daném roce oceněných, kterých například loni bylo celkem 154. To už je přece nějaká prestiž pro toho, kdo takovou cenu získá! Však to víte sama, jak je těžké ze všech těch úžasných dobrot vybrat pouhé tři, když jste předsedkyní novinářské poroty. Rozhodně vám ten každoroční úkol nezávidím! Je to asi stejné, jako chtít vybrat z řady krásných žen na soutěži MISS tu jedinou nejkrásnější. Tohle asi nebude nikdy úplně spravedlivé, ale k atmosféře naší soutěže i tohle patří – už jen proto, že verdikt vaší poroty nikdo z přítomných nezná až do samotného vyhlášení na konci slavnostního ceremoniálu, a je to tak spojeno s jistým tajemnem i napětím. A to máme přece všichni rádi.

Co vás osobně přesvědčuje o tom, že soutěž má význam, že čeští potravináři mají zákazníkovi co nabídnout?

Podívejte se kolem sebe, o čem se dnes v souvislosti s potravinami všude nejvíc píše a hovoří. O původu potravin, o jejich složení, o tom, co je zdravé, či nezdravé apod. Většina spotřebitelů se přitom ve všech těch údajích ani pořádně nevyzná a éterem se šíří spousty i protichůdných mýtů, na nichž se dobře přiživují všelijací tzv. znalci a poradci, z nichž jen někteří mají odpovídající kvalifikaci. Nic proti tomu, aby si každý vybíral podle svých dispozic a zdravotních potřeb – je ale smutné a komické zároveň, že se přitom často zapomíná na to, co každou potravinu korunuje, na její chuť. Nevím jak vy, ale já si chci na jídle především pochutnat. A značky Česká a Dětská chuťovka slouží především k rehabilitaci chuti jako jednoho z nejdůležitějších kvalitativních znaků každé potraviny, ne-li toho úplně nejdůležitějšího. Aby i u nás bylo na lidech vidět, že si umí život opravdu vychutnat jako třeba Francouzi – a to bez chutného jídla zkrátka nejde.

Ano, Chuťovka je o tom, na čem si lze pochutnat. Je český národ už tak trochu i národem gurmánů?

Tak trochu možná, ale ještě ne docela. Vlastně jsem se toho dotkl už v předchozí odpovědi. Určitě se přitom můžeme opřít i o naše tradice, a zejména um našich potravinářů. Ten se naštěstí nevytratil, a naopak právě i v naší soutěži vidíme naprosto přesvědčivě, že právě zažívá velký rozkvět. Když to tak půjde dál, jsme jistě na dobré cestě.

Neuvažujete do budoucna o určité podkategorii, která se zaměří na zdravou výživu? Možná by to přilákalo další skupinu soutěžících...

Nebráním se žádným nápadům, budu o tom vážně přemýšlet jako o zajímavém námětu. Chtěl bych jen upozornit, že s označením potraviny za zdravou či nezdravou je potřeba zacházet hodně obezřetně. V našich obchodech totiž standardně nemohou být nezdravé potraviny, to hlídají všemožné předpisy a instituce, včetně přísných kontrol. Jsou tak jen nezdravá množství, která případně konzumujeme. Aperitiv zdravému člověku jistě před obědem nijak neublíží, stejně jako dětem nějaký ten pamlsek jednou za čas. A to už je právě otázka zdravé výživy, jak jste to správně označila. Někteří méně kvalifikovaní novináři, ale nejen oni, nám občas hlavně zpočátku chtěli podsouvat, že propagujeme i nezdravé potraviny. Prostě si pletli takříkajíc pojmy s dojmy, stejně jako si je občas pletou všelijací poradci. Jak se v tom pak má laická veřejnost vyznat, že? Možná bychom i zde mohli něco udělat pro lepší osvětu, vysoce kvalifikované odborníky na to v soutěži máme – tak uvidíme.

ptala se Eva Brixi

Slovo ke dni

  • Obrat k přirozené stravě nebo zdravému selskému rozumu?

    Není to tak dávno, co vyšla souhrnná zpráva pod hlavičkou OSN upozorňující na nebezpečí vysoce zpracovaných potravin. A čím že jsou nebezpečné? Mají souvislost s výskytem a rozvojem některých chorob včetně těch obávaných civilizačních a duševních. O posledně jmenovaných se dokonce hovoří čím dál častěji jako o epidemii. Není se co divit. Evoluce člověku trvala léta. Jak by mohlo být lidské zažívání zvyklé na látky nebo technologické zpracování surovin, které není starší než století? Zažili jsme boom ztužených tuků, tuků na smažení, průmyslových cukrovinek obohacených o kukuřičný sirup, glukózovo-fruktózový sirup, modifikované škroby, emulgátory, sladidla, přídavky mléčných bílkovin, hrachového proteinu…Ve výčtu by se dalo pokračovat. Otázka tedy zní, když je možné restrikcemi potírat kde co, nebylo by nasnadě také něco zvýhodnit? Třeba...

    Pokračování ...

Objednejte si zasílání časopisu Prosperita s přílohami - bezplatně!

Plnohodnotné vydání skutečně zdarma.

Kompletní PDF s našimi časopisy - Březen 2024

INZERCE

Partneři

Hlavní partneři:

TOSlogo 172 JPF

 

Partner plus:

  
         

Partneři:

logo-grada3    logo-dtocz upv logo 56
dk logo 2

Duševní vlastnictví - ve spolupráci s ÚPV

foto upv

Ochrana průmyslových vzorů 19. leden 2024

Anglické slovo design je odvozeno z latinského de-signare, označit, vyznačit. Postupně dostalo také významy „navrhnout“ či „návrh“. Od poloviny 20. století, kdy se začal klást větší důraz na vzhled výrobků a na reklamu, se rozšířilo do mnoha jazyků, včetně češtiny, v užším významu „výtvarného návrhu užitkových předmětů“.

Pokračování ...

Zaregistrujte se do našeho newsletteru

 

 

Navštivte také naše další portály

madambusinesscz RGB freshtimecz

Odborní partneři

csj105 cia 60 copy logo-kzps acto cma 30 let  Svaz květinářů a floristů ČR  cmsm105caim200 AVLOGOM3