INZERCE
Přední podnikatelský časopis
Vychází již 19. rokem

IMG 0063Ing. Ivan Špirakus, spolumajitel společnosti INSIA a její místopředseda představenstva, je osobnost, která k českému pojišťovacímu trhu neodmyslitelně patří. Za 25 let vybudoval firmu, již nelze přehlédnout.

Možná pro jeho vášeň stále dělat něco nového, pokoušet osud, vynalézat, co by ostatní mohli ještě potřebovat. Vybudoval si prostor, který umožňuje činorodému člověku tvořit. To pro něj hodně znamená. Je také vynikající společník, s nímž se jeden nenudí. Spektrum jeho znalostí nejen z finančnictví či oboru pojištění udivuje rozsahem stejně tak jako jeho nadhled či smysl pro glosu dne. Dokáže inspirovat ostatní, nadchnout pro věc. Zároveň je nesmlouvaný k plnění povinností a štědrý, má-li chválit. Jak hodnotí uplynulá léta?

Máte za sebou čtvrtstoletí v businessu. Jaké radosti vám to přineslo?

Byla to spousta zajímavých zážitků a setkání s mnoha lidmi. Samozřejmě, že máte radost, když se v podnikání daří a můžete vidět pozitivní dopad své práce na životy zaměstnanců, obchodních partnerů i klientů. Ovšem patří k tomu i méně příjemné chvíle. Život přece nejsou jen radosti. Patří k tomu i překonávání překážek a neúspěchy.

Zlí jazykové tvrdí, že úspěšné bude za čas jen to podnikání, které se vydá cestou neotřelé spolupráce, a to napříč obory, a také státními, veřejnými, soukromými subjekty. Co si o tomto směru myslíte?

Já mám trochu jiný názor. Podle mě bude vždy úspěšné takové podnikání, které se zaměří na potřeby zákazníka a důsledně a dlouhodobě se bude snažit dodávat skvělou zkušenost zákazníka s výrobkem nebo službou. Když se podíváte kolem sebe, tak na trhu je v nejrůznějších oborech mnoho firem, které svoji práci dělají průměrně či podprůměrně. Skvělé firmy aby člověk hledal pomalu s lupou. Mám na mysli firmy, kde všichni zaměstnanci sami aktivně přemýšlejí, jak svoji práci dělat stále lépe a skutečně pomáhat svým zákazníkům. Firmy, kam se lidé každé pondělí těší do práce. Jsem si jistý, že takové firmy budou velmi úspěšné v každé době.

IMG 0141Vaše společnost patří mezi přední pojišťovací makléře u nás. V nedávné době jste přidali produkt týkající se vymáhání pohledávek zejména menším firmám a živnostníkům. Lze si pod tím představit diverzifikaci vašich služeb? I cestu k dalšímu segmentu klientů?

Spíš bychom to mohli nazvat technologickou inovací a současně návratem ke kořenům. Víte, pojišťovací makléři byli v historii, již od časů slavné Lloyd’s of London, tím hlavním hybatelem vývoje pojistných produktů. Makléři jsou nejblíže klientům, znají jejich potřeby a současně jsou to obchodníci a soutěží o své klienty s konkurenty. Proto ti nejlepší makléři přinášejí ve spolupráci s pojišťovnami na trh stále nová řešení potřeb různých skupin klientů. INSIA patří mezi takové inovátory a nyní jsme to spojili s naší vášní pro nové technologie a přinesli jsme na trh produkt, který zde dosud nebyl. Malé firmy a živnostníci pro nás rozhodně nejsou nový segment, členové sítě INSIA poskytují těmto klientům služby v pojištění majetku, odpovědnosti, vozidel či dalších druhů pojištění.

A byl to váš nápad?

Ano, projekt PojistenaFaktura.cz byl můj nápad. Rozhodně nebylo jednoduché jej realizovat, bylo to více než rok a půl úsilí celého týmu. Snažím se stále dívat kolem sebe a hledat další možnosti jak zlepšit služby makléřů v INSIA, aby měli efektivní nástroje pro svoji práci a rovněž něco unikátního pro své klienty.

Pojistný trh se v České republice mění, pojišťovny nabízejí to, co by se před několika lety dalo nazvat science fiction. Dává to větší prostor i makléřům?

Pojistný trh se dynamicky rozvíjí, stejně jako se mění naše společnost a mění se rizika, která ohrožují podnikání firem a fungování rodin a domácností. Koho by třeba před pár lety napadlo, že budeme pojišťovat kybernetická rizika? Přirozeně to vytváří větší prostor pro pojišťovací makléře, kteří se jako odborníci a poradci dokáží v té nepřeberné nabídce od různých pojišťoven orientovat a vybrat klientovi vhodné řešení. A pokud to potřebné řešení není ve standardní nabídce, umí makléři často vyjednat speciální podmínky.

Ostatně – kdo je to vlastně makléř? A co musí umět?

Pojišťovací makléř je specifická odborná profese upravená zákonem č. 38/2004 Sb. Je to vlastně nejvyšší odborná kvalifikace zprostředkovatele pojištění. Makléř musí složit odbornou zkoušku u České národní banky, ale tím jeho celoživotní vzdělávání spíše začíná. Je třeba se neustále vzdělávat v oblasti řízení rizik, práva, pojistných produktů a samozřejmě rozumět i oboru, v němž podnikají jeho klienti, a jeho specifickým rizikům.

Dnes nabízíte produkty více než stovky finančních institucí. Nejsou to tedy jen pojišťovny, banky, ale i penzijní fondy, stavební spořitelny či nebankovní společnosti.

Naše portfolio je skutečně rozsáhlé, je nad síly jednoho člověka to všechno kvalitně obsáhnout. Proto se začíná stále více prosazovat specializace a práce v týmu. V jednotlivých kancelářích sítě INSIA pak můžeme v takovém týmu najít specialisty na životní pojištění, pojištění aut, hypotéky a firemní pojištění. A i v takovém užším zaměření není jednoduché obsáhnout třeba produkty deseti finančních institucí.

IMG 0099Máte také vlastní pojistné produkty INSIA. Co si pod nimi můžeme představit?

Jak jsem již zmínil u pojištění faktur, někteří makléři dokáží vytvářet i nové produkty, pokud najdou zajímavou mezeru na trhu a také flexibilní partnery v pojišťovnách. Nám se to daří a vytvořili jsme třeba pojištění klíčových osob Keyman nebo pojištění kanceláří INSIA Office.

Významnými klienty jsou firmy. Nač se dnes nejčastěji pojišťují, a co naopak zanedbávají?

Firmy jsou tradičními klienty pojišťovacích makléřů. Nejčastější jsou, vedle pojištění vozidel, i pojištění majetku, odpovědnosti za škodu a přerušení provozu. I když to ještě hodně firem stále podceňuje. A pak je zde celá řada pojištění, které bohužel manažeři firem často objevují, až když je pozdě. Vedle již zmíněných kybernetických rizik, která jsou hitem posledního roku, sem patří stahování výrobků z trhu nebo zpronevěra ve firmě.

Jste špičkový manažer a známý podnikatel. Jak se tyto dvě role snoubí a v čem si protiřečí? Je jednodušší být manažerem nebo podnikatelem?

Já se osobně moc za manažera nepovažuji, spíš se pořád cítím jako podnikatel, který neustále hledá nové možnosti jak na trhu uspět. Vzhledem k tomu, že podnikatelé si najímají manažery, a ne naopak, tak si myslím, že jednodušší je být manažer. Manažer na rozdíl od podnikatele se může nechat zaměstnat jinde!

Pamatujete se na své začátky? Byl jste odvážnější než dnes? Jak se podnikatelské prostředí u nás za tu dobu změnilo? Je složitější například legislativa? Jak vás ovlivňují nové technologie?

Pamatuji si, že spousta věcí fungovala úplně jinak. Začínali jsme z ničeho a byli jsme naivní, nevěděli jsme, do čeho vlastně jdeme. Ale to je naprosto v pořádku, ostatní na tom byli stejně. Když se ohlédnu zpět, je ta změna až neuvěřitelná. Kdo by si dnes představil, že jsme museli podávat příkazy k úhradě do banky osobně, na svoji pobočku, přes půl Prahy. Samozřejmě že legislativa je složitá, regulace zvyšuje administrativu, zvyšuje se ochrana spotřebitelů. Na druhou stranu, díky moderním technologiím a internetu je dnes všechno mnohem snadnější a pohodlnější. Jsem z dnešní doby nadšený, dává nám tolik možností jak vymýšlet nové a ještě lepší služby a produkty pro členy sítě INSIA i naše klienty. Náš nejnovější projekt je Ignác, software pro naše makléře na pojištění aut, který neřadí nabídky pojišťoven pouze dle nejnižší ceny, ale sám inteligentně navrhuje několik variant řešení. Algoritmus tvorby nabídky navíc pracuje také s individuálními preferencemi a osobním nastavením priorit jednotlivého makléře a přihlíží i ke zkušenostem kolegů, dalších makléřů v INSIA.

otázky připravila Eva Brixi

foto Jiří Steiger

Slovo ke dni

  • Předvánoční setkání provoněné srdečností

    Předvánoční setkávání bývá vždy malým balzámem na duši. Člověk posedí, poslechne si, zeptá se, s tím i oním prohodí pár slov, ochutná cukroví, které ještě doma není napečeno, a domů odchází tak nějak jinak a vánočněji naladěn. Je to správné. Měla jsem tu čest potkat se s řadou známých tváří na takové sešlosti, již společně s TOP HOTELEM Praha uspořádal 29. listopadu Klub manažerek ČMA, který už 21 let vede PhDr. Lenka Tomešová. A musím potvrdit, že mi bylo báječně. Nejen proto, že jsem si mohla nazdobit svůj malý svícen z větviček, plátků suchého pomeranče, ořechů a skořice, okusit letošní první vanilkové rohlíčky nebo si vyměnit pár pozdravů se známými tvářemi. Toho večera, báječně zorganizovaného, si však vážím i proto, že se na něm sešly ženy, které to s časem vůbec nemají jednoduché, podnikatelky a manažerky, pro něž je toto období...

    Pokračování ...

Objednejte si zasílání časopisu Prosperita s přílohami - bezplatně!

Plnohodnotné vydání skutečně zdarma.

Kompletní PDF s našimi časopisy - Prosinec 2017

INZERCE

Partneři

Generální partner:

TOSlogo 172

Vyšlo u nás

Hlavní partneři:

gascontrol 175logo KOB

Vyšlo u nás 

 

Partneři plus:

tsoft   EON EG 2017 107
         

Partneři:

logo-grada3 logo_zts_87_2 ca2 logo-dtocz

Zaregistrujte se do našeho newsletteru

 

 

Navštivte také naše další portály

madambusinesscz RGB freshtimecz

Odborní partneři

Hlavní odborný partner: logo-npk Odborní partneři: csj105 sok67 cia 60 svaz obchodu103 logo-kzps acto cma_web_iprosperita Sacm Svaz květinářů a floristů ČR  cmsm105

INZERCE