INZERCE
Přední podnikatelský časopis
Vychází již 26. rokem

son kopie kopieZnačku SONNENTOR určitě znáte. Mně učarovala již dávno, a to nejen čajíčky nebo kořením, ale také nápady, kreativitou i vervou, s jakou se v jihomoravských Čejkovicích pouští do práce. Právě ten vztah k hodnotám i obdivuhodné výsledky, jež přináší, byl příčinou toho, proč jsem se chtěla dovědět ještě více. Na otázky odpovídal jednatel SONNENTOR s.r.o. Ing. Josef Dvořáček:

Jste značkou, která má zvuk a zve ke spolupráci stále větší množství příznivců a zákazníků k nakupování. Jak jste toho dosáhli?

Práci děláme poctivě a uvědomujeme si důležitost nejen prvotřídní kvality našich produktů, ale také hodnotu lidské práce a lidských vztahů. Stejně jako je pro nás nesmírně důležité, abychom znali všechny své biopěstitele, chceme znát také své prodejce a rádi bychom znali i všechny své zákazníky. Naše biočaje a biokoření jsou k dostání v místních prodejnách s regionálními produkty, v prodejnách se zdravou výživou, ve farmářských, dárkových, ale i zahradnických centrech. Důvěra tvoří základ naší spolupráce. Našim partnerským prodejnám se snažíme poskytovat maximální prodejní podporu, aby informace o našich čajích a koření mohly předávat dále k užitku zákazníkům. Stejně tak to děláme ve vlastních SONNENTOR prodejnách v Čejkovicích, Brně a Praze. Je to zásadní rozdíl oproti anonymnímu prodeji v supermarketech, kde se zákazník orientuje zpravidla jen na základě slev či reklam a není důležité jak a z čeho je produkt vyroben. Jednoznačně tedy odmítáme prodej prostřednictvím velkých nadnárodních řetězců. Naši zákazníci oceňují nejen chuť čajů a koření, ale také se jim líbí práce a příběhy pěstitelů, originální grafika krabiček, hezké názvy produktů i environmentální charakter našich obalů.

BylinkovyRajSONNENTORExkurze 1Jistě vám napomohl trend současné doby, jako je snaha zdravěji žít a stravovat se, využívání bylinek pro pohodu duše i těla a snaha chovat se střídmě a ekologicky. Co ještě?

Vnímáme, že zákazník je lépe informovaný, více se orientuje na kvalitu produktu a nad výrobkem uvažuje v hlubších souvislostech. Obecně lze říci, že je to dáno vyšší aktivitou ze strany médií a také okolnostmi světových či lokálních potravinových skandálů. Dále hrají svou roli prokazatelné negativní výsledky dopadu konvenční produkce, založené na nadměrném používání chemických hnojiv a přípravků. Když k nám návštěvníci zavítají na exkurzi do výroby, snažíme se je zasvětit do celého procesu zpracování a nebojíme se jim ukázat, že je to možné dělat i jinak. Pojem „bio“ se dostal do povědomí široké veřejnosti a dál si získává své příznivce. Také neustále sledujeme aktuální trendy ve výživě. Pokud jsou v souladu s našim přesvědčením, pak na jejich základě vyvíjíme nové produkty. Letos navazujeme na dlouhotrvající trend blahodárných účinků kurkumy. Kromě kurkumy jako koření nabízíme řadu netradičních kurkumových čajů i tzv. Kurkuma Latte.

Velmi výrazně podporujete region a tamní pěstitele bylin, od nichž vykupujete suroviny, a jak jste zmínil, místní lidi znáte a podporujete. Proč jdete touto cestou?

Je to pro nás přirozené. Každoročně v SONNENTORU pořádáme setkání našich českých biopěstitelů, kde oni sami mají možnost vzájemně sdílet své zkušenosti z ekologického pěstování koření a léčivých rostlin a my máme příležitost se všichni vzájemně poznat. Právě oni jsou naší skutečnou reklamou, protože právě jim vděčíme za kvalitní surovinu a péči vloženou do jejího vypěstování, kterou pak dál s láskou šetrně zpracováváme do čajů a koření. V případě surovin, které v našich podmínkách nerostou, máme pěstitelské projekty v zahraničí, ta místa a lidi pravidelně navštěvujeme a férové podmínky spolupráce domlouváme přímo s biopěstiteli na místě.

BylinkovyRajSONNENTORExkurze 4Jaké výhody jim nabízíte?

Se všemi obchodujeme napřímo bez prostředníků a překupníků. Usilujeme o to, abychom jim nabídli poctivou férovou výkupní cenu tak, aby byli soběstační vůči svým rodinám. Tímto se právě snažíme podpořit fungování malých rodinných ekologických farem, jako je tomu např. u rodiny Šulců v Útěchovičkách u Pelhřimova, od kterých máme vynikající mátu či meduňku, nebo u rodiny Ošťádalů, Podstavků, Lačňáků a dalších. V zahraničí je to třeba náš pěstitel kávy José z Nikaraguy. Kromě garance bio kvality vždy dbáme u zahraničních dodavatelů ze zemí třetího světa na celou řadu envitomentálních a společensky odpovědných aspektů, např. také aby děti chodily do školy, nebyla zneužita dětská práce a další.

Přesné informace o tom, jaká bylina na kterém poli vyrostla, kdo ji sklidil a jak se s ní poté naložilo, jsou dokladem kvality procesů, jež dobře charakterizují váš vztah k dodavatelům i odběratelům. Takový postup není jen o číslech, zisku, ale především o vztazích mezi lidmi. Jsou to právě ony, které vám dávají sílu dělat věci jinak a smysluplněji?

Znát tok surovin je v ekologické produkci určitým pravidlem a dodržování těchto procesů dává záruku bio kvality. Od svého založení usilujeme o podporu tradičních hodnot, společenské odpovědnosti a trvalé udržitelnosti. Úspěch, růst a rozvoj firmy přijímáme s pokorou jako dar i odpovědnost. Není to pro nás jediný smysl života, ale dobré vzájemné vztahy jsou pro nás velmi důležité. Musím potvrdit, že každé setkání s našimi dodavateli, zvláště s pěstiteli a sedláky, je pro mě také vždy setkáním nejen s důvěryhodnými partnery, kteří rozumějí své práci, ale i se zkušenými odborníky, které přivedla práce v souladu s přírodou k pokoře a životní moudrosti.

Jaká je vlastně filozofie vaší firmy?

Od samého začátku stojí veškerá naše rozhodnutí na základech hodnot trvalé udržitelnosti. Ve firmě máme na stěnách vyobrazena hesla jako tradice, řemeslo, ruční práce, úcta k člověku a přírodě. Pro nás tato slova nejsou jen nápisy. Na těchto hodnotách je postavena naše filozofie. Plánujeme výrobu cíleně tak, aby byl zachován významný podíl ruční práce, a my tak mohli dál podporovat lokální zaměstnanost. Kritérium udržitelnosti platí i při výběru obalových materiálů, které jsou kompostovatelné v domácích kompostech. Například naše čajové nálevové sáčky jsou nebělené a jsou vyrobeny z banánového vlákna abaka. U pyramidálních čajů je sáček vyroben z kukuřičného škrobu, a třeba průsvitný obal z krabiček, který se sice může na pohled jevit jako celofán, je ve skutečnosti přírodní kompostovatelná celulóza. Při zpracování bylinek vzniká určitý podíl bylinného prachu, ze kterého si necháváme vyrobit pelety k vytápění a díky tomu podporujeme bezodpadové hospodaření i větší soběstačnost v energii. Náš vozový park funguje na CNG, na střechách máme fotovoltaiku a snažíme se neustále zavádět další inovace ohleduplné k životnímu prostředí.

SONNENTOR Happiness 1A jak se promítá do strategie prodeje?

Díky tomu, že děláme z kvalitních surovin od místních lokálních pěstitelů a čaje balíme v Čejkovicích s tamními lidmi (140 spolupracovníků), děláme kvalitativně vynikající produkty. Tyto produkty, jak jsem již uvedl, zásadně vůbec neprodáváme v klasických obchodních řetězcích – jednak nechceme a jednak to ani díky obrovskému tlaku na cenu není možné. Snažíme se nabízet široké portfolio kvalitních čajů v bio kvalitě především v prodejnách zdravé výživy a bioprodejnách, kde zákazník více ocení vysokou jakost sypaných i porcovaných čajů. Výrazným způsobem nám roste prodej přes vlastní e-shop, kde aktivně pracujeme se svými zákazníky, kteří jsou často i fandové toho, co děláme.

Pokud nabízíte kvalitní produkt, je třeba ho důstojně a dobře prezentovat. Proto se snažíme hledat prodejny, kde by vznikaly SONNENTOR oddělení se svojí identitou i se svým stylem prezentace. Trvalou udržitelnost a úctu k tradicím zde reprezentují například naše masivní selské skříně v partnerských nebo vlastních SONNENTOR prodejnách, ve kterých jsou vystaveny naše produkty. Atmosféra v těchto prodejnách je svým způsobem výjimečná a mísí se v ní směs tradic, vůně bylin i nostalgie. Výhodou partnerských prodejen je zastoupení širokého sortimentu produktů SONNENTOR, odborné poradenství prodávajícího personálu, jeho přívětivost a ochota poradit. V současné době je v České republice otevřeno téměř 50 těchto partnerských prodejen.
Poptávka po širším sortimentu bylin, čajů a koření, ale také po kompetentním zákaznickém servisu a poradenství nás přivedla k myšlence otevřít vlastní SONNENTOR prodejny. Zde se snažíme sdílet své hodnoty, a vytvářet tak místo, kam se lidé budou rádi vracet. Aktuálně můžete navštívit první prodejny v Čejkovicích v areálu Bylinkového ráje SONNENTOR, v Brně v domě U Modré hvězdy na Šilingrově náměstí a v Praze v Harrachovském paláci na Jindřišské ulici. V současnosti k nám přicházejí další a další nabídky na poskytnutí obchodních prostor pro SONNENTOR prodejny a přicházejí také první zájemci o provozování SONNENTOR prodejen ve stylu franchizového konceptu, který s nadšením chystáme. Máme radost z toho, kolik rozmanitých cest se najednou naskytne, pokud se zřeknete prodávání v anonymních prostorách nadnárodních řetězců, kde produkt, kvalita a lidé, kteří za tím stojí, nic neznamenají!

Potěšení mi působí názvy vašich výrobků, jsou hřejivé a milé, vzbuzují důvěru a dobře napovídají, kdy a co koupit. Kdo je vymýšlí?

Každý z našich spolupracovníků má možnost navrhnout název čaje, takže je to taková týmová práce. Když uvádíme na trh nový výrobek, v rámci firmy si stanovíme různé návrhy, jak ho pojmenovat. Pak vybereme ten, který se těší největší přízni. Práce s bylinkami a kořením nás opravdu baví, a tak se snažíme přenášet nadšení z práce i do svých produktů. Mezi nejoblíbenější názvy patří čaj Dobrá nálada, Anděl strážný, dětský čaj Usmrkánek, Balzám na nervy nebo letošní novinka, řada originálních čajových receptur nazvaných Štěstí je... Pro letošní advent připravujeme Adventní sadu 24 biočajů, každý den ochutnáte jiný čaj s krásnou adventní básničkou a grafikou na obalu. Není hezčí práce než přinášet lidem radost!

Od skromného sortimentu v začátcích, byly to hlavně bylinné čaje, jste se dostali k nabídce nejrůznějších druhů koření, čajů i kávy, pečiva, dárkových balíčků. Nač nového se můžeme v roce 2018 ještě těšit?

Letošní horkou novinkou jsou nové mléčné Latte produkty – našlehané mléko promíchané se směsí koření. Kromě již oblíbeného Kurkuma Latte je k dostání letos i Červená řepa Latte a Kardamom Latte. Dále pak nové originální čajové receptury řady Štěstí je... V létě se pak můžete těšit na skvělou šestici nových grilovacích koření. Tyto zajímavé směsi například s řasou Nori a jinými neméně zajímavými druhy koření dodávají masu, zelenině nebo tofu báječnou chuť.

Do vaší pražské prodejny jsem loni před Vánoci zamířila také, ostatně jako spousta lidí kupujících dárky... Nyní se určitě chystáte na Velikonoce.

K Velikonocům jsme letos připravili novou recepturu čaje s názvem Veselé velikonoce. Ochutnat ho můžete v prodejnách SONNENTORu nebo v Čejkovicích na našem tradičním velikonočním jarmarku s moravskými pašijemi Víti Marčíka, který budeme pořádat 18. března.

Také k vám do Čejkovic na jižní Moravu jezdí mnoho návštěvníků nejen na Bylinkové slavnosti na sklonku léta, ale zaujal i váš projekt Bylinný ráj SONNENTOR. Co vlastně skýtá?

Jedná se o turistický projekt zážitkové exkurze ve výrobě čajů, který ročně navštíví téměř 35 000 hostů. Návštěvník se může podívat, jak se z bylinek a koření rodí bylinný, ovocný nebo kořeněný čaj bez jakýchkoliv reziduí a barviv. V areálu je zároveň čajový salon s kavárnou Čas na čaj s nabídkou skvělých domácích dezertů od místních cukrářek. Součástí je bylinková zahrada sv. Hildegardy, kde si na přilehlé louce může každý návštěvník v klidu odpočinout nebo vystoupat na Vyhlídku na výsluní. Letos jsme tento turistický projekt zážitkové exkurze nově rozšířili o exkurze s ochutnávkami, workhopy pro studenty i firmy na téma společenské odpovědnosti, férového i lokálního podnikání s ohledem na životní prostředí.

Co byste vzkázal těm, kteří účinkům bylin ještě nevěří?

Myslím, že dnes už každý začíná rozumět tomu, že nepřirozené chemie je v jídle, pití i v lécích trochu přespříliš. Staré přísloví říká, že na každou nemoc vyrostla v přírodě nějaká bylinka. Zkusme začít žít pokorněji s ohledem na prostředí kolem nás a objevit, jakou sílu má v sobě to, co je opravdu z přírody.

Podnikatelé a manažeři jsou těmi, kteří v přírodě a bylinné říši stále častěji hledají úlevu a povzbuzení, protože tlak na výkon a každodenní stres již obtěžují a nevěstí s ohledem na zdraví nic dobrého. Jak bylinky pomáhají vám?

Jsem vděčný za to, že díky své práci mohu vyzkoušet tolik bylinkových čajů, který jiný nestihne ochutnat ani za deset životů. Mám rád bylinkové směsi z tradičních českých bylinek, jako je máta, meduňka, měsíček, černý bez, jahodový list a další. Třeba vloni jsme uvedli na trh úžasný bylinkový čaj Tady roste radost, kde jsou právě tyto bylinky od českých pěstitelů. Navíc jsme na každý čajový sáček napsali různé citáty o radosti. Šálek takového čaje mi vždy pozvedne náladu. A když je nejhůř, dám si šálek bylinkového čaje Balzám na nervy, který osahuje nejen meduňku na uklidnění, ale také trošku levandule a hořkého chmele s pomerančovou kůrou.

otázky připravila Eva Brixi

 

 

Slovo ke dni

  • Obrat k přirozené stravě nebo zdravému selskému rozumu?

    Není to tak dávno, co vyšla souhrnná zpráva pod hlavičkou OSN upozorňující na nebezpečí vysoce zpracovaných potravin. A čím že jsou nebezpečné? Mají souvislost s výskytem a rozvojem některých chorob včetně těch obávaných civilizačních a duševních. O posledně jmenovaných se dokonce hovoří čím dál častěji jako o epidemii. Není se co divit. Evoluce člověku trvala léta. Jak by mohlo být lidské zažívání zvyklé na látky nebo technologické zpracování surovin, které není starší než století? Zažili jsme boom ztužených tuků, tuků na smažení, průmyslových cukrovinek obohacených o kukuřičný sirup, glukózovo-fruktózový sirup, modifikované škroby, emulgátory, sladidla, přídavky mléčných bílkovin, hrachového proteinu…Ve výčtu by se dalo pokračovat. Otázka tedy zní, když je možné restrikcemi potírat kde co, nebylo by nasnadě také něco zvýhodnit? Třeba...

    Pokračování ...

Objednejte si zasílání časopisu Prosperita s přílohami - bezplatně!

Plnohodnotné vydání skutečně zdarma.

Kompletní PDF s našimi časopisy - Duben 2024

INZERCE

Partneři

Hlavní partneři:

TOSlogo 172 JPF

 

Partner plus:

  
         

Partneři:

logo-grada3    logo-dtocz upv logo 56
dk logo 2

Duševní vlastnictví - ve spolupráci s ÚPV

foto upv

Ochrana průmyslových vzorů 19. leden 2024

Anglické slovo design je odvozeno z latinského de-signare, označit, vyznačit. Postupně dostalo také významy „navrhnout“ či „návrh“. Od poloviny 20. století, kdy se začal klást větší důraz na vzhled výrobků a na reklamu, se rozšířilo do mnoha jazyků, včetně češtiny, v užším významu „výtvarného návrhu užitkových předmětů“.

Pokračování ...

Zaregistrujte se do našeho newsletteru

 

 

Navštivte také naše další portály

madambusinesscz RGB freshtimecz

Odborní partneři

csj105 cia 60 copy logo-kzps acto cma 30 let  Svaz květinářů a floristů ČR  cmsm105caim200 AVLOGOM3