INZERCE
Přední podnikatelský časopis
Vychází již 26. rokem

Michal Tuma kopie kopieMichal Tůma Odchodem do důchodu život nekončí. Naopak, stále víc seniorů si teprve v penzi začíná plnit přání, na něž dříve neměli čas. Firmy, zabývající se volnočasovými aktivitami, to dobře vědí, a vycházejí starším lidem vstříc. Hovořili jsme o tom s Michalem Tůmou, marketingovým ředitelem cestovní agentury Invia:

Je český senior spíše zápecník bez zájmů, nebo je to stále aktivní člověk s touhou cestovat a poznávat?

Životní styl seniorů se postupně mění. Senioři již dnes rozhodně nejsou neaktivní lidé, kteří sedí doma. Naopak. Dnešní generace seniorů je aktivní, ráda zkouší nové věci, učí se, chodí mezi lidi. Dnešní senioři z velké většiny umí pracovat s novými technologiemi, často jsou činorodí v internetovém prostředí i na sociálních sítích. Důchodového věku aktuálně dosahuje početná skupina seniorů, která byla ekonomicky aktivní v porevoluční době a teď má dostatek financí, které neváhá investovat. Často proto vkládají peníze právě do nových zážitků v podobě cestování a nejrůznějších koníčků.

Myslíte si, že se příznivě projeví i výrazně zlevněné jízdenky pro cestující nad 65 let od letošního léta?

Určitě ano. Senioři jistě ocení možnost snížení nákladů za cestování. I přes stále se zvyšující zájem starších lidí o cestování totiž platí, že existuje početná skupina seniorů, která má obtíže vyjít se svými důchody, je proto dobře, že na ně stát myslí.

Jaké služby starší lidí vyhledávají, v čem se především nabídka liší od standardu?

Nejtypičtějším rysem této skupiny cestovatelů je, že vyráží na dovolenou mimo hlavní sezonu. Až 70 % osob v důchodovém věku volí dovolenou mimo hlavní letní sezonu, kdy v letoviscích panuje klid a mírnější klima. Senioři nicméně své zájezdy rádi plánují a nakupují s předstihem. Do dovolené se senioři nebojí investovat, nakupují nejčastěji ubytování ve čtyřhvězdičkových hotelích, rádi také vyřídí vše na jednom místě a zájezdy si kupují se vším všudy. Co se destinací týče, volí senioři nejčastěji klasické evropské země, jako jsou Řecko, Itálie či Bulharsko, v oblibě mají též dražší zájezdy do Španělska a na přilehlé ostrovy. V posledních letech však stále častěji vyrážejí i do vzdálenějších exotických destinací. Trendem letošní sezony je zvýšený zájem o dovolené v Egyptě, Tunisku či Turecku, senioři však nakupují také zájezdy na Kanárské ostrovy, Madeiru či do Ameriky. Samostatnou kapitolou jsou poté termální lázně na Slovensku a v Maďarsku, které se mezi staršími cestovateli těší rovněž velké oblibě. Kratší dovolenou do nich senioři často absolvují i několikrát ročně. Velmi typické také je, že tito lidé při vyřizování zájezdu upřednostňují osobní kontakt a navštěvují kamenné pobočky cestovních kanceláří.

Občanů v seniorském věku bude přibývat, bude se zvětšovat i klientela cestovních kanceláří?

Tento trend se dá zcela jistě očekávat. Již nyní tvoří lidé nad 55 let téměř čtvrtinu klientely cestovních kanceláří. Postupně budou navíc do důchodového věku dozrávat lidé, kteří jsou zvyklí cestovat a využívat všech možných vychytávek, které jim cestovní trh může nabídnout.

Kdo obstojí na vysoce konkurenčním trhu služeb pro volný čas?

I přes stále větší aktivitu a skvělou kondici dnešních seniorů je třeba dbát na jejich specifické potřeby. Cestovní kanceláře proto musejí nabízet zájezdy a služby, které jsou pro seniory dostatečně atraktivní, ale zároveň odpovídají jejím fyzickým možnostem. Subjekty, které zvládnou zkombinovat potřebu aktivity, objevování nových míst a zároveň relaxu, mohou být na trhu úspěšné. V nadcházejících letech bude určitě platit, že čeští senioři budou požadovat možnost volby a uzpůsobení zájezdu přesně na míru svým požadavkům.

za rozhovor poděkoval Pavel Kačer

Slovo ke dni

  • Obrat k přirozené stravě nebo zdravému selskému rozumu?

    Není to tak dávno, co vyšla souhrnná zpráva pod hlavičkou OSN upozorňující na nebezpečí vysoce zpracovaných potravin. A čím že jsou nebezpečné? Mají souvislost s výskytem a rozvojem některých chorob včetně těch obávaných civilizačních a duševních. O posledně jmenovaných se dokonce hovoří čím dál častěji jako o epidemii. Není se co divit. Evoluce člověku trvala léta. Jak by mohlo být lidské zažívání zvyklé na látky nebo technologické zpracování surovin, které není starší než století? Zažili jsme boom ztužených tuků, tuků na smažení, průmyslových cukrovinek obohacených o kukuřičný sirup, glukózovo-fruktózový sirup, modifikované škroby, emulgátory, sladidla, přídavky mléčných bílkovin, hrachového proteinu…Ve výčtu by se dalo pokračovat. Otázka tedy zní, když je možné restrikcemi potírat kde co, nebylo by nasnadě také něco zvýhodnit? Třeba...

    Pokračování ...

Objednejte si zasílání časopisu Prosperita s přílohami - bezplatně!

Plnohodnotné vydání skutečně zdarma.

Kompletní PDF s našimi časopisy - Březen 2024

INZERCE

Partneři

Hlavní partneři:

TOSlogo 172 JPF

 

Partner plus:

  
         

Partneři:

logo-grada3    logo-dtocz upv logo 56
dk logo 2

Duševní vlastnictví - ve spolupráci s ÚPV

foto upv

Ochrana průmyslových vzorů 19. leden 2024

Anglické slovo design je odvozeno z latinského de-signare, označit, vyznačit. Postupně dostalo také významy „navrhnout“ či „návrh“. Od poloviny 20. století, kdy se začal klást větší důraz na vzhled výrobků a na reklamu, se rozšířilo do mnoha jazyků, včetně češtiny, v užším významu „výtvarného návrhu užitkových předmětů“.

Pokračování ...

Zaregistrujte se do našeho newsletteru

 

 

Navštivte také naše další portály

madambusinesscz RGB freshtimecz

Odborní partneři

csj105 cia 60 copy logo-kzps acto cma 30 let  Svaz květinářů a floristů ČR  cmsm105caim200 AVLOGOM3