INZERCE
Přední podnikatelský časopis
Vychází již 19. rokem

horaükkytkyJiří HorákKvětiny neslouží jen k tomu, aby svou krásou sytily oči a čich. Mnohé také živí jejich pěstování, prodej a aranže. Jak se jim vedlo, o tom jsme si povídali s předsedou Svazu květinářů a floristů ČR Ing. Jiřím Horákem.

Když se ohlédnete nazpět za uplynulým obdobím v oboru, můžete být jako podnikatel spokojen?

Náš svaz sdružuje dvě skupiny členů; floristy, pracující a tvořící s vypěstovanými květinami, a květináře – pěstitele květin. V roce 2017 se objem tuzemské květinářské produkce opět mírně zvýšil. Celková produkce činila přibližně 2,254 miliardy Kč, a tak tvořila 2,8 % rostlinné výroby. Přesto je dovoz květin do ČR nadále významný. Zemí, odkud se tradičně dováží nejvíc květin, zůstává stále Nizozemsko s objemem zboží 2,044 miliardy Kč. Tato částka tvoří bezmála 61 % z celkového množství dovezených květin a představuje za rok 2017 v případě Nizozemska meziroční pokles o 8 %. Celkově však objem dovozu zůstává proti roku 2016 víceméně stejný, nárůst o 1,5 % je kompenzován růstem cen v nákupu a zlevněním eura. Mezi další významné partnery České republiky pro dovoz květin patří například Dánsko, Izrael, Kolumbie nebo Itálie. Z výše uvedeného vyplývá velmi mírný optimizmus, ale spokojen být rozhodně nemohu.

P9Zmínil jste se o mírném zdražení produkce. Daří se vám tedy už dosahovat přiměřeného zisku?

Nutností pro zachování kontinuity v podnikání v oblasti květinářství je i mírné zvýšení cen výpěstků. Květináři ale určitě nepatří do skupiny podnikatelů, kteří ihned promítají zvýšené náklady do cen svých produktů. Nedovoluje jim to totiž situace na trhu, kde je vždy limitní právě výše prodejní ceny ovlivněná dovozem produkce z ciziny, často na hranici výrobních cen či dumpingu. Problémem se zde stává i posilující koruna a mírné zlevnění dovozů. Prodejní ceny pokrývají náklady spíše v lepších případech těsně na úrovni prosté reprodukce, a nelze proto investovat do moderních technologií.

Co brání tomu, aby květiny přinášely víc radosti i podnikatelům?

V loňském roce se vedle extenzivnějších technologií pěstování rostlin novým limitujícím faktorem produkce stal nedostatek pracovních sil. I nadále se potýkáme se zastaralými skleníky a dalšími stavbami. Na druhou stranu se několik firem modernizovalo a mají moderní stavby a technologie. Z minulého období přetrvává jistá diskriminace oproti ostatním členským státům v oblasti používání přípravků na ochranu rostlin, výrazně narůstá administrativa.

Hospodaříte více či méně pod širým nebem, v každém případě jste závislí na přízni Sv. Petra. Jak ten vám přál?

Ano, klíčovým prvkem ovlivňujícím květinářskou výrobu je samozřejmě počasí. Rok 2017 byl díky mírné zimě ekonomicky příhodnější než v jiných letech, ale s ochlazením v dubnu došlo k výraznému propadu tržeb. A květen, který je obchodně velmi důležitý, výpadek pouze vyrovnal. Zářijové větrné počasí způsobilo značné škody na sklenicích. V letošním roce byly problémem velmi nízké únorové teploty, které trvaly i v březnu a oddálený nástup jara, kdy se předjarní zboží, jako například primulky a macešky, neprodávalo nejlépe.

Co pro milovníky živé krásy chystáte v nejbližší době?

SKF ČR připravuje v letošním roce několik významných akcí pro příznivce květin a floristiky. K nejvýznamnějším patří již 47. ročník Mistrovství floristů ČR – Děčínská kotva, který se uskuteční na děčínském zámku 16. a 17. května, s výstavou pro veřejnost od 18. do 20. května. Po několikaleté přestávce květinami vyzdobíme průvod a zorganizujeme soutěž květinových soch při akci Havířov v květech 2018, to je nachystáno na 16. června.
Účastníme se zahradnických výstav a veletrhů na výstavištích v Olomouci, Lysé nad Labem a mezinárodním profesním veletrhu Zelený svět na výstavišti BVV v Brně. Bude i mnoho dalších akcí, na něž najdete upozornění na našich webových stánkách www.svazkvetinaruafloristu.cz.

ptal se Pavel Kačer

Slovo ke dni

  • Horko přeje on-line obchodu

    Říká se o hrozném počasí, že bys ven ani psa nevyhnal. Letošní léto, co se počasí týče, je jako z katalogu cestovní kanceláře. Ale až moc. Slunce nemilosrdně žhne a už třetí měsíc nepřichází vysvobození. Většina lidí už má horka plné zuby a volí nejrůznější obrannou strategii, včetně nakupování. Někdo, jako já, vyhledává klimatizované prostory hypermarketů. Jiný nevytáhne paty z domu, kde odpočívá ve stínu. Kdo má navrch, nevím, ale e-shopy si už pochvalují růst obratu v letních měsících. Když nemůže zákazník k obchodníkovi, musí zboží ke spotřebiteli. Různé doručovací a kurýrní služby se teď musí hodně činit. Doufejme, že se neozvou politici nebo obory, aby označili práci v takové výhni jako porušování základních lidských práv – a vymyslí novou regulaci.

    Pokračování ...

Objednejte si zasílání časopisu Prosperita s přílohami - bezplatně!

Plnohodnotné vydání skutečně zdarma.

Kompletní PDF s našimi časopisy - Srpen 2018

INZERCE

Partneři

Generální partner:

gascontrol

Vyšlo u nás

Hlavní partneři:

logo KOBTOSlogo 172

 

Partneři plus:

tsoft   EON EG 2017 107
         

Partneři:

logo-grada3  ca2 logo-dtocz

Zaregistrujte se do našeho newsletteru

 

 

Navštivte také naše další portály

madambusinesscz RGB freshtimecz

Odborní partneři

csj105 cia 60 copy svaz obchodu103 logo-kzps acto cma_web_iprosperita Sacm Svaz květinářů a floristů ČR  cmsm105caim200 cps vetsi 300

INZERCE