INZERCE
Přední podnikatelský časopis
Vychází již 21. rokem

Ing. Alexander Šafařík Pštrosz 2Ing. Alexander Šafařík Pštrosz Kvalita je pojem, který se vrací stále s větší intenzitou na scénu firem i organizací. Více a více souvisí s úspěchem na trhu, efektivností práce jako takové i jejího řízení, s hledáním cest, jak být první, žádaný, nejlepší. Odborníci, kteří pomáhají ostatním implementovat prvky kvality do praxe, na to mají řadu rozmanitých nástrojů, například motivaci prostřednictvím Národních cen kvality ČR nebo Program Česká kvalita. O nich a oboru stavebnictví jsem hovořila s osobností, která kvalitě věnuje velký kus svého profesního života, Ing. Alexanderem Šafaříkem-Pštroszem, ředitelem Technického a zkušebního ústavu stavebního Praha, s.p.:

Patříte k nejlepším znalcům systémů kvality v České republice a jste tvůrcem a letitým propagátorem programu Česká kvalita a projektu Národní cena kvality ČR. Na odborných setkáních vysvětlujete smysl cesty za kvalitou. Přesto je mnoho firem, které netuší, jak se systémově zlepšovat. Jak byste je motivoval?

Národní ceny Rady kvality České republiky považuji za nejvýznamnější a vrcholný průkaz úspěchu každého oceněného subjektu v jeho úsilí dosahovat nejvyšší kvality v oblasti jeho konání, ať už je to výroba, služba, nebo služba veřejnosti. Národní ceny kvality i značky v Programu Česká kvalita vyjadřují pro obchodní partnery, spotřebitele i občany, že daný subjekt se kvalitou trvale zabývá, provádí sebehodnocení a je také hodnocen nezávislým týmem hodnotitelů či posuzovatelů. Tím se systémově zlepšuje a získává prospěch ze zvyšování efektivnosti své činnosti, důvěryhodnosti vůči svým zákazníkům i okolí. Má také pod kontrolou své procesy, systémy a má ve své činnosti řád, kterému rozumí a podle kterého postupuje. Získává tak přidanou hodnotu a konkurenční výhody. To platí přiměřeně i pro veřejnou správu. Využitelných nástrojů pro posuzování je celá řada, výběr závisí na stavu a zájmu subjektu, který se chce kvalitou své činnosti zabývat.

Společnost, kterou řídíte, je správcem značky Osvědčeno pro stavbu. Letos tuto značku získaly dvě firmy. Jaké? A co musely splnit, aby této mety dosáhly?

Trochu to poopravím. Správcem značky Osvědčeno pro stavbu je Svaz zkušeben pro výstavbu a jde o jednu ze značek v rámci Programu Česká kvalita Rady kvality ČR. Technický a zkušební ústav Praha, s.p., je certifikační orgán v tomto systému. Jde o dobrovolný otevřený certifikační systém sloužící pro posuzování vhodnosti stavebních výrobků pro trvalé zabudování do staveb ve smyslu stavebního zákona. Posuzují se takové vlastnosti stavebních výrobků, které mohou ovlivnit alespoň jeden ze základních požadavků na stavby, přičemž pro stavbu mohou být navrženy a použity jen takové výrobky a konstrukce, jejichž vlastnosti zaručují, že při jejich použití stavba tyto požadavky bude splňovat.

V roce 2018 získaly licence pro používání značky Osvědčeno pro stavbu firma BEST, a.s., (betonové desky) a firma SATJAM, s.r.o., (kovová střešní krytina), a jejich výrobky musely splnit všechny požadavky, respektive mít vlastnosti, které vyplývají z příslušné technické specifikace. Měl jsem tu čest předat zástupcům obou firem jejich certifikáty na slavnostním večeru Rady kvality České republiky 27. listopadu 2018 ve Španělském sále Pražského hradu.

Na diskuzním fóru Rady kvality České republiky v listopadu v Praze jste se v roli člena představenstva Hospodářské komory ČR zmínil i o tom, že se u nás vydává řada nejrůznějších certifikátů kvality, které s kvalitou nemají příliš společného. Co jste tím chtěl naznačit?

Bohužel to tak v praxi je. Objevují se různé nabídky certifikátů takzvaně po telefonu, kdy vlastně subjekt posuzován není a výsledkem je „papír na zeď“. Akreditované a autorizované certifikační orgány si takovou praxi dovolit nemohou. Proto mohu doporučit webové stránky Sekce kvality Hospodářské komory ČR na sdružení CQS, kde mohou zájemci najít příklad řádného postupu při certifikaci. Stejně tak pravidla pro Národní ceny kvality a značky v Programu Česká kvalita zaručují řádný postup posuzování či hodnocení, který přinese subjektu prospěch.

ptala se Eva Brixi

Slovo ke dni

  • Bez okurek

    Zeptejte se podnikatele, jestli a kdy má „okurkovou sezonu“. Podívá se na vás s podezřením, že si z něho chcete utahovat. V podnikání a práci ve firmě totiž nenastanou časy, kdy si člověk může lehnout a usnout na vavřínech. Člověk zaznamená jen období prosperity a útlumu, ale snažit se o business musí tak jako tak. Letos to ani v novinách nevypadá na tu pravou „okurkovou sezonu“, kdy žhavá politická, ekonomická a společenská témata dojdou a redaktor, jak se říká, musí vařit z vody. Událostí přichází na redakční stůl stále dost a dost, a rozhodně nejsou marginální. A pokud jde o pěstitele okurek, to se teprve uvidí, kdy jim sezona začne naplno a jak se vydaří.

    Pokračování ...

Objednejte si zasílání časopisu Prosperita s přílohami - bezplatně!

Plnohodnotné vydání skutečně zdarma.

Kompletní PDF s našimi časopisy - Červenec 2019

INZERCE

Partneři

Generální partner:

logo gc 2018

Vyšlo u nás

Hlavní partneři:

TOSlogo 172 

 

Partneři plus:

logo KOBtsoft   EON EG 2017 107 icom
         

Partneři:

logo-grada3  ca2 logo-dtocz

Duševní vlastnictví

upv logo

Patentová ochrana v zahraničí prostřednictvím Smlouvy o patentové spolupráci 19. červenec 2019

České podniky si stále častěji (nebo spíše – stále ještě nedostatečně) uvědomují, že ochrana průmyslového vlastnictví představuje jeden z nástrojů, jak úspěšně rozvíjet a inovovat výrobu a stát se úspěšným na globalizovaném trhu. Jednou z možností, jak ochránit nové technické řešení – vynález, je patentová ochrana. Pokud se pro ni přihlašovatel rozhodne, zpravidla nejprve žádá o národní patentovou ochranu. Ta však sama o sobě nestačí, neboť český patent platí jen v České republice a jinde v zahraničí toto patentované řešení může kdokoliv využívat a prodávat. Proto je vhodné získat patentovou ochranu i v zemích, kde je předpoklad, že chráněné řešení má tržní potenciál.

Pokračování ...

Zaregistrujte se do našeho newsletteru

 

 

Navštivte také naše další portály

madambusinesscz RGB freshtimecz

Odborní partneři

csj105 cia 60 copy svaz obchodu103 logo-kzps acto cma_web_iprosperita Sacm Svaz květinářů a floristů ČR  cmsm105caim200 cps vetsi 300 cps vetsi 300AVLOGOM3

INZERCE